Onze dochter is met 36 weken geboren met een keizersnede, ze lag in onvolkomen stuit en heb een moeilijke bevalling gehad al zeg ik het zelf. Ze heft 9 dagen in de couveuse gelegen, en 13 dagen in het ziekenhuis in totaal. Daar viel het woord hypotoon eens, en daarna nog eens.. Toen naar de kinderarts en weer viel het woord, ze kreeg fysio en ook die sprak van enige hypotonie.. Onze dochter doet het super en heeft verder geen achterstand of dergelijke maar omdat het woord zovaak valt ben ik toch best wel benieuwd naar wat het is en wat de meest voorkomende onderzoeken zijn. Ze voelt wel wat slapper aan dan de meeste baby's maar beweegt zich voor mijn gevoel gewoon goed. De kinderarts gaf ons wel te kennen dat ze waarschijnlijk pas later zal gaan lopen (ik zelf liep bij 22maanden) Als je dan verder gaat zoeken, kom je enge dingen tegen maar ook hele simpele dingen en zelfs vaak gewoon een goede afloop.. Toch zou ik graag in contact komen met andere ouders bij wie ze ook hypotonie hebben vastgesteld.
Mijn zoon heeft ook hypotonie maar dat komt door zijn hersenafwijking die de spieren niet goed aanstuurd. Hij was heel lang een slap kindje, en nu nog heeft hij niet heel veel spierkracht in zijn benen. Hij is pas laat gaan lopen en rennen en speingen probeerd hij maar is nog niet krachtig en stabiel genoeg.
Hallo, Onze dochter is ook hypotoon en ontwikkelt traag. Dit komt ook omdat ze een chromosoomafwijking en epilepsie heeft! Ze is nu 16mmd en tijgert nu, dus daar zijn we al heel blij mee!! Ze gaat wel lopen enz, alleen zal het haar wat meer moeite kosten dan andere kindjes, maar so what!! Ze is hartstikke blij en gelukkig, lacht de hele dag, haha!! Succes iig. Loop je al bij fysio met haar, en hoe oud is ze eigenlijk?? Groetjes
Onze oudste, wordt in de zomer 6, is hypertoon en hypermobiel. Eigenlijk is bij ons het balletje pas gaan rollen toen hij naar de basisschool ging en daar op viel door zijn onhandige motoriek. We moeten nu naar het revalidatiecentrum voor een multidisciplinaire screening.
Onze oudste heeft ook de combi hypotonie en hypermobiliteit. Hij was juist zeer stijfjes in zijn bewegingen en ontwikkelde erg traag. Hij kon pas omrollen met bijna een jaar. Nu nog steeds zie je dat omrollen moeite kost. Ik dacht dat hij hypertonie had maar volgens de fysiotherapeut is het een reactie op de hypotonie. Hij zet bijvoorbeel zijn knieën op slot, ook tijdens het lopen. Verder heeft hij verminderde valreflexen en is lomp en onhandig. Hij valt makkelijk en dan vaak erg lullig. In vergelijking met leeftijdsgenootjes zie je duidelijk verschil. Hij loopt motorisch gezien meer dan een half jaar achter. Hij is zich erg bewust van zijn 'beperkingen' en zoekt dus ook geen situaties op waarin een fysieke uitdaging nodig is. Ook houdt hij afstand bij drukke kindjes, want bij een duw ligt hij meteen op de grond. Traplopen kan hij ook niet. Hij krijgt sinds hij een jaar is al fysiotherapie. Dit is momenteel voornamelijk observatie en af en toe testen. Hij gaat nog steeds vooruit in de motorische ontwikkeling dus vindt ze oefeningen thuis niet nodig. Het is verder een blij kind. Als buitenstaander zie je wel dat hij vreemd loopt. Ik maak me soms nog wel eens zorgen als hij weer gevallen is of wanneer ik denk aan de basisschool. Wordt hij gepest met zijn aparte motoriek? Kan hij meekomen? Hij wordt eind juni 3 dus gelukkig hebben we nog even. Het enige wat we niet hebben is een oorzaak van de hypotonie...