hypotheekhorror

Discussie in 'De lounge' gestart door Twinkle81, 15 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik snap bovenal niet dat je wéér voor de situatie 2 huizen bezitten wil gaan na alle ellende. En ik denk dat de banken hier terecht een stokje voor steken.

Idd een opslag huren, opruimen en verkopen.

Manque, Sado, Appeltje85 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik zou ook eerst tijdelijk huren en dan kan je je huis verkopen.
    Geen ideale situatie maar dat is het nu ook niet ;)

3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Wat een rot situatie. Ik hoop dat jullie eruit komen!

Ik zou ook echt eerst proberen om je huis te verkopen, voordat je weer iets nieuws koopt. Straks krijg je het appartement niet verkocht en zit je weer met 2 hypotheken. De groep mensen die een huis wil kopen geschikt voor maar 2 personen is natuurlijk niet de grootste groep.....
    Of je huidige appartement verhuren en zelf een andere woning huren?

Kun je geen spullen opslaan bij (schoon)ouders, opruimen, schilderen, foto's maken en het te koop zetten. Misschien ben je het in een paar maanden kwijt en kun je alsnog een ander huis kopen. Of je gaat dan een jaartje huren, betaald je restschuld (gedeeltelijk) af en kunt op zoek naar een nieuwe woning.

Manque vindt dit leuk.
  4. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dit denk ik eigenlijk ook! Succes to, hopelijk vinden jullie je plekje.
    (Bij de Ikea verkopen ze trouwens tweepersoons hoogslapers! Dan kun je een gewoon bed eronder zetten en kan je dochter haar ledikant uit)

5. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Oei dit klinkt inderdaad wel een beetje als 'het ene gat met het andere vullen'. Ik zou het persoonlijk niet aandurven, wat je doet, veel te bang dat dit uiteindelijk tot gigantische financiële problemen gaat leiden.

Hoe veel zooi kan er in een huis van 45 m2 staan? Maak je een zaterdag kwaad, sleep alles je huis uit, maak foto's en zet het weer terug. Verkoop je huis en kijk dan wat een reëel huis is om te kopen. Desnoods een tijdje huren ter overbrugging.

Estha vindt dit leuk.
  6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    We hebben een box voor spullen uit mijn oude woning, maar we hebben toch echt een bedje en kast voor mijn dochter nodig. Het volste staat dan ook de slaapkamer.

In de woonkamer staan een 2persoonsbank, salontafel (tegen de muur om speelruimte te creeeren), bureau met computer van mijn vriend (desktop, ik heb zelf een laptop aangeschaft om ruimte te besparen), kast met tv, en een kastje naast de bank en een kinderstoel met blad.

Voor mijn dochtertje: klein tafeltje met 2 stoeltjes om bijv te tekenen, een ikeakeukentje, en wat opbergboxen voor speelgoed, ze is gek op toet toet en duplo, maar het meeste speelgoed ligt al in de opslagbox. We hebben echt al veel weggehaald uit de woning.

De berging is inpandig en daar passen net onze fietsen en de wasmachine en droger (deur gaat naar binnen open, dus we moeten de fietsen eerst de keuken inrijden voor ze naar buiten kunnen, zo krap is de berging).
    We hebben echt al gekeken wat de mogelijkheden zijn om het leger te krijgen. En natuurlijk zijn er opties als een stapelbed maar we willen na 4 jaar verder en niet de hoogte in. Een tuin hebben we niet, dus even wat spullen buiten zetten is niet mogelijk.

Ik zit er nu al aan te denken om deze post te verwijderen. Ik wilde het gewoon even kwijt, geen commentaar over dat we niet verder moeten. Iedereen die bij ons thuis is geweest, weet dat de situatie onhoudbaar is. Zelfs het CB weet wie we zijn, puur door het kennismakingsbezoek van 2,5jaar geleden, maar kan niet helpen met een andere woonruimte zoeken natuurlijk.

We staan ingeschreven bij de woningbouw, maar daar zijn lange wachttijden en sociale huur komen we niet voor in aanmerking, dus daar blijft weinig over. Mensen die een (sociale) huurwoning achterlaten krijgen bovendien voorrang, wat de kansen daarop verkleint.

Aan de andere kant van het land sta ik al 15 jaar ingeschreven, dus daar krijg ik meteen een huurwoning, maar daar hebben we geen werk en dat is dus ook geen optie (anders had ik mijn woning niet hoeven verkopen, maar je kunt nog zo'n mooie woning hebben, zonder werk kun je hem niet betalen en raak je hem ook kwijt).

We hebben eerst contact opgenomen met een adviseur voordat we verder keken om na te gaan wat de mogelijkheden waren. Dat doen we niet voor niks, want het is nu zo klein dat we elkaar nog net niet de hersenen inslaan. De adviseur was positief en ervan overtuigd dat we de betreffende woning konden kopen ondanks de restschuld van mijn woning en de dreigende restschuld van mijn vriend. Bovendien was het kostenplaatje incl beide restschulden zelfs lager dan wat we nu voor een enkele woning moeten betalen door de huidige rentestanden, ook als we die voor langere tijd vastzetten. We zijn niet over 1 nacht ijs gegaan en opnieuw kopen is op het moment financieel de gunstigste manier. Een huurwoning is zelfs duurder dan kopen met restschulden hier in de regio!

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Via de Leenbakker actie hebben we een halfhoogslaper voor onze dochter besteld (levering oktober). In het ergste geval gaat die de opslag in, maar we verwachten dat een 1.40bed er wel gedeeltelijk onder gaat passen. Dan moeten wij maar wat inschikken en hopen dat onze dochter niet tussen ons in wil kruipen (dat is met 1.60 al krap). We hadden ook al naar hoogslapers voor ons en eventueel een stapelbed zitten kijken, maar we willen eigenlijk niet op dat punt komen

8. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Rot voor je meid. Ik heb geen tips maar duim voor je dat het gaat lukken!
    Misschien een optie om tijdelijk in leegstand te wonen zodat je het minihuisje kunt verkopen en van daaruit verder kunt, als de hypotheek niet mocht lukken. Dan kun je daarna misschien ook nog meer besteden aan een huis en nog meer iets naar je tevredenheid kopen. Ondertussen kan het krediet afgelost worden.

Digiknuffel

9. mutsje83

mutsje83 Lid

1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    Is het geen optie om huidige huis eerst te verkopen en als dat verkocht is kun je toch een andere woning kopen? Je kunt een oplevertermijn afspreken zodat je nog tijd hebt om zelf wat anders te zoeken. zo heb je geen dubbele hypotheek. Ik zou dat niet nog een x aandurven.
    Hopelijk lukt het allemaal, succes.

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Waarom? Omdat je niet hoort wat je graag wil horen? Dat mensen je proberen te behoeden voor nog meer ellende?

Ik snap je punt dat je graag weg wil hoor! Ik denk alleen dat je door dit erg beïnvloed wordt en ben bang dat dit je alleen maar verder in de problemen zal brengen. Natuurlijk wil je uit dit kleine huisje en naar wat groters, natuurlijk wil je dat het liefst zonder tussenstop van een huurhuisje maar soms moet je andere keuzes maken. Mensen proberen allemaal met je mee te denken en oplossingen aan te dragen dat is niet omdat ze je iets niet gunnen.

Je zegt dat je een hypotheekadviseur in de arm hebt genomen omdat het een complexe situatie is. Dat is een verstandige keuze, ik zou alleen als je echt je plan door wil zetten een huis te kopen ipv huren een oriënterend gesprek aangaan met een andere adviseur. Een adviseur die na 2 keer de ontbindende voorwaarde verlengen "vergeten" is de taxatie voor de woning te regelen zou ik niet meer vertrouwen. Dit is nl een van de eerste stappen die je neemt. Ik zou daarom niet durven te vertrouwen op zijn uitspraak dat het met deze restschulden allemaal wel moet lukken.

Manque vindt dit leuk.
  11. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    Allereerst ik heb totaal geen verstand vanhypotheken.
    maar je slaapkamer probleem kun je niet een schuifdeur plaatsen.
    en de salontafel is die stevig dan zou ik die gebruiken als hobby/speelplaats.
    tafel weg van dochter.

hier ken ik een stel met ook een kleine woning hun slapen zelf inde woonkamer.
    met een scherm en ze hebben 2 kinderen.

en ik weet niet of je miss ergens anders ook advies kan vragen een soort 2 opinie.

Sterkte enveel s6

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik denk dat het heel lastig wordt, hoelang wonen jullie nu al in dit huis? Is er geen optie om het nog een tijdje te overbruggen? Anders zou ik toch kijken naar een huurwoning als jullie de ruimte nu echt nodig hebben.
    Mijn moeder zit een beetje in een zelfde situatie, enorme restschuld van het huis van haar vriend en nu noodgedwongen huren en proberen zo snel mogelijk af te lossen zodat ze in de toekomst samen een huis kunnen kopen.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Huren hebben we echt wel serieus naar gekeken, maar iets met wachttijden en randstad ;) .
    We komen simpelweg niet in aanmerking (particulier door lange wachttijden en vele reacties, sociale huur door 2 inkomens). En onze slaapkamer is slechts 2.75 bij 3.3m. Aangezien er 2 deuren (met buitendeur 3 deuren) zijn, naar de gang en de badkamer, is er maar een beperkte opstelling mogelijk.

De planning was eigenlijk ook, verkopen van mijn woning, tijdelijk huren en andere woning verkopen en dan verder kijken, maar die situatie blijkt moeilijker dan gedacht

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Hopelijk lukt het snel.
    Rentes zijn laag en de huizenprijzen zitten ook nog relatief laag. Daardoor is het nu gunstig om te kopen. En eerlijk? Wij willen geen tophypotheek op 2 inkomens, dus daarom is nu doorstromen ook gunstiger dan eerst huren (en dan moet je wel een huurwoning vinden anders is dat ook geen optie)

15. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Wat een slechte hypotheek adviseur heb je. Die adviseur moet een taxateur regelen. Niet jullie! Daar betaal je die vent toch voor?

Wist je dat je je hypotheek voorwaarden mag houden als je binnen 2 jaar een nieuwe woning koopt?

Gelukkig wonen jullie in een dorp waar de woningen snel gaan. Jullie mini-appartement zullen jullie echt wel snel kwijt zijn na de verhuizing. Succes!

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ok, we hebben kunnen aantonen dat we financien hebben om een jaar dubbele lasten te dragen (en dat is belangrijk).

Net een telefoontje van de taxateur gehad, hij komt morgen langs.
    Het is dezelfde makelaar die de woning van de buurman (die leeg staat, verkocht onder voorbehoud en helaas niet doorgegaan destijds) in de verkoop heeft. Wij hebben als extra's inbouwkasten en een hoekappartement, dus alleen bovenburen en geen zijburen/onderburen (alleen de bergingen en toilet sluiten op elkaar aan). Hij zal dus zeker door de volle ruimte heen kunnen kijken.

Nog een voordeel: we hadden de makelaar van de verkopende partij eerste optie op onze woning gegeven voor verkoop om dat andere appartement te kunnen kopen (er waren meerdere geinteresseerden) en die heeft hij niet meteen aangepakt. De 1e optie daarop is dus verlopen. Dat betekent dat de taxatiemakelaar er belang bij heeft dat we die andere woning kopen, want dan is er een mogelijkheid tot verkoop voor hem (zakelijke kant van mij komt dan boven. Vriend laat dat aan mij over). Hij weet hoe de woning eruit ziet als het eenmaal geschilderd is (we willen alles wit maken, ipv het lichtblauw dat nu op de muren zit, omdat wit beter verkoopt).

Ik zie een klein beetje licht in de duisternis. Heel misschien komt het toch in orde... pfff, wat een stress. De komende 30 jaar wil ik niet meer verhuizen zeg (en is met de ruimte ook niet nodig. Als alles doorgaat hebben we 100m2 tot onze beschikking en wonen dan tegenover een zwembad en bibliotheek en 1 straat achter ons is een groot park met speelmogelijkheden. Winkels zijn op loopafstand en scholen ook op loop/fietsafstand. Werk is opeens ook op de fiets te doen ipv met de auto!)

Marchella vindt dit leuk.
  17. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Heb geen inhoudelijke tips voor je, maar hoop echt voor je dat het gaat lukken! Ik weet hoe stressvol en frustrerend hypotheken gedoe soms kan zijn. Klinkt als een ingewikkelde situatie, en alsof jullie er alles aan doen om dit te laten slagen, en geen heel rare dingen doen, jullie kunnen de lasten dragen. misschien in hindsight dingen anders hadden kunnnen doen, maar ja, dat weet je ook niet altijd van tevoren .
    En vind het een heel raar verhaal van de makelaar dat het huis niet te verkopen zou zijn omdat het te vol staat, daar is toch wel een mouw aan te passen? En weekje een opslagbox huren oid.
    Sterkte en toitoitoi!

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Te verkopen is het altijd natuurlijk, maar je krijgt er niks voor omdat mensen er niet doorheen kijken of het staat heel lang te koop (de markt trekt weer aan, dus hopelijk stort hij niet weer meteen in). Die makelaar stond duidelijk niet te springen de woning in zijn portefeuille op te nemen, terwijl wij duidelijk aangaven eerst de spullen er zoveel mogelijk uit te willen halen (de bank blijft waarschijnlijk staan voor de optische beeldvorming, want ik kan een hele mooie set van 2 overnemen van iemand voor in de nieuwe woning) en ook eerst alles te schilderen zodat mensen er zo in kunnen.
    Opslagbox is beschikbaar (maar wel 200km verderop, waar mijn andere woning stond), maar wat er nu staat, is nodig om te leven / slapen (muv misschien wat speelgoed, maar een kind zonder speelgoed is ook weer zoiets)

De stress is vooral omdat we al zo lang met alles bezig zijn. En natuurlijk houdt het niet op omdat we ook weer de huidige woning moeten verkopen. De restschuld daarvan is al ingedekt door het doorlopende krediet en is dus al in de huidige berekening meegenomen. De restschuld van mijn oude woning wordt tenslotte in de nieuwe hypotheek meegenomen.

19. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik wilde er nog aan toevoegen, ik zou wel zsm toch mijn huidige huis proberen te verkopen nu, liefst voor koop ander huis, maar dat is nu misschien te laat, om niet weer in de situatie van twee huizen verzeild te raken. Dan maar een andere makelaar zoeken, zijn er genoeg. En een opslagbox dichterbij zoeken. Wij zitten ook met verkoop van een woning en veel te vol huis, en gaan puur voor de fotos en bezichtigingen een heleboel spullen tijdelijk opslaan in de buurt. Misschien dat al doen voor je een (andere) makelaar uitnodigt. Alle losse frutsels weg scheelt al. Heel gedoe maar loont wel. En je kan met heel weinig leven, dat doe je op vakantie bijv ook.

20. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    Wat een rot situatie! Ik snap zeker dat je stress hebt doordat alles zo lang duurt en er elke keer weer wat anders bij komt.

Wij hebben net een hypotheek geregeld en ondanks dat we 75.000 eigen geld mee brengen was het toch nog een hoop gedoe om alles te regelen. Het is hier gelukkig gelukt.

Ik hoop dat na de taxatie alles bij jullie goed komt en je eindelijk naar een groter huis kunt gaan met de kleine! De verkoop van het appartement waar je nu in zit moet dan ook goed komen zodra het leger is.

Deel Deze Pagina