Hoi allemaal! Ik zit met een probleem. Nouja, eigenlijk niet, maar ik kan er gewoon niet over uit! Onze overbuurvrouw woont niet bepaald schoon, dat is wat iedereen hier weet. Dat ze zo wilt wonen/leven is natuurlijk helemaal haar keuze, maar ze heeft 2 meiden rondlopen van 6 en 7. Nu snap ik dat het bij haar als alleenstaande moeder alles soms boven het hoofd groeit, maar wat ik de afgelopen 2 dagen heb meegemaakt groeit mij een beetje boven het hoofd! Donderdag met hemelvaart moest mijn man werken. Toen ik voor op de gallerei stond, stonden er nog steeds de welbekende vuilniszakken (die er al een tijd staan). Ontzettend smerig vind ik het, want de vogels pikken die zakken open en de inhoud komt naar buiten. Al heel vaak heb ik ( en andere mensen hier uit de flat) gebeld naar de woningbouw om hier een klacht over in te dienen. Prima als die zak er een dag staat, maar als je naar beneden loopt is het (lijkt mij) een kleine moeite om die zak meteen mee te nemen en weg te gooien. Nu komen er echt de smerigste dingen uit. Laatst was het een bebloede tampon! Ik durf Dinand dus echt niet op de galerij te laten "spelen", omdat ik weet wat er allemaal heeft gelegen en er gewoon geen soppie overheen gaat. Oke nu heb ik misschien last van nesteldrang en hou ik mijn stuk voor de deur lekker schoon, maar om dat bij haar te doen zie ik niet zo zitten. Nu heeft ze ook een hond, 2 katten, 2 konijnen en 2 cavia's. Prima hoor, heb geen last van de beesten en de hond is erg lief en doet geen vlieg kwaad. Afijn, even terugkomend op afgelopen donderdag. Ik had haar met de kids weg zien gaan. Binnen een half uur zag ik haar hond voor op de galerij lopen. Ik dacht al bij mezelf huh, is ze weer thuis. Maar nee, de hond maakt zelf de deur open, was naar buiten gegaan en de deur was dichtgevallen. Het arme beest had zichzelf buiten gesloten. Nu heeft het beest de hele dag daar voor de deur gelegen, wachtend op het vrouwtje. Ik ging 's middags naar mijn schoonouders toe, maar toen we rond half 8 thuiskwamen zat het arme beest er nog steeds. De dierenvriend die ik dan ben, heb het beest een bak water gegeven. Hij had natuurlijk een enorme dorst. Afijn, kennelijk was ze onderhand thuis gekomen, want de hond was niet meer op de galerij. Gisterochtend ging ik de auto even door de wasstraat halen, en weer ging ze weg met de kids. Daar gaan we weer dacht ik meteen. En jawel, Toen ik terug was kwam ik boven, en de hond zat weer voor de deur. Ditmaal was de deur nog open. Ik zit het arme beest aan te kijken, wat nu? Beest naar binnen. Laten we het maar doen voordat hij weer de hele dag buiten zit! Ik deed de deur een stuk open en wat ik toen zag, mijn hemel! Wel 6 open vuilniszakken volgestouwd met afval, bergen met kleding die op de grond lagen te dweilen, honden/kattenvoer overal, nouja, en geen idee wat er nog meer lag want werd er misselijk van bij het idee dat daar dus die beesten leven en die 2 arme kinderen van haar. Ik heb het beest naar binnen geduwd en de deur dicht gedaan. Toen ik eenmaal mijn eigen huis inliep zag manlief dat ik was geschrokken. Wat is er met jou aan de hand? Ik het verhaal verteld. Maar hij dacht kennelijk dat ik overdreef en dat het allemaal wel mee viel. Naja, tot hij zelf voor op de galerij stond en de hond buiten zag staan. Ik zei voor de gein tegen hem: ga jij maar eens kijken. Hij heeft werkelijk waar 2 minuten lang staan staren naar binnen en stond erbij als lulletje rozenwater. Ik weet niet wat het was, maar toen ik mijn man daar zo zag staan ben ik in lachen uitgebarsten (terwijl die situatie echt NIET om te lachen is). Hij kwam terug en het eerste wat hij zei: Ik ben in staat om de kinderbescherming te bellen! Dus ik zei: Nou dan bellen we meteen de dierenbescherming ook maar! Hij zegt: Dat is echt echt echt NIET normaal. Te krankzinnig voor woorden dat daar die arme kinderen moeten leven, en die beesten ook! Op dat moment kwam mijn buurvrouw aangelopen. Ach, zit dat arme beest nu alweer buiten? Ja, en de deur staat open en moet je voor de gein even naar binnen kijken. Haar reactie laat ik maar even achterwege. Wat zouden jullie nou in zo'n situatie doen? Kijk, die kinderen en beesten kunnen er niets aan doen dat hun moeder er een vreselijke bende van maakt. Misschien helpen die kinderen wel deels mee aan "troep" maken, maar daar ben je als moeder zijnde zelf bij toch?
Zoals je zelf aan aangeeft... dieren en kinderbescherming bellen! Precies zoals je het zegt kinderen en dieren kunnen er niks aan doen. zij zal hulp nodig hebben en die moet ze krijgen. Als niemand wat doet dan gebeurd er ook niks! ik zou maandag even bellen... Probeer desnoods heel asociaal foto's te maken van wat je ziet.
Ik denk dat je er wel van uit mag gaan dat de buurvrouw helemaal niet op die manier wil leven. Dat de situatie haar boven het hoofd is gegroeid. Ze heeft dus hulp nodig en die kan jij haar niet geven, helaas. Geen idee welke instanties daar wel voor zijn. Ik denk dat ik mijn wijkagent om advies zou vragen, die instanties zou inlichten en verder zou ik de situatie voor mij houden. Deze vrouw heeft een probleem, daar hoeft niet de hele buurt vanaf te weten.
Wijkagent is misschien wel een goed idee! Kijk, ik snap best dat haar situatie niet de meest ideale is. 2 kinderen, fulltime werken, huishouden enz. enz. maar er zijn grenzen. Zal ook nog eens op internet kijken of ik hier een melding van kan maken bij de dierenbescherming en kinderbescherming. Hoewel ik die laatste betwijfel. Ja ze krijgen wel eens een klap en ik hoor haar wel eens schreeuwen tegen de kids, maar ik zie ze nooit met blauwe plekken of wat dan ook!
Ik zou hetzelfde als jou doen. Zover wij weten ligt het probleem vooral bij die mevrouw bij het netjes houden van haar huis en weten we niet of het kindermishandeling of dierenmishandeling is. Waarschijnlijk weet een wijkagent beter welke instanties en begeleiding er nodig zijn.
Dit denk ik ook. Misschien niet het idee waar je op zit te wachten; Maar zou je niet een gesprek aan kunnen gaan met de buurvrouw, om te vragen of zij ergens hulp bij nodig heeft etc etc. Om gelijk de kinderbescherming te bellen vind ik een beetje te.. Misschien is zij erg blij dat iemand aan haar vraagt: 'Groeit het je boven je hoofd? Heb je hulp nodig?' Kan goed zijn dat zij zich schaamt hiervoor en zelf geen hulp durft te vragen.. Maarja, mocht ze hier nou totaal geen moeite mee hebben etc.. Dan zou ik toch ook actie ondernemen.. Bv; Een wijkagent bellen om te vragen hoe en wat..
Ai ik zit een beetje met hetzelfde. Mijn buren hebben 4 kinderen maar ook een enorme zooi in huis en een enorme stank komt er uit dat huis. Ze hebben een restaurant en zijn bijna altijd weg (kids blijven vaak alleen thuis). Laatst hebben we dubbelglas gehad en hebben ze onze kozijnen geschilderd alleen moesten ze bij onze buren alle kozijnen vervangen omdat ze totaal verrot waren, en nu nog heb ik niet 1 keer een raampje open zien staan. Ook kwam ze de ontluchtingskanalen schoonmaken en kwamen die mannen dus daarna hier en die schrokken ook rot wat ze zagen, ook electriciteitsdraden open en bloot in de de badkamer die vol stoom stond en een huis vol condens. Vuilniszakken in de huiskamer. Echt Yuk, maar weet niet wat ik ermee moet. Kinderen zien er wel altijd verzorgd uit.
ik zal dus niet bellen.. kijk als zij zo wilt leven is haar pakkie aan, en toevallig heb jij en je man het gezien,over die vuilniszakken ben ik het totaal met je eens die moeten gewoon opgeruimt worden en vooral met dit weer, die maden enzo die erin komen bah!! maar om meteen de kinderbescherming erbij te halen? ik bedoel als ze die kinderen mishandeld vind ik dat terecht maar dit gaat over de schoonheid van het huis.. ik zou er eerst iets van zeggen,en desnoods met je buurvrouw die ook kwam langslopen even met die vrouw gaan praten, van luister we hebben je hond nu al een paar keer binnen gelaten en we zagen per toeval dat het er zouitziet en we vinden wel dat je het met je kinderen in de buurt moet gaan schoonmaken. maar aan de andere kant snap ik jou dus ook weer wel. dat is nou eenmaal geen leefomgeving voor kindjes en dieren, dus hmm ik zal niet weten wat ik zou doen.. amk vind ik een beetje te ver gaan
Ja lastig, misschien eerst gewoon de wijkagent die met haar kan praten? misschien ziet ze zelf niet eens in hoe smerig het is. En die dieren worden die wel uitgelaten dan? anders zou ik echt eerst haar aanspreken denk ik en anders bellen. Je weet natuurlijk niet of die dieren het ook in huis doen want dan is het gewoon smerig en wel gevaarlijk ook voor de kinderen. lastig hoor, ik denk dat ik eerst de wijkagent met haar zou laten babbelen en dan kijken wat er uit voortkomt.
Ik kan me voorstellen dat het de buurvrouw misschien wat boven het hoofd is gegroeid en dat ze deze situatie eigenlijk niet wil, maarrrrr.... hier moet wel iets aan gebeuren. Het is niet hygiënisch voor zowel de kinderen, haarzelf als de dieren. Ik vind eigenlijk dat daar rekening mee gehouden moet worden in de overweging of je wel/niet de instanties gaat bellen. Ik heb er een gruwelijke hekel aan om dingen achter iemands rug te doen, dus ik zou in eerste instantie proberen om met de vrouw zelf in gesprek te gaan en eventueel vragen of ze hulp nodig heeft. Merk je dat het geen zin heeft of de vrouw ontkent alles, dan zou ik door laten schemeren dat je (in het belang van de kinderen/dieren/mevrouw zelf) van plan bent om de wijkagent/kinderbescherming in te schakelen. Je bent dan in ieder geval duidelijk naar haar toe. De dierenbescherming hoeft, denk ik, eerst nog niet. Als je buurvrouw hulp gaat krijgen, denk ik dat ook het welzijn van de dieren wel beter gaat worden
het gaat hier ook over de gezondheid van de kinderen... wie weet wat voor gore bacterieen er in dat huis zitten, door de vuilnis, de huisdieren en het niet schoonmaken daarvan.. dit is zeker wel een zaak voor de kinderbescherming hoor.. ik zou eerst een gesprekje aangaan met de buurvrouw, dat je de hond binnen gelaten hebt en je hebt gezien hoe het eruit zag, en je hiervan schrok... en dat jij haar wilt helpen. (door instanties enzo te bellen die haar verder kunnen helpen)... en zeg er ook heel duidelijk bij dat je dit echt ernstig vind maar dat dit tussen jullie blijft.. dus niet dat alle buren het te weten komen.
bel eens naar het amk hoe hun hier over denken.het gaat hier wel om een onleefbare situatie voor zowel moeder als kinderen en dieren.
Sluit ik mij helemaal bij aan. Foto's maken en zsm AMK en dierenbescherming bellen!!! Echt doen hoor, die arme kinderen en dieren, verschrikkelijk gewoon.....
kindermishandeling is niet alleen het geven van een pak slaag he??? Ook de verwaarlozing en leven onder erbarmelijke omstandigheden (zoals ik uit het verhaal begrijp) horen daar toe. Wij zijn misschien niet kundig genoeg om dat in te schatten, maar ik zou zeker naar het amk bellen. Je hoeft nog niet te zeggen over wie het gaat, maar gewoon info vragen of dit een zaak voor hen is, of dat je eerst met de vrouw in kwestie om de tafel moet.
is het geen idee om in de flat rond te vragen of er mensen bereid zijn haar te helpen in plaats van gelijk kinder bescherming en dierenbescherming? Daarbij vind het niet helemaal netjes dat je naar binnen gaat zitten kijken ( maar gezien de situatie ook wel begrijpelijk. Tis duidelijk dat ze hulp nodig heeft maar kan iemand anders die niet bieden?
Het is misschien niet netjes van me om naar binnen te kijken, maar had ik dan die hond weer een hele dag buiten moeten laten zitten? Zonder dat het arme beest wordt uitgelaten of een bak met water heeft? Kijk, ik ben echt niet te beroerd om die hond een bak met water te geven, heb echt medelijden met het beest dat het in deze hitte zonder water zit! Maar daarbij komt is dat deze leefomgeving sowieso voor die kinderen niet hygiënisch is. Misschien ben ik wel een schoonmaakfreak want ik wil gewoon dat mijn huis netjes en schoon is. Tuurlijk is het hier ook wel eens en troep. Naja troep, Dinand is gewoon een enorme kruimelkont (kan je ook niet anders verwachten want hij is 16 maanden). Als hij wakker is dan ligt de woonkamer bezaaid met speelgoed en ik ruim dat niet op voordat hij naar bed gaat. Het heeft gewoonweg geen zin om alles achter zijn kleine kontje alles op te ruimen, maar vind het daar en tegen wel belangrijk dat de vloer schoon is. Denk dat hier momenteel 4/5 keer per week de dweil door het huis heen gaat *jaja lang leve de nesteldrang haha*. Ik heb hier ook 2 katten rond lopen, en als ik ergens een hekel aan heb ik het rondvliegende haren. Je weet dat als je huisdieren hebt je ze ook zal moeten onderhouden. Daar hoort ook stofzuigen bij en de kattenbak verschonen. De mensen die ik tot nu toe heb gesproken over dit alles vinden het te gek voor woorden, maar eigenlijk is niemand bereid om haar te gaan helpen met schoonmaken, puur omdat ze het te vies vinden om daar 1 stap in dat huis te zetten. Ik zie mezelf daar ook niet met een emmer met een soppie erin haar boeltje schoon staan maken. Ik vind dat ze als volwassen vrouw zelf die situatie ook wel in kan schatten dat dit zo niet kan. Plus daarbij heb ik wel iets beters te doen! Ik zal wel eens op internet gaan kijken of het AMK/dierenbescherming en wijkagent hier iets mee kunnen. Wat ik wel weet is dat deze situatie uiteindelijk alleen maar erger zal worden als hier niets aan gedaan word.
Dit klinkt als een typische 'hoarder' en dan helpt het ook niet om een sopje te pakken en het voor haar te gaan doen. Ze heeft psychische hulp nodig en daarvoor zul je echt naar de instanties moeten bellen. Dit gaat niet meer om een niet opgeruimd huis, maar om echt gezondheidsrisico's (denk schimmelinfecties, bacteriele infecties, astma enz). Voor die kinderen moet er iets gebeuren! En het is echt niet zo dat die kinderen dan meteen worden weggehaald, als die moeder meewerkt kan de situatie alleen maar verbeteren, toch? Kijk maar eens naar de videos van de tv serie 'hoarding': Hoarding: Buried Alive: TLC en ook vooral naar hoeveel er positief kan veranderen met een beetje begeleiding. Ik zou absoluut gebeld hebben, voor de kinderen, maar vooral ook voor haar!
dat vind ik ook..... niet alleen slaan is kindermishandeling.... verwaarlozing ook.... en deze mw is misschien wel depressief of zo, hulp is nodig.... als je eerst het geprek aan gaat heb je kans dat ze gauw haar huisje redelijk netjes maakt en word er weeer niks gedaan.... tuurlijk zou je het gesprek aan kunnen gaan maar je moet in deze situaties niet simpel denken dat wij dit zomaar even op kunnen lossen..... hier is proffessionele hulp nodig......
Je kan altijd het AMK bellen en de situatie uitleggen. Dan hoef je niet meteen een melding te doen, maar je kan ze wel eerst om advies vragen. Als je een echte melding wil doen dan kan dit ook anoniem. Als het echt zo smerig is dan valt dit zeker onder kindermishandeling. Het niet hebben van een schone leefomgeving valt onder verwaarlozing. Kijk even op www.amk-nederland.nl