Hoi, dames, ik lees nog steeds mee af en toe. Zoveel geluk als ik heb gehad in 2013....zoveel zit nu juist tegen. De laatste cryo-terugplaatsing is ook mislukt. Ik zal weer opnieuw moeten beginnen met ivf. Ik heb toch heel sterk het idee dat de innesteling mis gaat. Vandaag toch nog even verdrietig (gisteren op dag 31 ongesteld geworden), erg lastig want ik wil natuurlijk niet dat mijn dochtertje het merkt. Onze leeftijden spelen toch ook een rol, wij zijn niet meer één van de jongsten. Het valt gewoon heel erg tegen....... Ook ben ik bang dat ik niet meer mag dit jaar aangezien DD dicht is in de Kerstvakantie (2 weken) en je tot ergens in november de tijd hebt om te starten. Deze cyclus is sowieso een gemiste kans aangezien ik weer op gesprek moet en natuurlijk geen medicijnen heb. Ik denk dat ik in deze cyclus voor scratching ga waar dr. C. het al over heeft gehad met mij. Dan doe ik tenminste iets. Heeft iemand van jullie dit ook gehad? @Klaasje en Mona; wat gaan jullie snel, zeg! Gaan de zwangerschappen ook goed? Niet te veel klachten?
Oh Tassie, wat vind ik dat erg voor je. Zo zwaar die teleurstelling na een eerste poging waar het wel meteen zo mocht zijn. Die scratching zou ik zeker aanpakken, het brengt de baarmoeder in een goed doorbloedde conditie. Wat je schrijft over innesteling, ik snap die redenatie maar het is gemiddeld zo dat je boven de 35 6 embryo's nodig hebt om tot een zwangerschap te komen. Dus er zijn zeker kansen voor jullie, een voltooide zwangerschap maakt die kansen nog positiever. Sterkte met alles Tassie!
Oh nee tassie wat balen! Ik hoop dat je snel nog een positieve test in handen zult hebben. Weet jij wat de laatste dag is voordat je nog mag beginnen met een behandeling?
Volgens mij heb ik dat zien hangen (op een formulier achter de balie) vorige week toen ik daar was, ik dacht dat er stond 2 december! Verzekeringsvraagje, ik zit bij Delta Lloyd verzekerd. Nu heb ik een goedkeurig voor een IVF behandeling gekregen (terwijl het ICSI waarschijnlijk wordt, dus die discussie loopt nog). Nu begreep ik dat DD het volledige bedrag van de vier fases bij mij in rekening brengt, ongeacht ik nu de stimulatie daar wel of niet laat doen. Ik wilde dus de stimulatie in mijn streekzh laten doen, maar dat krijg ik dan dus niet vergoed! Dat zou ons dus veel geld gaan kosten. Hoe is dat bij jullie verzekeringen geregeld?
Willeke, ik heb een poging gedaan toen ik bij CZ verzekerd was en een poging bij PNO zorg. De stimulatie heb ik altijd deels door het streekziekenhuis laten doen zonder dat aan te kondigen. Ik heb nl gewoon gedaan wat me op dat moment het beste uit kwam en dat wist ik echt nog niet tijdens het invullen van zo'n formulier. Nooit iets van gehoord, gezien of betaald. Verzekeraars proberen je echt met een schrikbewind bang te maken is mijn bescheiden mening. Wij hebben vandaag heel mooi nieuws gehad dat de nipt test goed is, toch wel heel fijn ondanks dat ik de Nipt voor mijn vriend deed. Ik wilde nl niets doen.
Hmm.. ja ik heb dat nu zo aangevraagd en daarop is de vergoeding gebaseerd.. ik had geen idee dat DD 1 compleet tarief hanteert, ook al maak je geen gebruik van hun echo-afspraken tijdens de stimulatie. Dat is toch eigenlijk ook gek? Valt daar niet over te praten? Of hebben jullie allemaal de stimulatiefase daar gedaan?
Sneeuwmees en Klaasje, om op het vorige terug te komen: ik laat me idd echt in de war maken door de twee uiteenlopende opinies van beide ziekenhuizen Maar vanmorgen nog even telefonisch contact gehad met dr. S en hij kijkt er toch wel heel anders naar (meer naar mijn zin ). Hij zei, door de lucrin is je eierstok geslonken, maar de cyste niet. Logisch dat je alleen nog maar cyste ziet. Maar als je gaat stimuleren dan verschijnt er meestal wel weer weefsel waar follikels aan groeien en dan kunnen ze er vaak wel weer bij. Bovendien ben je onder narcose dus dan kunnen ze sowieso wat 'ruiger' doen Ik ben dus weer gerustgesteld! Ik vertrouw gewoon op zijn jarenlange ervaring met endometriose (dat noemde hij nog even) dus hij weet echt wel wat hij doet inderdaad..
@Tassie: wat een teleurstelling, meid! Herken het ook wel dat toen ik van de oudste snel zwanger raakte, ik dacht dat dat bij een tweede ook wel zo zou zijn. Als dat dan langer duurt (en je weet niet precies waar het dan aan ligt), dan word je langzaam gek. Zeker als het klokje hard doortikt. Hoop van harte dat de scratching de succesformule gaat worden (zoals bij sommigen hier ook al net dat verschil heeft gemaakt). Sterkte en een knuffel! @Willeke: fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en vertrouwen in dr. S. hebt. Het is inderdaad een zeer ervaren arts, dus je bent bij hem in goede handen. Als hij geen kansen ziet, is hij ook eerlijk genoeg om dat aan te geven. Dat vind ik het mooie van DD dat dr. S. iedere vrouw als individu behandeld met ieder een eigen behandelplan. En niet zoals in mijn eigen zkh een knip-plak protocol, met iedereen exact dezelfde medicatie met het enige verschil de doseringen die afhankelijk was van de leeftijd van de vrouw. Ik hoop dat dr. S. jullie wens uit laat komen. @Klaasje: gefeliciteerd met je de goede NIPT-test. Lijkt me toch altijd even spannend als je in afwachting bent van de uitslag. Weten jullie nu ook het geslacht al? (hoef je niet te zeggen, hoor). Maar dacht dat je dat bij de NIPT gelijk erbij kon horen. We hebben op ons werk allemaal individuele gesprekken gehad met een begeleider. Die gaat alle gesprekken analyseren. Iedereen is (gelukkig) erg eerlijk geweest, dat hij na enkele gesprekken als door had waar de schoen wringt. Nu nog wachten op de analyse en vooral afwachten hoe mijn leidinggevende erop gaat reageren en nog belangrijker wat de vervolgstappen zijn. Het zal nog even onrustig blijven, vermoed ik.
Waarom zou dat gek zijn? Als je in Nederland van 2 ziekenhuizen of klinieken gebruik maakt krijg je ook nergens korting hoor. En er zijn wel eens uitzonderingen die wel 5 follikelmetingen nodig hebben als de normale 2 a 3, die betalen ook niet meer.
Ik vind het wel bijzonder dat je voor iets moet betalen waar je geen gebruik van maakt want ik doe de echo's daar niet. Fijn dat de nipt uitslag goed was! Waarom hebben jullie ervoor gekozen dat te laten doen?
Dan zou ik je aanvraag opnieuw indienen, met ICSI zonder de echo in ziekenhuis afspraak. Stel dat je een fm op zaterdag nodig hebt, dat doen de meeste streekziekenhuizen niet. Sowieso is het raadzaam je tweede fm in DD te doen om de punctie echt goed af te spreken. Er zit zo snel een foutje of andere interpretatie in meten en dan puncteer je straks onrijpe eicellen. En je krijgt je volledige vergoeding zonder een haan die kraait als je toch even 1/2 fm'etjes in de buurt doet. Eigenlijk moet je gewoon heel brutaal zijn in dit traject! Wij hebben een nipt test gedaan omdat ik de kansberekening bij de combinatie test zo'n onzeker gevoel vind geven. Nipt geen definitief uitslag op afwijkingen op chromosoom 13,18 en 21 en afwijkingen aan het geslachtchromosoom. Zelf had ik helemaal geen enkele test willen doen maar mijn partner wel, dan maar de meest duidelijke.
Dag meiden, ik heb een vraag aan jullie. In 2011 ben ik zwanger geworden middels icsi in Düsseldorf van een tweeling. Nu willen we vraag voor een derde kindje gaan. Ik ben verzekerd bij menzis en er wordt nu veel minder vergoed. Hebben jullie enig idee hoeveel het Nederlandse tarief is voor icsi, wij zouden dan 75% van dat bedrag gedeclareerd krijgen. Is 1 van jullie ook bij menzis verzekerd? Hoe is dat gegaan? Ook lees ik vaak goede berichten over NPO. Of hebben jullie een ander advies qua verzekeringen? Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes liev
@willeke, ik ben ook verzekerd bij Delta Lloyd en in 2013 icsi gedaan in DD. Ik weet zo niet meer precies wat we vergoedt hebben gekregen maar niet het volledige bedrag. (ligt er natuurlijk ook aan hoe je verzekerd bent). De embryoscoop in elk geval niet, de rest dacht ik wel maar dat zou ik echt in mijn papieren moeten terug kijken. Ik denk dat je in DD een soort van "pakket" betaald. Gewoon 1 behandeling van a tot z en wat je dan wel/niet daar doet staat er los van. Zij declareren gewoon dat "pakket". Volgens mij staat het in de verzekeringsvoorwaarden ook omschreven in 4 fases. Maar waarom zou je niet de hele behandeling in DD doen? Weet niet hoe ver het voor jullie rijden is, maar wij hebben 1 x een intake gehad, toen 1 x een behandelplan, 2 echo, 1 x punctie en 1 x tp. Dus op zich valt het tijdens de behandeling wel mee, 4 x op en neer naar DD. Ik vond het in elk geval de moeite waard.
Klaasje, ja ik ga het zo doen zoals je aangeeft, heb nu teruggemaild dat we toch besloten hebben de stimulatiefase ook in DD te doen. En wat je zegt, mede ook omdat mocht er een keer in het weekend een echo plaats moeten vinden en mijn gyn is dan niet aanwezig dan kan ik inderdaad alsnog. Ga wel gewoon de andere echo's bij mijn eigen gyn doen en dan zien we wel, die declaraties vinden toch altijd maanden later plaats dus wellicht dat dat niet opvalt En anders een zorg voor later! Mikka, ik had bij mijn eerste ivf 5 echo's nodig voordat de punctie uiteindelijk werd gepland (ben een beetje een dieseltje, kwam wat laat opgang ) dus ik dacht ideaal als ik die echo's in NL laat doen! Het is voor ons 2 uur heen en 2 uur terug dus kost veel tijd. Heb een eigen bedrijf dus dat kan wel een lastig zijn (deze maanden zijn top drukte ). Maar misschien heb ik hier in DD wat minder echo's nodig.. dat is even afwachten. Ik kijk in ieder geval uit naar donderdag! Liev, ik dacht dat Delta Lloyd voor icsi 2040,- vergoed. (totale pakket) Hebben jullie ook 'extra' opties gekozen zoals scratching, embryoscoop etc?
Stiertje, van harte gefeliciteerd met jullie dochter!!!! Wbt verzekeringen zou ik echt overstappen naar PNO. Ik zat voorheen ook bij menzis, hoop gedoe en lang niet alles vergoed gekregen. Werd pas achteraf berekend wat ik terug zou krijgen. Bij PNO kun je gewoon iedere rekening tussendoor indienen. We hebben gelukkig nog wel een deel van de niet vergoede kosten bij de belasting terug gekregen.
Wij hebben embryoscoop gebruikt, deze werd helaas niet vergoedt maar gelukkig zijn die kosten nog te overzien. (vonden wij). van de 11 eicellen 8 bevrucht, uiteindelijk 4 in de scoop, en er is nog 1 blasto ingevroren en uit 1 tp is mijn zoontje geboren.
Ik heb veel gedaan in Dusseldorf behalve ivf: Embryoscope Hysteroscopie en scratching Uitgebreid immuun onderzoek 1x terugplaatsing met assited hatching. Alles is vergoed door PNO op de assited hatching na omdat ik die op advies nooit gedeclareerd heb. Totale maximum vergoeding bij PNO is 2x 2043 voor 1 ivf en aanvullend fertiliteits onderzoek zoals hysteroscopie, scratching en immuun wordt los ook volledig vergoed. Dat was iets van 1300 tezamen. Assisted hatching kostte destijds 160,- Ben heel benieuwd of PNO volgend jaar nog steeds een goede verzekeraar is voor fertiliteit in het buitenland.
Ik heb inderdaad ook fanalen erbij gedaan: - Icsi met picsi - uitgebreid immunologisch onderzoek - calcium-activator - embryoscoop - scratching - intralipid infusen Bij pno ook alles vergoed gekregen behalve de intralipid. Hopelijk gaat pon daar niet teveel in veranderen, maar ben er ook wel een beetje bang voor. De eisen zijn vorig jaar al strenger geworden, zo is was er ineens de medische selectie. Dus als je al eerder behandelingen had gehad kon je niet de 2 uitgebreidste pakketten nemen.
Ohja, de intralipid infusen. Bij mij zijn die wel vergoed maar kreeg een brief dat dat een foutje was en dus alleen deze keer werd geaccepteerd en in het eventuele vervolg niet meer.