Hoi hoi.. Mijn ex en ik hebben een koophuis. Deze staat nu te koop sinds oktober, maar de verkoop schiet niet op. Ik woon hier momenteel met ons zoontje. Ik heb gister te horen gekregen dat ik een huurhuis heb toegewezen gekregen! Mijn ex woont bij zijn nieuwe vriendin. Hij blijft daar ook wonen. Het betekent dus dat het koophuis leeg komt te staan. Nu zit ik een beetje te kijken om het huis eventueel te gaan verhuren. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Wat zijn de do's en don'ts? Het zou wel fijn zijn als de kosten, door te laten huren, wat lager worden. Ik hoor het graag!
hoi! wij hebben dat een tijdje gedaan, via de makelaar waar ons huis ook bij te koop stond, het is nooit gelukt het te verhuren en uiteindelijk wel verkocht. de nadelen van verhuren zijn dat je dan onderhoudskosten houdt uiteraard en mensen die tijdelijk een huis huren zijn vaak niet zuinig op de spullen. de voordelen zijn uiteraard de kosten die minder drukkend worden en je voorkomt dat het "verwilderd". ik vond het geen lekker idee om een huis te verkopen terwijl het verhuurd wordt maar als je goede afspraken maakt en deze ook op papier zet dan moet het een goede oplossing zijn!
het nadeel is als je het verhuurd, je het niet kunt verkopen, huurders zijn beschermd en krijg je er niet zo snel meer uit. weij hadden een chalet, en die hebben we ook een poos verhuurd, gelukkig gingen de laatsten er net uit toen we hem echt wilden verkopen wel zonde he als het leeg staat!
misschien dat het via een makelaar wel kan, dat je huurders er wel weer uit krijgt als je het verkoopt.
ja we hebben het er ook al wel eens met de makelaar over gehad.. het zouden dan mensen zijn die van een verkocht huis, naar een nieuwproject zouden gaan, en zo die tijd te overbruggen. Maar ik ben idd bang dat we een uitgeleefd huis terug krijgen. maar die kosten.... tjaa..
Moet je dit even lezen: Kan ik mijn woning tijdelijk verhuren? | Rijksoverheid.nl Vaak willen makelaars wel bemiddelen voor tijdelijke huur. Wij hebben het van twee kanten meegemaakt. We hebben ons eigen koophuis verhuurd en hebben zelf tijdelijk een koophuis gehuurd. De verhuur verliep niet goed. Maar dat kwam omdat wij een wanbetaler troffen helaas. Dus die hebben we er uir gezet. Ik ben toen gaan werken en mijn studie even stilgelegd. Huren ging wel goed. wij betaalden een all-in bedrag van 700 euro voor een prachtige villa aan het water. Heerlijke 4 maanden geweest.
Hoi! Er is een mogelijkheid om je woning tijdelijk te verhuren. Dit kan met een leegstandswet vergunning en toestemming van je bank! Let op een leegstandswet vergunning krijg je pas op het moment dat je woning min een half jaar leeg staat en te koop voor een marktconforme prijs. Ik zou de woning niet verhuren zonder deze vergunning.. sommige huurder krijg je er namelijk echt niet uit. Wanneer je je woning gaat verhuren let erop dat je makelaar een juiste check uitvoert op potentiele huurders! Dus loonstrookjes tonen, kopie legitimatiebewijs en ook belangrijk een kopie van de BKR, hier valt aan af te lezen hoe zij zich houden aan hun betalingsverplichtingen. Daarnaast moet je er inderdaad rekening mee houden dat je huis verwaarloost kan worden.. en wanneer er wel kijkers zijn dat het een rommeltje is.. Ook blijven veel kosten voor jullie zelf: onderhoud, ozb, waterschapsheffing gebouwd.. Kortom! Een leuke tussenoplossing maar niet zonder risico
Ik zou eerst eens informeren bij je hypotheekverstrekker of het wel mag. Zelf heb ik wel ooit mijn woning verhuurd, maar dat beviel niet goed. Ze betaalden niet op tijd en toen ze eruit trokken bleek dat ze een muur helemaal grijs geschilderd hadden.
Let inderdaad goed op de regeltjes. Wij huren ook een koopwoning en onze verhuurder is nalatig geweest in zowel het contract opstellen als het opnieuw aanbieden van een contract. Wij hebben nu huurbescherming en onze verhuurder kan ons er niet zomaar meer uitkrijgen. Handig voor ons maar vervelend voor hem. We gaan binnenkort uit ons zelf weg, dus hij heeft "geluk"
Dit doen wij momenteel en bij ons bevalt het goed. We hopen natuurlijk wel op uiteindelijke verkoop, maar dit scheelt wel even in de kosten...
Niet alle tijdelijke huurders over één kam scheren Wij huren nu ook tijdelijk een huis dat in de verkoop staat in afwachting van ons nieuwe huis, maar (al zeg ik het zelf) wij zijn er ontzettend zuinig op, juist omdat het niet van mij is en ik me er verantwoordelijk voor voel dat ik het straks in dezelfde staat kan afleveren als toen we er in gingen. Ook als er een bezichtiging is zorg ik dat alles netjes opgeruimd en schoon is omdat ik dat niet meer dan normaal vind... Juist omdat ik begrijp hoe spannend is als er weer een kijker komt (wij hebben tenslotte toen ons vorige huis nog te koop stond in het zelfde schuitje gezeten). Ik zou het even met de makelaar overleggen en alle voors- en tegens tegen elkaar afwegen. Ook als verhuurder heb jij wel het recht om vantevoren met de potentiele huurders kennis te maken en als je er geen goed gevoel over hebt, hoef je het niet aan die mensen te verhuren. Het is en blijft tenslotte jouw huis.