Ja dat is hoog idd. Is dat op basis van rentemiddeling? Want je boete zelf afkopen zou toch een lagere rente moeten geven. Of je moet opnieuw gaan vastzetten voor een lange tijd. Maar dan is 3% ook hoog. Blijft toch lastig. Rentes zijn nu echt laag. Je weet niet wat ze over drie jaar gaan doen. Voordeel is dat je natuurlijk wel enorm afgelost hebt al.
Graaft in geheugen: annuiteiten is opgebouwd uit een rentecomponent en een schuldcomponent. Wij hebben een aardige lading ingestort extra en onze totale kosten per maand zijn daarmee al aardig gedaald. Ga je oversluiten, dan doe je dat over de restschuld. Uitgezonderd bij de spaarhypotheken inderdaad. Mogelijkerwijs krijg je wel met een oversluitboete te maken, maar gezien het renteverschil en wat je al afgelost hebt zou dat zo maar prachtig weg kunnen lopen. Man heeft eerder een flat met hypotheek gehad dus 1 deel is kortere looptijd (ivm hra) dat is degene die we nu versneld inlossen.
Ja alleen als je de boete zelf afkoopt gaan er duizenden euro's naar de boete en dan kom je bijna op hetzelfde uit. Dan steek ik dat geld voor die boete liever in aflossing over 3 jaar.
Oversluiten over 3 jaar is boetevrij. Als ik nu oversluit is de boete nog te hoog om daar rendement uit te halen helaas. Middelen scheelt echt geen reet. Dus ik los nu versnel af en in de 3 maanden voor de rentevaste periode afloopt kan je boetevrij aflossen zoveel je wilt dus dan steek ik liever daar de 16000 euro in dan in een boete. Mocht de rente dan weer 3% zijn dan zit ik alsnog 250 euro lager dan nu.