@Tassie: ik heb bij mijn oudste ook zo'n 'borstvoedingscursus' gehad. Op zich wel nuttig geweest, maar ik ben zelf redelijk nuchter en deze cursus werd bij ons echt door zo'n iemand gegeven die borstvoeding helemaal verheerlijkt (en volgens mij het liefst een kind tot de kleuterschool aan de borst heeft). Dus ik moet zeggen dat ik daar niet zoveel mee had toen. Op zich helpen ze je in het zkh of thuis tijdens de kraamweek ook goed op weg. Ik had wel zo'n cursus gehad, maar moet zeggen dat als je eenmaal bevallen bent en ineens bv 'moet' gaan geven, het toch allemaal spannend en nieuw is. Bovendien kun je altijd een lactatiedeskundige inschakelen als je om een of andere reden even 'vastloopt' ermee. De ouderavond vind ik best spannend, vooral ook omdat ze vorige week al hebben laten vallen dat ons zoontje tegen de juffrouwen niet praat. Toevallig sprak mijn man een andere moeder van school, die gisteren haar ouderavond had voor haar zoontje. Ook haar zoontje blijkt niet te praten met de juffrouwen en zij heeft het advies gekregen om naar een logopediste te gaan. Dus vermoed dat wij dat ook te horen gaan krijgen.
@Sneeuwmees; waarom naar een logopedist? Tenzij er een taal/spraak afwijking is......Maar toch niet als een kind niet tegen de juf(fen) praat? Hmmm. Ik vind het een beetje bizar klinken eigenlijk. Misschien heeft dat andere kindje wel echt een spraakprobleem (stotteren, slissen o.i.d.)? Ik denk inderdaad dat in het ziekenhuis mij wel uitgelegd zal worden hoe ik bv kan geven. Mocht het niet lukken dan kan ik inderdaad een lactatieverpleegkundige inschakelen.
@borstvoedingscursus: heb ik niet gedaan, vond ik onzin. Heb trouwens ook geen pufcursus gedaan. Zal wel een beetje aan mij liggen, maar ik vind dat een beetje mutserig gedoe ... Ik had een hele goede kraamhulp die mij prima met de bv heeft geholpen. En in het zkh deden de verpleegkundigen dat ook prima. @sneeuwmees: vind het idd ook een beetje raar om een kind dat niet tegen juffen praat, naar een logopedist te sturen. Hij weet toch wel hoe hij moet praten? Hij praat alleen niet tegen de juf. Lijken mij twee verschillende dingen. . @knorretje: mooie foto
Dames dank voor de tips! Stiertje haha toch fijn om ook jou nuchterheid te horen.. Ik ben normaal ook niet zo van de cursussen en als ik hoor dat jij het zo goed doet en dat zonder cursus denk ik ook niet dat ik ga! Ik zie het dan vanzelf wel als ze wordt geboren of ze wilt.. ( als ik uberhaupt mag gaan geven ) en anders wordt het heel snel de fles! Klopt het wel dat je in het begin om de productie goed op gsng te heloen de hele dag met je oind aan de borst zit? Dat zei mijn vrienddn ! Pffff daar heb ik dan dus echt geen zin in en tijd voor... Kan moeilijk hele dag zitten en borstvoeding geven heb maast borstvoeding ook nig een ander leven hahaha @sneeuwmees jeeeetje 25% ? Dat is gewoon 2 uur oer dag? Jeetje dat kan ik echt niet maken! Ik ga nog maar 2 dagen werken! En als ik dan. 2 uur kolf werk ik die dagen ook nog maar 6 uur? Dan zijn ze echt niet blij met mij! Vind logopedie ook heeeel vreemd! Normaal ga je daar idd naartoe voor spraakproblemen zoals stofteren en slissen en klanken voor uitspraak.. Maar jou zoontje heeft toch al deze dingen niet neem ik aan? @ tassie hmm kruisvereniging nee daar ben ik niet lid van! Jij dis wel ? Wat houd dat precies in? Miss kan ik wel de kokf van mn vriendin lenen als ze die nig heeft! Zij geeft allsng geen bv meer dis miss heeft ze hem nog...
Bbibi: nee hoor, ik heb echt niet de hele dag met mijn kind aan mijn tiet gehangen. Ze geeft zelf wel aan wanneer ze wil drinken door te gaan huilen. Is in het begin zo om de 3 uur. En productie goed op gang helpen? Ik had echt enorme pamela's van de stuwing. Dus die productie was er wel. Het spoot er zelfs af en toe uit. Maarrre: ander leven snap ik wel hoor, maar als jouw kind er net uit is, is dat andere leven even heeeel ver weg. Komt vanzelf weer. Maar in het begin zit je gewoon even in een coconnetje. Is ook heel fijn, vond ik althans. Kruisvereniging is niet echt een must hoor. Kolf kun je huren bij de kraamzorg (of lenen idd van iemand). En klossen e.d. kun je huren bij zo'n uitleencentrum (Vegro oid).
Dag dames, Ik ben echt al lang niet meer op deze site geweest (schaam)..Ik zal vanaf nu weer actiever zijn. Allereerst: wat een boel goed nieuws hier! Gefeliciteerd voor een boel van jullie!! @sneeuwmees: ik kan het niet laten even te reageren..(ik ben logopedist). Veel kinderen die niet tegen de juf spreken komen naar de logopedist. Wanneer een kind niet tegen een juf spreekt, kan deze niet bepalen hoe de spraak-taal ontwikkeling van een kind vordert. Een kind wordt dan verder onderzocht door een van mijn collega`s (onderzoek klinkt heftig, maar het kind ziet het echt als spelen hoor). Als uit de onderzoeken blijkt dat alles in orde is ben je vaak ook meteen klaar hoor. School neemt het oordeel van de logopedist dan over. Het wil vaak ook helpen om met therapie te starten, vooral wanneer een kind extreem verlegen is. Als het kind tegen de logopedist spreekt (ook een juf), dan komt dit vaak op school ook sneller. Als logopedist leggen we de lat net boven of op het niveau van het kind en niet op het niveau van de klas zodat het kind zelfvertrouwen ontwikkelt in zijn eigen kunnen en met stappen vooruitgaat. We werken trouwens met alles dat te maken heeft met communicatie, maar ook met eten, drinken en slikken. We zien heel veel pasgeborenen (vaak de prematuurtjes die onderontwikkelde mondspieren hebben en niet goed kunnen zuigen). Zo, dat was mijn lesje logopedie hahaha! Ik ben zelf nu volop bezig in DD. (mijn eerste IVF/ICSI ooit) Ik heb afgelopen zaterdag een echo gehad en er waren rechts 8 en links 2 follikels. Morgen weer een echo, dit keer bij dr. S. Die heb ik nog nooit gehad. Ik ben bij dr. K onder behandeling. Zeer waarschijnlijk is vrijdag de punctie. Dan maandag intralipid infuus , woensdag terugplaatsing en in die week nog eens intralipid. Ik merk dat ik nu keelontsteking begin te krijgen..(oh ow) Hebben jullie trouwens ook zo`n irritante jeukende kring om de injectieplek van de cetrotide? Wordt helemaal rood en jeukt, na een uur of 2 is het weer weg.
@Ollie: dank je. Ik was zelf, toen mijn man het vanmorgen zei, ook wat verrast, maar ik ben toen ook gelijk even gaan googlen. En toen bleek inderdaad dat het ook om communicatie-dingetjes en spreekangst gaat bij een logopediste. Ik had die link in eerste instantie ook niet gelegd en dacht vanmorgen nog, nou, mijn zoontje mankeert niets aan zijn mond, want we moeten hem zelfs soms vriendelijk vragen om even 5 min. zijn mond dicht te houden. Maar fijn dat je het nog even uitgebreider uitgelegd hebt. We gaan het meemaken! @Bbibi: houd er de eerste weken tot 3 maanden maar rekening mee dat je 'andere leven' inderdaad even heel ver weg is. Op zich is borstvoeding best heel intensief, zeker in het begin. Daardoor is de band tussen moeder en kind heel intensief (en staat de vader even wat meer op de achtergrond). Dat houdt dus in dat jij die eerste weken inderdaad nog weinig weg zal kunnen. Ook de nachtvoedingen komen dan op de moeder neer. Je kan niet zo maar spontaan in de auto springen of als je bij iemand op visite bent, het veel te laat maken. Je moet erom denken dat als je weg gaat (en iemand past op je kindje) dat je gekolfde melk hebt (dus of tijdig ontdooien uit de vriezer, of kolven voor je weggaat). Dat is best intensief. Ik ken ook mensen om mij heen die inderdaad om die reden ermee gekapt zijn, omdat ze vonden dat ze te weinig vrijheid hadden. Dus het vergt best wat inspanning van de moeder om het allemaal goed te laten lopen. Ik zou het gewoon even afwachten en het proberen en past het niet bij je, dan bouw je de bv weer af en stap je alsnog over op de fles. @Stiertje: ik had ook niets met een pufcursus. Heb dat ook nooit gedaan. Zwangerschapszwemmen vond ik wel weer leuk. Ik denk dat je als vrouw op het moment supreme vanzelf wel weet wat je doen moet (zie mij maar, dat als het moet, je een kind er wel uitkrijgt...hihi). Kost je wat hechtingen en urineverlies naderhand... maar dan heb je ook wat...
Dames dank dank ik ben weer wat wijzer! @stiertje! Ahh zo .. Als ik jou hoor praten vind ik het best meevallen! Jij praat er zo lekker nuchter over! Heerlijk haha! Maar dat je iedere 3 uur moet kolven is no prob! Het is meer dat ik tussendoor graag even wil wandelen met de hond, wasjes wil draaien , huis poetsen ik noem maar iets.. En als je echt 24 uur oer dag me kind aan de bors hangt kan dat natuurlijk niet Die klossen krijg je die niet dan van de kraamhulp? Moet je die zelf ergens regelen?? Komt de kraamhulp mij dat vertellen dan ofwat? En waarom is dat nodig? Is mijn bed niet hoor gegoeg? @ ollie wat ontzettend spannend meid! Vrijdag dus punctie! Toevallig ik heb chronisch pfeiffer en CMv en had ook altijd na de prednison en intralipid keelontsteking omdat mijn inmuunwaardes daaldd en daardoor alles weer kwam opzetten! Maar dst was toch nodig want je ziet nu wel zwanger daardoor dus toi toi toi @sneeuwmees hihi nou denk dst ik het lekker vind om dan ff niet weg te hoeven met de beeb! Lekker thuis aankooien heerlijk! En anders kan ik de beeb meenemen toch? En gewoon bij iemand anders thuis borstvoeding geven? Ben wel benieiwd hoor! Combinatie borstvoeding flesvoeding gaat denk niet vanwege de produtie ofwel?
@Bibi, ik heb helaas nog helemaal geen intralipid of prednisolon gehad...Dus ik vrees dat ik iets onder de leden heb. Dat kan ik nu echt niet gebruiken. .. ik hoop dat intralipid wat doet! Ben heel benieuwd hoe de echo er morgen uitziet..
Bbibi: ik ben ook heel nuchter. En ik had de mazzel dat het ook allemaal heel goed liep (en nog steeds doet) met de borstvoeding. Natuurlijk kun je dingen tussendoor doen, want een baby slaapt heel veel. Wandelen met de hond: baby kan mee, toch? En natuurlijk kun je ook buitenshuis bv geven. Ikzelf doe dat gewoon op het moment dat dat zo uitkomt. Afgelopen zaterdag was ik met de kleine en schoonmoeder op pad en toen heb ik bv gegeven in een eetgelegenheid. Die klossen krijg je niet, daar moet je zelf voor zorgen. De kraamconsulente komt je precies vertellen welke dingen je in huis moet halen. Klossen e.d. kun je huren bij zo'n verhuurorganisatie als Vegro. Ik heb daar niets voor hoeven betalen, dus dat loopt kennelijk via de zorgverzekering. De kraamhulp heeft een bepaalde minimale 'werkhoogte' nodig, dat zijn arbovoorschriften. Combi van borst/kunstvoeding ken ik dus zelf niet (mijn dochter weigert kunstvoeding) maar lijkt mij idd wat lastig met je eigen productie. Als die voldoende is, wil je na een paar uur ook wel weer wat melk 'kwijt' omdat je dan stuwing krijgt. Sneeuwmees: ja, jij was natuurlijk voorbereid op een geplande ks. Kan me voorstellen dat jouw bevalling je wel heel rauw op je dak kwam vallen. Respect hoor, dat je je er zo doorheen hebt geslagen!
@Bbibi: ik heb zelf nooit klossen onder het bed gehad. De eerste keer hadden we ze eronder gedaan, maar kwam ik met mijn bekken nooit het bed meer uit. Dus dat was van korte duur. Het enige is dat ze jou moeten kunnen verzorgen (litteken/hechtingen en baarmoedercontrole) en dat ze evt. het bed moeten kunnen verschonen. Beide kraamhulpen hebben er nooit een punt van gemaakt dat het bed niet op klossen stond. Maar als ze kwaad willen, mogen ze je weigeren het bed te verschonen. Maar inderdaad even het gesprek met je kraamconsulente afwachten, die zal je alles vertellen wat je nodig hebt en waar je wat kan krijgen. En met bv kun je zeker op pad en lekker de kleine meenemen. Dat is juist weer het voordeel van bv dat je het altijd bij je hebt en dat het altijd op de juiste temperatuur is. Als mijn zoontje honger heeft zoek ik gewoon een rustig plekje in een restaurant op en ga dan even met de rug naar de mensen toe voeden. Gaat prima. Ook heb ik wel eens achter in de auto mijn zoontje zitten voeden. Dus er is veel mogelijk. Een wasje draaien, een hond uitlaten. Het kan allemaal. Alleen die eerste weken heb je vaak het idee dat je alleen maar aan het voeden bent. Maar dat gaat allemaal goed komen. Bij mijn oudste zoontje had ik zelf te weinig bv, dus die heb ik van vlak na de geboorte tot einde altijd combi van bv en fv gegeven. Ik gaf altijd eerst de borst en daarna kreeg hij nog een flesje met flesvoeding om de 'gaatjes te vullen'. Dat ging prima. Denk wel dat je er een soort van regelmaat in moet hebben wanneer je bv of fv geeft, anders gaat je productie als een speer naar beneden. Als je je productie op peil wilt houden, zou je een bepaalde voeding kunnen vervangen door een fles, maar zou je eigenlijk wel die voeding af moeten kolven om toch je productie op peil te houden. Maar hoe je dit het beste kan doen, kan een kraamhulp of lactatiedeskundige je t.z.t. het beste vertellen.
Ollie heel veel succes bij de echo! Stiertje ohh ik hoor dus tzt van de kraamhulp als zij klossen nodig vinden waar ik die kan regelen? Jij hebt het dus vergoed gekregen ? Jij had ook PNO toch? Dan zal het vast goed komen! En tuurlijk kan de beeb mee de hond uitlaten! Heeeerlijk juist straks samen wandelen ! Kijk er nu al naaruit eerlijk gezegd! Ondanks dat het weer dan wel weer slecht zal zijn in november hihi @sneeumees! Ohh jij hebt het dus bij je oudste wel gedaan bv en fv? Ik bedoelde eigenlijk ook meer inderdaad als de productie weinig is dat je miss een combi kon doen maar dat zou dis mogelijk zijn... Ben heel benieuwd! En idd ik denk als je er net zo in staat als jij het makkelijk moet kunnen even borstvoeding geven zo ben je niet zo huis gebonden ! @FA IK maak me een beetje zoegen om je! Had je nou vandaag je echo? Zo ja ik duim heeeeel hard! @tassie hoe gaatie vandaag meissie? Gister nog wat kunnen doen? Is de vloer helemaal af in jullie huis? Je had nog een foto beloofd he hihihi @arie hoe is het? Lekker aan het genieten in frankrijk? De reis ernaartoe overleefd? Nog geen heimwee naar je diertjes meid? @dees hie gaatie met jou? Alles verloren inmiddels? Knuff @klaproos lieverd hoe is het met jou meis? Knuf @ lets klaasje knorretje jippie hoe gaatie met de zwangere dames? @all zwaai zwaai
Hier trouwens vanmiddag weer echo! Vind het toch weeer spannend.. Blijf er last van houden! Krijg vandaag als het goed is ook te horen of ik psych hulp ga krijgen! Dus ben benieuwd! Daarnaast hebben ze gisteren vsn de interne geneeskunde mijn voicemail ingesproken of ik vandaag ook meteen snel bloed wilde laten prikken voor mijn schildklier! Want vrijdag heb ik een belafspraak met de internist dus dan wilde hij graag mijn waarde weten! Dus ben benieuwd ...
Dus het blijft spannend, Bbibi. Hoop je zelf dat je psych hulp gaat krijgen? Kan misschien wel goed zijn om wat dingen achter je te laten. @klossen: die moeten officieel gewoon, dus daar kun je het beste van uitgaan. Ja, ik zit idd bij PNO. Ik moest van de kraamzorg ook een ondersteek en een ruggensteun huren. Ondersteek heb ik niet gebruikt maar ruggensteun wel veel, das wel handig. Dan kun je bijvoorbeeld zo voeden of bezoek ontvangen terwijl je op bed ligt. En wat ze me bij de hulpmiddelenuitleen aanraadden (niet verplicht dus) was een douchekrukje. En wat was ik daar blij mee. Eerst al om de weeën op te vangen onder de douche. En toen ik thuiskwam na de keizersnee was het ook ideaal om zittend te douchen. Dus wat mij betreft echt een aanrader!
Hoi allemaal Ik kom nog even spieken Bibi,veel plezier met je echo vanmiddag! Hoop dat de hulp je goed doet. Stiertje ,fijn dat jullie meisje geholpen is en het zo goed doet. Tassie hoe is het met jou meis? Mees wow tijd gaat snel,jullie jongste alweer 2 maand! Misschien dat julie het al weten maar mijn laatste 2 cryos zijn helaas weg. Eentje deelde niet door,de andere was kapot bij het ontdooien. Nu beginnen we denk ik in aug of sept met icsi 2.
@stiertje! Ja heb mezelf aangemeld dus hoop inderdaad wel dat ze mij kunnen helpen! Ben benieuwd of ik er iets aan heb maar goed sat zien we dan wel weer! Die klossen is dus toch wel verplicht? Nouja ik wacht het maar af tot ze bij mij thuis geweest zijn met. 7maanden En zon krukje voor het douche is idd wel ideaal! Zon rugsteun zal ik niet nodig hebben want wij hebben 2 losse lattenbodems die je omhoog kan zetten voor tv kijken dus dan kan ik gewoon omhoog zitten! @klaproos nogmaals een dikke knuffel voor jou lieverd! Echt balen allemaal weer hadden ze het ontdooien nie overleefd of dat wel maar zijn ze daarna "kapot gegaan"...:"/ dood gegaan! Vind het kapot gaan zo qrue klinken het zijn toch je kindjes in de maak...
Wat een k-dag! Vanochtend keelpijn, hoofdpijn en vol snot...toch naar Dusseldorf (eerste keer helemaal alleen)! Was meteen aan de beurt. Waren van de 10 eitjes nog maar 4 in de race... De grootste was al 20 mm diameter...dus moet de punctie vrijdag, anders zouden ze blijven zitten tot zaterdag. Net de laatste cetrotide gezet en vannacht om 00.30 de pregnyl. Ik heb er zo geen vertrouwen in...maar 4 eitjes! Mijn god, dat kan toch niks worden... De griep zal natuurlijk lekker doorzetten, met kans dat de hele narcose niet kan... Caroline vroeg mij hoeveel eitjes ik teruggeplaatst wil hebben...ik heb werkelijk geen idee, dr K. heeft dat nog niet met ons besproken (en die was er niet vandaag). Wat is de kans op een meerling bij een teruplaatsing van 2? En wat zijn überhaupt de kansen bij een terugplaatsing? En wat nu als er helemaal niets bevrucht wordt of er geen embryo`s overblijven? Ben ik dan mijn eerste poging al kwijt? Sorry voor mijn pessimisme, ik ben even uit mijn huisje na vanochtend...
Klaproos, wat jammer van je cryo's maar kom op he meid! Ik ga superhard voor je duimen en voor nu een hele dikke knuffel. Ollie, pff idd spannend...maaar ik had bij mijn eerste punctie ook maar vier eitjes en toen wel twee bevruchtingen. Helaas niet raak, maar de laatste gelukte keer acht eitjes en twee bevruchtingen dus het kan nog alle kanten op! Mm en dit weer speelt ook niet echt mee om vrolijk te worden he? Fireangel? Maak me ook zorgen, jij had je echo toch vandaag? Ik ben voor je aan het duimen iig...
@Fireangel: kwam ook even spieken, omdat ik dacht dat je vandaag je echo zou hebben. Hoop dat je straks met goed nieuws komt. @Bbibi: die klossen zijn officieel verplicht. Is vanwege de arbo-wet voor de kraamhulpen. Dus net wat Stiertje zegt, ga er maar vanuit dat je die nodig zult hebben. En combi van fv en bv kan zeker. Maar vaak lukt het om de productie op te hogen met extra kolven en hoef het niet op deze manier. @Ollie: ik snap dat je teleurgesteld bent, zeker als je eerst met 10 follikels begon. Ik heb zelf ook altijd 'maar' 4-5 follikels gehad (en de laatste keer 4 bevruchtingen en 2 blasto's teruggeplaatst gekregen). De stap van bevruchtingen en de embryoscope is altijd spannend. Maar we duimen voor een mooi resultaat. Dus houd de moed erin. @Klaproos: wat ontzettend balen dat je laatste twee cryo's het niet gered hebben. Heb je je pompje nu al? En ja, time flies. Ons zoontje al weer bijna 11 wkn oud. Terwijl ik voor mijn gevoel nog maar zo kort geleden nog zwanger was. Gisterenavond hadden we de ouderavond van ons zoontje. Ze waren over het algemeen wel positief over hem. De ontwikkeling van hem zit precies zoals van hem verwacht mag worden op deze leeftijd. Wel nog over zijn verlegenheid gehad. Zij vermoedden dat het vanaf het volgende jaar beter zal gaan omdat hij dan tot de oudste van de klas behoort en dat bij kinderen vaak een enorme boost in zelfvertrouwen geeft. Ze zagen wel voorzichtig wat vooruitging in de kring e.d., maar het ging langzaam. Ze hebben in ieder geval niets over logopedie gezegd, zoals wel bij een ander kindje dat in zijn klas zit. We gingen er wat gespannen heen, maar gingen opgelucht (en trots) weer naar huis. Weer een zorg minder.
Mees,we gaan toch verder met ICSI. We doen denk ik 3 pogingen en als het geld op is het pompje denk ik. Bibi,tijdens het ontdooien was er eentje kapot gegaan helaas. Hoe was je echo? Lets thanks en je bent een lieverd! Jullie allemaal hoor Ollie,ik zou denk ik ook voor 2 terugplaatsen gaan. Hebben wij ook gedaan maar helaas niet zwanger. Ik denk altijd dat een verse terugplaatsing beter is dan cryo maar hoeft niet. Beterschap,ik hoop dat je toch 4 mooie embryo's krijgt. Fireangel,hopelijk een mooie echo.. Oh ja bij zwanger worden staat er weer zo een topic met ik trek het even niet meer..9 rondes bezig. dan denk ik echt van jeetje stel je voor dat je na 2 jr nog niet zwanger bent! Dan kun je onderhand opgenomen worden. sorry raak er een beetje geirriteerd van.