Hallo dames, Even in het kort. Mijn partner en ik zijn momenteel bezig met IUI. Als Pasen geen roet in het eten gooit, heb ik volgende week IUI 2. Bij IUI 1 hadden we echter maar 0.4 miljoen goede zwemmers. Het ziekenhuis heeft dus reeds aangegeven dat als de zaaduitslag weer zo slecht is, zij niet verder gaan met IUI. Mijn ziekenhuis zit op 2 minuten fietsen van het werk. Ik plan mijn FM dus altijd zo laat mogelijk rond 11.50 en neem dan mijn pauze. Als het allemaal niet uitloopt, red ik het precies in een half uur. Mijn werk weet dus van niets. Nu het er na uit ziet dat ik moet stoppen met IUI en over moet op ICSI, willen wij ook naar het VU ipv dit ziekenhuis. Het Vu zit alleen een half uur reizen van mijn werk. ik kan dus niet even snel in mijn pauze heen en weer. Nu vind ik het geen enkel probleem om gewoon een ochtendje vrij te nemen iedere keer als ik behandeling heb. Ook vind ik het geen probleem om een paar dagen vrij te nemen voor de punctie. Nu komt echter het volgende probleem. Mijn werk doet heel moeilijk voor vrij vragen. De werkdruk ik ontzettend hoor waardoor ik vaak nee krijg omdat werk het niet toelaat. Alleen als ik het echt een maand van te voren vraag. Nu kan dat natuurlijk niet altijd bij IUI / ICSI. Ik heb reeds eerder gehad dat ik voor een behandeling later op de dag moest en dus niet in mijn pauze kon. ik kreeg toen ook "nee" te horen op mijn verzoek voor vrij. Ik heb toen uitgelegd dat ik naar het ziekenhuis moest. De vraag die ik kreeg was of ik een dodelijke ziekte had want als bedrijf zonder secretaresse kwam te zitten, moest hij daar wel rekening mee houden.. Pas nadat ik uitgelegd dat ik er van uit ging volkomen gezond te zijn en het een routinedingetje was mocht ik vrij. Nu moet ik dus de beslissing gaan nemen of ik straks door wil met ICSI. Ik twijfel vanwege mijn werk. Ik vraag me af of hij het gaat accepteren als ik steeds vrij wil. Open kaart spelen durf ik niet. Ik ben bang dat hij hier niet blij mee is en niet akkoord gaat met mijn vele verzoekjes voor vrij. Belachelijk op zich natuurlijk want ik heb recht om mijn vrije dagen op te nemen. Hebben jullie ervaring met moeilijk doende werkgevers of tips? Ziek melden vind ik geen optie, omdat ik dat niet echt netjes vind. Ik vind het dus geen probleem om hier vrij voor te nemen, alleen ben ik bang dat werkgever daar niet mee akkoord gaat.
Hoi Sterre, Wat een lastige situatie. Is het geen optie om aan je leidinggevende te vertellen, dat jullie in dit traject zitten? Ik was zelf ook heel erg bang voor de reactie van mijn manager, maar toen ik het verteld had, reageerde hij zo fijn.. Veel succes, lastig hoor.
Oei wat een moeilijk gedoe op je werk! Balen zeg Werkgevers moeten de medewerker in staat stellen om een medische behandeling te onder gaan. Ook huisarts bezoek e.d valt hieronder. In beginsel moet een medewerker dit zo veel als mogelijk in zijn/haar eigen tijd doen maar vrij nemen hiervoor is toegestaan. Sommige CAO's hebben zelfs doorbetaald kort verlof voor doktersbezoeken etc Dus geen vrij krijgen (Los van discussie of dit vakantiedagen moeten zijn) voor medische behandelingen/onderzoeken is niet alleen belachelijk maar ook onwettig. Ik lees dat je secretaresse bent, jouw afwezigheid is echt wel op te vangen! Dus ik zou als je baas niet mee werkt een gesprek met de Arbo arts aan vragen. Succes!
Altijd lastig dit. Ik heb het gelukkig veel aan het begin of eind van de dag kunnen plannen en het viel ook vaak toevallig in het weekend... Werk je echt van 8 tot 5? Als je later begint is het misschien een optie om de afspraken zoveel mogelijk om 8 uur te plannen als dat mogelijk is in dat zh..... Maar zoals ik je verhaal lees heb je eigenlijk geen keus om het niet te vertellen op je werk. Ik snap dat het lastig is om deze stap te zetten maar wellicht reageert hij heel begripvol... en kunnen jullie een goede deal maken/ bekijken welke tijden het beste uitkomen en dit proberen zoveel mogelijk zo te plannen. Maar eerst hopen dat de iui toch nog wonderen verricht!!
marvb, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn, als het met de iui nog lukt wensmeisje, weet je of een werkgever ook een werknemer in staat moet stellen een medische behandeling te ondergaan als het een keuze is? zo zie ik het zelf overigens niet, zit niet voor mijn lol in de mmm, maar ik weet dat manager wanneer mijn gezondheid niet in het geding komt als ik geen behandeling onderga, het als een keuze ziet. Mijn afwezigheid is m.i. ook wel op te vangen, maar we zijn een klein bedrijf en ik doe een hoop dingen die enkel bij mij liggen. (o.a. facturatie etc) Echter, het gaat natuurlijk maar om zo af en toe een ochtendje of een paar uurtjes, dus mij lijkt het geen probleem. Alleen op het werk zitten ze gewoon niet zo hierop te wachten. Mensen met kinderen wordt sowieso niet echt gestimuleerd zeg maar. Vertellen ga ik niet doen. Na de opmerking of ik een dodelijke ziekte had omdat hij als hij zonder secretaresse kwam te zitten daar wel op tijd op moest inspelen, ben ik daar klaar mee. Ik denk dat ik inderdaad gewoon vrij vraag. Dan vraagt hij ongetwijfeld waarvoor. Als hij geen genoegen neemt met "dat is prive" omdat hij de werkdruk niet toelaatbaar vindt op dat moment, zal ik aangeven dat het voor ziekenhuisbezoek is en er verder niet op in wil gaan. Als hij wil, kan hij mij doorverwijzen naar de Arbo-arts. Overigens hebben wij geen CAO helaas. Ik moest vorige week om 16.00 uur voor mijn jaarlijkse tandartscontrole om 15.00 uur weg ipv 16.30 (ik werk van 8 - 16.30) en daar kon ik mooi een kwart dag voor opnemen.
Overigens speel ik het liefste open kaart. Ik vind het heel onprettig om steeds stiekem in mijn pauze weg te gaan enzo. Ik ben alleen heel bang om mijn baan te verliezen. Overigens heb ik een onbepaalde tijd contract en tot nu altijd goede beoordelingen, dus zo'n vaart zou het niet lopen, maar ik heb wel eens vaker gekke verhalen gehoord..
Wat rot Sterre! Ik heb het gelukkig niet zo.. Het fijne bij een icsi poging is dat je het meestal aardig kunt plannen als je eerst aan de pil gaat. Je zou 2 weken vrij kunnen nemen, de week voor en na punctie. Ik moest minimaal 3 weken aan de pil voor ik begon met stimuleren. En het stimuleren duurde 2 wk tot de punctie. Genoeg tijd om vrij te vragen en anders wat langer aan de pil?! Ik had dan dag 3, 8, 10 en 12 echo's, dat is aardig standaard.
Ik hoefde niet aan de pil?" overal en bij iedereen anders.. is ook maar net hoe je reageert op de simulatie hoe vaak je moet komen.. je moet beetje mazzel hebben. Maar werk je fulltime? Dan hoef je geen vakantie uren in te leveren hoor voor tandarts bezoek! Belachelijk!
Marvb; standaard in Ned is toch eerst aan de pil en gemiddeld stimuleer je 14 dagen. Natuurlijk kan dat afwijken, maar het is wel bij de meesten ongeveer zo.
Yep... Ik werk full time. Dat is inderdaad wel een idee om dan twee weken op te nemen. Blijft dan weinig over om op vakantie te gaan, maar dat is dan even niet anders.
Sorry hoor maar een werkgever is verplicht je vrij te geven! Dus waarom zou je in godsnaam je eigen vakantie daarvoor opofferen. Ik zou gewoon eerlijk zijn. Of wil je je buik straks ook gaan verbergen? Je hebt een contract voor onbepaalde tijd dus het is ook niet zo dat je contract niet verlengd zal worden. Dit is een periode dat je aan jezelf moet denken en niet aan hoe je werkgever misschien reageert. Ik zou een gesprek aanvragen het uitleggen, zeggen dat je er dus af en toe een paar uur niet zal zijn en op de dag van de punctie mag je niet werken. Misschien valt het mee en heeft je baas er begrip voor