Wie ervaring bnor examen?

Discussion in 'De lounge' started by Nijntje1991, Aug 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nijntje1991

Aug 5, 2013
    47
    0
    0
    Hoi ik ga vrijdag dus het bnor examen doen. Ben 4x gezakt voor het gewone b autoexamen, wie heeft hier ervaring mee? Wat is het verschil met het gewoon examen?

2. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden (ook 4x gezakt) en het enige verschil toen was dat ze gewoon wat meer tijd voor je nemen zodat je wat meer op je gemak was (ik kon prima autorijden maar kon er niet tegen om op mijn vingers gekeken te worden daarom eerder 4x gezakt). Even vooraf een praatje, je leraar mocht mee als je wilde: wilde ik dus niet: nog een die me op m'n vingers keek.
    Geslaagd, al vraag ik me af of dat kwam door die extra tijd (volgens mij niet eens gebruikt) of omdat de examinator die ik de 2e keer had een enorme zeikerd was want ik reed echt niet beter dan die keer en bnor stelt verder dezelfde eisen aan je rijkwaliteiten als cbr, ze kijken alleen wat meer naar de redenen waarom je eerder niet geslaagd bent: zenuwen of kun je het echt niet.

3. Nijntje1991

Aug 5, 2013
    47
    0
    0
    Oké, ik heb altijd erg ,ast van zenuwen dus hoop dat deze minder zijn deze keer. Ik moet toch een x slagen he.

4. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ja hier ook jaren geleden. Ik heb eigenlijk nooit last van faalangst, tenzij ik zeg maar iets niet van buiten kan leren (bijv op school nooit last van want je kon stampen stampen stampen). Bij het rij-examen was ik zo gruwelijk zenuwachtig dat ik geen eens wist wat links of rechts was (niet errug handig ;)). Bij het staatsexamen (volgens mij heette dat toen zo?!) nam die man veel tijd van te voren al waardoor ik me erg prettig voelde. Ook vanaf van der valk vertrokken waar ik eerst een kopje thee heb gedronken en hoppa geslaagd. Mensen zeggen nu ook altijd dat ik zo zelfverzekerd rij voor een vrouw (mini-parkeerplekken gebruiken enzo, iets te hard rijden ;)) dat ze niet snappen dat ik er 4x over gedaan geb om mijn rijbewijs te halen.

Succes!!!

5. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Ze nemen inderdaad meer tijd voor je. Stellen je op je gemak en (als je een goede examinator hebt) gaat het allemaal wat losser.
    Dus het is niet zo dat er iemand naast je zit die met een lijst gaat afvinken wat je wel en niet goed doet.

Succes

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wat toevallig!! Ik wou vandaag ook zo'n topic openen! Ik ben ook 4x gezakt en moet binnenkort ook voor dat speciale examen! Ik lees dus mee! :)

7. Nijntje1991

Aug 5, 2013
    47
    0
    0
    Bedank voor de reacties

8. Roxyroxx

Succes! Laat je ons wat weten?!

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ja ik! Ben vier keer gezakt ook, terwijl ik volgens m'n instructeur perfect kon rijden.
    Met het staatsexamen (bnor) nemen ze meer tijd, en mag je ook de auto aan de kant zetten als je wil.
    Ik was na 25 minuten klaar, en geslaagd! Succes, je kunt heus rijden anders mocht je niet op examen:)

10. Nijntje1991

Aug 5, 2013
    47
    0
    0
    Dankjewel, ik laat vrijdag weten of ik geslaagd ben:)

11. prettymum

prettymum Niet meer actief

Ja, is dat echt zo? Dat je in principe kunt rijden, anders mag je niet op examen?

Ik heb ook echt nooit last gehad van faalangst voor examens, op school had ik nergens moeite mee. Maar ben tussen mijn 18e en 26e ook vier keer afgereden, fortuin aan lesgeld uitgegeven, drie verschillende rijscholen gehad maar elke keer gezakt. Een keer had ik een hork van een rijinstructeur. Als ik dan iets niet snapte zei hij heel wanhopig van: Tsja, als je het nu NOG niet snapt, dan weet ik het ook niet meer hoor!! Daarmee werd het mijn al lage zelfvertrouwen op rijgebied niet veel beter op.

Ik zat ook in een relatie met een rotvent toen, die mij ook altijd de grond inboorde waardoor ik weer heel onzeker werd en dat zakken voor rijexamen een heel ding werd (gelukkig nu een leuke man en een prima zelfvertrouwen. Maar het niet hebben van een rijbewijs bezorgt me nog steeds om het zacht uit te drukken, een klein minderwaarugheidscomplexje).

Die keer dat ik me op mijn gemak voelde bij de examinator en rijinstructeur mocht ik niet afrijden omdat de (verder wel leuke) instructeur zijn banden niet goed had, die waren te versleten. Konden we weer naar huis.

Anyway, op een gegeven moment zat er zoveel druk op dat ik het heb losgelaten. Ik wilde niet weer zoveel geld verspillen als ik geen vertrouwen had te zullen slagen. Plus, rijinstructeur vertelde me dat ik een volgende keer dan de BNOR moest doen, maar dat dan mijn laatste kans was, want je mocht maar een max aantal keer afrijden en daarna nooit meer, dus die BNOR zou dan mijn laatste kans zijn.

Maar is dat dan zo? Bij mij werkt de druk gewoon heel averechts. Financieel: als je nu niet slaagt ben je we heel veel geld kwijt, maar de gedachte dat die BNOR dus echt mijn laatste kans is, helpt ook niet. Dan zit er zoveel druk op dat ik daardoor alleen al zak van de onzekerheid.

Ik ben nu zeven jaar verder en twee kindjes rijker en twijfel hard Ov. Wel of geen derde. Maar praktisch gezien, drie kids en geen rijbewijs durf ik gewoon niet aan. Met twee al niet eigenlijk. Want mocht er ooit iets met mijn man gebeuren dan wil ik ook mijn kinderen met de auto naar een ziekenhuis kunnen brengen mocht er een noodgeval zijn.

Nu ja, de belofte aan mezelf dat ik een der kindje 'mag' als ik mijn rijbewijs eenmaal heb kun je natuurlijk ook zien als druk. Voor mij is het echter ook een hele grote motivatie en stok achter de deur om weer les te gaan nemen.

Lang verhaal, maar mijn vraag is eigenlijk tweeledig:
    1: mag je ervan uit gaan dat als je op examen mag, je dus in principe gewoon goed genoeg kan rijden?
    2. Is er een max aantal keren dat je BNOR mag doen?

12. Roxyroxx

@ Prettymum, ik ken een verhaal van een neef die daadwerkelijk 20x is opgeweest met BNOR en nog niet geslaagd, wat dat betreft geen maximum.

Tja een rijschool laat je niet opgaan als je niet kunt rijden, denk ik. Ze willen zelf ook een hoog slagingspercentage dus denk niet dat ze je zomaar voor de leuk op laten gaan.

Probeer het gewoon nog een keer! Misschien wel een rijschool uitzoeken en aangeven dat je echt last hebt van angst? Misschien hebben ze daar wel iemand voor die jou op je gemak kan stellen.

13. prettymum

prettymum Niet meer actief

Roxyroxx, dank je, dat stemt weer positief. Nu dan daadwerkelijk op zoek naar een rijschool.

TS, succes vrijdag! Ik hoop zo dat je het haalt!

Sowieso moet je je even melden hier, liefst om te vieren dat het gelukt is, anders gebruik je hadith topic als steuntopic onder mensen die je begrijpen!

14. lolaatje1

lolaatje1 Actief lid

Jun 5, 2011
    145
    1
    18
    Ik vond het heel fijn dat ik in mijn eigen woonplaats mocht afrijden.

En op de provinciale weg, die helemaal leeg was, voegde ik met een te lage snelheid in. Toen kreeg ik te horen dat we de eerstvolgende afslag moest nemen en dat we het later nog een keer gingen doen. Oftewel, gewoon een herkansing. Dus ik zat niet zoals bij gewone examens gelijk in de stress dat ik het niet zou halen door dat ene foutje.

Het was ook gewoon een gezellig praatje met de examinator en niet alle afgezaagde formele vragen die ik bij het CBR had.

Al met al vond ik dit een superoplossing mede ook doordat ik nu wel geslaagd was.

Ik heb de examinator wel moeten beloven dat we elkaar nooit meer zien in die omstandigheden, want als je je rijbewijs kwijt bent en opnieuw af moet rijden, moet je ook daarheen.

15. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik ook. Ik heb 2 keer voor BNOR afgereden, één keer onterecht afgewezen (volgens rij-instructrice die ook mee was) en de 2e keer had ik dan ein-de-lijk mijn papiertje. Ik ben wel blij dat ik heb doorgezet:)

16. SDonya

SDonya Niet meer actief

En hoe is het gegaan??

17. Roxyroxx

18. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Neem je instructeur mee! Die instructeurs en examinatoren kennen elkaar allemaal. Dus terwijl ik reed, waren mn instructeur en examinator lekker aan het bijkletsen. Dat gaf mij minder het gevoel dat er iemand op mn vingers zat te kijken. En zorgde er ook voor dat het niet ongemakkelijk stil was. Ik kon me daardoor veel beter concentreren en had minder zenuwen.

19. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik kon me juist daardoor niet concentreren.. Ik luisterde steeds automatisch mee en vergat dan ergens te kijken etc...

20. Nijntje1991

Aug 5, 2013
    47
    0
    0
    Ben gezakt helaas. Nu maar eersr bevalleb en dan weer proberen

Share This Page