Vanavond heb ik op één (België) naar het programma Koppen gekeken... Het ging over mensen die koste wat het kost het geslacht van hun kind wilden bepalen... Ik heb er zo mijn bedenkingen bij (tot 20 000 euro en niet eens volledige zekerheid) EN een steek in mijn hart (wij worden moeilijk zwanger) Hier de uitleg op de website! Christophe en Edwige zijn de trotse ouders van twee zonen, Esteban en Diego. Maar het Franse koppel wil nog een kind en dat moet absoluut een meisje zijn. Alleen heb je dat natuurlijk niet voor het kiezen. Het koppel probeert alles. Volgens de Chinese horoscoop is april de beste maand om een meisje te maken, anderen raden hen een aangepast dieet aan en er zijn zelfs mythes dat het juiste standje zou helpen. Maar ook de wetenschap doet een duit in het zakje, met de scheiding van de zaadcellen bijvoorbeeld. Het X chromosoom zorgt voor een meisje, Y voor een jongen. En nog een stap verder is de selectie van de embryos. Via IVF worden verschillende eicellen bevrucht en enkel het gewenste geslacht wordt terug geplaatst. De keuze van het geslacht is misschien begrijpelijk, maar voor tegenstanders is het ethisch verwerpelijk. In Europa is het alvast verboden om koppels te helpen het geslacht te bepalen. Maar toch gebeurt het. Koppen XL trekt naar Griekenland. Voor 6000, exclusief reis en verblijf, vinden ze in geen tijd een arts die hen wil helpen. Volledig illegaal, maar dat houdt het ziekenhuis niet tegen. Ook in Turks Cyprus vindt de ploeg een arts die bijna dagelijks koppels helpt. Lucratief, maar opnieuw volledig illegaal. Ik wil een meisje Oorspronkelijke titel Fille ou garcon, choisir à tout prix, een reportage van Envoyé Special
Ik snap best dat mensen het geslacht willen bepalen als er bijvoorbeeld een erfelijke ziekte in de familie voorkomt die alleen bij jongetjes of meisjes voorkomt ofzo, maar puur omdat je perse een meisje wil... Echt belachelijk gewoon!!
Jeetje zeg...die mensen moeten uberhaupt blij zijn dat ze (gezonde) kinderen kunnen krijgen; achterlijk!!
Het zullen er geen slechtere ouders door worden. Maar ik vind het ook echt overdreven om alleen een meisje te willen. Mensen moeten eens leren om genoegen te nemen met wat ze hebben en/of krijgen. ziekelijk...
pfff wat maakt het nou uit? Als die mensen dat graag willen moeten ze het doen. In Belgie kan het al voor 2500 euro geloof ik. En dan per insiminatie komt er iets van 1000 euro bij. Als je nou al 5 jongens hebt en je wilt graag een meid. Ik zou het niet doen denk ik maar ach iedereen zijn ding zeg maar!
NIET WAAR HOOR! Het is in de EU verboden en de arts risceert 2 jaar effectieve celstraf hiervoor en de oudres medeplichtigheid! daar ging het net om!
Erfelijke ziektes voorkomen, soit, daar zie ik nog nut in. Maar geslacht laten bepalen enkel omdat je nou eenmaal persé een jongetje of een meisje wilt... Ik snap dat dat 'n diep verlangen kan zijn, maar als je er dan zoveel last van hebt, dan ga je maar op 'n cursus 'omgaan met teleurstellingen' hoor! Wat is dan de volgende stap? Ik wil alleen maar kindjes met blonde haren en blauwe ogen? 'k Had trouwens wel tijdens die uitzending een heel dubbel gevoel. Ik vind het ethisch gezien niet kunnen (druist in elk geval tegen mijn ethische gevoel in), maar tegelijkertijd vind ik het ontzettend knap dat de wetenschap zulke dingen kán..
Ik vind het ook triest als je zoiets gaat doen. Kom op zeg wees blij met wat je krijgt en dat het gezond is etc. Sommigen kunnen niet eens kindjes krijgen....... en dan zijn er mensen die nog eisen durven te stellen ook SCHANDALIG
Inderdaad dat kan ik nog begrijpen maar puur omdat je een meisje wilt, nee dat snap ik niet.. Nog even en ze gaan met de genen en dna knoeien omdat ze een bepaalde haarkleur willen, ogen en ga zo nog maar even verder.. Waar is het einde dan, volgens mij is het dan zoek Vind dit zo'n messteek voor koppels die al dolblij zouden zijn met een gezond kindje, maakt niet uit welk geslacht..
Ik hoop echt dat dit verboden blijft in europa, al ben ik er bang voor.. Denk dat er over 50 jaar heel wat is veranderd hoor! En trouwens, jongens zijn hartstikke leuk hoe kun je die nou "niet willen?" Triest is inderdaad een goed woord.. hoe kun je je nou om het geslacht van het kindje druk maken (tenzij er een erfelijke ziekte voor komt)..
Als je maar genoeg geld hebt, dan ligt bijna alles binnen handbereik, daar komt het op neer. Er is altijd wel een arts die wil 'helpen'. Denk ook aan die oma van 67 jaar die zwanger was. Zulke dingen moeten toch gewoon niet mogen! Geslachtsbepaling, enkel en alleen omdat de ouders liever een jongen of meisje willen moet niet kunnen vind ik. Volgens mij gaat het soms ook nog een stapje verder, namelijk dat als het geslacht niet 'goed' blijkt, de zwangerschap beeindigd wordt. Of is dat een broodje aap verhaal?
Tja, zoals met alles.... wie het geld heeft..... en het feit dat hun wel kindjes kunnen maken en anderen niet moet je echt even buiten beschouwing laten. Het is niet zo dat deze mensen andere mensen die moeilijk zwanger raken benadelen. Het is toch altijd al zo geweest dat mensen die meer geld hebben extravagantere dingen doen? Het enige wat ik inderdaad slecht vind is dat ze het illegaal laten doen.... maar wederom, ook dat is hun risico.... En uiteraard gaat dit nooit goedgekeurd worden en legaal worden, want zoals men al zei... waar is dan het einde? Maar tja, als het aangeboden word en men heeft het geld dan gebeuren dit soort dingen... wees blij dat wij allen hier wel gewoon weten wat een zegen en wonder zo'n kleintje is ongeacht of het een piemeltje heeft of niet ik ben trouwens wel erg benieuwd over 22 weken wat er bij ons uit komt rollen
Ik vind het walgelijk. Wat een vreselijk ondankbare mensen. Wees blij dat je zonder problemen meerdere kinderen op de wereld kan en mag zetten. Dat is al een wonder op zich. Ik weet dat ik bevooroordeeld ben maar toch......
In Amerika hebben ze hier zelfs een naam voor bedacht: "gender-disappointment". Er is ook een Amerikaans forum voor teleurgestelde jongens-moeders (want het zijn bijna altijd jongens-moeders die een meisje hadden gewild, nooit andersom). De dingen die je daar leest...ziekelijk! Ik las zelfs een keer over een vrouw die zelfmoord overwoog omdat ze een vijfde zoon verwachtte. Dat soort mensen verdient geen kinderen wat mij betreft.
ik heb het es gegoogled en ben op een forum terechtgekomen hierover. echt vrouwen die depressief zijn en die echt veel kinderen hebben, en ook nog allemaal jongens, want idd ze willen een meisje. pffff is toch nie normaal meer.
Ik wil niet heel vervelend doen hoor maar wat is dit anders dan mensen helpen die helemaal niet zelf kinderen kunnen krijgen? Dat is toch ook niet "natuurlijk" Niet dat ik niet enorm blij ben dat mensen die moeilijk tot nniet zelf via de natuurlijke weg zwanger kunnen raken toch geholpen kunnen worden. Via IVF was 30 jaar geleden ook omstreden. Ik heb er eerlijk gezegd niet echt een mening over. Als die mensen dat graag willen ( harte wens) wie zijn wij dan om hen dat te misgunnen.