Als jij gewoon netjes je hypotheek blijft betalen is er geen haan die er naar kraait bij de bank dat je het verhuurt hoor. (Wij verhuren zelf meerdere appartementen; als je meer info wil pb me maar)
Dit zou ik nooit adviseren. Als er een klokkenluider komt kun je een hoop problemen met de bank krijgen!
Ja maar dan gaat het ws om een gewone hypotheek zonder het hebben van een krediet en meefinancieren van een restschuld. Daarnaast zou ik het zelf regelen niet aanraden. een goede hypotheekadviseur regelt een hoop dingen en houdt met een hoop dingen rekening. Wij hebben net een huis gekocht en dachten het ook wel zelf te regelen. Gesprek bij de ABN en ING gehad beide positief maar toen we om te vergelijken ook een adviesgesprek bij de Hypotheker hadden aangevraagd bleek er veel meer mogelijk. Zo konden wij met tussenkomst van de Hypotheker bij een hypotheekverstrekker terecht waar de rente lager was en we 10.000 meer konden lenen. Qua maandelijkse kosten zaten we dan zelfs lager dan bij de ABN en ING. Ze hebben ons ook advies gegeven over ons bod en wilde dit ook voor ons uitbrengen (hebben we uiteindelijk zelf gedaan) maar zonder hun advies was het huis aan ons neus voorbij gegaan. Verder regelde ze echt alles. Kostte ons bijna 3000 euro waarvan een hoop straks weer terug te krijgen is via de belastingdienst. Maar doordat we meer konden lenen en onze maandlasten lager uitkomen heeft het ons al meer opgeleverd dan dat het ons gekost heeft.
Dat is een zeer slecht advies!! Als de bank erachter komt (verhuren zonder akkoord) dan kan de volledige lening/hypotheekbedrag direct worden opgeeisd omdat dit onder fraude valt! Je krijgt dan een negatieve bkr 2 codering aan je broek en je woning wordt vaak ook via een veiling verkocht omdat de meeste mensen het volledige hypotheekbedrag nou eenmaal niet op hun rekening hebben staan. (Ik werk in de hypothekenbranche, dus vandaar dat ik ditvweet).
Hier ook juist heel goede ervaringen met de Hypotheker. En niet met de banken. Scheelde enorm veel geld en andere constructies mogelijk. Ze denken ook echt met je mee wat goed is voor jou en niet wat goed is voor hen, want zij zijn geen bank. Hier ook de kosten, die overigens in verhouding op het hele bedrag niet eens veel hoger waren dan bij een bank, en dik en dubbel uitgehaald.
Heb de eerste post geleden en een deel van de reacties. Wat een rotsituatie zit/zat je in. Heb tussen alle reacties niet kunnen lezen of het uiteindelijk is gelukt met de hypotheek. Hoop het wel voor je! Overigens is het ook niet de oplossing die ik zou kiezen, maar ik kan wel begrijpen dat je het doet.
Maar de banken waar je rechtstreeks terecht kunt hebben doorgaans niet de laagste rente. Je bent dan onder de streep vaak goedkoper uit met een tussenpersoon van (bijvoorbeeld) de hypotheekshop.
Eens! Ook bij de bank zelf geweest maar die kon ons lang niet zoveel bieden als onze eigen adviseur. En onze eigen adviseur was ook nog eens goedkoper, buiten de lagere rente percentage om. Goed rond kijken voor je met de eerste en beste om tafel gaat.
Ik ga er naar kijken meiden, bedankt! Hier idd een andere hypotheek aanvraag, wij hebben minder dan 65% van de aankoopwaarde nodig. Rest is eigen geld.
Wij hebben dezelfde situatie qua eigen middelen en recent een ander huis gekocht.. Kijk eens hier om wat rentes te vergelijken: https://www.hypotheekrente.nl/rente/15-jaar-rentevast/60/#overzicht Daar staan in ieder geval al meer aanbieders tussen dan de reguliere banken. Je ziet daar gelijk dat je bij andere verstrekkers goedkoper uit kunt zijn dan bij de reguliere banken. Obvion staat hier niet tussen maar is in de categorieën <55% en <65% momenteel ook interessant qua rentetarieven.
We wachten nog op het taxatierapport van de huidige woning. De taxatie is donderdag gedaan en nog geen 2 uur na de taxatie hebben wij de gevraagde VVE documenten doorgestuurd. Die documenten werden ons pas tijdens de taxatie doorgegeven. Het is nog steeds afwachten voor ons. Mijn vorige woning heb ik tijdelijk verhuurt en de bank heeft duidelijk aangegeven dat verhuur alleen op basis van wet leegstand mocht. Doe je dat anders en de bank komt erachter, heb je zelfs kans dat ze je hypotheek intrekken. Ik zou het daar in ieder geval niet op gokken. Een huurder kan bovendien de verkoop heel erg tegenwerken.
Het taxatierapport wordt uiterlijk morgenmiddag aangeleverd. Eigen geld is allemaal akkoord bevonden. Nu moesten ze weer een bankafschrift van mijn vriend hebben ivm de huidige hypotheek. Ik dacht dat ze die al hadden, maar blijkbaar nog niet (ik heb inmiddels zoveel documenten aangeleverd dat ik het overzicht kwijt aan het raken ben, dus straks maar eens een excelsheet daarvoor aanmaken). De adviseur heeft goed contact met de makelaar en het zijn buren. Ze doen vaak zaken met elkaar dus dat is hopelijk ons geluk. Als de betreffende hypotheekverstrekker niet met nieuwe documenten komt, zou alles nu toch een keer rond moeten zijn en hopelijk op tijd
Ik ben net gebeld en alle documenten zijn goedgekeurd! Dus we kunnen eindelijk vloeren, gordijnen etc gaan bestellen. Het mooie is dat ik gister iemand heb gesproken die serieuze interesse toonde in onze huidige woning dus dat we hem heel, heel misschien zelfs zonder makelaar ertussen kunnen verkopen (we willen proberen minimaal de taxatiewaarde te krijgen). Het mag ook wel een keer meezitten toch?
Ik ben oprecht blij voor je! Verder zou ik al wel een aantal makelaars uitnodigen. Mocht optie A niet lukken, dan meteen optie B aanzetten.
Dat gaat helemaal goed komen. De woningen in de regio worden bovendien snel verkocht. Zelfs de echte opknappers zijn binnen 6 maanden tot een jaar weg en niet tegen bodemprijzen. Ook is de rentevastperiode langer dan verwacht. Er zou maar 5 jaar mogelijk zijn werd eerst gezegd (ik had de voorkeur voor 20 jaar), maar de hypotheekadviseur heeft toch zijn werk gedaan en het op 10jaar gekregen. Dan zijn wij ook al een aantal jaar van de restschuld af, dus zijn rentepercentages van 12% ook op te vangen (maar liever niet natuurlijk. Ik houd de jaren 80 in mijn achterhoofd). Tijd voor een bescheiden feestje bij ons
Ondanks mijn kritische berichten in je topic wil ik je toch feliciteren. Ik lees dat je bang bent dat de rente stijgt. Tip: je zou er ook nog voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de helft van de hypotheek (bijvoorbeeld) 5 jaar vast te zetten en de andere helft (bijvoorbeeld) 10 jaar. Als de rente in de toekomst dan een keer hoog staat, dan is de stijging van je maandlasten gering.
Hij staat nu volledig op 10 jaar vast. Omdat het bedrag omlaag gaat zodra de restschuld weg is, moet het heel raar lopen als dat niet goed gaat. Dan is er een gigantische deflatie ingetreden en zit iedereen in hetzelfde schuitje