hysteroscopie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door samkids, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samkids

samkids Niet meer actief

Ik kom zojuist terug van weer een afspraak bij de gynaecoloog (na 3 miskramen naar Herhaalde Miskramen Poli bij Erasmus MC gegaan) en er is een poliep aanwezig in mijn baarmoeder (met de gelecho gezien, die voor iets anders gemaakt werd). Volgens de gynaecoloog is dit absoluut niet de reden van de miskramen en achtte ze de kans ook zeer klein dat het iets ernstigs is, maar om dat uit te sluiten heb ik volgende week een hysteroscopie. Deze kan gelukkig snel gedaan worden, nl a.s. dinsdag om 8.15 uur, en poliklinisch. Verder was er op de echo een mooie follikel te zien met een ei klaar voor de start en zag ze dat er vruchtbaar slijm was. Ei is on his way dus. Hysteroscopie is op cd20, in het meest gunstigste geval heb ik mijn ei op dag 18. Maar soms ook wel eens op dag 22. Waarschijnlijk dus deze ronde geen kansen, omdat het lijkt dat het een vroeg ei gaat worden.
    Ik weet even niet wat ik nu moet voelen. Gyn achtte kans klein dat 'vlek op echo' iets ernstigs was, maar ik ga me meteen vanalles in mijn hoofd halen. Ze liet de keus bij mij of we deze ronde nog zouden proberen zwanger te worden (en dus hystero pas na volgende menstruatie als die kwam) of toch deze ronde weer even pauze. Omdat ik me nu vanalles in mijn hoofd haal, heb ik toch maar voor het laatste gekozen. En gelukkig kan het dus al volgende week dinsdag. Maar ik baal er dan ook weer van dat we waarschijnlijk deze kans niet kunnen benutten.
    Ik heb ook geen idee wat ik van de hysteroscopie kan verwachten. Heb recept voor pijnstilling mee gekregen en advies is niet alleen te komen zodat iemand me naar huis kan brengen. Maar het is wel poliklinisch, dus ik mag meteen weer naar huis.

Ik wilde even mijn verhaal kwijt, maar ook ervaringen van anderen horen met betrekking tot de hysteroscopie.

Liefs, Drew.

2. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    hoi,
    heb ook hysteroscopie gehad. is het onder algehele narcose?
    bij mij niet. vond het erg mee vallen. beetje menstruatie achtige krampen maar angst voor de pijn was groter dan pijn zelf.
    beetje raar onprettig gevoel maar niet pijnlijk.
    sterkte meid! en als het wel onder narcose gebeurt zou ik me al helemaal geen zorgen maken. heb dit ook gehad, en merk je echt niks van!
    sterkte, ik hoop dat uitslag positief is!

3. Loe

Loe Niet meer actief

je mag mij wel pb-en drew, zet t liever niet hier.

4. bereke

bereke Niet meer actief

Hoi, ik heb ook een hysteroscopie gehad op 18/9. Heb er helemaal niks van gevoeld, geen pijn gehad. Had geen pijnstiller genomen ofzo op voorhand. Dus ik zou zeggen: maak je niet teveel zorgen. Vond het trouwens wel heel speciaal om de binnenkant van mijn baarmoeder eens te zien!

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Weet je, het ligt er gewoon aan of je je in het bekkenbodem gebied kan ontspannen..
    Ikke dus niet:( heb al zoveel pijn gehad door puncties ed.

De HSG was ook vreselijk pijnlijk voor me. En ik had nog wel in 3 uur tijd 2 paracetamol zetpillen van elk 1000mg gezet.:(

De verpleegkundigen schrokken van mijn pijn. Ze hadden zelfs een aantekening in mijn dossier gezet dat het zeer pijnlijk verlopen was.:)

6. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb 4 hysteroscopieën gehad, maar ik kan je eigenlijk geen helder beeld geven, omdat bij mij verklevingen moesten worden weggehaald.
    In principe is het niet echt een heel pijnlijke ingreep, als er alleen maar wordt gekeken zeker niet, maar als ze iets gaan weghalen dan voel je dat wel even ja.
    Ik reageer helaas heel sterk op de hysto, ik ga elke keer van mijn stokje, en volgens mijn gyn kan ik daar absoluut niks aan doen, dat is mijn lichaam die er zo op reageert.

7. Trees

Trees Niet meer actief

OH drew wat een ellende weer zeg :(.

Ik heb wel een geruststellend verhaal over een hysto. Ik heb een aantal jaren geleden ook een hysteroscopie gehad en daar heb ik nauwelijks last van gehad. Het gevoel vond ik zelfs heel erg lijken op de waterecho. Dezelfde lichte menstruatie-achtige krampen, maar dan ietsje meer. Ik hoop dat je niet veel last van je gelecho hebt gehad, want ik denk dat je het daar mee kan vergelijken.

Dikke knuffel meis!

8. samkids

samkids Niet meer actief

Hey meiden, bedankt voor jullie reacties!

We balen wel heel erg dat we aankomend ei dus waarschijnlijk niet kunnen benutten en stiekem hopen we dat het nog even 4 daagjes op zich laat wachten. Maar zelfs dan, stel dat het op cd22 komt (wel eens vaker geweest) en scopie op cd20 is, volgens mij is het dan nog moelijk. Ik lees namelijk dat je pas weer sex mag hebben als het bloedverlies opgehouden is. Hopelijk is dat bij mij dan minimaal. ;)

Bunchy, de scopie is niet onder algehele narcose, want het is poliklinisch en ik mag daarna meteen weer naar huis. Gisteren dus die gelecho gehad en ook daar werd er vloeistof ingespoten wat een raar gevoel was. Ik neem dan maar aan dat het vergelijkbaar is.

De gyn had het over 'kijken of het erg is en eventueel een hapje nemen voor onderzoek', dus niet eens over de poliep weghalen. In de patienten folder lees ik wel dat ze kleine poliepen weg kunnen halen.

Bereke, het lijkt mij heel raar om de binnenkant te zien. Weet niet of ik mee wil kijken hoor. Ben bang dat ik net als Lynn van mijn stokje ga.
    Maare, hadden ze bij jou ook niet plaatselijke verdoving aangebracht of zo?

9. samkids

samkids Niet meer actief

Hey Trees, bedankt voor je antwoord.
    Ja, ik heb ook het gevoel dat het vergelijkbaar is. Want zowel bij de gelecho als bij de scopie spuiten ze vloeistof in voor een beter beeld. En ook bij die gelecho ging er dus 'iets' door mijn baarmoedermond naar binnen. Ik ga er dus inderdaad maar vanuit dat het vergelijkbaar is, als ik het maar voor mijn geruststelling.

Overigens zit ik dus heel dicht rond mijn ovulatie tijdens die scopie, dus misschien is het wel makkelijker en minder pijnlijk om de scopie te doen dan. Vanwege de zachte en open baarmoedermond... Laten we het hopen.

Deel Deze Pagina