Ik heb eigenlijk een korte vraag. Wanneer ik in het weekend zou bevallen krijgt mijn man dan geen twee dagen vrij? Of wel? Op het werk zeggen ze dat hij er dan naast grijpt, mij lijkt het van niet. Iemand een idee? Groetjes lucky.
hij krijgt 2 dagen, dus ook al beval je in het weekeinde! Daarnaast als je door de weeks bevalt mag je man de dag van bevalling als calimiteiten verlof, en ook de dag van aangifte (is altijd doordeweeks) is calamiteiten verlof dus valt niet onder die 2 dagen. Groetjes Daphne
En die twee dagen kraamverlof mag hij opnemen binnen 4 weken na de bevalling; hoeft dus niet per sé in de kraamweek. Op het werk van mijn man lopen ze er ook over te mutsen, maar het staat zo in de wet!
En hoe is dit nou in Belgie volgens de wet geregeld? Is het dan een Betaalde verlof via werkgever? Groetjes Nazli
Nieuwbakken papas hebben recht op 10 dagen vaderschapsverlof. Deze maatregel geeft u de kans afwezig te zijn van het werk ter gelegenheid van de geboorte van uw kindje. Wanneer mag u die opnemen? U hebt het recht om 10 dagen verlof te nemen in geval van een geboorte. U mag deze dagen vrij kiezen binnen een periode van 30 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag van de bevalling. Wat zijn de voorwaarden? Om recht te hebben op een uitkering vaderschapsverlof ten laste van de ziekte- en invaliditeitsverzekering moet u als werknemer recht hebben op ziektevergoedingen. Hoeveel bedraagt de vergoeding? De eerste 3 dagen zijn ten laste van uw werkgever. U behoudt dus uw normale loon. Voor de volgende 7 dagen ontvangt u een uitkeringen aan 82% van uw begrensd brutoloon ten laste van de ziekte- en invaliditeitsverzekering. De uitkeringen voor vaderschapsverlof kunnen enkel toegekend worden voor de afwezigheidsdagen die samenvallen met arbeidsdagen. Hoe aanvragen? In de eerste plaats verwittigt u uw werkgever. Daarna dient u een aanvraag in bij uw ziekenfonds waarbij u een geboorteattest voegt. U ontvangt dan van uw ziekenfonds een inlichtingenblad dat u op het einde van het vaderschapsverlof door uw werkgever laat invullen en terug aan het ziekenfonds bezorgt. Op basis van dit inlichtingenblad bepaalt het ziekenfonds het recht op vaderschapsverlof en betaalt de vergoedingen. @ nazli mss heb je hier wat aan