aangezien ik niet werk momenteel kies ik ervoor om bij duo mijn man zijn inkomen niet mee te tellen en daardoor uitstel te krijgen van betaling. Nu vragen ze bewijsstukken van geen inkomen van de belastingdienst. Weet iemand wat ze daar mee bedoelen? Kan ik volstaan met een kopie van onze belastingssngifte? En ze vragen hoe ik in mijn onderhoud ben voorzien en dat moet ik dan ondertekenen. Moet dit een uitgebreid verslag zijn of is een briefje met een paar regels voldoende. Ben momenteel niet in de gelegenheid om te bellen naar de ibg, dus hoop dat iemand het weet.
Zijn jij en je man fiscaal partner? Denk het wel he? Weet niet hoe de regels zijn vwb duo/ibg, maar weet je zeker dat je je mans inkomen niet mee hoeft te rekenen? Voor een inkomensverklaring moet je de belastingdienst even bellen en een IB60 formulier opvragen. Kopie belastingaangifte is niet voldoende. Vwb het tweede deel zal je wel enige uitleg moeten geven, en hierin zal je je man ook moeten betrekken (die voorziet jou / jullie nu als enige van inkomsten) dus ik vraag me af of ze genoegen nemen met het feit dat jij uitstel wilt doordat jij geen baan meer hebt maar wel een partner hebt die geld binnenbrengt.
als je voor 2009 studiefinanciering hebt aangevraagd dan mag dat. Alleen dan betaal je niet in 15 jaar af, maar langer. schuld blijft gewoon staan hoor. Heb een autoongeluk gehad, waardoor ik niet veel werkzaamheden kan doen en een baan vinden is al zo moeilijk...
Lastig meid... Maar zou in ieder geval dus de belastingdienst bellen voor het IB60 formulier, die meesturen naar duo/ibg met al je gegevens en evt. doktersverklaring zodat ze goed inzicht hebben in je huidige situatie.
zal morgen idd ff belastingdienst bellen en mijn revalidatie arts vragen om een verklaring. Ik baal gewoon ff nu. Hier had ik nooit bij stilgestaan toen ik die lening aanging, dat ik mijn opleiding niet kon afmaken door een ongeluk...
Het is volgens mij wel zo dat je voor elk jaar dat je het inkomen van je man niet meeneemt je een jaar extra moet aflossen. Dus stel dat je er nu vijf jaar lang voor kiest om het inkomen van je partner niet mee te nemen in de berekening dan betekent dat dat je straks geen 15, maar 20 jaar moet aflossen. Per saldo zal het financieel dus hoogstwaarschijnlijk niet gunstiger zijn op de lange termijn..
Begrijp ik het goed dat je je opleiding niet kon afmaken vanwege medische gronden? Zoja kom je mogelijk in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding.
Bosi: Wat bedoel je met "oude regeling"? Ik ben altijd een beetje in de war wat de peildatum is van het vallen onder deze "oude" regeling?
las dat als je voor 2009 voor het eerst stufi gehad hebt, dat dan de oude regeling geld. En daar val ik onder.
Ik ben zelf in het jaar 2007/2008 begonnen met mijn studie (en stufi ontvangen) dus dan val ik onder de oude regeling? Ik lees hier namelijke op internet verschillende dingen over..
Je kunt ook het terug betalen tijdelijk stopzetten. Volgens mij max 3 jaar. Ik doe dat nu voor het tweede jaar. De rente loopt dan wel door. Misschien is dat nog een optie voor je?
ik val ook in de oude regeling, toen ik alleen woonde kon ik betalen naar inkomen, want ik had niet zoveel inkomen. Einde van elk jaar krijg je een brief of de situatie veranderd is, als je aflost naar inkomen. Toen kreeg ik mijn man en we zijn fiscaal partner. Ik kon kiezen naar mijn inkomen aflossen of zijn loon erbij gerekend. Als ik zijn loon buiten beschouwing zou laten, dan komen de jaren dat ik zijn loon buiten beschouwing laat op die 15 jaar. Dus ik heb toen gelijk zijn loon opgegeven. Daarnaast gaat de rente wel gewoon door over het bedrag wat open staat en door steeds langer te wachten, wordt de uiteindelijke schuld steeds hoger.
dat is nu afgelopen. Kreeg vandaag ineens een brief dat ik per 1 juni een x bedrag in de maand moet betalen. Zonder bericht vooraf....
Jawel. Afhankelijk van wat je vindt vallen onder oude regeling. Er is ook een oude oude regeling. Maar ik kreeg m'n eerste stufi in 2002 en het is in deze regeling altijd zo geweest dat als je het inkomen van je partner niet wilt laten meetellen je langer moet terugbetalen. Ook wel logisch hè? Voor elk jaar dat het inkomen van je partner niet meetelt, moet je 1 jaar langer betalen. In de nieuwe regeling telt het inkomen van je partner altijd mee dacht ik, maar kun je idd gewoon uitstel vragen. Ook dan betaal je langer door.
ik weet dat ik dan langer door moet betalen en dat de rente doorloopt. We hebben vorig jaar een ander huis gekocht en helaas bleek het een ergere achterstand in onderhoud te hebben dan was voorzien. We hebben nu niks meer aan spaargeld en om ff wat ademruimte te hebben lijkt het ons verstandiger om de ibg een jaar of 2 uit te stellen want ze hebben een lage rente. Ipv te gaan lenen voor ons huis tegen een hele hoge rente. We zijn goed in sparen, alleen dit jaar een beetje teveel tegenslag en dit kan er niet bij, dus als het zo opgelost kan worden (tijdelijk) dan moet dat maar.
Dat is vreemd, want dit bestaat nog maar sinds vorig jaar! Of bedoel je de twee jaar nadat je bent afgestudeerd? Dat is iets anders.