Asbest verwijderen schadelijk voor dieren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 3 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Onze kippenren staat tegen de schuur van de buren aan. Die gaan van het weekend de asbesthoudende dakplaten vervangen. Het advies is om uit de buurt te blijven, maar hoe zit dit met de kippen? Is het voor hun schadelijk?
    Ze gaan het overigens zelf doen, wordt dus niet door een bedrijf gedaan, weet ook niet hoe de platen afgevoerd gaan worden.

Weet iemand of dit schadelijk is voor de kippen? Zou eigenlijk ook niet weten waar ik ze in de tussentijd zou moeten laten.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het moet met beschermende pakken worden verwijderd, dus ik zou de dieren er weg halen (want die kunnen niet zo’n pak aan).

3. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Hij gaat het zelf doen met vrienden, geen idee of hij een pak aan gaat doen. Weet alleen niet waar ik de kippen dan zou moeten laten. Iemand daar tips voor?

4. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Hoeveel kippen zijn het? En kunnen ze vliegen?

5. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    4 stuks en ze kunnen vliegen ja

6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Asbesthoudende dakplaten mag je zelf verwijderen. Het is wel belangrijk dat ze de richtlijnen volgen.

Vooral dat de platen zeik en zeiknat gemaakt worden en in zijn geheel verwijderd worden. Doen ze dit niet zou ik meteen politie bellen. Asbest stof is niet bevorderlijk namelijk.

De platen zo droog in stukken zagen bijvoorbeeld is echt een no go. Sluit ook even je ramen en sproei je eigen tuin ook even goed voor en na de werkzaamheden,

7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Of hij zelf een pak of mondkap aandoet moet hij zelf weten trouwens.

Asbest ín huis gelden andere regels voor.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Volgens mij moet je bij dakplaten ook beschermende kleding aan, maar gemeente weet weel hoe het moet natuurlijk, je moet volgens mij sowieso altijd toestemming voor verwijdering vragen. Maar ook bij zeiknat asbest dat niet eens gebroken wordt, zou ik de dieren er weghalen, voor de zekerheid.

9. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ik weet niet wat voor tuintafel je hebt? Maar misschien kan je er een soort hok van maken? Even de zijkanten dichtmaken. Of misschien bij de andere buren in de tuin? Ik weet niet wat voor contact je hebt met de buren?

Dat je ze in de nacht wel in hun eigen hok doet maar dat je het eerst even nat sproeit voor je ze terug zet.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan je in huis een ren maken voor de kippen? En dan weer terug zetten als de buren klaar zijn.

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik zou even vragen hoe hij ze gaat verwijderen. Is het gewoon nat en in 1 geheel, zonder zagen/breken ed. dan zou ik de kippen gewoon lekker laten zitten.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Je kan ze verplaatsen, maar lullig genoeg gaan jouw kippen denk ik niet oud genoeg worden om er evt last van te krijgen. Persoonlijk zou ik ze om die reden dus laten zitten.

Zagen en breken mag niet in asbest. En idd nat maken. Zelf verwijderen en afvoeren mag gewoon. Voor het afvoeren moeten ze het verpakken in speciale folie die je bij de asfaltverwerking kan kopen.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Zolang je er niet in gaat zagen gebeurd er niets.
    Alleen als je het inademd kan het op termijn asbestkanker ontstaan .

Kippen worden idd niet oud genoeg om er iets van te krijgen.

14. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Zou je dan wel de eieren eten, als je weet dat ze wellicht asbest hebben ingeademd?

15. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Ja hoor.
    Asbest geeft geen straling oid af.

Als je veel met asbest werkt door er in te zagen en je het inhaleert was en is het gevaarlijk.

Ip kun je asbest zelfs gewoon eten.

Ik vindt dat het tegenwoordig iets te hysterisch over wordt gedaan.
    Als je het verplaatst of als het al 50 jaar op je dak ligt daar wordt je niet ziek van.
    Het in kleine deeltjes inademen is gevaarlijk.

https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-milieu/afval/asbest-en-rond-de-woning/mag-ik-groenten-uit-mijn-moestuin-eten-als-er-asbest-aanwezig

TinaTeenslipper vindt dit leuk.
  16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    de tijd tussen inademen en kanker krijgen is geloof ik 15-20 jaar. geen idee hoe oud een kip word maar denk niet zo oud. en ja de eieren kun je gewoon eten. wat al eerder gezegd is, zelfs een asbestplaat kan je eten in theorie ( ligt wel zwaar op je maag denk ik :p) zonder ziek te worden. het gaat idd om breken, zagen of boren het stof wat er vrijkomt. zou me meer zorgen maken om mezelf dat de buurman het op de juiste manier weghaald als om de kippen. ( idd echt natspuiten, en dat hij het in zijn geheel afvoert en niet met de sloophamer aan de gang gaat)

Whysteria vindt dit leuk.
  17. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Iedereen super bedankt voor de reacties! We gaan de buren vragen een zeil over de ren te spannen. Gezien het warme weer kunnen we ze ook niet in onze eigen schuur opsluiten. Ik denk ook dat stress vanwege een verhuizing icm het warme weer misschien wel fataler is dan de asbest zelf ;)

18. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik heb zo'n achterlijke buurman die de slijptol er op zette. Vond hij het ook nog raar dat ik daar wat van zei.

19. Kleinmensje

Kleinmensje Niet meer actief

Je mag tot 30 m2 asbesthoudende golfplaten zelf verwijderen. Ze moeten inderdaad in zijn geheel verwijderd worden en dubbel worden verpakt. Dan kan het ingeleverd worden bij het afvalbrengstation van de gemeente. Wat betreft de kippen zolang er niet geboord of gezaagd wordt is er niks aan de hand!
    (Ik weet er wel het een en ander af werk bij een bedrijf die asbest verwijderd namelijk)

Rizzoli vindt dit leuk.
  20. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Nee joh, bizar zulke mensen!

Deel Deze Pagina