Mijn man heeft helaas slechte zwemmers, de hoeveelheid ligt zo rond de 5 miljoen, waarvan zo'n 20% goed beweeglijk. We hebben in Nederland één IUI gehad, dit was in april dit jaar. Er waren na opwerking 500.000 zaadjes en de gyn vond het vrij kansloos, maar goed, ik lag daar nou toch, dus de IUI mocht doorgaan. Wel was het voorlopig de laatste, want man moest zich eerst maar laten helpen aan zijn varicocèle. (Hij heeft hier ook pijn aan.) We zijn nu aan het wachten op de varicocèle-operatie, maar ooh wat duurt dat lang. En daarna moet het zaad nog een half jaar herstellen. Ik ben dus sowieso 36 als we verder kunnen. Maar omdat ik twee maal (heel kort) zwanger ben geweest en het blijkbaar niet echt goed gaat qua innesteling, ben ik gewoon bang dat er méér aan de hand is. Ook ben ik bang dat we het niet gaan redden met IUI alleen en het dus toch IVF/ICSI wordt. Dan wil ik echt narcose bij de punctie, ik ken mijzelf, ik raak in paniek. In het ASZ krijg je niet eens verdoving, alleen een kalmeringstabletje Omdat de wachttijd zo lang kan zijn, heb ik wel vast een intake aangevraagd bij Gent. Wat blijkt nu, er is ineens een gaatje vrij eind oktober! Wow! Probleempje, mijn huidige ziektekostenverzekering vergoedt geen IVF in Gent (is Univé), hooguit tot NL tarief. Nu wil ik overstappen naar CZ, want die heeft een contract met Gent. De echte behandelingen kunnen dus sowieso pas vanaf januari plaatsvinden. Mijn vraag is, wat ze dan doen bij de intake enzo. Man moet een spermastaaltje hier hebben laten analyseren en we hebben hier van zijn huisarts een verwijzing voor gekregen. Ook ga ik een verwijzing vragen aan mijn eigen huisarts. Voor zover ik begrepen heb van CZ, telt het pas en kan je pas toestemming vragen als er duidelijk is wat men precies wil doen. Dus een intake kan altijd, omdat je dan nog geen behandelplan hebt. Pas als ze dat hebben opgesteld, moet ik toestemming vragen aan CZ (waar ik nu dus nog niet verzekerd ben). Toch ben ik bang dat ik achteraf problemen krijg door nu bij Gent langs te gaan, maar ja, de volgende mogelijkheid is pas eind april 2016.... Heeft iemand hier ervaring mee, met dat verzekeringsgedoe? Hoe gaat dat precies allemaal bij Gent? En welke verzekeringsmaatschappij hebben jullie? Ik heb nu dus Univé (basispakket) en mijn man heeft CZ.
Hoi ik denk dat er niks anders opzit dan eerst over te stappen op cz.je vriend kan w wel behandelingen doen die vergoed worden.ik zal het zeker goed navragen.ze gaan pas over op icsi als iui geen slagingskans (meer)heeft.qua punctie en pijn.ik ben ook een paniekvogel en heb het goed doorstaan.ik heb wel morfine gekregen ook dat is aanspreekbaar.
Er zijn trouwens in Nederland ook goede ziekenhuizen bijv Erasmus mc die staan zeer hoog qua slagingskans of is dat te ver voor jullie?
Geen probleem hoor. Gewoon op intake gaan en behandelplan laten opstellen. Je vraagt dan per 1 januari met dat behandelplan toestemming bij je nieuwe verzekering. Zo ben ik zelfs eens op 30 december al gestart en pas op 1 januari overgestapt en (pas later) toestemming gevraagd. De eerste echo van 30 december kreeg ik dan niet vergoed (viel onder de oude verzekering) maar de rest wel gewoon. Wel vallen alle intakekosten en mogelijk onderzoekskosten (was bij mijn intake wel het geval) natuurlijk wel dit jaar en dus onder je oude verzekering. Dit kan je ook onder de noemer second opinion bij je huidige verzekering aanvragen.
Wij hebben ook in Gent gelopen voor behandeling (alles in AZ Sint Lucas, alleen de terugplaatsing in het UZ). De verzekering was voor mij iets anders (ik ben zowel in NL als in België verzekerd i.v.m. woon/werk situatie). De intake bij ons was het bespreken van het resultaat van de sperma analyse en wat ze dan voor behandeling zouden doen. (Intakegesprek hebben we 50 voor moeten betalen, direct betalen in België). Wij zijn toen op ICSI uitgekomen. In oktober hadden wij onze intake, met kerst ben ik gestart met de hormonen etc, 3januari had ik de punctie en 5januari terugplaatsing. En toen, 22januari, positieve test! 28september is ons frummeltje geboren. En over de verdoving van de punctie was ik ook zoooo bang! Ik heb inspuitingen met Rapifen (soort morfine) gekregen. Je voelde de pijn nog wel wat maar de scherpe kanten waren er vanaf. Heel veel succes en hopelijk kan je snel starten!
Herkenbare situatie Mijn vriend is ook geopereerd aan een varicocèle, omdat hij er last van had en we stiekem ook hoopten dat het de kwaliteit van zijn zaadjes een beetje positief zou beïnvloeden. Na 1 mislukte ICSI zijn we nu ook onder behandeling in Gent. Helaas is er bij ons echt iets flink misgegaan in de communicatie met mijn verzekering. Er werd verteld dat ze een contract hebben met Gent, maar blijkbaar zijn IVF-behandelingen uitgesloten... Daar ben ik nog steeds boos over. Ik raad dus iedereen VGZ af, allemaal weg daar Mijn 2e ICSI hebben we nu dus grotendeels zelf betaald. (kregen maar 80% van Nederlands tarief = 1800,- vergoed, van de 6000,-) Je kunt best al een intake plannen, maar dan zal je die kosten moeten betalen. De ICSI telt pas vanaf het moment dat je start met de echte behandeling. Als je tijd wilt besparen zou ik lekker alvast die intake doen! Zeker gezien de wachttijden daar....