Hallo allemaal mag ik meekletsen? Even in het kort: mij man en ik zitten sinds 2012 in de mmm en na 6 x IUI 2x IVF met weinig opbrengst is ons 3 weken geleden medegedeeld dat ik waarschijnlijk in een vervroegde overgang zit: eicellen zijn er weinig en van slechte kwaliteit. Een 3de poging willen ze wel doen, maar de kansen schatten ze bijzonder laag. Onze wereld stortte in... Ik ben dol gelukkig met mijn man en wij wilden dit altijd bezegelen met een kindje van ons samen, mijn neusje, zijn mond mijn ogen, zijn wenkbrauwen... Dat zit er dus niet meer en dat komt heel hard binnen. Het is een soort van rouwproces zeggen ze op diverse websites. Ik ben altijd van het niet lullen maar door gaan en we zien wel, nu hebben we deze informatie oke oke, welke opties zijn er nog en hoe ver willen wij gaan. Mij man is net iets anders, die moet dit laten bezinken, het een plekje geven en als hij iets wil doen, doet hij dat alleen met volle overtuiging, dus niet als hij het niet zeker weet (alleen bij dit soort onderwerpen hoor, schoenen kopen is hij minder moeilijk in haha). Dus die moest eerst even tijd voor zichzelf nemen, terwijl ik al zat te denken over wie we gaan vragen voor eiceldonatie.... En ja uiteindelijk zijn wij op het punt gekomen om er samen voor te gaan, hij maakte er een moment van om dit tegen mij te zeggen en ik zat uiteindelijk op zijn schoot te huilen... Totdat ik een een gesprek opende ECD ben ik nou echt de enige hier? En daar van meerdere dames reacties op kreeg. Zo ook van Tassie74. Uiteindelijk zij mijn man en ik tot een beslissing gekomen om dat ecd verhaal lekker uit te stellen en naar DD te gaan. Want het EMC heeft voor ons gevoel (en dat gevoel hebben we pas sinds een week) een paar steken laten vallen. Zo is er nooit verder onderzoek geweest naar mijn AMH (als ik het goed zeg) waarde. En ben ik 2x met Gonal-f 150eh gespoten en meer niet. Hier reageerde ik minimaal op.... Dus nu kreeg ik het advies van diverse meiden om zsm contact op te nemen met DD, maar wie wat waar... Ik hoop hier die antwoorden te krijgen. Verder ga ik, met jullie goed vinden lekker actief meekletsen, al heb ik nog iets terug te lezen... Liefs Deebje
Deze website? Hier kan ik veel vinden... Dus ik denk dat jullie deze bedoelen... IVF Düsseldorf | IVF, Kinderwunsch, Düsseldorf, Duesseldorf, Reproduktionsmedizin, Unfruchtbarkeit, Kinderlos, Insemination, Künstliche Befruchtung, ICSI, Akupunktur, Chinesische Kräutermedizin, NRW, Nord-Rhein Westfalen, unfruchtbar, Hormonlabor, Ki
Welkom terug mikka, fijn dat er toch niks met de niertjes blijft te zijn! Welkom deebje. Dat is idd de website van de kliniek in dusseldorf. Nou ben ik alleen daar onder behandeling geweest, ook mede dankzij dit forum, en nooit in nederland dus ik kan het niet vergelijken. Wel kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben over dusseldorf! En zie mijn banner, tot nu toe met goed resultaat! Er zijn wel dames op dit forum die iets soortgelijks als jij hebben meegemaakt. Ik zou iig ook z.s.m. Bellen. De wachttijd voor de nederlandse arts is erg lang, als je redelijk duits spreekt kun je ook bij een duitse arts terecht en is de wachttijd een stuk korter. Ik had zelf een duitse arts. Succes alvast!
Meiden ik hou het ff kort! 2 nachten NIET geslapen! Door gebeuren met man en vanacht door onweer heedt de hond ons wakker gehouden dus en door drukke dagen niet bij kunnen tanken nu dus ziek zwak misselijk en oververmoeid! Vandaag echt gehad en was allemaal goed gelukkig, dus meisje heeft er niks van mee gekregen gelukkig! Ze was zooo actief vandaag! @stiertje weer lekker thuis? Hooelijk slaapt je meisje nu beter! @tassie jaloersssss ik wil ook bij slapen! Boehoeeee! Ik moet moegen weer naar arbo duim je voor me? Heeft je man nig moeten werken of verder lekkee thuis geweest? @lets jeetje wat schrikken zeg! Al weet je net zoals bij FA, dar het 9/10x niets zegt hoor meis! Dus niet te druk maken! En anders ve week even zkh bellen voor extra echo meis! @mikka goed te horen dat het allemaal zo goed met jou en de beeb gaat meid! Aftellen voor jou! @botala welkom terug meissie ! Hoe gaatie nu allemaal met jou ? Knuf @ SM ohhhjee hebben de flessen nog geen geluk gebracht ? Dan is jou manneke echt heeeeel moeilijk denk ik ... Want ik heb zooo extreem veel goede verhalen gehoord en gelezen! Zelfs hier op zp ontzettend veel topics met eigenlijk iedereen gwn positief! Balen bij jou niet en nu? @deebje "leuk" dat je mee komt kletsen ! De reden natuurlijk niet zo maar ik hoop dat je hier je steun vind! Het lijkt op een zwangere invasie dat is ook wel zo maar moer je nagaan dat wij allen bij de opgegeven patienten hoorde en nu grotendeels allemaal zwanger zijn! Er kletsen ook niet zwangere dames nog mee die ook in dd lopen die je miss nog eens tegen zult komen! Goed dat je nog een poging waagt! Dusseldorf is gewoon heeeel erg Goed ! Succes met alles meid! En vraag/klets lekker mee! Oja lets wat beteedt mijn hond ( chihuahua ) .. Antwoord ja en nee! Ja iedere hond heeft bacterien dus ook die van mij! Maar mensen ook you know... Sorry maar ik denk oprecht dat mijn hond schoner ks dan vele mensen hier op de aardbol! Zij wordt 4x per jaar ontwormt, 12x per jaar pipet ( de dure tegen alle soorten insecten) , ze gaat 1x per 3/4 weken in bad met zwitsal , ze wordt dagelijks gekamt, plus ik heb een hele schone hond! Ze duikt de bosjes niet in loopt bijna alleen maar over de Stoep ! Alleen om te plassen in gras maar tilt zelfs ( is een meisje ) haar achter beentje op omdat ze bang is dat Ze anders mer haar voetje in haar eigen plas komt te staan haha! Dus ze is zo "netjes" .. Dat ik daar Toch niet bang voor ben! Mensen hoesten , niezen , rochelen wassn hun handen amper en dragen virussen bij die voor mij schadelijk zijn ( die van een hond krijg ik niet over) ... Ik was mijn handen vooral nu zon. 50x per dag! Loop met desinfectant in mijn tas voor als ik buiten de deur ben en dingen heb aangeraakt zoals een boodschappenkar ofzo... Ik laat graag niks momenteel aan het lot over! Hihi dus vandaar Hoe gaatie met knorretje klaasje klaproos dees arie boboke en alle andere meisjes?
@Welkom hier Deebje; Ja, dat is inderdaad de juiste website. Is ook in het Nederlands. IVF Düsseldorf | IVF, kinderwens, Düsseldorf, Duesseldorf, voortplantingsgeneeskunde, onvruchtbaarheid, kinderloos, inseminatie, kunstmatige bevruchting, ICSI, TESE, Nord-Rhein Westfalen, onvruchtbaar, hormoon, gynaecologie, donor, genetisch onderzoe Onder het kopje "onze praktijk", vind je de link "contact". Van daaruit kun je het contactformulier invullen. Dit heb ik toen ook gedaan en aangevinkt dat ik een afspraak wilde voor een intake gesprek. Ik kreeg netjes (en snel) een email terug. De Nederlandse arts heet dr. S. Heel veel succes, meid! @Mikka; hihi, welkom terug! Enneh, wow, wat een opluchting dat er toch niets met de niertjes aan de hand is. @Sneeuwmees; balen, zeg, dat de nieuwe fles ook niets uit heeft gehaald (tot nu toe). Hmm. Frustrerend. Ik heb zo geen tips voor je, sorry, . @Lets; en? Geslaagd voor een auto? @all; Hebben jullie nog wat gemerkt van noodweer? Hier is echt geen druppel regen gevallen, dus maar weer ouderwets de plantjes water gegeven met de tuinslang en gieter. Het is gewoon vies plakkerig weer. Bah. In huis is het echt zweten geblazen. Bah. Ik hoop dat het vannacht toch wat afkoelt.....Ik ben namelijk zo apart met slapen, want ik moet echt altijd een deken of zo over mij heen hebben. Een laken is eigenlijk te dun voor mij om bij in slaap te vallen.
@Bbibi; och meis, ik kan mij voorstellen dat je echt gebroken bent. En als het bij jou in huis ook zo warm en benauwd is als bij ons, dan vrees ik het ergste voor vannacht. Tenzij je houdt van broeierige en klamme temperaturen. En je hondje zo van streek door het onweer. Sneu is dat. Onze katten kruipen weg in de trapkast, dus daar merken we niet veel van. Maar als je hondje blaft en piept, nee, dat is echt niet leuk en zelfs zielig. Nou, meis, even een knuffel!!
@Deebje: welkom hier! Ik had je eigen topic ook gevolgd en was 'blij' dat sommigen je adviseerden naar DD te gaan (anders had ik het je wel aanbevolen). Zeker omdat je maar weinig hormonen spoot en in DD de truc vaak is door vrouwen goed te stimuleren door een combi van 2 hormonen te gebruiken. In NL zkh laten ze zo snel het woord 'uitbehandeld' vallen, terwijl er vaak toch meer wegen naar Rome leiden. Dus goed dat je naar DD gaat. Hierboven hebben ze je al goed op weg geholpen met website e.d. Ik zou je wel willen adviseren om als het te lang duurt voor je via het formulier op de website iets hoort, gewoon te bellen. Ik had ooit ook dat formulier ingevuld op de website, maar heb daar nooit een reactie op gehad (maar volgens mij is de bereikbaarheid via de mail wel enorm verbeterd). Dus ik heb toen een paar dagen later maar gebeld. Je krijgt gelijk NL sprekende dames aan de lijn, dus je hoeft niet zenuwachtig daarvoor te zijn. De wachttijden voor dr. S. zijn vrij lang (zeker met de zomervakantie weer voor de deur), maar het loont ook om zo af en toe nog even tussendoor te bellen, want er zijn ook vaak plekjes die alsnog eerder vrijkomen. Veel succes! @Bbibi: ach, meisje. Zo beroerd van de vermoeidheid en de warmte. Maar even lekker rustig aan doen (wij lopen niet weg) en bijtanken. Fijn dat de echo weer goed was! De 20 wkn echo komt nu ook al weer snel dichterbij (en daarmee ook de helft van je zwangerschap!). @Tassie: ja, het is balen dat deze fles ook (nog) niet de oplossing geeft. Maar we blijven het proberen de komende week/weken. Aan de ene kant zie ik op deze manier wel minder op tegen weer gaan werken, omdat ik hem dan toch nog 2 keer per dag (op werkdagen) even lekker kan voeden (en vooral knuffelen).
Tsjonge, gister zo druk geweest thuis (2 auto's schoongemaakt, gras gemaakt, een emmer aardbeien geplukt en kabouter ge-entertaind) dat ik niet eens meer aan jullie toekwam. En nu weer druk aan het werk. Komt wel weer ... Voor nu: zwaai!
@Sneeuwmees in principe worden ze niet eerder gehaald. Zolang het met mij en de baby's goed gaat laten ze ze zo lang mogelijk zitten. ook omdat het voor de kleine man beter is hoe groter hoe sterker hoe beter voor de operatie... Maar ja met mij gaat het langzaam steeds minder goed. lichamelijk dan (geestelijk gaat het juist weer veel beter). baby's zitten zo hoog en krijgen het krap dat mijn ribben ondertussen helemaal beurs zijn. Lopen gaat heel moeizaam en mijn handen en het gedeelte vanaf mijn knie hoef ik alleen maar groen te schilderen dan ben ik net de hulk... Zo dik van het vocht. En dan zullen we het maar niet over het slapen hebben.... Ohhh wat een geklaag nu ik het zo terug lees. Ik wil deze kindjes echt heel graag en heb er alles voor over maar deze zwangerschap valt me erg zwaar... Zo genoeg geklaagd @ Lets ik heb jou nog geen eens gefeliciteerd met je zwangerschap dus bij deze alsnog van harte... @Mikka ik ben jaloers maar 7 kilo.... Ik durf geen eens meer op de weegschaal te gaan staan. Ik woog 65 kilo voor ik begon met spuiten. Toen ik net zwanger was woog ik 75 kilo en de laatste keer dat ik erop stond 4 weken geleden was het 95 ben bang dat ik nu al over de 100 ben... Fijn dat er met de niertjes niks mis is toch weer een hele geruststelling. @Deebje welkom ik dek dat je in DD aan het goede adres bent ook wij waren volgens Ned. uitbehandeld en eerste keer in DD zwanger van 2-ling @Bbibi fijn dat de echo weer goed was... nu nog proberen te slapen
@ollie hoe gaatie met jou meid? Zag je meelezen wanneer mocht je nou testen ? Wat denk je meis? Duimduim @botala sow maar jij bent ook alweer Over de 30weken heen! Jeetje schiet al op! Mare 40 weken red je toch nooit met tweeling, wel? Zal voor jou nog maar een week of. 6 zijn ofniet? @tassie goed geslapen vanacht meis? Hier nog steeds niet weer ellende met de hond! Weeeer Omweer! Maarja wel vanmiddag de hele dag in coma gelegen ! Wel goed nieuws! Komende 6 weken weer afgekeurd! Dusse heeelijk relax gevoel! @stiertje doe maar rustig aan meis! @sm wanneer moet jij nu weer precies gaan werken? Heb je nog wel vakantiedagen? Dat je later nog een keer vakantie hebt? En heb je nog een keer geprobeerd met de flessen?
Ja, ik ben ok benieuwd hoe het met ollie gaat., Geeft niks hoor botala, je hebt wel wat anders aan je hoofd! Succes de komende weken! Bibi, hoe ist met jouzelf dan? Xxx
Dames super lief, geeft ons echt hoop. Ik lees jullie berichtjes telkens aan mijn man voor en zeg dan: "zie je nou wel, dit is een goede beslissing!" Bij ons schijnt het zonnetje momenteel. Ik ga morgen bellen... Liefs
Lets met mij gaat het best Goed meid! Al ben ik blij als de 20weken echo achter de rug is! Hoeist met jou? Bruine afscheiding gestopt? Niet meer naar het zkh gebeld? Deebje goed geregeld meid dat je man het ook een goede keuze vond! Mijn man stond er ook meteen achter! Wij hebben geen een ivf poging in nederland geprobeerd maar al meteen naar dd gegaan en heel blij net die keuze geweest! En je bij PNO verzekerd ? En idd wel meteen bellen hoor de wachttijd is zo lang!
Oja en deebje ik zie ivf maar geen bevruchtingen.. Ligt dat echt aan jou eicellen of is het zaad van je man ook niet goed? Miss is PICSI of IMSI een betere optie ipv IVF bij jullie? Maar daar zal dd zelf wel mee komen !
Bibi, goed om te horen. Hier iig geen bruine afscheiding meer, alleen zondag dus een klein beetje. Nu helemaal niks meer! Hoop nu alleen dat ons ukkie over een week ontzettend gegroeid is, want daar maak ik me nog wel zorgen over hoor!
Ik moest mijn vriend overhalen om naar DD te gaan. Maar nu we een brusje willen, is dat geen punt van discussie meer, maar een vaststaand feit
@Deebje: ik moest mijn man eerst ook uitleggen wat DD inhield, maar gezien onze leeftijd was het wel alles of niets. En hij vond het 'hoopvol' klinken dat ze daar meer maatwerk 'leveren' en naar de persoon kijken (ipv protocollen wat bij iemands leeftijd past en dan knip plak op iedereen toepassen). Nu is hij ook zo enthousiast dat hij laatst zelf iemand DD zat aan te raden omdat die ook in een traject zaten. Dus morgen echt bellen, hoor!! @Bbibi: heb vanavond nog even geprobeerd met de fles. Hij lijkt af en toe echt heel kort even te drinken, maar als je dan kijkt, blijkt er niets uit te zijn. Morgen weer nieuwe poging. Ik neem overigens (als mijn baas daarmee akkoord is) in augustus nog 2 weken vakantie, dus heb nog wat tegoed. Verder is het ook lekker dat het seizoen bij ons op het werk afloopt en straks de vakanties beginnen. Vind ik altijd een lekkere tijd om zelf te werken (als er bijna niemand is). @Botala: je mag best even klagen, hoor. Mijn zoontje was ook zo ontzettend gewenst, maar ik kan niet zeggen dat ik een makkelijke zwangerschap heb gehad. Dus mij viel het af en toe (lichamelijk) ook heel erg zwaar. Maar nu achteraf kan ik zeggen dat het al die maanden afzien meer dan waard is geweest. @Ollie: vroeg me ook al af hoe het met je gaat. Vaderdag schiet al weer op. Kan me voorstellen dat je je juist in die spannende wachtweken even helemaal afsluit van het forum. @Lets: fijn dat het bruinverlies weer over is. Dan was het dus ook niets bijzonders. Blijkbaar nog oud bloed van de innesteling. Is het nog gelukt met een andere auto zoeken? Kreeg vandaag nog een whatsapp van een collega of ze vrijdag op kraamvisite kon komen. Nu komt die dag me helemaal niet uit. Deze laatste week heb ik nog allemaal volgepropt met afspraken (nacontrole bij de gyn en ik moet met mijn zoontje naar het cb voor een prik). Bovendien vind ik het ook wat raar om 3 dagen voordat mijn verlof afloopt en ik weer aan het werk moet, nog even op kraamvisite te komen (terwijl ik al die maanden niets gehoord heb). Ik vind het wel prima zo. Daarna belde een andere collega nog op dat er deze week een uitleg is van een of ander nieuw bestelsysteem die ze weer in willen voeren en of ik niet mee kon gaan, omdat dat voor mij ook wel handig zou zijn. Nou komt die dag me ook al helemaal niet uit, bovendien voel ik er weinig voor om nu al met werk bezig te zijn. Dan plannen ze nog maar een andere bijeenkomst en anders legt zij het maar aan mij uit. En later belde er nog een collega (ja, ja, ik was geliefd vanochtend ). Dat is degene die mij vervangen heeft die 4 maanden. Ze wilde overleggen hoe we de overdracht zouden gaan doen. Zij had mijn baas voorgesteld dat ze er ook maandag zou zijn om alles aan mij 'terug' over te dragen en nog wat uitleg te geven. Ik ben daar eerlijk gezegd ook vanuit gegaan dat zij er zou zijn. Maar mijn baas had gezegd dat dat niet nodig was en dat ze vrijdag voor het laatst zou zijn en dat ze alles maar in een verslagje moest schrijven voor mij. Dat geeft maar weer aan hoe ze ons werk onderschat en dus niet doorheeft wat het allemaal inhoudt. Voor ieder wiswasje van haar zelf huurt ze allemaal dure mensen in, en deze collega mag nog geen ochtendje of dagje langer blijven om alles in goede banen te leiden. Die collega zat er best mee. Ze wilde alles zo goed mogelijk overdragen. Heb haar ook gezegd dat ze haar best gedaan had en dat als er iets fout ging (omdat ik iets niet wist bijv.) dat het hun eigen schuld is en dat ze daar blijkbaar voor kiezen. Als mijn baas denkt dat je werk wat zo uitgebreid is, in een A4-tje even kan overdragen, dan geeft dat aan dat ze (nog steeds) echt geen idee heeft waar we mee bezig zijn. Dus dat steekt me wel. Ik laat het maandag wel over me heen komen en zie wel hoe het loopt.
Sm moet jij sirieusssss maandag weer aan het werk?? Dat meeeen je ? Oh wat is jou verlof om gevogen! Vreselijk! Ik kan me echt ZOOOO goed voorstellen hoe je jezelf voelt! En dan nu nog iedereen bellen en dat ze willen dat je nu al van alles mee gaat doen voor het werk, daaaag zou ik dis ook niet doen! Ff genieten van de laatste daagjes verlof en totaaaaal niet denken aan je werk nog even hoor pfff! Even een dikke knuf voor jou! Kan je nu vast gebruiken! Bah @lets jaaaaa je auto is het idd nog gelukt? En gelukkig is het beuin weggebleven.. Zal idd nog een restje zijn geweest! En die groei dat moet wel vooral met dat kloppende hartje! Wanneer had je weer echo? @stiertje logisch dat je man nu wel meteen overstag is! Zeker na zon mooi meisje! Bij ons is het net anders! Hij wilde echt overal in mee gaan ! Hij weet dat ik alles uitzoek tot in detaills en als ik ergens van overtuigd ben dan gaat hij echt overal in mee! Maar hij heeft nu gezegd dat hij echt dit nooooit meer wil meemaken! Geen ivf trajecten meer voor hem! Hij vond de elkende genoeg zo! Terwijl hij relatief weinig heeft hoeven doen... Hopelijk bedenkt hij zich als we toch ookt besluiten voor een tweede te gaan
Bbibi: bij ons was er meteen al de wens voor een tweede (al toen ik nog zwanger was), dus da's natuurlijk anders dan bij jullie. Maar laat jullie meiske er eerst maar eens zijn. Misschien vindt hij dat dan zo prachtig dat hij toch nog een keer de MMM in wil. En ja, daarin hebben wij vrouwen het natuurlijk fysiek het zwaarst voor de kiezen. Maar hij moet er geestelijk natuurlijk net zo goed doorheen ...
@Ollie; hoe is het, meid? Sorry, hoor, maar ik weet niet meer wanneer je ook alweer mocht gaan testen. Volgens mij wel al snel nu, toch? @Deebje; ik stuitte in NL op veel tegenwerking wat vruchtbaarheidsbehandelingen betreft. Ik ben iemand die veel op internet op zoekt en zo stuitte ik op dit clubje. En, ik wist meteen: dit wordt 'm! Dit gaan we ook doen! Mijn man was vrijwel direct een voorstander, want ja, het schoot in NL gewoon niet op. Ik heb geen enkele behandeling gehad. Ik zou eerst 6 x IUI moeten doen terwijl in DD ik direct mocht beginnen met IVF. Ik ben ook niet meer één van de jongste. Heel veel succes vandaag met bellen, meid! @Bbibi; Wat een opluchting dat je pas over 6 weken hoeft terug te komen bij de bedrijfsarts! Heerlijk, meid! Maar wat vervelend voor je hondje dat ze alweer over d'r toeren was tijdens opnieuw een onweersbui. Waarom moeten die onweersbuien ook vaak 's nachts plaatsvinden!!. Dus jij gisteren weer veel bij moeten tanken overdag. Voorlopig is het geloof ik wel klaar met nieuwe onweersbuien. @Sneeuwmees; wat balen, meid, dat het drinken nog steeds niet wil lukken. Hmmm. Kan je zoiets met een lactatieverpleegkundige bespreken? En inderdaad wat een rare toestand dat er nu ineens een collega wil langskomen terwijl je (jammer genoeg) maandag alweer aan het werk gaat/moet. Jeetje, wat is de tijd voorbijgevlogen!! @Botala; meid, dat klinkt echt heel erg onprettig, als je zo opgeblazen bent door de zwangerschap. Ik kan mij voorstellen dat je er zo'n beetje mee klaar bent. Dan zul je waarschijnlijk al een tijdje niet meer werken, denk ik? Zo te horen heb je ook echt genoeg aan jezelf. Heb je het ook heel erg warm? Gelukkig dalen de temperaturen weer wat. Het enige dat je kunt doen is denk ik, rustig aan doen. Dan duurt een zwangerschap best lang, hè?! @Lets; gelukkig is het bruin verlies alweer gestopt. Het zou inderdaad heel goed van de innesteling kunnen zijn, een restantje. Enneh, inderdaad, hebben jullie nog een auto kunnen scoren? Wij hebben zelf ook een stationwagen (Volvo V50) en het bevalt zo goed. Er kan zoveel in de achterklep. Ook ideaal voor op vakantie en bouwmateriaal (mijn man heeft toch heel veel spullen vervoerd voor ons huis). @ego; gisteren was ik wat bevangen door de hitte in huis. De hele dag hoofdpijn en draaierig geweest. Ik had dus alleen maar op de bank gehangen. Gelukkig begon het 's middags te regenen zodat de temperatuur in huis toch een aantal graden is gezakt. Ik had de hele dag, dus ook tijdens de regenbuien, alle deuren tegen elkaar openstaan. Vandaag ontvoeren wij mijn ouders. We nemen ze mee uit lunchen als dank voor de kinderwagen en omdat we het gezellig vinden. Ze weten wel dat ze gaan lunchen met ons, maar niet waar naartoe. We willen naar Bergen aan Zee. Ik ben benieuwd hoe ze reageren.... Mijn man was al heel vroeg opgestaan vanmorgen (die gek: het is zijn vrije dag) om te gaan fietsen. Om 7.30 uur ging hij al de deur uit.