Roosterwijzigingen mbo mag dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 11 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Zoon ( ass) zit op het mbo. Op donderdag is het zijn theoriedag eerst van 8:30 tot 16:30.
    Sinds januari van 9:30 tot 12:45 .

Nu belt hij net op dat ze vanmorgen een roosterwijziging hebben doorgevoerd. Hij heeft dan van 9:30 tot 11:45 aaneengesloten les en dan van 15:30 tot 16:30 nog een les vakleer ( was eerder een blokuur van 10:45 tot 12:45 maar nu dus uit elkaar gehaald)

Betekend voor zoon dus dat hij van 11:45 uur tot 15: 30 uur moet wachten op zijn volgende les . Hij heeft zijn ongenoegen hierover uitgesproken maar krijgt dan alleen te horen dat het maar voor 10 weken is.

Hij is overigens de enige in de klas die dit heeft. En vraagt zich dus ook af of school van hem mag verwachten dat hij dus 3,5 uur moet zitten wachten ( en door zijn ass is dat dus letterlijk wat hij doet, is niet in staat die 3,5 uur zelf in te vullen) tot zijn laatste uurtje les.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Waarom zou het niet mogen vraag ik mij af? Hier is dat op de middelbare school ook zo. Fijn is anders, dat zeker, maar je kunt nooit iedereen tevreden stemmen ben ik bang.

Nellie4, Diiba, olleke en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat ze het wel van 'm mogen verwachten - maar ik zou nog wel zoeken naar andere opties. Op welk moment wordt het betreffende vak nog meer gegeven - heeft hij dan geen ruimte? En welke vakken zitten er tussen - kan hij die niet volgen en deze op een ander moment overslaan, wat beter in zijn rooster past?

Dit zijn dingen die mijn dochter in Havo 4 in overleg mag toepassen bij uitval of langdurige afwezigheid van een docent. Ook al behoor je tot de ene groep, soms mag je in overleg met de docent de les volgen bij de andere groep.

En tja, persoonlijk lokt zo iets wel érg uit tot spijbelen.... niet handig van school dat ze niet meedenken.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113

Dat weet je toch helemaal niet of ze niet meedenken? Wellicht komen andere leerlingen met hetzelfde issue te zitten als ze het veranderen.
    Lokt idd wel uit tot spijbelen, maar ja, ze zitten daar voor zichzelf, niet voor school.

Nellie4, tuc en Syane vinden dit leuk.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik weet niet beter dan dat dit mag op zowel middelbare school als mbo/hbo/wo. Maar ik zou wel kijken of er een oplossing is, of als die lessen echt niet anders kunnen, misschien een oplossing voor die 3,5 uur - dat ze hem bv kunnen helpen die nuttig te vullen, zodat hij niet 3,5 uur alleen maar zit. (En overigens deden veel klasgenoten dat op de middelbare school ook, die gingen echt nu heel braaf iets heel nuttigs zitten doen.)

Ysabella en Syane vinden dit leuk.
  6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wanneer school alleen aangeeft bij een leerling -die bekend is met Ass- dat het maar voor 10 weken is -vind ik dat niet overkomen alsof ze meedenken. Hadden ze meegedacht, dan hadden ze in elk geval uitleg gegeven hierover of advies over hoe deze uren in te vullen.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

16 feb 2023
    594
    1.550
    93
    Maar je weet toch helemaal niet wat school wel of niet tegen die leerling heeft gezegd? Hij heeft zijn ongenoegen geuit en daarop heeft school gezegd het is maar voor 10 weken. Wie weet wat ze nog meer in een gesprek hebben besproken. Daarnaast gaat het over een MBO leerling, die is dus 16+. We hebben het niet over een brugklasser van 12. Als een leerling hulp nodig heeft bij zijn rooster, dan zal hij dat toch zelf kenbaar moeten maken.

@TS, kun je hem niet helpen met het maken van een indeling voor de komende 10 weken? Sporten, lunchpauze, huiswerk maken, boek lezen, etc tot de volgende les? Zijn er vakken waar hij moeite mee heeft waar hij extra begeleiding bij kan gebruiken? Misschien kan hij dat in de tussentijd doen? Ik snap dat het irritant is als je 4 uur moet wachten tussen 2 lessen. Ik zou dus het rooster vullen met andere dingen, zodat het geen wachten meer is.

Nellie4, Jo79, Juul75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Valt eerlijk gezegd nog mee dat dit pas in april gebeurt. Dochter ook mbo heeft dit al veel langer. Ze zit op 1 dag van 8:30-16:45 op school. Soms skippen ze die les allemaal(tja mbo gaat om aanwezighridsplicht van 95% volgens mij]/soms in overleg met de docent/ soms gaan ze braaf. Dochter is allang blij dat het elke 10 weken veranderd en hoopt er nu weer vanaf te zijn.

Syane vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Dan ga je er denk ik vanuit dat hij de enige is met ASS wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is. Bovendien weet ik niet bij wie hij die vraag heeft gesteld, maar roostermakers hebben natuurlijk geen idee van welke leerling wat heeft.

Nellie4 vindt dit leuk.
  10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    In het stenentijdperk toen ik op de middelbare zat (dat is eind jaren 80) was de regel op de middelbare dat als er 2 uren uitvielen dan mocht je naar huis. Maar ik moet erbij zeggen dat dat in die jaren nooit gebeurde.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Er zijn denk ik hier 2 problemen.

1 hij is de enige leerling in zijn opleidingsjaar (bol gastheer) Hij zit dus al bij eerste jaars bol en tweede en derde jaars bbl in.

2 hij is theoretisch erg sterk, Engels niv 4 heeft hij examen in gedaan en dus vrijstelling, rekenen niveau 4 gehaald en vrijstelling. Ned niveau 2 net afgesloten maar 10 weken te kort om nog niveau 3 te doen. Duits niveau 2 gehaald maar ook hier is 10 weken te kort om niveau 3 te doen.

Maar heb net een mailtje gestuurd naar zijn mentor met de vraag of er nog wat te schuiven valt zodat het gat minder wordt.

En ja het nodigt uit tot spijbelen maar mijn ass houdt zich strikt aan de regels dus hij zal dat niet doen (heeft al eerder complimenten hierover gehad , toen het rooster nog tot 16:30 uur duurde omdat hij vaak als enige er nog was, en de rest spijbelde)

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Hij is de enige in de "klas" die nu in het tweede jaar bol gastheer zit, dus ook de enige die hier "last" van heeft.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Klopt hij is 16 + maar wel een 16+er met autisme die veel begeleiding nodig heeft en die vanuit school weinig krijgt (terwijl ze wel begeleiding beloven) en waar ze al vaker steken hebben laten vallen. (vorig jaar zijn ze hem vergeten met de stagebegeleiding, zouden 3 x per jaar komen, oeps vergeten. De rest van de klas (6 leerlingen) hadden wel de 3 bezoeken gehad)

Hij gaat met de trein naar school, alleen wonen we in een gebied waar het openbaar vervoer maar 1 x per uur gaat, dus even naar huis gaat niet.
    Extra lessen, zou kunnen maar zoals ik al eerder schreef heeft hij al vakken afgesloten op niveau 4 en meer kan niet. En vakken die hij afgesloten heeft op niv 2 willen ze niet gaan geven omdat de kans klein is dat hij binnen 10 weken (dan heeft hij zijn diploma) zich op het niveau van de klas en examen doen heeft gewerkt.

Om het invullen van het gat heeft hij echt wat begeleiding nodig (of ze zetten er een f1 simulator neer dan hoor je hem niet )

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Yep hij is de enige met ASS in de klas (1ste-2de en 3de jaars die samen theorie hebben) en nee de roostermakers weten dat natuurlijk niet.

Heb dus zijn mentor gemaild met of het nog mogelijk is om dit te veranderen, naar geen of een zo'n klein mogelijk gat. Maar kijken wat daar het antwoord op is en anders het verzoek het gat voor hem zo veel mogelijk op te vullen.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het mag, mijn middelbare scholier heeft ook op 1 dag 4 standaard tussenuren.

16. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

16 feb 2023
    594
    1.550
    93
    Maar dan snap ik het probleem niet goed. Hij heeft over 10 weken zijn diploma zeg je? Dus hij hoeft alleen de komende 10 weken 1x per week een paar uur te overbruggen.
    Nou, lunchpauze is al 30 minuten. Dan heb je nog 3 uur over om je of voor te bereiden op je examens over 10 weken? Of, als je dat niet nodig hebt, 3 uur om wat anders te gaan doen. Zit er een sportschool in de buurt? Of leest hij graag? Andere hobbies?

Ik snap best dat voor hem 4 uur echt heel lang is om te wachten. Dus ik zou dat gewoon gaan inroosteren:
    11:45 - 12:30 sporten/wandelen/voetballen/etc
    12:30 - 13:00 lunchpauze
    13:00 - 14:30 huiswerk/extra begeleiding
    14:30 - 15:30 tekenen/lezen/gamen/muziek luisteren etc
    15:30 start laatste les

Of vooral bovenstaande door hem laten invullen. Waar heeft hij behoefte aan? Wat vind hij een fijne invulling van die tussenliggende uren?

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ja, dat lijkt me gewoon mogen.
    Ik weet niet wat voor een afspraken er zijn w.b.t. zijn ASS en eventuele aanpassingen of extra begeleiding, dus ik zou nog een keer vragen of er iets geregeld kan worden en anders inderdaad samen met hem zelf een soort rooster maken met wat hij kan doen in de tussentijd.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Dat is dus beetje het probleem, we kunnen het invullen voor hem maar hij heeft de eerste paar weken wel iemand nodig die hem daarin begeleid (niet voor de lunch) maar wel voor nu ga je wandelen, nu ga je dit doen. Dat is totdat het ingesleten is en dan kan hij het prima zelfstandig ( en dan zit je ook zo rond de 10 weken denk ik) Hij overziet die tijd gewoon niet en zal b.v om 12 uur al bang zijn dat hij te laat gaat komen voor zijn laatste les als hij b.v naar buiten gaat (buiten school) en niet in de buurt van het lokaal blijft. De kans is dus groot dat hij van 12 tot 15:30 (ik noem maar een tijd) op een stoeltje voor het lokaal gaat zitten wachten.

Dat er een tijdsgat is kunnen we niets aan doen (ben ik bang) ik wil alleen voorkomen dat hij dus inderdaad die tijd op een stoeltje voor het lokaal gaat zitten wachten.

Ondertussen mail terug van zijn mentor, die was bij het gesprek waarin hij zijn ongenoegen uitsprak geweest en zei dat hij het zo netjes en respectvol bracht (en daar ben ik al trots op dat hij dat al kan) en dat ze toch gaan kijken om het gat kleiner te krijgen voor hem.

Vergeten, Sylver, Nellie4 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Ja en dat is dus precies wat het lastig maakt. Mijn zoon heeft als enige in zijn klas een dubbel profiel, wat er helaas ook toe leidt dat hij gemiddeld zo'n 6 tot 10 tussenuren per week heeft, heel vervelend, zeker wanneer je dan voor 1 vak zo lang moet wachten. Heb hem ook uitgelegd dat wanneer je de enige bent, je niet kunt verwachten dat alles aan jou wordt aangepast.
    In jullie geval is alleen nog wat lastiger, vanwege zijn ass, maar het lijkt me niet iets wat niet zou mogen. Ze doen dat ook niet om de leerlingen te pesten, maar soms komt het gewoon zo uit.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Klopt nu even veel contact met zijn mentor en ze willen hem nu in die uren voorzien van opdrachten die hij anders thuis had moeten maken. Zelf ook gezegd dat hij er deze week even flink van mag balen maar dat het gewoon even niet anders is. Dus opdrachten maken en misschien even buiten school ( einde van de straat) een lekker ijsje halen.

Vulpen, Vergeten, spruitje80 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina