Hier een beginner in de mmm. Weet iemand een site waar ik overzichtelijk referentiewaarden kan vinden van bijvoorbeeld fsh progesteron, oestrogeen en dergelijke? Dat op welke dag in de cyclus deze hoe hoog moeten zijn? Evt met toelichting wat het precies betekent en welke medicijnen er evt voor zijn?
Op een site weet ik ze niet te vinden, maar FSH mag alleen op cyclus dag 3 geprikt worden. Onder de 10 is belangrijk, maar liever het dichts mogelijk bij de 1. Progesteron moet op een weekje na je eisprong worden gemeten. >30 is goed. 20-30 is twijfelachtig. Onder de 20 is kansloos en dien je medicijnen te gaan gebruiken. Progesteronproblemen zijn trouwens relatief eenvoudig op te lossen.
Dank je! Beide heb ik inderdaad geprikt. bij mij in zh mocht fsh op cd 1,2, of 3 en het is cd 3 geworden (ochtend) En progesteron op cd20,21 of 22 en dat is cd 21 geworden (8 dagen na ovulatie). Heb nog geen uitslag, helaas, wil me een beetje voorbereiden. Overigens heb ik altijd een lh piek en eipijn (en ook prima follikelgrootte), maar als ik het goed begrepen heb zegt dat niet over de kwaliteit van de eispong, toch?
Klopt, ook ik heb altijd een LH piek wanneer ik eigenlijk mn eisprong zou moeten hebben en ook altijd eipijn, maar toch heb ik niet elke maand een eisprong en als ik wel een eisprong heb is toch mn progesteronwaarde nog te laag. Maar er zijn ook genoeg dames met eipijn en een LH piek die een prachtige progesteronwaarde hebben. Hoeveel dagen na je eisprong word je ongi? Progesteron hoort namelijk de dagen tussen eisprong en ongi op zo'n 14 te houden.
Op de site van Freya staat een overzichtelijk tabel. www.freya.nl En dan gaan naar: informatie - medisch - laboratorium - normaalwaarden Succes!