Kat heeft allergie en stress

Discussie in 'De lounge' gestart door Daan78, 8 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Een tijdje gelden heb ik een topic geopend, omdat onze kat last had van vlooien (en wij ook). Dat probleem is opgelost.

Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en ze heeft een vlooienallergie i.c.m. stress. (waarschijnlijk door de komst van onze kleine meid).

Ze heeft nu een spuit voor de allergie en de jeuk gekregen en kalmeringstabletten (Telizen)

Heeft iemand ervaring met deze tabletten? Werkt het goed?

Ik zou het namelijk verschrikkelijk vinden om onze poes, die al bijna 8 jaar bij ons woont, te moeten weggeven.

2. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ja heb het ook gehad. allergie voor vlooienbeten en stres. maar dan voor een andere kat. hij is herplaatst en voelt zich geweldig nu. hij vrolijker ontspannen en ligt lekker languit bij hun op de bank en heeft een prinsheerlijk leventje.wil je je kat het echt aandoen om altijd ongelukkig te blijven? en aan kalmeringspillen te zitten. het is heel erg, maar soms voelen ze zich elders veel beter.

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Bedankt voor je snelle antwoord. Nee, ik wil dat mijn katje gelukkig is. Als dat niet bij ons kan, dan maar in een ander goed huis. Hoe erg ik dat ook zou vinden.

Heb jij destijds nog wel tabletjes geprobeerd? Of is jullie kat gelijk naar een ander huis gegaan?

4. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Klote meid!
    Ik heb ook 3poezen, 2 daarvan kunnen totaal niet opschieten met elkaar!Beetje soortgelijk verhaal..
    De ene zit continu achter de wasmachine,Ik heb ze al late helpen in de hoop dat het beter werd maar ook hier gaat het echt niet goed!
    Ik zou ook het liefst een huisje hebben voor de laatste die erbij is gekomen,want mijn oudste kat kan niet zonder de andere poes!Maar ik heb weer zoiets,ik weet niet waar ze terecht komen!

Ik hoop dat de medicatie snel aanslaat voor jullie kat!

5. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    we hebben verschillende medicatie nodig gehad voor die vlooienallergie. hij werd al kaal ook met korstjes. in eerste instantie was niet duidelijk wat de oorzaak was. ja stres maar waarvoor? na een aantal tips van de da, ben ik hem nauwlettend gaan observeren en werden er patronen duidelijk. hij liet zich ondersneeuwen door mijn andere katten. de da was geen voorstander van de pillen als structuele oplossing omdat de oorzaak niet weggenomen zou worden. hij heeft ze dus maar een paar weken gehad ik weet niet meer welke het waren trouwens. tot de huid genezen was. in de tussentijd heb ik iemand gevonden die met zijn heel gezin kwam kijken en meteen kwam hij nar hun toe en liet zich aaien. in eerste instantie wilde ik hem niet meteen meegeven dat was het uitgangspunt. maar omdat hij duidelijk zoveel contakt met ze zocht heb ik met die man afgesproken dat ze hem mee zouden nemen om te kijken wat hij zou doen. ik kreeg de eerste week dagelijks een mail met foto's en zag een transformatie voor me. na een paar dagen zijn hun gestopt met de medicatie en hij is daar gebleven. hij zit prachtig is zijn vacht is heel aanhankelijk en helemaal niet schuw meer. en vooral heel ontspannen. hij woont zo goed als in een bos en kan zelf in en uit dat huis met een zender die op een kattenluikje zit aangesloten. hij woont daar dus als enige kat en voelt zich daar prima bij. hij ligt nu in de bank ipv eronder.

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Binkie, zo heet ze, is idd ook kaal op haar achterlijfje met korstjes. Maar als het goed is moet de spuit daar snel iets tegen doen.

@Claudia, ook zoiets ja. Je weet niet waar ze terecht komen. Mocht het zover komen wil ik eerst wel proberen in mijn familie/vriendenkring proberen of ze daar kan wonen.

@Yinte, hier is dus duidelijk de komst van Noor de aanleiding voor stress. En we hebben nog wel zo rekening met Binkie gehouden toen ze er was. Maar het is altijd al een nerveus katje geweest, wellicht is het iets in aanleg?

Ik hoop echt dat de tabletjes aan gaan slaan.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    het is soms gewoon niet anders. zo te horen heb je je best gedaan haar erbij te beteken. en straks gaat je dochter in huis bewegen en zal binkie zich nog onveiliger gaan voelen. nog wat later is je dochter in staat achter de kat aan te gaan en...nouja daar kan je jezelf wel een beeld bij vormen denk ik. jij kunt er niks aan doen je dochter ook niet en binkie ook niet. misschien kun je zachtjes aan bij fam of buren kijken voor een geschikt plekje. mischien weet de dierenarts iemand? hopelijk helpen de medicijnen snel een beetje. dan zal ze zich in ieder geval al iets beter voelen. en neem de tijd om een goede oplossing te vinden voor binkie waar jij je goed bij voelt. je moet er uiteindelijk wel vrede mee hebben.

8. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Niet te hard van stapel lopen hoor. Onze poes had ook n vlooien allergie zei de dokter. Dus kreeg tabletjes er voor en dan zou t over gaan. Maar uiteindelijk bleek het dus stress te zijn (verhuizing) en ze plukte heel dr kont kaal net bij de staart aanzet.
    Heeft even geduurd maar ze is gewend en nog 10 jaar een happy poes geweest bij ons.
    Die kalmerings pilletjes kunnen de overgang van de eene naar de andere situatie wat gladder laten verlopen misschien. En wie weet is ze dan daarna weer helemaal happy.
    De komst van een kleine is voor het hele gezin even wennen. n bij de een gaat dat wat sneller en beter als bij de ander.
    Al is het natuurlijk al wel n wat oudere poes. Maar mijn ervaring met die beestjes is dat ze juist als ze wat ouder zijn (uiteraard niet stok oud) meer levens ervaring hebben om zich aan te passen aan situaties.
    Dus hoop dat t bij jullie ook helemaal goed komt en wie weet worden ze nog wel dikke maatjes. Net als mijn iet wat erg nerveuze hondje (door de komst van onze baby) nu uiteindelijk ook is geworden met onze Wendy.

En kleine kindjes blijven geen kleine kindjes. In eerste instantie zijn het steeds nieuwe situaties waar de poes aan moet wennen maar uiteindelijk kalmeert de boel weer wat. Zeker als je je kindje leert hoe het met de poes om moet gaan (niet achteraan rennen, geen staarten trekken, nouja je snapt t wel)

9. Lien88

Lien88 Niet meer actief

Als ej kat echt nog steeds last heeft van stress en je wil de poes niet aan de medicatie doen, misschien dan overwegen om een kattengedrag-deskundige in te schakelen?

Misschien komen ze dan thuis, even kijken waar je kat sterk op reageert en dan samen een oplossing bedenken?

Zou zonde zijn als je je poesje weg moest doen, zeker op dr oude dag..

Kattengedragsadviesbureau zoiets?

10. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Bedankt meiden voor jullie advies.

Ik ga sowieso natuurlijk geen overhaaste beslissingen nemen. Ik kijk wel hoe deze medicatie aanslaat. Daar staat iig een week of 5 voor, voor het begint te werken. En of ze lichamelijk wat opknapt, ook erg belangrijk.

Een katten gedragsdeskundige vind ik ook nog een optie voor evt. wat later.

11. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

wij hebben hier precies het zelfde probleem, alleen dan niet de vlooien maar wel een gestresste kat .. De DA heeft hem een spuit tegen de jeuk gegeven en we hebben zo'n soort apparaat wat je in het stopcontact moet steken met een middeltje er in waardoor de kat ook rustig word, je ruikt zelf niets en heb er zelf totaal geen last van en het werkt uitstekend, we hebben dat ding nu een maand en de kale plekken zijn weer wat voller geworden, ik vond de tabletten echt mega duur dus wilde eerst even kijken of een wat goedkopere manier ook werkte en dat doet het, dus hier geen tabletten maar wel wat anders :D

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik denk dat je Feliway bedoelt. Zie:
    Home - Feliway

Ik zou alleen de kat gaan herplaatsen als je echt niet anders kan.
    Want je kat heeft blijkbaar stress door de komst van een nieuw gezinslid.

Zou een kat dan helemaal geen last van stress hebben als hij na 8 jaar uit zijn vertrouwde omgeving gehaald wordt en hij aan een andere familie moet wennen?

Dit vraag ik mij namelijk af....

13. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ja dat klopt die heb ik, werkt hier uitstekend en hij is weer langzaam de oude kat aan het worden ..

Ook ik denk dat je het herplaatsen als laatste middel moet pakken want denk dat hij dan nog gestresster zou raken als hij weer moet wennen aan een nieuwe omgeving ..

14. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    @BeHappy, je hebt een waar punt hoor. Onze bink uit haar vertrouwde omgeving halen levert natuurlijk ook stress op. Het is voor mij ook echt een allerlaatste oplossing.

@Chantal, bedankt voor de link. :)

Deel Deze Pagina