Hysterectomie

Discussie in 'De lounge' gestart door Cobon, 22 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik heb al best wat afgezocht en gelezen, en ik las dat er best wat vrouwen hier een hysterectomie hebben gehad en er ook erg tevreden mee zijn.

Wat ik me afvraag is hoe het herstel van de operatie te combineren is met een huishouden en een gezin met kleine kinderen. Hoe ging dat bij jullie, en na hoelang was je weer een beetje op de been? Ik las in een folder 'pas na 4 weken 10+ kilo tillen' bijvoorbeeld, dat alleen al zou nogal een probleem zijn.

2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Geen ervaring hier, maar ik neem aan dat je je aan het oriënteren bent ivm jouw klachten. Daar moet je dan daadwerkelijk echt veel last van hebben; wat ontzettend naar zeg. Ik hoop dat er nog wel ervaringsverhalen komen. Zou het ter vergelijken kunnen zijn met een keizersnede, maar dan nog wat heftiger?

3. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb twee keizersnedes en een hysterectomie gehad. Groot verschil in herstel was dat de hysterectomie laparoscopisch is uitgevoerd. Hierdoor was ik gelijk na de ok al vele malen beweeglijker en mobieler in bed. 9u geopereerd, 20u liep ik al zelfstandig naar de wc. Herstel na de hysterectomie vond ik vele malen makkelijker dan na een keizersnede.
    Maar zeker de 1e week was ik enorm moe en was alles al veel. Ik liep wat rond in huis, maar deed eigenlijk niets en had ook echt geen energie om iets te doen. 2e week pakte ik rustig aan huishoudelijke taakjes zoals bijv makkelijk koken weer op en maakte ik elke dag een kleine wandeling van 2-3 km. Schoonmaken ed heb ik 5 weken niet gedaan. Na 6 wkn arbeidstherapeutisch weer begonnen met werken. Na 10 weken deed ik echt alles weer zoals voor de operatie.
    Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!

4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dat weet ik niet, ze kunnen op drie manieren opereren. Laparoscopisch of via de vagina zou veel minder klachten moeten geven las ik.

Ja dit kan gewoon niet zo verder, hmpf.

5. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dankjewel voor je bericht! Was je zo moe van de narcose ook denk ik? Hakt er bij mij altijd wel stevig in. Had je buikpijn daarna? En met tillen? Ik weet niet goed wat ik me erbij voor moet stellen.

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.666
    18.730
    113
    Vrouw
    Bij mijn nonkel zijn vrienden, werd de ingreep via de vagina gedaan en het viel volgens haar zeer goed mee.
    Paar dagen pijn maar snel terug in orde.

De berichtjes eens nagelezen.
    Ingreep duurde maar 1u30 en na 4uur was ze terug op de kamer.
    Ingreep de 22ste en terug naar huis de 24ste

Cobon vindt dit leuk.
  7. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.749
    113
    Vrouw
  8. Butchke

Butchke Niet meer actief

2 jaar geleden is mijn baarmoeder laparoscopisch verwijderd vanwege endometriose en adenomyose. Ik heb gekozen voor een ruggeprik. Beste keuze ever. 16u geopereerd, volgende ochtend na het ontbijt naar huis.

Ik heb 0 pijn gehad, geen bloedingen etc etc. en moest me echt bedwingen om niet te hard van stapel te lopen qua huishoudelijke taken en bewegen. Ook geen restklachten overgehouden aan de ingreep.

Na 6 weken gewoon weer aan het werk.

Nog iedere dag zo gelukkig en blij dat dat kippenhok eruit is:D;)

9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dat is goed om te horen, wat fijn voor je dat het zo goed heeft uitgepakt!!

Ik zou ook graag een ruggenprik willen om de ellende van narcose te voorkomen. Hoorde je dan niet allemaal rare geluiden? Ik weet niet of ik een geschikte kandidaat ben voor wakkere operaties ;)

10. Butchke

Butchke Niet meer actief

De radio stond behoorlijk hard aan, en de anesthesioloog stond naast me en we hebben de grootste lol gehad;)
    Nu moet ik zeggen dat ik goed tegen operatie geluiden kan , zelfs interessant vind.
    Je voelt het gepor en getrek etc, maar niet op een vervelende manier.

Ik was de enige patiënt op de kamer die gekozen had voor een ruggeprik, de andere 5 dames hebben veel langer op de recovery gelegen en hadden meer nazorg nodig. Uiteindelijk mocht ik als enige meteen naar huis de volgende ochtend, terwijl ik het laatst geopereerd werd vd 6 dames.

Cobon vindt dit leuk.
  11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja dat scheelt wel echt heel erg veel he.. ik moet anders maar oordopjes met muziek ofzo in doen. Bedankt voor je reactie!

Butchke vindt dit leuk.
  12. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.112
    1.178
    113
    Vrouw
    Bij mij is hij 2 jaar terug via de vagina verwijderd onder algehele narcose.
    Dag na operatie in de ochtend naar huis.
    1e dagen bewust veel op bed gebleven en rustig aan.

Maar binnen een week kon ik alweer lopend de kids van school halen.

Man heeft wel veel in het huishouden gedaan.

Maar viel 100% mee en zou het zo weer doen!

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Moe van de narcose, maar ook gewoon moe van de hele ingreep. Er is toch flink wat gedaan in je lijf wat tijd nodig heeft om te herstellen. Ik had weinig pijn, maar wel beurs, ongemakkelijk, langzaam bewegen ect. Tillen, ja ik heb mij redelijk netjes gehouden aan de voorschriften. Maar als alleenstaande moeder kan je het tillen toch niet helemaal vermijden. Dus heb mijzelf wel in acht genomen voor zover dat thuis haalbaar was. Maar pijn deed het tillen niet. Dat was juist het verradelijke, binnenin heb je echt een flinke wond zitten die moet herstellen, maar die zie en voel je niet echt.

Ik had wel algehele narcose, in de ochtend geopereerd, dezelfde avond lopend naar het toilet en de volgende ochtend 10u was ik weer thuis.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zou zeker in je hersteltijd niet meer kg tillen dan ia aangeraden.
    Als moet niet teveel.kracht komen op de hechtingen, iets wat je met optillen wel doet.

Hier 3 jr geleden mijn baarmoeder eruit laten halen.
    Herstel ging prima, 2 weken rustig aan gedaan (niets getild wat niet mocht enzo) en ik zou vanaf de 3e week gaan beginnen met 2 uurtjes werken vanuit huis, maar zover kwam ik niet want ineens begon ik heftig vaginaal te bloeden.
    Ambulance moest komen omdat ik zoveel bloed verloren was.
    Infuus was amper meer te prikken.
    Ze konden eerst niet waar het bloed vandaan kwam, dus besloten ze me onder zeil te brengen en op de ok weer te kijken.
    Op de holding kwam er zo'n golf bloed uit dat ik zowat van me stokkie ging en ze me met spoed naar de ok brachten (er zat iemand tijdens het rijden op me bed en tikte telkens in me gezicht).
    Er was een bloedvat naast een hechting geknapt, waardoor ik zoveelbloed verloor.
    Na het opereren kreeg ik 4 zakken bloed toegediend omdat ik zoveel was verloren dat mijn hb ver onder de 4 zat.

Bij thuiskomst begon de 6 weken hersteltijd dus weer van voor af aan en had ik er uiteindelijk 8 weken hersteltijd op zitten.

Mij advies is daarom... til echt niet en zit je herstel uit.
    luister naar de richtlijnen. Ze zijn er niet voor niets.

Je wilt geen risico lopen dat er iets gebeurd, want als er daar iets gebeurd van binnen heb je het vaak later in de gaten.

15. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Afgelopen december een hysterectomie gehad. Vaginaal en algehele narcose. Operatie was een eitje, wel heel lang doodmoe geweest van de narcose. Drie dagen pijn gehad (waarvan één heftiger) en daarna niks van pijn meer. Vanwege de vermoeidheid heb ik wel de zes weken herstel volgemaakt voor ik weer ging werken. Absoluut het tiladvies niet negeren of oprekken inderdaad, maar verder vond ik het peanuts.

16. Cobon

Cobon Niet meer actief

Pfoe heftig zeg, wat naar!!

17. Cobon

Cobon Niet meer actief

Nee ik zal het zeker niet negeren, maar wordt wel ingewikkeld met een baby en een peuter. Goed om te horen dat het verder peanuts was.

RE080219 vindt dit leuk.
  18. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Je mag dan vast weleen oxazepammetje ofzo. Ik heb niet deze, maar wel 2 andere operatie gehad onder lokale verdoving/ruggenprik en deze werden altijd aangeboden. Ik heb er 1x ook echt een genomen en je wordt er echt super relaxed van. Alle ansgten glijden van je af

19. Cobon

Cobon Niet meer actief

Nog een vraag.. gezien ze je eierstokken laten zitten, voel je dan nog precies waar je zit in je cyclus? En dus bijbehorende pms?

20. Butchke

Butchke Niet meer actief

Ik wel ..... helaas:(

Deel Deze Pagina