Erfdienstbaarheid van overbouw (uitbouwvraag)

Discussion in 'De lounge' started by oogappel, Jun 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Hallo dames en heren,
    Een vraag....iemand ervaring met onderstaande tekst?

De erfdienstbaarheid van overbouw, inhoudende de verplichting van de eigenaar van het lijdend erf om te dulden, dat bij de uitvoering van het huidige casu quo een toekomstig bouwen eventueel een op een naastgelegen perceel te bouwen woning of garage gedeeltelijk op zijn perceel is gebouwd, casu quo hier boven uitsteekt, casu quo de versnijdingen van de funderingen of de bij deze woning of garage behorende leidingen gedeeltelijk in zijn perceel zijn aangebracht.

Nu graag in Jip en Janneke taal?
    Betekent dit dat wij onze uitbouw op de reeds bestaande tussenmuur zouden mogen bouwen?

2. girl13

girl13 Actief lid

Jan 12, 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou als ik jullie was de gemeente even bellen en het navragen.
    Maar volgens mij mogen jullie dan wel uitbouwen. Uiteraard zitten er altijd haken en ogen aan. Dus navragen bij gemeente geeft jullie meer zekerheid

3. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Dank je wel voor je reactie, ik zal morgen de gemeente eens bellen!

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik denk dat het betekent dat jullie een gemeenschappelijke tussenmuur moeten dulden, kan me niet voorstellen dat het zou betekenen dat de buren mogen bouwen op jullie grond (wat het lijkt te zijn als je de tekst erg letterlijk leest, je zou een steunpaal kunnen zetten en daarop balken en dan een hele kamer laten "overhangen" op andermans grond).

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    De erfdienstbaarheid van overbouw betekent het volgende: het is de verplichting van de eigenaar van het erf (de grond) om op het naastgelegen perceel (bij de buren dus) toe te staan dat een huidig of nog te bouwen huis/garage gedeeltelijk op zijn grond wordt gebouwd of wat oversteekt, en ook dat delen van de fundering en leidingen deels op zijn perceel kunnen liggen.

Het staat er wel enorm onguidelijk. Klinkt als notaristaal.

Nog meer Jip en Janneke: Als dit in jouw koopcontract staat betekent dat jij geen bezwaar kunt maken als de buurman bijvoorbeeld de dakgoot van zijn garage over laat hellen op jouw grond. Maar dit wordt volgens mij meestal gebruikt om bijvoorbeeld toe te staan dat leidingen van achtergelegenhuizen aangesloten kunnen worden via de grond van het voorgelegenhuis op het centrale elektriciteitsnetwerk of de riolering.

Het is me niet duidelijk of jullie de erfdienstbaarheid hebben of de buren. Het ligt eraan wie de eigenaar is van het erf.

Wat dit betekent voor de uitbouw op je tussenmuur kan ik zo niet zeggen. Volgens mij kun je niet gewoon een uitbouw op de grond van een ander knallen, dat zal vast wel met een mate van redelijkheid gaan.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    De gemeente kan hier niet zo veel over zeggen denk ik. Dit is tekst uit koopcontracten van een huis en heeft niets te maken met vergunningverlening van de gemeente, maar regelt tussen buren wat je op elkaars grond mag doen. Ik heb bv een stukje erfdienstbaarheid van overpad in de aankoopakte van ons huis staan, omdat aders onze buren nooit meer hun huis kunnen schilderen en de ramen kunnen lappen aan onze kant, omdat ze daarvoor over onze grond moeten.

De tekst verheldering zou bv gedaan kunnen worden door de notaris waar je de akte hebt laten passeren. Sterker nog, op moment van passeren moet je uitleg vragen over zulke dingen want ze kunnen nogal grote impact hebben.

Share This Page