Helemaal geen bewegende zaadcellen!?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Lisewiesje, 24 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28
    Hallo,

Gisteren hebben wij telefonisch het slechte nieuws gehad dat mijn vriend bij alle 3 de zaadtesten wel voldoende zaadcellen heeft, maar GEEN bewegende zaadcellen. Hij heeft een echo gehad, geen spataders en hij heeft een bloedtest gehad m.b.t hormonen, hierbij niks afwijkend.

10 April hebben wij weer een afspraak bij de gyn, maar ik ben heel erg bang dat er helemaal geen opties meer voor ons zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of nog een sprankje hoop voor ons? Zijn er nog testen die gedaan kunnen worden om een oorzaak te vinden? Want ik ben bang dat er op deze manier helemaal geen optie voor ons is! :(

2. Katja89

Katja89 Actief lid

21 aug 2017
    115
    93
    28
    Vrouw
    Hallo Lisewiesje,

Wat vreselijk nieuws en dat ze dat dan ook via de telefoon mededelen... Ze kunnen dus niks vinden waarom de zaadcellen niet bewegen?

Wij hebben 4 jaar geleden te horen gekregen dat er helemaal geen zaadcellen gevonden zijn in het ejaculaat. Wij hebben daarop vervolgens de optie TESE gekregen, maar helaas is daar ook niks uit gekomen.

Ik weet niet of je met jullie diagnose in aanmerking komt voor PESA of TESE. Hebben ze jullie vanuit de afdeling Urologie niet verder doorgestuurd, of is dat naar de afdeling Gynaecologie?

3. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28
    Hallo Katja89

Hadden via een gesprek al te horen gekregen dat er geen bewegende zaadcellen gevonden waren. Via telefoon uitslag van echo en bloedafname.

Ik weet niet of ze Pesa of Tese willen doen, gezien er wel zaadcellen gevonden worden ( ook levende doormiddel van het toevoegen vloeistof). Maar dus geen bewegende ;(

De gyn wou de 10 april verder praten omdat het nogal veel was over de telefoon. Dus wij zitten nu in onzekerheid tot 10 April! ;(

4. Marley020

Marley020 Actief lid

17 feb 2018
    356
    286
    63
    Vrouw
    Wat duurt dat wachten dan lang. Hebben jullie 1x zaad ingeleverd? Volgens mij adviseren ze vaak om minimaal 2 of 3 keer in te leveren als de kwaliteit slecht is. Dat moesten wij wel doen. Omdat het per keer behoorlijk kan verschillen.

Als er levende cellen zijn dan kan icsi volgens mij overwogen worden.

5. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28
    Hallo Marley020

Als je het bovenste bericht leest, lees je dat er al 3x zaad is ingeleverd! En er zat niet echt verschil in.

Wachten duurt inderdaad erg lang! En ik heb geprobeerd berichten te vinden over onbewegelijk zaad, maar kan weinig tot niks vinden of je dan nog opties hebt. ;(

6. Clueless01

Clueless01 Fanatiek lid

28 jun 2016
    2.362
    1.780
    113
    Hoi hoi, wij hadden dit ook. Ze hebben toen nog chromosoomonderzoek gedaan om te kijken of er een afwijking was; dat was niet. Daarna TESE en daarbij hebben ze 2 rietjes zaad gevonden. Op de dag van de punctie zaten er in mijn vriend zijn ejaculaat opeens wel 15 levende zaadcellen. Daarvan zijn er 11 gebruikt om mijn eitjes te bevruchten en 8 embryo’s ontstaan. En ik ben nu zwanger :).

Volgens mij met wel levende, maar niet bewegende zaadcellen kunnen ze wel icsi doen. Bovendien denk ik dat als ze TESE zouden overwegen dat ze jullie Dan naar de uroloog zouden doorsturen, die gaat daar immers over.

7. Katja89

Katja89 Actief lid

21 aug 2017
    115
    93
    28
    Vrouw
    Wij zijn destijds ook eerst doorverwezen van de uroloog naar de gynaecoloog in een ander ziekenhuis ipv uroloog, terwijl direct bekend was dat ze daar ook niks voor ons konden doen en dat wij naar de uroloog moesten in nog een ander ziekenhuis.

@Lisewiesje Het wachten duurt inderdaad lang, maar als jullie ervoor kiezen om het medische traject verder in te willen is dat wel iets waar je vaker mee te maken gaat krijgen. Eigenlijk vond ik dat best wel snel wennen, het enige waar ik niet aan kon wennen is op het moment dat je een behandeling hebt gehad en dan nog 2 weken moet afwachten voordat je weet of je zwanger bent..

8. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28
    Vandaag weer naar het ziekenhuis geweest! Helaas nog geen goed nieuws waar we iets mee kunnen. De arts noemt onze situatie uitzonderlijk, de laatste twee zaadonderzoeken leken wel identiek. Genoeg zaadcellen, Genoeg levende ( na bewerking met vloeistof), maar HELEMAAL GEEN bewegende.

Andere onderzoeken of kijkoperaties hadden geen zin volgens de arts, hij kon dus ook niet zeggen waar het aan lag, wat de kansen waren etc.

Aankomende woensdag moet mijn vriend weer zaad inleveren en dan gaan ze het zaad proef bewerken ( zelfde principe als wanneer je voor IVF gaat), in de hoop dat er in ''zaadvriendelijke omgeving'' zoals de arts het noemde zaadjes zijn die wel wat beweging laten zien.

Ook gaan ze het met collega's van het ziekenhuis Zwolle bespreken, of die nog ''trucjes'' hebben zodat we nog opties hebben. Maar voor alsnog ziet het er niet hoopvol uit!

Over 2 weken hebben we op donderdag weer een afspraak om de hele situatie te bespreken.

Iemand nog hoopgevende situatie of een steuntje in de rug? Want ik ben mijn hoop zo goed als verloren :(

Liefs

9. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28

We kunnen kiezen om het ICSI traject in te gaan, maar als ze op dat moment ook geen bewegende zaadcellen kunnen vinden, worden de eitjes die met punctie worden weggenomen en niet bevrucht kunnen worden ingevroren. En zoals de arts zei, nemen bij eicellen die ingevroren worden de kwaliteit snel af! Embryo's en zaadcellen kunnen goed ingevroren worden met een goed behoud van kwaliteit, bij eicellen is dat dus niet het geval.

Ze kunnen alleen zien of een zaadcel leeft als het beweegt of met een vloeistof. De levende zaadcellen nemen die vloeistof tot zich, maar gaan daarna vrij snel dood. Dus je weet dan dat er wel levende zaadcellen aanwezig zijn, maar tegelijke tijd kun je ze niet gebruiken!

10. Clueless01

Clueless01 Fanatiek lid

28 jun 2016
    2.362
    1.780
    113
    Welk ziekenhuis zitten jullie? Wij hebben zeer goede ervaringen met het AMC!

11. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28
    Wij zitten nu in Deventer Ziekenhuis!

12. Clueless01

Clueless01 Fanatiek lid

28 jun 2016
    2.362
    1.780
    113
    Misschien een idee om een second opinion te doen bij een ziekenhuis die mesa, pesa en tese doet. Ik denk echt dat er op die manier gewoon mogelijkheden zijn hoor!

13. Lisewiesje

Lisewiesje Actief lid

21 aug 2016
    174
    28
    28
    Clueless01, post: 21412773, member: 104175"]Misschien een idee om een second opinion te doen bij een ziekenhuis die mesa, pesa en tese doet. Ik denk echt dat er op die manier gewoon mogelijkheden zijn hoor![/QUOTE]

Zal het er eens met mijn vriend over hebben! Misschien doet Zwolle dit ook?

Vind het allemaal best veel, en als je hoort dat je uitzonderlijk verhaal bent.

Helemaal geen beweging hoor je nooit en je kunt er ook niks over vinden op internet. Dan heb je even het gevoel dat er helemaal geen mogelijkheden zijn en dat je bij niemand terecht kan voor steun en begrip!

Bedankt voor je bericht! Zal eens informeren en proberen de hoop niet op te geven!

14. Katja89

Katja89 Actief lid

21 aug 2017
    115
    93
    28
    Vrouw
    Zal het er eens met mijn vriend over hebben! Misschien doet Zwolle dit ook?

Vind het allemaal best veel, en als je hoort dat je uitzonderlijk verhaal bent.

Helemaal geen beweging hoor je nooit en je kunt er ook niks over vinden op internet. Dan heb je even het gevoel dat er helemaal geen mogelijkheden zijn en dat je bij niemand terecht kan voor steun en begrip!

Bedankt voor je bericht! Zal eens informeren en proberen de hoop niet op te geven![/QUOTE]
    Hey, wat vervelend dat er nog geen nieuws is. Ik heb het ook nog niet eerder gehoord dat er wel levende maar geen bewegende zaadcellen zijn. Mesa, pesa of Tese zijn wel mogelijkheden om te kijken of er vanuit de bal wel bewegende/levende zaadcellen gevonden kunnen worden. Wij hebben zelf daar bij het AMC geen goede ervaring mee, maar dat heeft ermee te maken dat tijdens de TESE operatie de zaadleiders van mijn man zijn doorgesneden, zonder overleg met ons. Dat is gedaan omdat hij tijdens dezelfde operatie ook behandeld is voor niet ingedaalde ballen en de zaadleider niet lang genoeg was om in te laten dalen. Dat betekend dus dat hij nu gesteriliseerd is, zonder dat wij dat wilden.

Deel Deze Pagina