hoe bewaar je het beste groentes koelkast of juist niet

Discussie in 'De lounge' gestart door Angel Eyes, 25 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Wij zijn nu bezig om 1x in de week boodschappen te doen en dan halen we meteen vrij veel groentes. nu bewaar ik de meeste dingen in de koelkast maar ik weet dat dit bijvoorbeeld voor bananen heel slecht is.
    Hoe bewaar je het beste deze groentes zodat je ze zolang mogelijk kunt gebruiken?

sperciebonen
    wortels
    courgettes
    champions
    tomaten

als ik alles in de koelkast doe past er niks meer bij...... :(

2. Female

Female Niet meer actief

Ik lees mee,

Weet wel dat idd bananen en tomaten niet in de koelkast moeten...

3. wolly

wolly Niet meer actief

Ik doe die producten die je opschrijft allemaal in de koelkast maar omdat je zegt dat niet alles er in past zou ik de dingen wat je het laatst eet wat later in de week halen, dan is het nog vers ook nog anders droogt het zo uit, en dat is ook niet lekker eten ;)

4. wolly

wolly Niet meer actief

Tomaten doe ik wel in de koelkast, ik hou niet van hele zachte tomaatjes en na een week zijn ze nog steeds hard, net of ik ze net heb gekocht ;)

5. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    :( Bah harde tomaten...als je ze niet in de koelkast doet krijgen ze ook meer smaak! ;)

6. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik doe ook tomaten in de koelkast, al is dat eigenlijk niet goed schijnt.
    Wat ik er niet in doe is fruit zoals appels, bananen, kiwi en sinasappels.

Ik heb dit van het internet:

De juiste bewaring van lentegroenten thuis.
    Juist omdat ze zo belangrijk zijn voor onze vitaliteit, moeten we de lentegroenten na aankoop zo goed en zo vers mogelijk bewaren. En daar bestaan nog altijd veel misverstanden over. Een goed voorbeeld van dat misverstand vormen de tomaten. Nog steeds bewaren heel wat mensen deze groenten in het groentevak van hun koelkast. Nochtans ligt de ideale bewaartemperatuur van tomaten tussen 12 en 15° C. In de koelkast ontstaat lagetemperatuurbederf. De tomaten worden slap en hun kwaliteit gaat snel achteruit. Voor lentegroenten en aardbeien moeten we deze bewaarregels onthouden:

Bewaren in een donkere bergkamer of in een verluchte kelder bij een temperatuur tussen 12 en 15° C: tomaten (los en tros), komkommers en de eerste aubergines, paprika’s en courgettes.

Altijd bewaren in de koelkast: alle bladgroenten (alle slasoorten, spinazie), broccoli, bloemkool, waterkers, peterselie, bieslook, kervel, andere verse tuinkruiden en aardbeien. Bewaar ze in het groentevak van de koelkast en/of op de twee hoogste rekken.

Asperges bewaart u eveneens in de koelkast, nadat u ze in een vochtige doek hebt gewikkeld.

Broccoli, aubergines, slasoorten en alle andere bladgroenten zijn gevoelig voor ethyleen. Leg ze dus nooit naast of in dezelfde bak of schaal of op hetzelfde rek als tomaten, appels en kiwi’s.

7. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

dankje wel mila!

maarja nu de spercibonen nog. ik heb geen kelder of opberghok. en vanwege de tijd en kosten hebben we dus besloten alles in een keer te halen.

8. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ik heb geleerd dat je gewoon moet kijken waar die groenten bij de supermarkt liggen! Tomaten, broccoli en spreciebonen liggen daar niet koel, dus thuis ook niet in de koelkast leggen.
    "Koel en donker bewaren" is NIET in de koelkast, maar in een kelderkast oid (of desnoods afgesloten schuur).

9. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

De meeste dingen doe ik wel in de koelkast. Ik heb altijd een heel voorraadje aan groenten liggen, vooral voor de cavia's. Een grote zak spinazie; kunnen we zelf van eten maar zij zijn er ook gek op!

Fruit bewaar ik altijd in de fruitschaal. Niet in het licht.
    Mijn koelkast is ook niet zo groot dus ik kan ook niet anders.

10. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    De sperziebonen doe ik ook altijd gewoon in de koelkast. Net als de courgettes. Spruitjes heb ik er nu ook al een paar daagjes in liggen en ze zien er nog steeds goed uit. Ik zou gewoon de meeste groenten in de koelkast stoppen, blijven ze toch langer vers.

11. liss10

liss10 Lid

7 okt 2007
    94
    0
    0
    wat je ook kunt doen met diverse groente is even de kook eroverheen laten gaan en dan invriezen. Zo doen wij het in ieder geval, en voor ons werkt het perfect

12. goudvis22

goudvis22 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.984
    0
    0
    sperciebonen buiten de koelkast
    courgette ook buiten de koelkast
    tomaten kunnen ook goed buiten de koelkast

bananen buiten de koelkast

deze producten gaan in de supermarkt ook niet de koelcel in s`avonds dus waarom thuis wel...

13. goudvis22

goudvis22 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.984
    0
    0
    s`avonds gaat de broccoli wel in de koelcel

14. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Heb mijn tomaatjes gelijk uit de koelkast gehaald en in de voorraad kast in de schuur gelegd, na het lezen van dit topic!

Hahaha :)

15. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    ik doe alle groente behalve aardappelen en uien in de koelkast

alle fruit buiten de koelkast.

16. goudvis22

goudvis22 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.984
    0
    0
    zacht fruit kan je beter in de koelkast bewarden dan blijft het langer goed...

Deel Deze Pagina