Ik wil ook plakpillen...

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by samkids, Dec 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. samkids

samkids Niet meer actief

...als het zo ver is.

Tja, plakpillen. Ik blijf die term maar even hanteren omdat veel mensen inmiddels weten wat het is. Maar wat ik bedoel is eigenlijk progesteron (bolletjes) zodat ik weet dat ik zwanger ben zodat ik eens kan kijken of dat bij mij ook werkt. Ik heb nu drie miskramen gehad en ben de afwachtende houding hier in NL beu. Zeker met een aantal succesverhalen hier op de site, denk/hoop ik dat dat bij mij misschien ook wel uitkomst biedt.

Maar dan, wie wil mij die voorschrijven. Zowel gyn in Breda als gyn van herhaalde miskramen poli in R'dam zijn naar eigen zeggen 'conservatief'. Dus, die schrijven iets niet voor voordat het bewezen effectief is. Van Trees kreeg ik ooit eens een tip van een dokter in de buurt bij Eindhoven. Met mijn stoute schoenen aan hem een een mail gestuurd, maar daar kreeg ik niet het meest stimulerende mailtje van terug. Overigens zei hij wel dat ik maar eens een afspraak moest maken toen (maar dat zou pas rond mijn 7e week zs zijn, die ik nooit gehaald heb). Misschien moet ik dat nu dan maar weer eens proberen.

Andere mensen nog tips voor artsen die ik eens zou kunnen benaderen?

2. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Je zou eens kunnen proberen wat ze in het AMC voor je kunnen doen... ze hebben daar een apart herhaald-miskramen spreekuur. Is er sowieso wel verder onderzoek bij je gedaan naar de oorzaak (chromosomen, vitamine, schildklier, etc?). Dat zal het eerste zijn wat ze daar doen. Of ze er happig zijn op progesteron geven weet ik niet, ik krijg ze sowieso ivm ICSI/cryo... maar je kan altijd eens bellen en vragen hoe of wat!

3. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    He wat rot zeg, dat je inmiddels al drie miskramen te verduren hebt gehad, 1 is al te veel... Laat staan 3... Dus allereerst daar veek sterkte mee gewenst!!

De plakpillen.. Ik had ze voorgeschreven gekregen door mijn fertiliteitsarts, maar woon niet bij je in de buurt.

Als je geen meewerkende gyn if fertiliteitsarts kunt vinden, is het misschien een idee om eens met je HA om de tafel te gaan zitten. Elke arts kan medicatie voorschrijven en progesteroncapsules zijn zo onschuldig, dat een lieve meewerkende HA misschien wel meer voor je kan betekenen..
    De capsules zou je dan na je eisprong 3 keer daags kunnen inbrengen tot aan je NOD... Ik had als bijwerking wel dat ik een labiel monster werd van die capsules... Maar wie weet werkt het bij jou wel alleen ten positieve..

Maar misschien is allereerst een afspraak bij het herhaalde miskramenspreekuur in Amsterdam wel een idee.

Veel succes!!

4. Trees

Trees Niet meer actief

#4 Trees, Dec 11, 2009
    Last edited by a moderator: Dec 11, 2009
    AMC start in januari met een onderzoek naar progesteron! Je kan je opgeven na drie miskramen en het laatste wat ik begreep is dat ze nog mensen zoeken. Je hebt alleen wel kans op de placebo... Standaard voorschrijven doen ze op het herhaalde miskramenspreekuur van het AMC (nog) niet. Ze werken volgens het exact hetzelfde protocol als de herhaalde miskramenpoli waar jij de onderzoeken hebt laten doen.

Verder kun je Dusseldorf nog proberen? Daar werkt een Nederlandse arts en ik begreep via via dat deze er ook wel open voor stond. Je kan even op de nederlandse site van ze snuffelen en eventueel bellen voor infomatie.

Belgie doet het in veel ziekenhuizen standaard na twee miskramen. Ook nog een optie?

Oh en de kliniek waar ik nu loop (Barrahus) gaat waarschijnlijk een doorstart maken en zal iets meer naar het midden van het land verhuizen. Ze zijn alleen nu dicht tot en met januari, maar plakbollen gegarandeerd ;).

Het is overigens wel belangrijk dat je arts hebt die je tijdens de zwangerschap elke week blijft prikken op je progesteronwaarde en aan de hand daarvan de dosering aanpast. Het gebruik is met deze indicatie wel wat anders dan de standaarddosering na een vruchtbaarheidsbehandeling, want de waarde mag ook niet te hoog worden tijdens een zwangerschap. Je blijft het afhankelijk van je waarde gebruiken tot 10-13 weken ongeveer. Daarna heeft de placenta de productie van progesteron geheel over genomen. Als je het door een huisarts laat doen, is het wel handig om hier rekening mee te houden (ik weet inmiddels wel wat de waardes en de dosering moeten zijn, het is niet moeilijk).

5. samkids

samkids Niet meer actief

Miepie, ik ben naar de herhaalde miskramen poli in Rotterdam geweest. Ik moet eerlijk zeggen dat daar weinig verschil was met mijn eigen gynaecoloog in Breda. Beiden hebben mijn bloed helemaal door de mangel gehaald wat betreft schildklierwaardes en bloedstolling. Daar waren geen afwijkingen te vinden. In Rotterdam heb ik nog een gel echo gehad om te kijken naar structurele afwijkingen in mijn baarmoeder en de gynaecoloog heeft ook het weefsel opgevraagd wat bij de laatste curretage is weggehaald om het nog eens te bekijken wat beteft de aanleg van bloedvaten. Ook daar kwam (gelukkig?) weinig uit. Kort samengevat: alle standaard dingen zijn wel bekeken dus.

Maartje, had jij die progesteron capsules gekregen omdat je een korte LF had? Ik ben overigens best bereid om er een stukje voor te rijden hoor.

Trees, bedankt voor het meedenken. En ik vind die suggestie van naar het AMC gaan voor die klinische trial nog best een optie. Kans op placebo dan, maar je krijgt dan wel een boel meer aandacht. En tja, na jouw ongelooflijke succesverhaal is het natuurlijk prachtig nieuws dat Barrahus een doorstart gaat maken. En als dat dan even wat verder naar het zuiden is...
    Ik zie mezelf alleen nog niet aankomen bij mijn huisarts met "ik wil graag progesteron, ik wil dat u mij iedere week prikt en de dosis dan zo regelt dat de waarde niet boven... uit mag komen." Beetje bang dat de huisarts dan zegt "sinds wanneer ben jij dokter?"
    Overigens is Belgiƫ misschien ook wel een optie. Dat is tenslotte om de hoek hier. Alleen, hoe kom ik terecht bij een Belgische gynaecoloog? Hoe maak ik ben hem/haar een afspraak? Ook doorverwijzing HA vragen of zo?

6. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    @drew: je moet dan een doorverwijzing vragen. is gent te berijden voor jou? heel goede verhalen daarover!!!

kan me voorstellen dat je ook plakpillen wilt. kan je je niet laten prikken op progesteron bij de HA en op basis daarvan laten kijken of je ze mag nemen?
    misschien is je prog waarde (op dag 3 laten prikken) sowieso te laag?

snap wel dat je het moeilijk vindt met zo'n heel plan van ' prik me elke week ' naar de dok te gaan.

daarom is het zoeken naar een kliniek misschien wel zo verstandig.
    zit het st geertgen niet bij jou in de buurt? staan ook in de top.
    (barrahus, ook mijn kliniek, op 6, geertgen op 1 of 2! :))

succes!

7. minimuis

minimuis Fanatiek lid

Aug 17, 2007
    4,066
    5
    38
    Female
    Drew ik begrijp dat je bij mij uit de buurt kom ik woon zelf namelijk in de buurt van rotterdam en zou in jan naar het amc gaan. Nu heb ik via iemand die naar de kliniek waar trees zit het adres gekregen van geertgen in elsendorp dit is bij eindhoven in de buurt ik krijg daar een intake en ze gaan bekijken wat ze voor ons kunnen doen. Ik ga een maandag bellen omdat ik weer zwanger ben of ik eerder mag komen ik zou zeggen kijk eens op deze site www.geertgen.nl hopelijk heb je hier iets aan, want het amc is natuurlijk niet alles want kan je het als je een placebo ga krijgen dit is de reden waarom ik er een beetje over twijfel en eerst mijn pijlen op geertgen richt voor ik naar het amc ga.

8. samkids

samkids Niet meer actief

#8 samkids, Dec 21, 2009
    Last edited by a moderator: Dec 21, 2009
    Klingel en Minimuis, bedankt voor de tip van Stg. Geertgen. Daar ga ik zeker eens kijken.

Welke dag 3 bedoel jij Klingel? Dag 3 na ovulatie? Dag 3 na NOD als je dus zwanger bent? Of gewoon dag 3 van je menstruatie cyclus?

Minimuis, Eindhoven is zeker goed te doen voor ons. Heb je al gebeld? Mag je eerder komen?
    Inderdaad, jammer als je placebo zou krijgen bij het AMC. Hopelijk kun je dus bij Stg. Geertgen terecht. Zo niet, dan is AMC beter dan niets, toch?
    Ik wens je heel veel sterkte en succes met deze zwangerschap!

9. samkids

samkids Niet meer actief

Minimuis, ik ben toch ook even aan het kijken bij het AMC, maar kan niets vinden over trials met progesteron. Ja, eentje, de AMPHIA studie, maar die gaat over progesteron en het voorkomen van vroeggeboortes van meerlingzwangerschappen. Niet op mij van toepassing. Heb jij wat specifiekere info?

10. minimuis

minimuis Fanatiek lid

Aug 17, 2007
    4,066
    5
    38
    Female
    Drew dan moet je google op alertstudie hier sta ook niet bij dat het om progesteron onderzoek ga maar de mevr die onderaan sta is de persoon die het onderzoek doe ik heb tot nu toe een afspraak staan voor 20jan. Heb geertgen gebeld maar krijg een rare toon dus denk dat die door de sneeuw problemen hebben. Heb daarop mijn eigen ziekenhuis gebeld in roosendaal en daar een belafpraak gemaakt voor donderdag want als ik het gelijk zeg moet ik met 6weken een echo en dat wil ik juist niet.

Share This Page