Icsi fysieke inspanning

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Asley, 5 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Wij hebben gister een doorverwijzing gekregen voor een icsi behandeling. Kwam niet onverwacht, toch blijft het even slikken. Nu zit ik eigenlijk met best wat 'praktische zaken. Ik heb geen idee hoe je je voelt tijdens/na de behandeling. In april willen we namelijk gaan trouwen, is dat haalbaar denken jullie? Voel je je fysiek sterk genoeg buiten de maand van de spuiten en punctie om? En hoe doen jullie dit met werk? Ik heb vrij fysiek werk, veel staan en lopen. Het krijgen van een kind staat bij ons voorop, toch biedt werk ook een fijne afleiding. Is het nadelig om veel te staan/lopen tijdens de behandeling? En hoe doen jullie dit met sporten ? Ik doe elke dag aan yoga (gewoon thuis en 1 keer per week les) en momenteel dansen we veel voor onze openingsdans voor de bruiloft. Dit zijn ook twee dkkngen waar ik vecht een fijne afleiding aan heb. Maar is het wel goed voor mijn lichaam als ik net belast voor/tijdens/na de behandeling? :rolleyes:

Wat is jullie ervaring?

2. momim

momim Niet meer actief

Allemaal gewoon lekker doen! Ik sportte ook altijd veel en heb alleen maand van punctie niet hard gelopen (deed zeer zo’n schuddende buik), fietsen, yoga etc ging wel gewoon. Is juist goed om lichamelijk in een zo goed mogelijke conditie te zijn.
    En trouwen kan ook gewoon, zou alleen zorgen dat punctie niet vlak daarvoor is en je zou kunnen overwegen om als jullie cryo’s hebben en het nog niet raak is de maand van de bruiloft geen terugplaatsing te doen omdat ik vond dat het vooral emotioneel stress gaf.
    Ik hoop voor je dat je op bruiloft gewoon niet zo fit bent omdat je zwanger bent;)

Sterkte met het hele traject!

3. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Sterkte met het traject!!

Maar alles kan gewoon doorgaan! ook in de maand van het spuiten. Ik heb ook een fysiek beroep, en daarnaast fiets ik 30-50 km per dag en doe 2x yoga.

Ik heb fysiek nooit echt wat gemerkt, ja de Dag na de punctie heb ik even een dag niks gedaan. Maar verder zou ik gewoon je leven door laten gaan! Goeie afleiding en een goeie conditie is ook fijn!

4. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Super bedankt voor jullie reacties dat stelt mij gerust! Na de punctie en terugplaatsing is het wel verstandig om rust te houden toch? Waren jullie dan niet erg moe tijdens de behandeling als jullie nog zoveel deden? :)

5. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Na de punctie is het wel fijn om even rust te houden inderdaad, want het kan zeer doen. Dit is per persoon afhankelijk, heb je bijvoorbeeld veel follikels om aan te prikken of maar een paar. Na een terugplaatsing is het niet nodig om rust te houden. Die dag heb je recht op een vrije dag, maar na de terugplaatsing kan je prima gaan winkelen, lunchen etc om er samen iets gezelligs van te maken.
    Bewegen is goed voor de doorbloeding van je baarmoeder en zou zo een innesteling ten goede kunnen komen. Ik doe ook fysiek werk en dat is geen enkel probleem. Zelf was ik niet moe tijdens de behandeling, het gaf mij juist energie omdat we nu daadwerkelijk een kans kregen om zwanger te raken.
    En wat betreft trouwen, natuurlijk kan dat allemaal zijn doorgang vinden en afhankelijk van je cycluslengte of wanneer je hormonen krijgt voor een kunstmatige cyclus, is het redelijk te plannen wanneer een punctie of terugplaatsing is. Misschien is het wel fijn voor je als je op je bruiloft gezellig mee kan toasten en champagne of whatever drinken.
    Heel veel succes met je ICSI traject! Dat het jullie maar snel een lieve beeb mag brengen!

6. momim

momim Niet meer actief

De dag van de punctie heb ik in principe vrij gehouden, dag erna (en ik heb ook een actief beroep) gewoon weer gaan werken. Terugplaatsingen deed ik gewoon tussen werk door even.
    Moeheid wisselde bij mij met welke medicatie ik kreeg en in welke dosering, maar was altijd goed te doen. Eerste trimester zwangerschap vond ik veel vermoeiender;) Ik sliep door stress (er zijn bij ons nogal veel complicaties opgetreden) wel slecht, dus daar was ik wel moe van, maar daar hebben meesten geen last van. Het kan wel zijn dat je door alle behandelingen en emoties eromheen jezelf anders voelt dan anders maar ik vond sporten dan juist heerlijk om mn hoofd leeg te krijgen:)

7. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Het is heel persoonlijk, ik heb wel heel veel bijwerkingen van de hormonen.. Ik zit niet lekker in m'n vel en fysiek veel klachten. Ik kan yoga wel doen maar zwaar sporten of heel fysiek werk doen zou voor mij niet haalbaar zijn.
    Als ik eenmaal stop met de hormonen voel ik me wel snel weer oké. Ik zou het persoonlijk om de bruiloft heen plannen, cryo's kan je ook een cyclus later terug laten plaatsen of in een natuurlijke cyclus.

Zoals je hierboven al gelezen hebt kan het ook mega meevallen, dus ga er zeker niet vanuit dat jij de pech hebt veel last ervan te hebben, maar het is dus mogelijk.

8. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reactie! Zo te lezen is het dus echt heel verschillend per individu. Ik dacht altijd dat rust houden je kansen zou vergroten, maar dat is dus niet zo? Hoe lang heb jij erover gedaan als ik vragen mag @momim ? Het is dus vooral proberen te luisteren naar je lichaam..?:)

@Pimpelmeesje ik hoop eerlijk gezegd dat alle cryos in een natuurlijke cyclus teruggeplaatst kunnen worden, is dat niet altijd zo..?

9. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Als je een normale cyclus hebt dan kan dat gewoon, sommige ziekenhuizen hebben graag een kunstmatige cyclus omdat dat makkelijker te plannen is, maar als je voorkeur natuurlijk is dan kan dat gewoon. Dan gebruik je alleen 1x ovitrelle of pregnyl om de eisprong zeker te hebben, en verder geen hormonen.

En nee, je kansen zijn echt niet beter als je rust houdt, je kan gewoon je ding doen :)

10. momim

momim Niet meer actief

Luisteren naar je lichaam en lief voor jezelf zijn is het belangrijkst! In beweging blijven zal eerder je kansen beter dan slechter maken, want je bent dan gewoon in een fysiek betere conditie.
    Wisselt per ziekenhuis of ze natuurlijke of kunstmatige cyclus gebruiken. Hier altijd natuurlijke cyclus, ookal is die wat onregelmatig ivm mijn pcos. Was alleen soms een extra bezoekje aan het ziekenhuis en wat lastiger planbaar maar verder vond ik het wel heel fijn.
    Bij ons heeft het uiteindelijk vanwege allerlei complicaties 2 puncties gekost (van de 2e punctie 1 verse en 3 cryo’s). Helaas waren er toen geen levende zaadcellen en hebben we de keuze gemaakt over te stappen naar donorzaad. Uiteindelijk toen IUI 2 zwanger, maar miskraam, het resultaat van IUI 3 groeit nu in mijn buik:D

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Ik had al na een paar dagen spuiten een flink opgezwollen buik. En dat klotsende gevoel van de volle eierstokken, net alsof ik een enorme druiventros in m'n buik had. Dat zou ik niet willen op m'n trouwdag maar ook fysiek echte inspanning voelde dan niet fijn. Ik moet wel zeggen dat er een behoorlijke hoeveelheid eitjes groeide dus dat zal ook meegespeeld hebben.
    Op zich is beweging en dus doorbloeding alleen maar goed. Luister gewoon naar je lichaam.. ga sporten als je daaraan toe bent en je je fit voelt.. houd rust als je moe bent :)

12. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Dat is fijn! :) mijn cyclus is wel redelijk regelmatig met een speling van 1 a 2 dagen, dus is denk ik wel redelijk te plannen :).. Van die spuiten die je dan wel moet zetten krijg je geen bijwerkingen?

13. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Jeetje wat een weg hebben jullie gehad:(. Kan het echt dat je eerst wel wat zaad vind maar later niet meer? Dat lijkt mij best even slikken!
    Maar super fijn dat het bij jullie ook uiteindelijk goed is gekomen:).

14. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Dan had je zeker last van overstimulatie? Op zich is 1 maand je niet lekker voelen en rustig aan doen wel te overzien :). Luisteren naar mijn lichaam is voor mij nog wel een uitdaging. Ik geef niet snel toe aan vermoeidheid ed. Maar daar moet ik mij die maand dan maar meer bewust mee bezig houden:).

15. Lotusbloempje

Lotusbloempje Actief lid

2 jun 2017
    345
    57
    28
    Vrouw
    Ik heb nu 4 puncties gehad en het is telkens wat anders. De dagen na de punctie was ik blij met de vrije dagen. Nu de laatste keer het meeste last gehad en gelukkig viel het in mijn verlof waardoor ik langer rust kon nemen. Soms heb ik weinig last van de hormonen en andere keren ben ik echt een heks en een emotioneel wrak. Dan moet mijn man het echt ontgelden. Dit maakte het voor ons wel enorm zwaar.
    Zelf werk ik als verpleegkundige in de psychogeriatrie dus best wel fysiek zwaar. Of het nu toeval is of niet maar beide keren dat het lukte was toen mijn punctie en terugplaatsing in mijn verlof vielen. Geen stress, geen druk, mijn man die voor mij zorgde... andere keren was het gewoon na de drie dagen verplichte rust van de punctie terug gaan werken en sporten enz...

In ieder geval veel succes! Gewoon verder doen met je normale leven en niet alles laten draaien om de behandelingen.

16. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Jeetje ook hebt ook al een hoop ellende achter de rug zeg :(. Hoop dat het dit keer goed af loopt! Ligt bij jullie het 'probleem' alleen bij de man?
    Lijkt wel hetzelfde als zwangerschap dat verloopt ook per keer anders als ik het mag geloven. Ik denk dat ik rust ga houden na de punctie tot de maand voorbij is. En dan gaan we het mee maken :) Bedankt voor je berichtje!

17. Lotusbloempje

Lotusbloempje Actief lid

2 jun 2017
    345
    57
    28
    Vrouw
    @Asley het ligt idd aan mijn man al heb ik wel onregelmatige cyclussen. Naar mate ons traject vorderde en mijn man meer ging sporten en anders ging eten werd de kwaliteit wel veel beter zelfs gewoon goed eigenlijk. Desondanks hebben wij van de 4 puncties maar 1x cryo’s overgehouden en dan vond ik wel heel frustrerend. Nu hopen dat we eens geluk hebben want als het toch nog misloopt hebben we er geen meer in de vriezer en moeten we weer van nul af aan beginnen..

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Exact dit.

Yoga vond ik sowieso heerlijk, maar als mn buik vol zat met follikels was ik geen fan meer van echt hele stukken lopen en evt hardlopen maar dat moet je gewoon zelf bepalen.

Ik zou idd je trouwmaand overslaan. Gewoon even rust die maand.

Heel veel succes meis!!

19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Oh dat gevoel herken ik.. wij hadden ook geen cryos tot poging drie. Ik dacht dat t nooit ging lukken. Maar check mn onderschrift. De wonderen zijn de wereld nog niet uit ♡

Lotusbloempje vindt dit leuk.
  20. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Goed te lezen! Maakt de weg toch wat aangenamer als je kan blijven doen wat je leuk vind!:)

Bubblez vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina