vaginisme, 1e spoedkeizersnede, nu kiezen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sanna80, 11 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanna80

sanna80 Lid

11 jan 2011
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben net zwanger van de 2e, hoop zo dat alles goed gaat, daar het zwanger raken bij ons ook niet gewoon gaat vanwege mijn vaginisme.
    De bevalling van onze dochter in 2008 ging niet super, thuis begonnen (we gingen voor een thuisbevalling) en uiteindelijk na 24 uur naar het ziekenhuis, aan de weeenopwekkers, al snel op 9 cm maar daar bleef de ontsluiting op zitten, na uren op 9cm (na o.a. inwendige massage!)is toen besloten om toch maar een keizersnede te doen. Was na de KS doodop, had helemaal geen behoefte om mensen te bellen (alleen onze ouders)

onze dochter was 8,5 pond, ze konden niet echt zeggen wat de reden was dat de ontsluiting op 9 cm bleef steken, hoofdje misschien verkeerd, of bekken te klein voor het hoofdje.

Ik zie erg op tegen de bevalling, voor iemand met vaginisme is al dat inwendige gedoe helemaal niet prettig! Verloskundige vertelde dat ik blij moest zijn dat ze gewoon met de KS is gehaald zodat ze gezond op de wereld is gekomen, ik ben het volkomen met haar eens en wil ook een 2e kind gezond op de wereld en dus het liefst een geplande keizersnede. redenen;
    - vaginisme
    - groot kind (2e vaak even groot of groter)
    - smal bekken in vergelijking met hoofdje kind

hebben jullie ervaring met vrouwen met vaginisme en de vraag voor een keizersnede? Hoe is het begrip van gyneacologen naar vrouwen met vaginisme, onze verloskundige bleef tot de keizersnede bij mij en attendeerde artsass. steeds op mijn vaginisme (de gyn kwam pas bij de keizersnede in beeld, daarvoor alleen telefonisch contact artsass en gyn) daar ben ik wel erg blij mee, maar de volgende keer is er geen verloskundige bij om mij daarbij te ondersteunen.

groetjes Sanna

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je zult met je arts moeten bespreken of er een indicatie is voor een volgende keizersnede. Hij zal je dossier goed bekijken. Afhankelijk van hoe groot het kindje wordt geschat kan er een keuze worden gemaakt. Op zich is vaginisme alleen geen reden voor een keizersnede. Het is en blijft een grote buikoperatie met alle risico's vandien. Over het algemeen is er zeker wel begrip voor vaginisme, ook bij de artsen. In het ziekenhuis zul je bij een bevalling geholpen worden door een klinisch verloskundige of arts assistent. Vertel bij ieder onderzoek over je vaginisme en vraag of ze rustig de tijd willen nemen en uitleggen wat ze doen. Als je je er erg druk over maakt zou je aan je verloskundige kunnen vragen om vroegtijdig een consult te regelen bij de arts. Normaal wordt je met een keizersnede in de voorgeschiedenis pas bij 36 weken overgedragen.
    Succes, en bij meer vragen hoor ik het wel!

Mirjam

Deel Deze Pagina