@Lets: dat zijn inderdaad moeilijke dingen. Maar zo te horen zijn jullie er samen prima uitgekomen. Ik heb, toen ik zwanger was, het twee collega's niet durven vertellen, omdat ik wist dat zij geen kinderen konden krijgen. Tot een collega zei dat dat ook voor hen weer heel confronterend was, omdat mensen teveel rekening met ze hielden, waardoor de nadruk er juist nog erger op gelegd werd. Dus het is altijd van beide kanten niet makkelijk, hoe breng je het, hoe gaat de ander reageren. En huilen is van beide kanten dan heel menselijk. Dikke knuffel! Ik hoop dat je haar snel mag vertellen dat je samen zwanger bent. @Ddees: die onzekerheid over wat wel en niet mag heb ik ook nog steeds, hoor. Zeker met bepaalde kaassoorten bijv. Daarnaast geeft je lichaam zelf aan waar je wel of geen trek in hebt (en dat heeft niet altijd te maken met wat verantwoord is of niet). Bij mijn zoontje at ik de hele zwangerschap door chocoladepasta op brood, terwijl ik dat ervoor en erna nooit aanraakte. Bij de tweede zwangerschap had ik zin in cola, terwijl ik helemaal geen cola-drinker ben. Deze keer heb ik vergelijkbare trek als bij mijn zoontje en ook deze keer lust ik geen 'echte' zelfgezette koffie, maar drink ik wel veel sinaasappelsap. Als je gewoon van alles wat eet en met mate (en je zw.vitamines inneemt), kom je niets te kort. Maar mocht je ergens mee zitten, gewoon even in de groep hier gooien, hoor. Daar zijn we voor! @Loontje: dag 1 in de stof viel erg tegen, al zeg ik het zelf. Mijn man had alles wel opgeruimd, maar je loopt het toch weer in en uit. Ook zitten alle kozijnen afgeplakt met plastic, dus vannacht ook nog eens een extra handicap om onder plastic door te kruipen op weg naar de wc, wat normaal al een hindernisbaan op zich is met traphekjes en katten die altijd voor je voeten lijken te lopen. Mijn man is ook nog eens erg verkouden, dus is ook veel aan het spoken geweest en onze twee katten waren compleet de weg kwijt zijn door het bouw-lawaai, rotzooi e.d. van overdag. Dus een slechte nachtrust gehad. We overwegen nu af en toe even een nachtje een hotel in de buurt te pakken om alles even te ontvluchten.
Hier even heel wat anders, ik lees net in de lokale krant dat twee meiden uit havo 4 Als eindproject een promotie campagne zijn begonnen om meer bekendheid te geven aan moeders voor moeders. Ze hebben een poster gemaakt die bij de huisarts, apotheek en drogist komt te hangen. Helemaal super. En dit voor twee meiden van 16 en 17 Ik zal zien of ik de foto in mijn album kan krijgen.
@Lets; wat ongelooflijk moeilijk voor je, maar wel heel goed dat je open en eerlijk bent geweest tegen je vriendin. Even een knuffel voor je, hoor! @Klaproos; wat een toestand met je verzekering, zeg! Ik snap niet dat een verzekering weigert om voorgeschreven medicatie te vergoeden. Wij hebben trouwens ook nog steeds niets gehoord van het UMC. @ego; bah, bah, bah! Ik heb het echt geprobeerd, maar helaas, al na 3 uur "werken" naar huis moeten gaan. Ik voel me zo'n zwakkeling. Gelukkig was mijn man thuis vandaag. Hij heeft mij weggebracht en ook weer opgehaald. Ik ben thuis eigenlijk direct op de bank gaan liggen, heb eerst nog wat gegeten en heb toen geslapen. Ik ben echt helemaal op! Zo ontzetten slap, mijn ledematen voelen alsof ze van lood zijn en mijn hoofd zo licht als wat. Ik vrees dat ik nu toch de bedrijfsarts moet gaan inschakelen.
@Tassie: vervelend dat je je zo voelt. Kan me voorstellen dat je je rot hierdoor voelt naar je werk toe, maar je moet nu even aan jezelf en kleine uk denken. Je hebt het helaas niet voor het zeggen hoe je door een zwangerschap rolt. Dus er rest niets anders dan er maar aan toe te geven. Vaak heb je ook weer periodes in de zwangerschap dat je je weer fitter voelt. En inderdaad maar een afspraak te maken met je bedrijfsarts en het bespreekbaar maken. Veel sterkte, meid!
Tassie beterschap. Wanneer is die ellende begonnen bij jou? Knorretje wat een goed initiatief van die meiden.
Klaproos: wat mooi, nu lekker broeden meis!! Ik ben er even weer wat minder...heeft meer met me gedaan dan ik dacht die afgebroken poging. Mees ik krijg synarel erbij. Maar ik wacht nog steeds op menstruatie. Kan dat langer duren bij afgebroken poging door die synarel omdat die alles stilgelegd heeft? Zit morgen op dag 31 en heb nooit langer dan 27/28 dagen cyclus, eerder 26. Voor de rest iedereen die het nodig heeft een dikke knuffel en voor de zwangeren, geniet!
@Salcia: de menstruatie kan vaker ontregeld zijn na een (afgebroken) poging. Sommigen krijgen een hele heftige menstruatie, anderen bijna niet of veel te vroeg of te laat. Wel balen dat als je erop zit te wachten om te kunnen starten, dat het dan net niet wil komen.
@Salcia; Een knuffel voor jou, meid! @Ddees; deze ellende is begonnen zo vanaf 6 weken. Eerst met vreselijke darmpijn (ik heb pds) met koliekaanvallen. Toen kwam ook de vermoeidheid en daarna de duizeligheid met hoofdpijn en de klachten die ik nu heb. Gelukkig heb ik nu geen last van mijn darmen meer. Maar, man oh man, mijn lichaam is helemaal op. Ik moet zo weer gaan liggen en ik kom zojuist uit bed. Tja, een ontbijtje maken kost mij al heel veel kracht.
@Tassie: zwangerschap is echt topsport en kan je volledig uitputten. Je lichaam is zo hard aan het werk die eerste fase. Bij mijn zoontjes zwangerschap haalde ik 's avonds 8 uur niet om mijn ogen open te houden en deze keer had ik ook overdag vaak een enorme wegtrekker op mijn werk. Ook als ik iets extra's gedaan heb, veel gelopen, gewinkeld dan val ik ook overdag nog extra in slaap. Jij hebt ook nog eens darmproblemen erbij. Dus allerlei redenen waarom het voor jouw lichaam nu extra zwaar is. Nou, meid, doe rustig aan en ik hoop echt dat er een betere tijd voor je gaat komen, want het is en blijft een bijzondere tijd zo'n zwangerschap. Hier mijn laatste dagje vrij voor mijn verlof. Maar ben toch aan het werk. Er lagen nog allerlei klusjes die af moeten, en ik moest nog wat uren inhalen omdat ik teveel verlof opgenomen bleek te hebben vorig jaar. Dus doe dat nu nog maar even. Morgen mijn laatste dag werken en ik weet uit ervaring dat zo'n laatste dag ook hectisch verloopt met alles nog nalopen e.d., dus wat af is, is maar af. Inmiddels is het hier dag 3 van de verbouwing aan onze douche. Het zou 2 wkn gaan duren, wat ik al lang vond, maar nu zei degene die de verbouwing doet, gisteren tussen neus en lippen tegen iemand dat het 2,5/3 wkn zou gaan duren. Ik hoop echt dat dat niet waar is, want dan word het voor mij echt wel heel kort dag en wil ook nog een beetje van mijn verlof genieten, op mijn gemak de babykamer in orde maken, zonder een man in huis de hele dag, zonder stof en gekruip onder plastic door. We hopen dus maar op het beste.
@sneeuwmees; och, dat is inderdaad geen fijn vooruitzicht. Natuurlijk wil je lekker gaan genieten van je verlof en dus lekker rommelen in huis. Ik hoop dat het over iemand anders ging en dat het bij jullie lekker met 2 weken klaar is! Tjee, vandaag ook al aan het werk. Maar gelukkig is morgen echt de laatste dag. Wat dat betreft bof ik wel heel erg. Ik hoef absoluut niet vervangen te worden tijdens mijn afwezigheid. Het is alleen lastig met bepaalde dagen qua bezetting. Ik heb helaas nog geen echte voorpret gehad tijdens mijn zwangerschap. Ik kan echt niet winkelen (ik ben wel een paar keer weggeweest, maar dat waren ook geen successen en ik wilde dus al snel naar huis), zelfs meegaan met boodschappen doen is al een te grote opgave. In huis doe ik bar weinig behalve hangen en liggen op de bank. Tja, als ik het zo teruglees van mijzelf was het eigenlijk een stomme actie om gisteren weer naar het werk te gaan. Maar ja, nu weet ik wel zeker dat het echt niet gaat. Ik moet maandag weer bloed laten prikken en ik hoop dat er iets uitkomt, gewoon, omdat ik dan kan aantonen wat er aan de hand is en dat ik mij niet aanstel. Sorry, hoor, ik had het mij gewoon zo anders voorgesteld.
Sneeuwmees, is ook niet niks verbouwen en hoogzwanger, pff...succes, hoop dat het snel klaar is! En eindelijk bijna verlof. Wat gaat dat toch nog snel allemaal he! Knorretje, wat een goed initiatief van die meiden! Tassie, wat vervelend dat je zo ziek bent zeg...super veel beterschap. Hier gaat het wel weer...ook slecht geslapen, was zo aan het malen dat ik maar een half slaaptabletje gepakt heb. Vriendin van me was gewoon binnen een ronde al zwanger... Pff.. Ik was zelf ook weer zo eigenwijs er naar te vragen want anders had ze het niet eens gezegd. Ze vroeg zelfs of ik wel zeker wist of ik de echo wel wou zien. Wel erg lief dus.. Pno doet ook al niet echt mee, van de 900 willen ze maar 300 vergoeden. Omdat aanvullend maar driehonderd vergoed. Nu gaan ze dus kijken of het onder basis of aanvullend valt. Ik zei al dat is niet mijn probleem, jullie hebben beloofd dat je het zou vergoeden. Dus nu gaan ze de zaak opnieuw beoordelen. Ik al heel emotioneel aan de telefoon zeggen dat ze zo wel voor nog meer stress zorgden. Maar meneer kon geen toezegging doen.. Ik heb gezegd dat ik morgen, vandaag dus verwacht iets van ze te horen en dat ik anders zelf weer bel... Zucht..snap sowieso niet wat er aan onze zaken te 'beoordelen'. Valt. Net of we die spuiten voor de lol in de buik zetten...
@Tassie: herken dat ook wel, hoor. In mijn hoofd denk ik nog van alles te kunnen, maar merk ook dat ik veel dingen niet meer kan. Dus lang slenteren, winkelen zit er voor mij ook niet meer in. A.s. weekend willen we met een vriendin van mijn man afspreken, die ons steeds van alles doorstuurt of dit niet leuk is om te doen of dat. Ik word al moe bij de gedachte. Pff.... Wat mij betreft gewoon lekker ergens een restaurantje induiken en koffie/thee leuten en geen ingewikkelde dingen meer. En ook ik had het me zo anders voorgesteld. Gisteren weer in tranen thuis gekomen van de pijn. Aan de andere kant, als ik dan hier zoveel verdriet zie van meiden die zo graag zwanger willen worden, voelt het ook weer ondankbaar te klagen. Maar het valt me soms echt heel erg zwaar om continue pijn te hebben, al vanaf week 16. Degene had het wel degelijk over onze verbouwing, maar ik zal achter de schermen nog wel wat druk uitoefenen. Het bedrijfje is van mijn zwager en die zei dat het 2 wkn zou gaan duren. Dus zal hem even vriendelijk doch dringend vragen zijn collega even wat aan te sporen achter de schermen. Desnoods maar in het weekend of een avond door. @Lets: ach, meid, naast het verdriet om het nieuw van je vriendin ook nog eens gedoe met de verzekering. Het houdt niet op. Denk dat maar weinig mensen (apothekers en verzekeringsmaatschappijen) beseffen hoe emotioneel en zwaar de mmm is en dat je dan gewoon geen gedoe wilt hebben als je al in zo'n traject zit. Ik hoop dat ze het snel oplossen. En ja, dat nieuws van je vriendin dat het zo snel raak was, zat je inderdaad niet op te wachten. Wel lief dat ze toch, voor zover mogelijk, probeerde rekening te houden met je gevoelens. Dikke knuffel, meid!
@Lets; ach, meid, het zit je ook niet mee. Op extra stress zit je niet te wachten. Bah, ik begrijp die verzekeringen echt niet! Inderdaad wat Sneeuwmees ook zegt: ze begrijpen niet hoe zwaar en stressvol zo'n MMM-traject is. Ik hoop dat je vandaag goed bericht krijgt. En dan het nieuws van je vriendin. Wat ongelooflijk moeilijk en confronterend voor je. Als ik het goed lees heeft ze wel haar best gedaan om het zo voorzichtig mogelijk te vertellen, maar toch.......Als ze weer naar huis is, blijf jij toch met een leeg gevoel achter. Althans zo kan ik het mij voorstellen. Meid, heel veel sterkte! @Sneeuwmees; dat heb ik ook, dat hier heel veel meiden zijn die zo graag zwanger willen zijn en dat ik maar loop te klagen over mijn zwangerschap. Helaas ik heb geen vriendinnen waaraan ik het kwijt kan en ik vind het toch wel fijn als ik mijn hart kan luchten ergens. Het voelt inderdaad dubbel, omdat dit toch een mmm-clubje is........ en ik niemand wil kwetsen. Het raakt mij om te lezen dat jij zoveel pijn hebt elke dag! Ik hoop voor je dat straks wanneer je verlof hebt, je pijnklachten afnemen zodat ook jij kunt gaan genieten! En inderdaad, zet je zwager maar onder druk, hoor, wat de badkamer betreft!!!
Dames breek even in. Even ter info . Was al eerder gemeldt geloof ik maar synarel is echt een groot om hier te krijgen. Bij groothandel is het ook bijna niet te krijgen. Haal dus zoveel mogelijk in dd. Bij mij gaat er ook om hangen of het haalbaar is voordat ik start. Denk ergste geval rit duitsland? Maar goed..denk waarschuw jullie vast hiervoor
@Tassie: ik heb hetzelfde dat ik niemand om me heen heb, met wie ik die kwaaltjes kan delen of kan klagen. Doe dat voldoende tegen mijn man, maar hij voelt niet wat ik voel. Ook al is hij erg bezorgd als ik weer eens van de pijn door een been zak of het even 'uitgil'. Ja, de pijn is niet fijn. Probeer dan maar voor te stellen waarvoor je het doet en dat het straks (hopelijk) voorbij is. Maar kan wel eens jaloers zijn op vrouwen die fluitend en bijna huppelend door een zwangerschap gaan. Het is ook nooit goed, hè? Dus ik vind het ook fijn hier toch af en toe wat te kunnen posten, al is het altijd dubbel omdat je dus ook niet teveel wil klagen of anderen pijn wil doen. Uiteindelijk is het mooiste dat dit een topic wordt dat zichzelf 'opheft' en dat we allemaal zwanger mogen zijn en naar elkaar kunnen klagen over kwaaltjes. @Arie: zo te horen weer een 'hindernis' erbij wat synarel betreft. Wat een ellende, toch, dat medicijnengedoe. Ipv dat ze eerst eens orde op zaken stellen voordat ze alles op z'n kop zetten daar in Den Haag en de mmm-vrouwen hiermee een en al ellende bezorgen. Ik hoop voor jou dat het toch nog op tijd binnen is.
Sneeuwmees idd. Mmm is al erg genoeg. Vind geen probleem om voor te schieten maar dan moet het wel verkrijgbaar zijn. Ik ga denk ook dd mailen voor as het niet op tijd binnen is. Grappige is dat duidelijk vermeldt was bij de beslissing van deze veranderingen dat wij hier niet de dupe van mochten zijn echter ga je naar het buitenland zoek het uit. Komt vast goed maar dat gestress zeg pff. Overigens had ik het ook verkeerd begrepen en gaan de kosten van de meds van je ivf potje af..en ik ben net zoals jou een low responder dus hoppa hoge kosten. Hopelijk werpt het zijn vruchten af straks
@Arie: denk dat het belangrijkste is dat er vooral duidelijkheid komt en dat het hoe dan ook ten alle tijde hoe dan ook verkrijgbaar moet zijn. De een kan het hier wel via de apotheek krijgen, de ander niet. De een wordt het beloofd dat het kan en als die dan bij de apotheek komt, kan het toch ineens niet. Vreselijk lijkt me dat. Ik ben van mezelf nooit zo mondig en had met mijn eigen apotheek ook wel eens wat gedoe. Het scheelde voor mij dan wel dat als ik eenmaal met een poging was gestart en ik stijf van de hormonen stond, dat mijn assertiviteit ten goede kwam.
Sneeuwmees. Ja precies duidelijkheid zou fijn zijn ook bij de verzekeringen. Haha. Ik heb ook gehoord dat ik een heks was tijdens hormonen. Zowel prive als werk. Ben nu ook heel erg benieuwd wat deze meds gaan doen. Maar normaal ben ik al mondig af en toe teveel haha. Het komt ook vast wel goed maar je wordt er zo moe van .
Hoi meiden alvast sorry dat ik niet op jullie reageer, maar dat lukt op t moment echt even niet. Ben net terug van de echo en het wordt nog slopender....er was dit keer wel een kloppend hartje, maar qua groei loopt het ruim anderhalve week achter. Volgende week donderdag weer echo. En dat terwijl we ons al hadden voorbereid op een weekend cytotec