Wij hebben 4 jaar geleden onze hypotheek vastgelegd voor 10 jaar, voor een percentage van 3,75% met NHG. Wij zullen wel een klap krijgen denk ik als over 6 jaar de percentages hoog staan, maar voor nu prima.
wij hebben ook 5 jaar vast, maar wel met een max stijging van 2%, dus het kan bij ons niet dat je na 5 jaar ineens 9% betaalt ofzo.. dat maakte het risico wat kleiner... ook omdat je in die 5 jaar al wat kapitaal hebt afgelost, is de hogere rente wel op een kleiner kapitaal als je beginkapitaal
hier 10 jaar vast met NHG tegen 4,6 en 4,5% 5 vonden we te kort omdat wij en ook de hypotheekadviseur de markt te onstabiel vond op het moment om hem voor paar jaar vast te zetten. Over 10 jaar is markt hopelijk weer stabiel en zien we het in de rente terug.
Ik vind het wel een risico hoor! Toen wij 4 jaar geleden ons huis kochten wisten wij ook niet dat een crisis aan zou komen en dat de dingen toch iets makkelijker kunnen veranderen dan wij dachten. Was iig een goede levensles en ik zou dus neit voor 5 jaar gaan. wij zijn destijds voor 10 jaar gegaan, maar binnen nu en 6 jaar gaan we zeker verhuizen.
koffiedik kijken he.. de markt kan wel beter zijn, maar je persoonlijke situatie weer niet, of net andersom of allebei beter of allebei slechter. t is en blijft een gok, je moet voor jezelf uit zien te vinden welke gok jij het veiligst vindt wij hebben onze hypo voor 20 jaar vast laten zetten 6 jaar terug tegen 4,1 %. Nu merken we wel dat we dit superrrr vinden. Inmiddels een prachtzoon rijker en wat loon rijker, maar lasten blijven op dat punt heerlijk laag...in vergelijking wordt t elk jaar goedkoper... nu gaan we de dure jaren in met zoonlief enhopelijk ooit nog een baby, en tegen de tijd dat ze stuk ouder zijn, dan pas moeten we hypo oversluiten. wij hebben trouwens een verhuisregeling hier bij in.als we verhuizen naar een duurdere woning, mag dit hypobedrag tegen deze rente mee, en dan het stuk dat we tekort komen in een andere vorm erbij..
wij hebben de hypotheek 10 jaar vast staan. dat is een bewuste keuze omdat ik slecht tegen onrust kan en als de hypotheek per jaar vastgesteld zou worden met een op en neer schietende rente dan kunnen we dus stijgen en kelderen en dat zie ik niet zo zitten. het ene jaar zal dat goed uitpakken het andere jaar zoals nu met de crisis zal je er je huis door kunnen verliezen. met dat soort dingen hebben we dus pas weer over 8 jaar te maken in ons geval. natuurlijk kost dat ook wel wat het is amar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Het is een risico. Je betaalt nu waarschijnlijk minder rente als je het maar voor 5 jaar vastzet. Maar....over vijf jaar krijg je dan een nieuw aanbod en kan het heel goed zijn dat de rentes dan hoger liggen en je dus meer gaat betalen.... En nu is het redelijk met de rente door de crisis. Maar ik schat dat de economie over 5 jaar wel weer aan het aantrekken is en de rentes dan hoger zijn.... Ik zou zeker even advies vragen aan een hypotheekadviseur!
Wij hebben een hypotheekrente van 4.9% en het voor 30 jaar vast laten zetten.Pas geleden was hier iemand van de verzekeringen enzo. en die zei dat we het goed hadden gedaan...Veel succes
wij hebben hem voor 20 jaar vast laten zetten,hij was toen aardig laag ik geloof 4,3 % ik zou het denk ik niet doen om maar 5 jaar te doen, maar dat is omdat ik gewoon graag wil weten waar ik toe ben.. stel ik zet hem 5 jaar vast over 5 jaar is de rente de lucht ingeschoten en de hypotheek rente is af.. ik kom dan op 1 of andere reden zonder baan te zitten (ongeluk ziektewet ontslagen enzzz) hoe moet je het dan nog gaan redden?
wij zijn op dit soort gebieden echt van het risico-mijdende soort. kortom, een ultra-safe spaarhypotheek met max aflossen 25 jaar vast, tegen toen (2007) 4.7% rente. uiteraard zijn de maandlasten daardoor hoger, maar aangezien ik verwacht dat de rente blijft stijgen, en aangezien we over 30 jaar dan flik wat ton hebben gespaard, geeft dat een fijn gevoel.
Ik zou er wel voor kiezen om mét NHG te doen. Dat lijkt me wel verstandig. Je weet maar nooit hoe het leven loopt. Ja... een hypotheek op dit moment afsluiten is gewoon heel vervelend duur. Toen wij vijf jaar geleden ons huis kochten en het met NHG voor 3,9% voor 30 jaar vast konden zetten wistten we al dat het een werelddeal zou zijn. De keuze was toen niet zo moeilijk. Ik weet niet of ik nu weer zo gemakkelijk een huis zou kopen als wij destijds hebben kunnen doen. Het loont in ieder geval zeker de moeite om heel goed rond te kijken naar verschillende aanbieders, maar zeker ook de voorwaarden. Vijf jaar vastzetten is misschien niet eens zo heel erg onverstandig. Het zal toch wel weer een keer een beetje aan gaan trekken? Ik hoop het in ieder geval wel. Verder sluit ik me aan bij Bengel. Het is en blijft koffiedik kijken... Achteraf kan je zeggen: 'ik heb een goede keuze gemaakt' of juist niet. Veel succes! Josien
Hier staat hij 6 jaar rentevast met NHG. Ik moet zeggen ik vind het wel erg spannend. Volgend jaar april zijn we aan de beurt. Hopelijk valt het mee