Hoi, Wij zijn al bijna 4 jaar bezig zwanger te worden, na 6 mislukte IUI zijn we doorverwezen naar het Azm in Maastricht om met ICSI te beginnen. Vol goede moed hebben we het eerste traject doorlopen, eind september dan eindelijk de intake gehad, de datum was geprikt (15 oktober), de recpeten voor medicatie hadden we al in de handen, alleen moest ik me nog even wegen, voor de formaliteit. Helaas, een BMI van 31,5, te zwaar dus. Tranen met tuiten, ben inderdaad een kilo of 5 aangekomen door het stoppen met roken maar niemand heeft ons dit in de aanloop naar de intake verteld. Ik woog overigens 99,5 kg toen, terwijl ik thuis 96,5 woog. Naja, naar huis, zwaar teleurgesteld maar wel gemotiveerd om af te vallen. inmiddels heb ik al vanalles geprobeerd het laatste half jaar, van Sonja Bakker (honger!) tot 4 a 5 maal sporten per week (wat ik nog doe, met mager resultaat. Ben intussen nog 2 keer terug gegaan om me te wegen, tweede maal BMI van 30,9, gisteren 30,3 (96, dus 93 thuis) maar nog is het niet goed. Nog 2 kilo en ik mag met de behandeling starten. Ik begrijp de protocollen die ze in ziekenhuizen hanteren, maar ik ben de vernedering zat. Zat gisteren psychisch helemaal aan de grond, wilde het hele circus afblazen, maarja, die kinderwens, he ) Op aanraden van mij vorige arts in een ander ziekenhuis (waar ik de IUI heb gehad) heb ik vandaag een afspraak gemaakt in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. Zelfs deze arts vind het ziekenhuis in Maastricht te streng, hij zegt dit ziekenhuis aan te moeten raden vanwege samenwerkingsverbanden maar volgens hem past het beleid niet binnen onze persoonlijke situartie. Hebben meer mensen dit meegemaakt, worden afgewezen op 2 kilo? Hoe zit het dan als je begint met hormoonbehandelingen, daar kom je toch ook van bij? Mocht de behandeling niet lukken, moet je dan weer helemaal van voren af aan beginnen? Ben blij met onze keuze, het voelt goed, ben ervan overtuigd dat 2 kg niet hetgeen zal zijn waardoor een behandeling staat of valt.
Jeetje Nellas, dat is vreselijk zeg! Wat kinderachtig om jou op 2 kilo weigeren! :x Elke weegschaal is weer anders en waarschijnlijk had je ook nog kleren aan? Maar dan nog, 2 kilo! Waar hebben we het over?! Ikzelf heb zeker 25 kilo overgewicht maar ik hoef "maar" 10% van mijn lichaams gewicht van het zh af te vallen, dit schijnt al heel veel te schelen namelijk... Ik heb trouwens zeker 20 kilo overgewicht, dus waar doen ze bij jou moeilijk over? Sorry dat ik zo fel ben maar, ik vind het echt belachelijk van het zh! Sterkte met jullie wens! Liefs Alice
Ik vind het echt van de zotte... echt! Mijn BMI was 37 toen ik begon en kijk de banner. Toevallig zag ik hier laatst een heel artikel over. Hier een linkje: http://www.parool.nl/parool/nl/265/Gezo ... uwen.dhtml Vooral wat dr. Kremer van het Radboud in dit artikel zegt vind ik typisch: "Je moet van goeden huize komen om een vrouw met een BMI van 35 zomaar te weigeren'', zegt IVF-expert Jan Kremer, ''Want een wetenschappelijke onderbouwing van een grens is er niet. Je kunt je afvragen of je vrouwen überhaupt wel moet weigeren." Ik vind het dan ook echt te belachelijk voor woorden. Als ze nou zouden zien dat je er met de pet naar gooide en alsmaar zwaarder en zwaarder werd, dan zou ik het al anders vinden. Maar je toont aan dat je er aan werkt. En om je dan af te wijzen op een paar cijfertjes: bah, daar kan ik echt boos om worden. Ik ben zelf ook 15 kilo afgevallen. Niet omdat het ziekenhuis me dwong, maar omdat het mezelf beter leek. Als je verder helemaal gezond bent en alle andere dingen mee hebt, waarom dan zo'n beleid? Ik vind het alleen maar enorm lovenswaardig dat je gestopt bent met roken. Echt meid! Ik ben trots op je! Liefs, Josien
Heel erg fijn, jullie steun hierin. Het ergste is dan ook de vernedering, maar ook de afwijkende weegschaal! Zelfs de verpleegkundige die bij de weging was, zei dat ie nogal "ruim" was afgesteld. ze zei dat ze er zelf wel eens op was gaan staan en ook teveel woog......... nou vraag ik je! Nou ja, het is vechten tegen de bierkaai, regels zijn regels en je komt er niet doorheen. Ben wel aan het overwegen naar de klachtencommisie te stappen van het ziekenhuis, vanwege die weegschaal dan. Op een gegeven moment wil je ook gewoon beginnen met de behandeling, na zoveel jaar van leed. Dan is het maar achter de rus, positief of negatief. We moeten nu een uur rijden om in Eindhoven te komen, maar ik heb het volste vertrouwen. Hopelijk hoeven we niet weer die hele procedure van info-avonden enzo weer door, dat kennen we nu wel. Iedereen succes!
Ik ben sinds woensdag met de MMM begonnen. De gyn die ik hier in Sittard had zei ook al dat ze in Maastricht een BMI van 30 hanteren. Dan wist al dat ik daar niet hoef te beginnen. In Sittard zijn ze gelukkig niet zo streng. Ze geven wel het advies om af te vallen, maar als het niet lukt zijn ze niet zo idioot om me niet te helpen. Ik heb eens zitten berekenen hoeveel ik moet afvallen om in Maastricht geholpen te kunnen worden, maar dat gaat me dus never nooit niet lukken.
Jeetje wat erg zeg om te lezen. Vind het echt mensonterend dat ze zo met je omgaan daar. Ik heb zelf een BMI van 34 en mij is ook wel aangeraden om af te vallen maar verder niks gelukkig. Ben wel gestopt met roken sinds 2 weken Ben trouwens wel "blij" om te lezen in dat artikel dat het AMC geen grens stelt. Als wij over moeten gaan op IVF of ICSI dan moeten we namelijk daarheen. Ik hoop dat je snel succes hebt meis, het is je gegund!
Hey Nuage, Super dat je ook gestopt ben met roken, best makkelijk na een tijdje. Had zelfs tijd over, haha. @Zethu: Vind het zelf erg jammer dat ze in Sittard geen IVF/ICSI-behandelingen uitvoeren. De arst daar verwees me ook door naar Genk, maar na eens te hebben geinformeerd bij CZ zonk me daar ook weer de moed van in de schoenen. Vandaar de keuze ( na maaaaaanden van getwijfel, hihi) Succes allemaal, hopelijk halen jullie iets positiefs uit mijn verhaal, ikzefl zit sinds de afspraak in Eindhoven een feit is alleen maar te jodelen! Grtz
Ik hoop dat wij niet de richting van IVF/ICSI uit hoeven te gaan. Maar mocht het toch onze optie worden om zwanger te raken dan weet ik waar ik wel of niet heen moet gaan. Dan maar wat verder reizen.
We zijn in het Catharina Ziekenhuis geweest en het was het meest positieve gesprek sinds een jaar. We liepen er lachend naar buiten, de arts vertelde ons dat ze wist dat ze in Maastricht heel streng zijn betreft de BMI maar dat we in Eindhoven gewoon een kans kregen om zwanger te worden. Na al die negativiteit van het afgelopen jaar (wachten, te hoge BMI, moeilijk kunnen afvallen, steeds weer afgewezen worden op enkele kilo's overgewicht) voelen we ons eindelijk weer goed. Eind deze maand gaan we naar de voorlichtingsavond, een potje inleveren dan op vakantie en eind april krijgen we de daadwerkelijke intake. Het gaat ook nog eens stukken sneller dan in Maastricht, kunnen hier vaak al binnen een week terecht voor een afspraak, Maastricht duurt toch vaak minimaal een maand. We zullen zien, eerst maar eens lekker luieren op het strand! Succes allemaal!
Hoi, Ook wij kregen met het intake gesprek te horen dat ik moest afvallen. Ik moest nu de laatste x nog 3 kilo op mijn eiegn weegschaal en bij de gyn. was dit nog 5 kilo (met kleding en schoenen). Maar voor dat ik dit afgevallen ben en BMI 35 heb bereikt doen ze niets. Ik lees wel dat overal verschillende regels worden gehanteerd. Echt belachelijk. In mijn geval werdt ik naar een diestist verwezen die een menu opstelde aan de hand van de schijf van 5. Moest ik gewoon een menu van bijna 1700 calorien per dag eten, waaronder 6 boterhammen! Ben maar gaan Sonja Bakkeren en het resultaat was al snel te merken! Dus nog 5 kilo en dan starten we met IUI! Groetjes Marianne
Lieve Nellas, wij liepen tegen hetzelfde probleem aan. Alleen bij ons was het gewicht een beetje erg veel meer. Omdat alle ziekenhuizen een samenwerkingsverband hebben kom bij IVF alleen in aanmerking met een BMI van 32 (is mij verteld, dus jij had allang geholpen moeten worden vind ik). Ik woog 143 kg (3 jaar geleden) toen wij het traject van IUI in wilden gaan. Mijn cyclus is compleet normaal alleen de zwemmertjes van manlief zijn minder. In het EMC Rotterdam werd ik met de vloer gelijk geveegd vanwege mijn gewicht. Zat psychisch ook aan de grond. We hebben toen contact gezocht met Roosendaal en ziedaar.... ook daar moesten we eerst afvallen, maar men stond er (ook vanwege de leeftijd) positief tegenover. Echter 143 was teveel. Ik had toen zowiezo al plannen voor een maagband. Die heb ik laten plaatsen en nu dik anderhalf jaar later (en 25 kilo lichter) mochten we starten met de IUI. Alleen.... mocht het bij ons toch IVF worden, zal ik nog 25 kg moeten afvallen. Jaren geleden (en dan heb ik het over zo'n 11 jaar geleden) zat er nog geen gewichtslimiet aan vast. Ik weet dat de exvrouw van manlief met 160 kg nog clomid kreeg voorgeschreven. Super dat je in Eindhoven terecht kunt. Veel succes.
Wat vreselijk zeg.................. Ik heb ook een BMI van boven de 30 maar bij ons is er nooit over mijn gewicht gesproken.. En hebben een succesvolle ICSI behandeling achter de rug. Dus wat dat betreft hanteren ze echt niet dezelfde normen in alle ziekenhuizen. Wat fijnd dat je zo een positief gevoel hebt bij Eindhoven! Heel veel succes met alles!