wat kan je verwachten bij de gyn?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door 0babydream0, 24 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0babydream0

    0babydream0 Niet meer actief

    Hoihoi

    Wij hebben van de week de eerste afspraak bij de gyneacoloog.
    Wat kunnen we hier van verwachten?
    Krijgen we gelijk onderzoeken of is het de eerste keer alleen een gesprek?

    Alvast bedankt voor jullie reacties
     
  2. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Verschilt geloof ik per gyn. Wij kregen een intake gesprek, bloedprikken en ik een lichamelijk onderzoek.

    Andere gyn laten je gelijk alles doen, dus een echo, bloedprikken en zaadonderzoek.

    Succes !
     
  3. Renate007

    Renate007 Actief lid

    17 mrt 2007
    490
    0
    0
    Wij hadden de eerste keer een intake gesprek.

    Ook moest er bij mij 2 keer in m`n cyclus bloed geprikt worden, om te kijken of ik een eisprong heb, en m`n vriend moest z`n zaad inleveren voor controle.

    De tweede keer werd er bij bij een kweekje afgenomen en een soort traject uitgezet.

    De derde keer kreeg ik een hsg, om te kijken of m`n eileiders open zijn.

    Nu 3 maanden zelf aan gang, als ik dan nog niet zwanger ben beginnen we met iui.

    Succes bij de gyn
     
  4. 0babydream0

    0babydream0 Niet meer actief

    dankjewel voor jullie reacties!
    Ik ben erg benieuwd woensdag laat het jullie weten hoe het gegaan is...
     
  5. Hster

    Hster Actief lid

    14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Hey Babydream,

    Ben erg nieuwsgierig hoe het is gegaan. Wij hebben morgen onze eerste afspraak staan. Ik zal hier ook even terug melden hoe het was.
     
  6. Mvj

    Mvj VIP lid

    22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Bij de eerste afspraak bij de gyn heben ze ons gelijk nagekeken , bloedcontrole + zaadcontrole + inwenidge echo , dit was ook voorlopig de enige keer dat we met zn tweeen moesten komen , de andere afspraak ben ik alleen geweest want bij hubbie was alles goed het ligt aan mij dus gaan ze nu verder met mij .....

    L.sybje
     
  7. 0babydream0

    0babydream0 Niet meer actief

    Hey Hster wij moeten aankomende woensdag dus 1 aug.Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan.

    groetjes
     
  8. Hster

    Hster Actief lid

    14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Hallo Babydream (en anderen),

    Wij zijn vanochtend voor ons eerste bezoek bij de gyn geweest, bij de VU in Amsterdam. We troffen een heel vriendelijke (mannelijke) gyn, die alles heel rustig en goed heeft uitgelegd. Ik zal proberen het zo compleet mogelijk hier te vertellen.

    Allereerst een korte intro over zwanger worden. Dat 90% binnen een jaar zwanger is. En dat bij die laatste 10% er mogelijk een reden is waarom het nog niet gelukt is. Daarbij 30% van de gevallen ligt het aan de man, 30% aan de vrouw, en soms beide of ze weten het gewoon niet.

    Vervolgens uitleg over wat er gaat gebeuren. Verteld dat er vandaag vooral veel vragen gesteld worden, een aantal onderzoeken en bloed afname. Dus niet direct antwoorden. Daar had ik me al op voorbereid, maar vond het wel goed dat hij het er expliciet bij zei.

    En toen de vragenlijst. Ik weet niet alles meer maar ongeveer:

    Voor jouw
    • - algemene vragen over bijv: leeftijd, lengte, gewicht etc.
      - algemen vragen over gezondheid: ooit geopereerd, infecties, ziektes etcc.
      - vragen over je familie: had je moeder een normale zwangerschap bij jou, wanneer kwam je moeder in de overgang, broes en zussen, hebben die kinderen, ging dat allemaal gemakkelijk
      - vragen over je cyclus: op welke leeftijd voor het eerst ongesteld (vond ik nog een lastige, lang geleden), gemiddelde cyclusduur, langste cyclus, kortste cyclus, regelmatig?, hoe veel dagen bloedverlies, normale beharing, normale pubertijd
      - vanaf wanneer bezig met zwanger worden, hoe lang de pil geslikt,
    Voor je vriend
    • - dezelfde algemene vragen over gezondheid
    En voor jullie samen (de sexvragen) :oops:
    • - regelmatig sex, gaat dat goed, goede erectie, goed libido, voldoende vochtige vagina, is er een zaadlozing, komt het zaad in de vagina.
      - hebben jullie sex rond de eisprong en hoe bepaal je dat.
      Nou heb ik al een aantal maanden OVtesten gebruikt en twee maanden mijn temp bijgehouden op FF. Die grafiekjes had ik uitgeprint en die heeft hij in het dossier gestopt. Daaraan kon hij ook zien dat we op het juiste moment sex hadden). Hij was hier erg blij mee (hij vond mijn grafiekjes zelf zo mooi dat hij ze wel in de wachtkamer wilde ophangen als voorbeeld :) Later vroeg de verpleegster nog of ik geen temp. kaarten had meegekregen van de gyn. Niet dus, blijkbaar waren mijn twee eigen kaartjes voldoende. Een tip dus: neem zulke info gewoon mee. Bijvoorbeeld gewoon een lijstje met je cyclus en de momenten waarop je hebt geklust, wanneer je OVtesten hebt gedaan, etc. Kan me voorstellen dat dit zeker handig is bij een onregelmatige cyclus maar dat weet ik niet zeker
    Dat was het vragenuurtje. Daarna het onderzoek (alleen bij mij).
    Nog een tip die ik van dit forum meekreeg: trek een rok aan, dat voelt een stuk minder bloot. ;)

    Allereerst inwendig onderzoek, waarbij hij een uitstrijkje heeft genomen, schede bekeken en baarmoedermond. Ik kon me niet zo goed ontspannen dus heeft hij een kleinere eendebek gebrukt. Hierdoor was de baarmoedermond niet helemaal goed te bekijken. Dit moet dus mogelijk een andere keer over.

    Daarna inwendige echo. Een soort slang met condoom eromheen. Je kan zelf meekijken op het scherm. Hij heeft de baarmoeder bekeken, duidelijk het baarmoederslijm gezien. Vervolgens de eierstokken. Rechts heel duidelijk met voldoende eitjes erin. Links wat moeilijker te zien. Hij vroeg vervolgens of ik mijn eisprong kan voelen en aan welke kant dit de laatste keer was. Dat was links. Dat klopte volgens hem dus goed met het beeld op de monitor, hij zag een klein 'littekentje' van de laatste eisprong.

    Hiermee kon ik de onderkant weer aankleden. Daarna nog even longen geluisterd, en borsten onderzocht. KLAAR.
    Het viel me allemaal reuze mee.

    Daarna ging hij alles invullen en nog een paar aanvullende vragen stellen. Hij vertelde ook dat het beeld op de echo en de rest van het onderzoek er goed uitzag :D En uitleggen wat het vervolg zou zijn:
    • - bloed onderzoek voor algemene gezondheid etc
      - bloedonderzoek naar hormoonhuishouding op een wilekeurige dag in de cyclus
      - verwijzing voor nog een keer bloedprikken op cyclus dag 3.
      - 2 verwijzingen voor sperma onderzoek bij mijn vriend. Bij de ha was het sperma van mijn vriend al onderzocht en oké bevonden. De gyn wilde dit toch zelf ook nog testen. De reden hiervoor heb ik gevraagd: het sperma onderzoek wordt gedaan door iemand die gewoon zit te tellen achter een microscoop. Aangezien het ziekenhuis de mensen bij het laboratorium van de ha niet kennen, willen ze het zelf door hun eigen mensen ook nog laten doen.
    En dat was het! Ik heb direct bloed laten prikken voor de eerste twee onderzoeken, potjes meegekregen voor het sperma, en een vervolg afspraak gemaakt. Helaas is die pas in september, omdat wij 4 augustus op vakantie gaan: cyclus dag 3 valt dus in mijn vakantie. Dan worden alle uitslagen besproken. Als daaruit blijkt dat alles goed is wordt er een samenlevingstest gedaan om te kijken of het zaad wel bij het eitje kan komen.

    Nou, toch nog een heel vehaal geworden. Het viel mij dus heel erg mee. Zijn eerste conclusie was dat wij het type stel zijn, dat in de loop van deze medische molen vaak nog spontaan zwanger wordt dus... [-o<

    Ik hoop dat het bij jou ook allemaal goed verloopt. Elk ziekenhuis is natuurlijk anders, maar het zal denk ik niet heel veel verschillen.
    Oja, nog een tip: neem een schrift of boekje ofzo mee om de belangrijke dingen in op te schrijven. Ik vergeet nl. snel wat er precies is gezegd en ik ben nu blij dat ik toch wat dingen heb opgeschreven. Ik denk ook dat dit handig is voor de volgende keer.
     
  9. Tyra

    Tyra Actief lid

    18 jul 2007
    156
    0
    0
    Levensgenieter
    Ergens op de Veluwe.......
    Jeetje thanx Hster, wij mogen 3 augustus ons melden bij een fertiliteitsarts? Ik weet niet precies of dit nou een gynacoloog is, volgens mij is dit een gyn die zich enkel met uitblijvende zwangerschappen bezighouden (zoals ze dat zo mooi zeggen)

    Ik ben blij jouw verhaal te lezen zo kan ik me een beetje indenken hoe het zal gaan, brrrr...... spannend.

    Wij zijn eigenlijk nog niet eens zolang bezig maar de huisarts wilde niet al te veel tijd verspillen gezien onze leeftijd, erg tof van hem!
    We zijn niet stokoud maar we zijn ook geen 20 meer.
     
  10. Hster

    Hster Actief lid

    14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Tyra, heel veel succes!
    Overigens was deze gyn volgens mij ook en fertiliteitsarts. Tenminse, wij waren bij de aparte afdeling van de VU: Voortplantingsgeneeskunde niet bij de gewone Gynacologie afdeling.
     
  11. Tyra

    Tyra Actief lid

    18 jul 2007
    156
    0
    0
    Levensgenieter
    Ergens op de Veluwe.......
    Weet je wanneer je dan de uitslagen krijgt van al die onderzoeken? Niet meteen lees ik uit jouw verhaal (balen) maar hoelang moet je er dan op wachten?
     
  12. Hster

    Hster Actief lid

    14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Ik weet het niet precies maar het kost ook wat tijd om de onderzoeken uit te laten voeren. Tussen de twee sperma monsters moet twee weken tijd zitten, bloedprikken nog een keer op cyclusdag 3. Dus daar hangt het ook vanaf. Volgens de verpleegkundige kunnen ze de resulaten binnen een week hebben.

    Helaas ;) ga ik 4 augustus op vakantie waardoor mijn derde dag ergens in Frankrijk valt. Dus pas de volgende cyclus kan ik de laatste bloed afname regelen. En een week later heb ik de vervolg afspraak.
     
  13. Tyra

    Tyra Actief lid

    18 jul 2007
    156
    0
    0
    Levensgenieter
    Ergens op de Veluwe.......
    Poeh zeg, wat een georganiseer als ik het zo lees.
    Hmm oké tja het is niet anders.

    Wij hebben volgende week vrijdag onze 1e afspraak, net voor de eisprong zeg maar.

    Ik hoop zo voor jullie dat alles goed is, en dat je snel zwanger zult zijn
     
  14. Hster

    Hster Actief lid

    14 mei 2007
    481
    0
    0
    Amsterdam
    Heel veel succes volgende week.

    En het is inderdaad een heel geplan. Omdat bepaalde onderzoeken alleen op een bepaald moment in je cyclus uitgevoerd kunnen worden, kan het dus allemaal wel lang duren voordat je enige duidelijkheid hebt. Maar is zie het maar zo: er wordt nu tenminste aan gewerkt! En in de tussentijd klussen we gewoon vrolijk verder, wie weet.
     
  15. Tyra

    Tyra Actief lid

    18 jul 2007
    156
    0
    0
    Levensgenieter
    Ergens op de Veluwe.......
    Precies that's the spirit.:thumup:

    Ik ben zo mega mega zenuwachtig. Kreeg 2 maanden geleden een oproep voor een uitstrijkje, maar ik durfde niet en heb het laten verlopen :oops: . Toen kreeg ik een herhaling, shit dacht ik hoevaak gaan ze herhalingen sturen....weer niet gegaan. Hoezo preuts :rolleyes: ?

    Maar nu zal ik wel moeten brrr....... :confused:

    Maar goed ik ben een stoer wijffie en doe net alsof het de normaalste zaak vd wereld is. :rolleyes:

    Goeie tip dat van die rok!
     

Deel Deze Pagina