Nog 800 berichtjes, dan mag er weer een nieuw deel van dit topic geopend worden : @Bbibi: gaat goed hier. Kleine meid groeit als kool, is al rond de 5 kilo, en begint al zo leuk om zich heen te kijken en te lachen. Goddank 's nachts steeds minder vaak eruit (afgelopen week voor 't eerst maar 1 keer), want dat valt me nu wel zwaarder, met de tweede. Grote meid doet 't ook goed. Ze is superlief voor haar zusje, komt de hele dag kusjes geven. Maar 't is wel een pittig peuterpubertje, waar we regelmatig strijd mee hebben. Tsja, zo'n oudejaarsdag brengt altijd wat overpeinzingen. Vorig jaar rond deze tijd zaten we midden in de poging voor een brusje en was net de eerste (verse) tp mislukt. Ik vond het zwaar. Maar achteraf gezien is het ons heel snel gelukt: bij de 3e tp al en in totaal maar 1 behandeling nodig gehad. We hebben (opnieuw) heel veel geluk gehad, dat besef ik elke dag weer. Het hoofdstuk 'behandelingen' gaat nu voor ons dicht. Over een paar maanden word ik 43 en vanaf dan worden MMM-behandelingen niet meer vergoed. Het voert ons te ver om er zelf heel veel geld tegenaan te gaan gooien. Bovendien: we tellen onze zegeningen. Twee gezonde kindjes zijn meer dan we ooit hadden durven hopen. Maar anticonceptie, daar hebben we niet zo'n zin in. Dus als de natuur nog een verrassing voor ons in petto heeft: van harte welkom (maar eigenlijk geloof ik daar niet in). Lieve meisjes: ik wens jullie een warm en liefdevol 2016, met degenen die jullie lief zijn. En ik wens dat er het komende jaar veel nieuwe DD-baby's geboren mogen worden.
Ik sluit me aan bij je mooie woorden Stiertje, het is inderdaad voor mij ook de dag waarop mijn MM wereld het meeste stil stond, dat ellendige nieuwjaar. Terugblikken op mislukte pogingen/behandelingen wat je niet vrolijker maakt. Voor mij is dat alweer 2 jaar geleden, lang en kort tegelijk. Sterkte vanavond meiden ik kan alleen maar hopen voor jullie dat het de allerlaatste rottige oud en nieuw zal zijn.
Ook namens mij voor iedereen een heel mooi 2016 waarin dromen (eindelijk) mogen uitkomen met heel veel geluk, liefde, gezelligheid en een goede gezondheid! Meiden, proost!!!
Ik sluit me ook aan bij de mooie woorden van Stiertje en Klaasje! Ik hoop met heel mijn hart dat 2016 een mooi jaar mag worden en al jullie dromen in vervulling gaan.. Dikke knuffel ...
Ik wens iedereen ook een heel gelukkig, liefdevol en gezond jaar. Dat inderdaad jullie langgekoesterde wens eindelijk uit mag komen. Ik vond oudjaarsavond ook altijd confronterend. Zo teleurstellend weer een jaar af te moeten sluiten met lege handen. Aan de andere kant gaf 1 januari me ook altijd weer een soort van strijdkracht. Een heel nieuw en schoon jaar voor de boeg, waarin het toch echt moest gaan lukken... Blijf hoop houden, hoe moeilijk en uitzichtloos soms ook. Want op een moment dat je het niet meer verwacht, komen dromen soms toch uit. Knuffel voor allemaal!
Wat een mooie lieve woorden allemaal hierboven en zooooo herkenbaar!!Ik sluit me daar helemaal bij aan. Ik wens voor iedereen ook een gezond 2016 en dat een ieder zijn/haar wensen in vervulling mogen gaan. @sneeuwmees, ik denk dat we in elk geval in 2016 een poging gaan wagen. We hebben nog een cryo dus dat traject kan ik denk ik nog wel opbrengen, weet alleen niet als het niet lukt hoe ver ik/wij dan weer willen gaan dus dat is ook wel weer eng. We hebben natuurlijk 1 gezond kindje en daar zijn we echt super blij mee! Maar de wenst voor een 2e is er ook.
Meiden ook allemaal een goed gezond gelukkig 2016 gewenst. En voor de dames in de MMM dat dit jullie jaar mag worden waaeon jullie wens in vergulling gaat en jullie ook zwanger mogen raken!!! Zon oudjaarsavond was idd altijd vreselijk ! Jaar over jaar overnieuw! Hoe pijnlijk iedere keer weer. E ook dat werd zwaarder en zwaarder prff... Op naar een beter jaar voor jullie meiden! Xx Sneeuwmees wooooow wordt je manneke alweer 2 jeeeeetje wat gaat het toch vreselijk snel! Nou ik weer nog heel goed dar je zwanger was! Is het nu alweer zoveel verder! Tijd vliegt echt! Hahaha breekt hij de tent af ja Hier ook zon ding wat graag de vaasjes en fotolijstjes overal af trekt hihi... Lekker van genieten jullie hebben er ook zo lang op gewacht! Idd tijd genoeg ( buiten mijn amh om ) dat is helaas een ander verhaal! Ik heb gezegd dat als ik er nog een keee goor wil gaan beslis ik uiterlijk op meiskes 3e verjaardag! Dus ach... Een jaar en kleine 10 maanden te gaan dus heb nog even de tijd ... Precies wat je zegt komt tijd komt raad! Eerst maar eens van ons meisje genieten zonder zorgen en stress van de mmm. Wil ook graag dankbaar en gelukkig zijn met hetgeen we wel hebben hihi Stiertje gaat ook alweer hard met jullie tweede meisje! De oudste begrijpt zij het al ? Vind ze het ook leuk haar zusje of nog geen intressen ( of jaloers kan ook?) .. En logisch dat je niet meer aan de anticonceptie gaat! De wonderen zijn de wereld niet uit! Kijk maar bij sneeuwmees en bij loontje! Ook beide spontaan zwanger van de tweede dus alles is mogelijk Lekker genieten van je meisjes!
@advies gevraagd, gisteren bij kruidvat wat vitamine van het DD lijstje ingeslagen maar nu snap ik de omschrijving van de vitamine D niet.... Op het lijstje van DD staat vitamine D3 en dan 2000ie. Ik heb nu van kruidvat merk vitamine D (staat verder geen 3 achter dus weet ook niet zeker of het de goede zijn) maar bij samenstelling staat dan D3 10ug. Dan zou ik 10 tabletten per dag moeten pakken, dat lijkt me beetje heel erg veel. Weet in elk geval zeker dat we dat de vorige keer niet hebben gedaan. Goede voornemen is in elk geval om vast met de vitamine te beginnen, kan nooit geen kwaad en dan zien we het wel. Natuurlijk nog voor iedereen de allerbeste wensen voor 2016!!!!
@Mikka: het gaat echt om vitamine D3 en niet alleen D. Ik had altijd de vitamine D3 van Solgar (wel prijzig overigens), die waren 1000 ie, dus daar moest ik dan 2 tabletten per dag van innemen. Je kan ze ook bij de drogist of bijv. bij De Tuinen krijgen. Ik heb wel eens gehoord dat vitamine D3 zorgt dat het schilletje makkelijker toegankelijk wordt. En ja, je weet maar nooit waar het goed voor is.
Voor iedereen de beste wensen, en poeh wat ben ik hier een tijd niet geweest en al zeker niets gepost. Ook wij overwegen om voor een 2e kindje te gaan en dan toch naar DD omdat een 2e keer zoveel geluk geloof ik niet echt in. Pas in maart of april maar toch de gedachten is er. @ Mikka kan jij het lijstje van Dusseldorf posten, dan kunnen we daar alvast eventueel mee beginnen, ik heb het niet meer.
Mikka, ik had altijd die van de tuinen. Heb misschien nog wel wat liggen. Als dat zo is, mag je het van me hebben. Kan het alleen nu niet checken want ben nu met vakantie op Ameland. Zaterdag weer thuis!
https://www.deonlinedrogist.nl/images/res/_Pharma_Nord_5709976137301_newwwm_502_331.jpg Ik heb deze altijd gebruikt 2 stuks per keer.
Vandaag scratching gehad, ben benieuwd of daar wat uitkomt. Nu wachten op mijn menstruatie, verwacht ik donderdag of vrijdag. En dan beginnen we weer! Met een progynova-schema. Dr. C vroeg ons of we 1 of 2 cryo's teruggeplaatst wilden krijgen. Omdat ik nog relatief jong ben en dit in NL niet mag hebben we hier eigenlijk helemaal niet over nagedacht..! (Natuurlijk wel aan gedacht maar niet dat het écht zou mogen/kunnen) We hebben nog twee blasto's nu in de vriezer. Wat zouden jullie doen? Ik neig naar twee omdat ik hoop op uberhaupt EEN zwangerschap en mijn menstruaties worden steeds heftiger qua pijn dus de beste oplossing is een zwangerschap. Maar als dit mislukt moeten we gelijk al weer beginnen aan poging 3...
@Willeke: inderdaad lastig als je die keuze nooit hebt gehad en nu ineens voorgeschoteld krijgt. Vanwege mijn leeftijd zijn er altijd 2 teruggeplaatst, dus ik weet niet beter. Ja, gezien jullie voorgeschiedenis zou ik misschien wel overwegen er nu inderdaad twee terug te laten plaatsen, met inderdaad het risico dat je dan wel ineens door je poging bent. Maar tp van 2 geeft gewoon meer kans op uberhaupt een zwangerschap. En als je die beslissing maakt voor twee, moet je je er heel bewust van zijn dat het ook een tweeling kan zijn. Dat moet je echt beseffen of je dat wel wil. Dat kan ik (of dr. C.) niet voor jullie doen, dus daar moet je echt met je man over beslissen. Succes met het maken van de beslissing. Je was er de vorige keer al dichtbij, dus laten we het er maar op houden dat dat een goede generale was en dat het de volgende keer gewoon goed gaat!
Ik heb daar zoveel over gelezen Willeke, wat nu het meeste kans geeft. Bij cryo-blasto's schijnt het toch een hogere kans te hebben om 2x een tp te doen omdat ze beiden al apart ingevroren zijn. Kan is iets van 35% op zwangerschap bij 1 blasto en bij 2 iets van 45%. Is het dan niet beter om 2x1 te doen? Bij embryo's die samen ingevroren zitten in 1 rietje zou ik wel beide terugplaatsen. Ontdooien, doordelen en weer invriezen is veel te belastend voor de kwaliteit. Alleen jij kan de keuze maken, misschien kun je dr C nog eens om een kansen inschatting vragen?
Nou, dr C is zo voorzichtig, die stelt vast 1 voor . Toen wij de 1e behandeling in DD hadden, kozen wij wel voor een tp van 2 blasto cryo's. Eentje daarvan nestelde in en resulteerde in mijn oudste dochter.
Sneeuwmees, dat is dan inderdaad niet iets waar je over na hoefde te denken nee. Een tweeling zou ook zeker méér dan welkom zijn maar ik durf eigenlijk al niet eens aan eentje te denken! Jouw laatste zin vind ik ook mooi en aan die gedachte hou ik me ook zeker vast! Mijn vriend was daarin altijd vrij duidelijk: 1. Maar onderweg naar huis gisteren na het gesprek met dr C merkte ik dat zijn mening daarin ook een beetje begint te kantelen... en inderdaad, uiteindelijk beslissen wij wat we willen. (echt ook nog gek hoor, want ik ben nog wel een beetje gewend om in NL-maatstaven te denken, waarin zelf beslissen bijna niet bespreekbaar/aan de orde is ) Klaasje, ja ik heb hem ook gevraagd wat hij in onze situatie zou adviseren en hij adviseerde om voor twee te gaan. Mede dus door de endo en de beste oplossing om die tot rust te brengen een zwangerschap is. Hij zei dat als je zwanger raakt van twee blasto's, de kans op een tweeling ca 35/40% is. Dus opzich wel vrij fors aanwezig. Heb jij bij jouw tweeling ook twee blasto's teruggeplaatst gekregen? Stiertje, dr. S stelde bij ons intakegesprek 1 voor, maar nu dr. C dus twee.. Hoe gaat het met de kleine? Al helemaal in haar ritme?
Ik acht zijn advies zeker als het goede advies Willeke, dus in dit geval ga ik dan ook mee met 2 blasto's. De kans is dan 35-40% op zwangerschap en indien zwanger 35-40% kans op twee. Enerzijds veel, anderzijds is het er in geval van zwangerschap dus vaker 1 dan 2. Nee, onze tweeling is dag 3 met assisted hatching. Het waren 2 bijelkaar ingevroren cryo's en de kwaliteit was erg matig/slecht bij ontdooien. De ene 7 cellig, B kwaliteit en gefragmenteerd. De ander slechts 4 cellig, C kwaliteit en ook gefragmenteerd. Ideaal op dag 3 is minimaal 8 cellig, A kwaliteit zonder fragmentatie. Bij mij was de kans op zwangerschap al vrij laag, kans op tweeling bij zwangerschap slechts 5%. Dik geluk dus. De kwaliteiten van blasto's zijn weer anders, daar spreekt men over 3-4-5 qua grootte en een dubbele letter voor de kwaliteit met AA als beste en CC als minste. 5 AA is theoretisch de grootste kanshebber. Ik zie zelf vooral veel heil in de pipelle die je gedaan hebt, maar ik ben sterk bevooroordeeld. Ik werd gelijk zwanger na de pipelle bij zowel de cryo terugplaatsing en afgelopen zomer zelfs natuurlijk. Het is vast toeval of geluk maar mochten we onze cryo's ooit ophalen in DD doe ik absoluut weer een pipelle vooraf.
@Willeke: dan zou ik me inderdaad aan het advies van dr. C. houden, zeker als (zo te horen) een tweeling meer dan welkom is. Best een behoorlijk percentage kans op een tweeling. Op mijn leeftijd had ik met tp van 2 volgens de statistieken 28% kans op een zwangerschap, waarvan 5% kans op een tweeling. Dus voor ons was de keuze (als we die hadden gehad) makkelijk gemaakt. En er is niets zo veranderlijk als mannen. Mijn man was altijd heel duidelijk. Geen gedoe met zkh. Maar ja, na een jaar niet zwanger raken, vond hij het prima dat we eens gingen praten. Toen stelde het zkh gelijk ivf voor. En zei mijn man gelijk dat we dat moesten doen. Toen we in NL een beetje vastliepen was mijn man degene die vond dat we voor DD moesten gaan.