hypotheekhorror

Discussie in 'De lounge' gestart door Twinkle81, 15 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    We willen ook zo snel mogelijk verkopen natuurlijk, maar niet tegen een bodemprijs. Daarom eerst verhuizen, dan alles schilderen in de huidige woning en dan te koop zetten. Instapklaar voor de nieuwe bewoners. Die moeten er zo in kunnen en bijna niks meer hoeven te doen voor hun gevoel. Dat is ons doel (en mijn moeder wil al helpen schilderen. Ze is met pensioen dus heeft de tijd)

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    75.000 :eek:
    Mijn moeder zou ook zoiets in moeten leggen, maar die heeft dat voorlopig nog niet.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En als je je huis nu al te koop aanbied met de optie dat je het huis schilderd in de kleur die de koper graag wilt? Dan hoef je nu niet perse eerst eruit om het te schilderen, maar kan je het verkopen en daarna alsnog schilderen als het al verkocht is ...? Is dat een optie?

Slinger en Bailey07 vinden dit leuk.
  4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Dat had ik ook gezegd tegen de makelaar. De makelaar adviseerde echter om het eerst leeg te halen, te schilderen en dan pas te koop te zetten (klinkt bijna alsof ik op een vuilstort woon, maar dat is niet zo hoor :D) . Ik mag toch aannemen dat die mensen weten wat de juiste wijze van verkopen is.

Mensen kijken niet door een volle woning heen omdat er nog genoeg aanbod is aan woningen op het moment als ik de makelaar moet geloven.

Ik heb hem wel via niet reguliere kanalen (FB bijvoorbeeld) te koop aangeboden, maar het is de woning van mijn vriend, dus hij heeft het laatste woord. Er leken geinteresseerden, maar die hebben geen contact opgenomen voor foto's/bezichtiging.

In september heb ik sowieso 3 weken klusvakantie

Strijkkraal vindt dit leuk.
  5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik persoonlijk zou het best prettig vinden als ik een huis kocht en dan aan mocht geven welke kleur ik op de muur wil. Dan is dat namelijk al voor mij gedaan, scheelt me een hoop werk dan namelijk.

Het is wel zo dat het gros van de mensheid nergens doorheen kan kijken, maar voor mij zou het zeker een groot pluspunt zijn.

6. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    Ja een behoorlijk hoog bedrag :oops: Het is ook niet gemakkelijk om dat bij elkaar te krijgen!
    Kwam helaas niet van de verkoop van ons huis, want daar hebben we flink verlies op gemaakt, maar gelukkig wel iets meer dan de hypotheek eruit gekregen.

7. GailH90

GailH90 Actief lid

4 mei 2015
    395
    67
    28
    Dit vind ik wel een heel goed plan! Zelf zijn we op zoek gegaan naar een huis waar we zo min mogelijk aan hoefden te verbouwen. Trekt toch meer kijkers! Plus dat veel mensen niet door 'rare' kleuren heen kunnen kijken

8. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik stuur je even een pb ok?

9. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik snap hier niks van. Restschulden, kredieten, geld lenen bij de ouders, het ene gat met het andere dichten... En dan toch weer kiezen voor 2 huizen....?!

Je wil de huidige woning niet voor een bodemprijs weg doen, maar je wil wel weer dubbele lasten accepteren voor onbepaalde tijd..? Persoonlijk denk ik dat de huidige woning voor een paar duizend euro minder verkopen nog wel eens voordeliger zou kunnen uitpakken dan het risico op jarenlang weer dubbele lasten.

Ik zou mezelf toch eens even achter de oren krabben voor weer een nieuw huis te kopen. Het lijkt me verstandiger om een opslagruimte te huren en daar overbodige spullen in te zetten. Dan huidige woning schilderen en verkopen. Als dat gebeurd is dan kun je verder kijken naar een nieuwe koopwoning of naar een tijdelijke huurwoning. Ja, d huren zijn hoog, maar 2 koophuizen ook toch?

Ik lees in je berichten alleen maar 'ik wil, ik wil'. Ja, ik wil ook een heleboel. Maar niet alles wat ik wil is mogelijk of is verstandig. Ik snap dat nooit dat mensen financieel zoveel risico willen nemen. Ik snap best dat de huidige woonsituatie niet jullie ideaalplaatje is, maar het klinkt nu ook weer niet zo dramatisch als dat je dochter er een trauma aan overhoudt als ze hier nog een paar maanden langer moet wonen, toch?

Sado, jada08, lovewinnie en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. rums

rums Niet meer actief

@Twinkle81 je kunt informeren bij een verhuizer die ook opslag heeft.

Succes! Lastige situatie

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Lees jij wel?
    Het is niet ik wil, maar het gaat om een situatie die onhoudbaar wordt. Er is in de slaapkamer 30cm loopruimte omdat we geen ruimte hebben, laat staan dat mijn dochter naar een groter bed kan. Na 4 jaar kunnen we eindelijk groter. Iedereen, echt iedereen die bij ons is geweest, is het ermee eens dat we er weg moeten maar ook dat we er eerst weg moeten voor het in de verkoop gaat.

Huren is niet mogelijk op het moment, niet omdat we het niet willen, maar omdat wij niet in aanmerking komen voor een huurwoning ivm de wachttijd. Een huurwoning van boven de 1000 euro kunnen we ook weer niet betalen (nou ja, misschien net, maar niet met nog een koopwoning ernaast. Dan hebben we helemaal geen reserves)

Het gaat niet om willen, het gaat om een toekomst bieden aan een kind in dit geval. We kunnen dubbele lasten betalen en zijn bereid dit te doen. We zijn bereid daar dingen voor op te geven om toch een beetje leuk te leven. Als het alleen om ons ging hadden we het niet gedaan, maar een kind dat geen speelruimte heeft, is gewoon zielig. Dus nu gaan we expres extra dagjes weg etc zodat we ruimte creeren maar dat kunnen we niet blijven doen.

Wij hebben gewoon de pech dat ik net voor we elkaar ontmoetten een huis had gekocht en mijn vriend 2 jaar eerder en de markt is ingeklapt.

Maar jij vindt dus dat iedereen die een kleine woning in/net voor de crisis heeft aangeschaft niet meer verder mag? Want dat zeg je eigenlijk. We hebben juist gewacht tot 1 woning verkocht was voordat we verder keken.

Wij kiezen bewust niet voor een woning met tuin etc en gaan bewust voor een woning met een lage(re) waarde om leefruimte te houden en te kunnen afbetalen. Als wij dit huis in 2008 hadden gekocht, hadden wij dezelfde schuld overgehouden maar kraait er geen haan naar omdat je er al woont.

En ja, ik ben gefrustreert. Ik leef al 4 jaar op de oppervlakte van een postzegel.
    De andere woning kunnen wij zelfs op 1 inkomen dragen, zelfs met afbetaling van schulden (alhoewel de banken daar iets strenger in zijn, maar in de praktijk is dat mogelijk). Ik denk dus zeker niet we onredelijke eisen stellen.
    Feit is dat je een woning eerder kwijt bent als het netjes geschilderd hebt.

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb trouwens niks bij mijn ouders geleend he? Tenminste, zij hebben een klein bedrag aan mij gegeven, onder de schenkingsgrenzen voor de belasting etc.
    Dat krediet is alleen om de restschuld tijdelijk te financieren omdat de hypotheekaanvraag nog niet rond was en ik anders mijn huis niet kon verkopen. De restschuld kan, aldus de hypotheekadviseur, volledig worden meegefinancierd in de hypotheek!

13. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    @Twinkle81, ik geef je groot gelijk hoor.
    de markt voor de huizen in jullie huidige dorp is hartstikke goed. Ik keek even op funda, maar de doorlooptijd voor zo'n woning is 5 tot 8 weken.

Gaan jullie naar L-V verhuizen?

welke makelaar hebben jullie? ik weet dat men niet zo te spreken is over de wekker.

is het nou gelukt met de hypotheek?

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    We willen naar Leidschendam, omdat de woningen daar net wat goedkoper zijn, ruimer in verhouding en dat dichter bij ons werk is (we werken beide in Rijswijk, maar daar hebben we geen wijken gevonden waar we ons meteen thuis voelen). Bovendien zit het ook nog op een gunstige afstand van de oppas en hoeven we daarin dus niks te veranderen.

Fijn dat er ook mensen zijn die zich wel in kunnen leven, want ik loop echt op mijn tenen op het moment. Ben ook aan een paar vrije dagen toe denk ik ;)

We proberen via De Hypotheekshop een hypotheek te krijgen. We hebben ook een paar makelaars al gesproken, maar zoals het nu gaat, zit ik te twijfelen of we niet zelf straks de bezichtigingen moeten doen. Aan de andere kant is onderhandelen door een makelaar wel weer fijner, dan 'proberen' de mensen minder van het bedrag af te krijgen. Wel alvast fijn om te horen welke makelaars minder goed zijn, dan weten we waar we op moeten letten.

15. Ketjapmanis

Ketjapmanis Actief lid

11 nov 2015
    222
    113
    43
    hoi,
    zeker een lastige situatie. Ik wil je nog meegeven dat ik ook een stel ken die in dezelfde situatie zaten (woonden ook in jouw woonplaats). Hun appartement heeft jaren te koop gestaan. Voordat zij verhuisden hebben zij geloof ik eerst de slaapkamer opgeofferd voor hun kindje en zelf een bedbank aangeschaft in de woonkamer. Ook niet ideaal, maar je krijgt het wel ruimtelijker.
    Heel veel succes met alles! Hopelijk krijgen jullie alles snel geregeld zonder al teveel stress

16. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Is tijdelijk huren buiten de randstad, dus goedkoper, en dan de huidige woning opknappen en verkopen nog een optie? Dan heb je alleen wat langere reistijd naar je werk, maar lijkt me geen probleem als dat tijdelijk is.

Anders idd grotere opslag huren en tijdelijk slapen in de woonkamer zodat je dochter haar eigen slaapkamer heeft. Er zijn mooie oplossingen om te slapen in woonkamer.

Succes! Ik snap dat het zo geen fijne situatie is.

17. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Je herhaalt nu weer hoe onhoudbaar de situatie is en dat jullie zo snel mogelijk weg moeten. Maar als je eigen woning niet recent was verkocht, dan hadden jullie nu toch ook nog niet de stap kunnen zetten iets groters te kopen?

Ik snap overigens nog steeds niet waarom eerst verkopen geen optie is. Nogmaals: huur opslagruimte, maak het huis leger en zet het te koop. Erna tijdelijk huren en als het financieel weer op orde is iets nieuws kopen. Waarom kun je geen huur van 1000 euro betalen? Zijn 2 hypotheken, een doorlopend krediet en het onderhoud van 2 huizen maandelijks dan goedkoper?

En hoe gaat het als één van jullie straks z'n baan verliest? Ja ik heb het topic gelezen dus weet dat jullie een vast contract hebben, maar ook dat biedt geen garantie tegenwoordig. Je hebt het steeds over dat jullie willen verhuizen om je dochter iets te kunnen te bieden. Maar wat krijgt zij geboden als jullie straks weer een nieuwe financiële tegenvaller krijgen? Nog een kredietje ernaast dan maar?

Ik zeg nergens dat mensen die een kleine woning hebben gekocht in de crisis niet mogen verhuizen. Maar mijn visie is wel dat je eerst je schulden afbetaalt en dan pas iets nieuws koopt. Van mij mogen jullie een 2e huis kopen hoor. Hopelijk gaat het goed en belanden jullie niet in 'een dubbeltje op z'n kant'.

18. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Echt ik hoop dat als je wat rustiger bent dit topic en dd goede adviezen nog eens door leest. Je bent schulden aan het verschuiven, je bent problemen aan het verschuiven, en je wil een goede situatie en leefomgeving voor jullie dochter, maar ook dat bied je niet door te verhuizen. Zorg dat je alle shit op orde hebt, werk 10x zo hard om je schulden af te betalen en koop weer wat als je alle oude schulden hebt afgehandeld. Anders ben je over 10 jaar nog niet het goede voorbeeld voor je dochter en woon je weer in een postzegel formaat huis omdat je door alle schulden dit huis ook weer verkocht moet worden. Je hebt door de situatie een plaat voor je hoofd en ondanks de goede tips wil je het niet horen.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar misschien begrijp ik het niet goed: het huis dat je nu wil verkopen is van je vriend, en het eerder verkochte huis is dat van jou aan de andere kant van het land. Nu wil je samen een andere woning kopen?
    Maar als je bereid bent dubbele lasten te dragen en ook kan betalen, waarom zou je dan geen tijdelijke particuliere huur kunnen betalen zodra dit huis verkocht is en voordat je iets anders hebt?
    Ik geloof niet dat een huis huren (ook niet particulier) duurder is dan 2 hypotheken?

Ik vind het echt heel onverstandig om weer met 2 huizen te gaan zitten. Het kan goed fout gaan.

20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Dat doorlopend krediet is alleen ter overbrugging dus je hebt toch niet helemaal goed gelezen. Die wordt afgelost zodra de nieuwe hypotheek rond is. En huizen gaan aan deze kant van het land op het moment als warme broodjes. Laat ts lekker met rust, ze weet het nu wel.

Ts: wel echt een slechte hypotheekadviseur hoor als de taxatie niet geregeld is o_O! Ik hoop dat het allemaal goed komt ondanks die prutser...

Deel Deze Pagina