Hoi meiden, wie heeft dit ook meegemaakt. Mijn vriend heeft 119 gereden waar hij 80 mocht... Beetje dom, dat weet hij. Ik en mijn dochtertje van net 1 jaar waren heel ziek en bleken de mex. griep te hebben, ik had gebeld of hij naar huis kon komen omdat ik echt niet in staat was om voor ons te zorgen omdat we zo ziek waren. Hij zit doordeweeks in Den Helder (marine) en is zo'n 240 km hiervandaan. Dit is de reden dat hij te hard gereden heeft (wat ik niet goed wil praten maar daar gaat het hier niet om) Nu kwam er dus een brief met een boete, die ik netjes betaald heb. Er zat ook zo'n formulier bij met een verklaring wie er in de auto gereden had. De auto staat op mijn naam. Ik wilde dit niet op mijn naam hebben, omdat als het nog een keer zou gebeuren ik dan misschien wel er mee zou zitten en zag ik niet zitten. Dus wij ingevuld dat hij gereden had. Nu kregen we gisteren een brief, dat we hebben aangegeven dat hij de bestuurder was, dat ze niet tot een boete konden overgaan. Maar dat hij dus voor moet komen. Omdat er al eerder iets op zijn naam stond, een soortgelijk iets stond er. Het enige wat dat kan zijn, is dat hij een half jaar geleden in een kettingbotsing terecht is gekomen op weg naar zijn werk. Hij kon hier niks aan doen, maar is wel achterop iemand geknald dus zien ze het toch als zijn fout. (er waren hier 5 auto's bij betrokken) Nu wil ik graag weten wat voor straf hij zou kunnen krijgen?! Ik vind het raar dat ze deze botsing er ook mee in verband brengen en hij daarom ineens niet meer kan voldoen met het betalen van een boete, maar voor moet komen. Wie heeft ook zoiets meegemaakt, wij willen graag weten waar we nu op moeten rekenen wat hem te wachten staat. Dit omdat hij vaart, en bijv. als hij naar zo'n cursus moet, dit eigenlijk al niet gaat omdat hij op zee is door de weeks. En hij moet heel ver rijden naar zijn werk, (240km) en met het openbaar vervoer is dat niet mogelijk, want dan is hij er niet op tijd... dus als ze zijn rijbewijs innemen is dat ook een groot probleem.
Dat ligt er aan. Als hij een beginnend bestuurder is rekent dat ook extra mee,dus hoe lang heeft hij zijn rijbewijs? En als je genoeg afstand houd en niet te hard rijd kom je niet tegen iemand aan, dus dat tellen ze gewoon mee, dat valt ook onder gevaarlijk rijgedrag. Ik weet niet of ze zijn rijbewijs inhouden, Ik denk wel dat de boete hoger uit gaat vallen. Denk ook wel dat als hij zijn rijbewijs mag houden hij erg voorzichtig moet zijn. de volgende keer is hij hem dan misschien wel kwijt. Scheelt trouwens ook hoeveel tijd er zat tussen de twee incidenten. Hebben het hier trouwens niet meegemaakt, dus kan je verder niet helpen. succes
Hoi bedankt voor je reactie. Hij heeft zijn rijbewijs al 10 jaar en nooit eerder iets gehad. Ook niet geflitst ofzo hij rijdt al 10 jaar lang naar Den Helder en terug dus grote afstanden. Tuurlijk had hij meer afstand moeten houden en niet zo hard moeten rijden, ik ben daar ook erg boos om geweest! Dat heeft ons ook duizenden euro's gekost en nu dit weer, geloof me het heeft de nodige ruzies opgeleverd. Maar ik zit er gewoon erg mee dat hij straks niet meer naar zijn werk kan als hij geen rijbewijs meer heeft of er niet op tijd kan komen of dat we heel veel moeten betalen. Er zit ook maar 4 maanden tussen. En ik maak me daar drukker om dan hij...pff mannen
Riibewijs inhouden doen ze volgens mij alleen bij 50 km of meer te hard rijden, dus ik denk niet dat ze dat gaan doen. Maar het kan wel zijn dat de boete hoger uitvalt of dat hij zo'n cursus moet gaan doen ofzo. Succes!
Ws zal de officier van justitie bepalen hoe hoog de boete wordt. En ik hoop niet dat hij zo'n cursus moet gaan doen want dat moet hij ze3lf betalen en dat is volgens mij nzo rond de 700,-.
We kunnen niet aan jou vertellen hoe hoog de boete zal gaan zijn, simpelweg omdat de de rechter zelf mag weten hoe hoog hij deze zal gaan maken (uiteraard wel binnen bepaalde grenzen ) Hij moet straks gewoon voorkomen en zijn verhaald doen. Ik heb meerdere van dit soort zaken bijgewoond, niet omdat ik altijd raar rij maar omdat ik een studie doe die richting op. ff wat simpele tips: - wees er op tijd zijn!!! - wees fatsoenlijk en beleefd. - eventueel jou en je kleine mee laten gaan (agossie gezinnetje... wie weet dan de straf lager ) - rustig en beleefd zijn verhaal gaan doen, ook over de eerdere zaak, omdat ze dus naar het rij-verleden van hem kijken bij het beoordelen van zijn straf. - duidelijk aangeven waarom hij niet zonder zijn rijbewijs kan ivm zijn werk. ALs hij echt zn rijbewijs nodig heeft om te kunnen blijven werken, zullen ze niet snel bij een eenmalig vergrijp als 40 km op een 80 km weg rijden zijn baan op het spel willen zetten. Als hij met de straf hem zijn baan laten kwijtraken, zal er een situatie ontstaan die een rechter niet wil veroorzaken. Dus, rustig adem halen, komt vast goed. Hooguit kans lijkt me dat de geldboete wat hoger zal gaan uitvallen dan dat hij zn rijbewijs kwijt raakt Misschien kan jullie arts ook een doktersverklaring tekenen waarin staat dat jullie de mex. griep hadden en dat jij niet voor jezelf en je dochter kon zorgen. Bedenk ook een goed sluitend verhaal waarom andere mensen in jullie omgeving echt niet voor jullie kon gaan zorgen. Niet dat de rechter dan helemaal van straf af zal gaan zien (mex, griep is geen excuus om te snel te gaan rijden) maar dat kan de rechter wel milder doen stemmen )
Ze kunnen ook z'n rijbewijs voorwaardelijk intrekken, in het ergste geval dus onvoorwaardelijk. Meestal houdt de rechter wel rekening met het beroep van de bestuurder, maar omdat je vriend niet echt economisch afhankelijk is van zijn rijbewijs (hij is geen vrachtwagenchauffeur o.i.d.) gaat dat niet zozeer op. Kortom, het kan alle kanten opgaan. Hogere boete, cursus en/of (on)voorwaardelijk intrekken van zijn rijbewijs. Het is idd zonde van het geld, maar ik vind persoonlijk dat er nog wel veel strenger gestraft mag worden voor gevaarlijk rijgedrag. Ik hoop dat je vriend er iets van geleerd heeft, maar helaas zeg je zelf van niet. Tsja......Sterkte in elk geval. Wanneer moet hij voorkomen?