Unicorn; ik herken de angst ook. Wij hebben ook beide zwangerschappen angst gehad. Heb je a eens een cervixmeting gehad? En wanneer gaan ze kijken voor een cerclage. Ik denk aan je meid.
Thnx klaasje, lief van je! Hoop dat je gelijk krijgt! Zijn gisteravond toch naar dd gereden ivm het infuus vanmorgen. Toen we nét in de auto naar de kliniek zaten belde de assistent. ik dacht echt, Oké het is nu over.. maar ze belde om te zeggen dat het embryo mooi was doorgedeeld 😅 pff echt opgelucht. Het is nog geen donderdag natuurlijk maar we zijn nog niet uit de race. Infuus zit er ook weer in nu. Heb trouwens ook voor na de tp een neusspray gekregen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Suprefact? Heb ik in de verse IVF ook gebruikt en is om je LF te verlengen/bm slijmvlies goed dik te houden samen met utrogestan.
Willeke, wat voor infuus krijg je? Ik duim zooo voor je dat je emmy het goed blijft doen en dat dit 'm gewoon is!!!! Best fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zo angstig is. Mijn cervix is inderdaad opgemeten maar was nog erg goed. Wordt om de paar weken gemeten.
Klaasje, ja suprefact inderdaad. Morgen mee beginnen. Ik gebruik eigenlijk altijd alleen utro maar misschien is dit wel een gouden formule had voor de mmm ook een korte lf, 9 dgn ofzo Unicorn, dat is een intralipid infuus. uit mijn pipelle kwam dat mijn nk cellen in de bm verhoogd waren. Kan ook door de adenomyose komen. Het infuus zorgt dat dit beter gereguleerd wordt. En verkleint de kans op een miskraam. 2 dgn voor en 2 dgn na de tp krijg ik het infuus en als ik zwanger ben iedere week tot de 10e week. Spannend bij jou ook maar fijn dat je goed in de gaten gehouden wordt! Wat is cerclage?
Een cerclage is een bandje om je baarmoedermond, om de bm dicht te houden. In de tweeling zwangerschap werd de cervix ( Bk hals) telkens gemeten. Als dit te kort is of wordt kan de bevalling vroegtijdig op gang komen. Bij mij was het niet nodig gelukkig maar ben er wel heel veel op gemonitord bij de tweeling. Het komt bij tweeling zwangerschappen geregeld voor dat het wel nodig is om het bandje te plaatsen. Een cerclage komt ook voor bij eenling zwangerschappen hoor, ik heb daar alleen nooit controle of aanleiding voor gehad. Dus die indicaties ken ik niet.
Unicorn; ik heb wekelijks een cervixmeting gehad. En tot 30 weken niks aan de hand en toen kreeg ik zwangerschapsvergiftiging en uiteindelijk is ons zoontje geboren bij 34 weken. Dit was goed te doen. Hij heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen en mocht toen eindelijk mee naar huis. Het is leuker als je een leuke kraamweek hebt maar goed dit was goed te doen. Hoop en bid voor je dat je over 25 weken een mooi kindje in je armen hebt en dat je dan volop kunt genieten!! Gun het je zo
Willeke; klinkt intensief maar als dit werkt (ik ken(de) het niet) dan zeker voor gaan! Vanwege mijn eigen adenomyose groeit mijn baarmoeder zo snel dat dit ervoor kan zorgen dat de placenta losraakt of dat mijn bm scheurt (vanwege het vele littekenweefsel ook). Artsen denken dit te kunnen voorkomen met een cerclage, maar ik hoor daar vrijdag meer over. We'll see. Mijn adeno arts denkt dat er niks aan te doen is en dat we gewoon moeten afwachten wat de natuur doet. Ik ben bang dat hij gelijk heeft maar ik wil me er niet zomaar bij neerleggen. Ik heb nu een baarmoeder ter grootte van een 26 weekse zwangerschap.
Unicorn; ik snap heel goed dat je je daar niet bij neerlegt. Ik kan uit eigen ervaring praten dat je moet doen wat voor jou gevoel goed is en dat je moet blijven vechten voor je kindje! Oh hoop zo dat je over 25 weken een kindje in je armen hebt. En dat je dan eindelijk kunt genieten. Je hebt het zo verdient zeker gezien het voortraject. Eigenlijk zou het niet moeten mogen zoveel zorgen tijdens de zwangerschap! Maar goed als het eindresultaat goed is is het dubbel en dwars waard. Ik leef met je mee! Dikke knuffel
Wow Unicorn dat is zeker pittig! Wist helemaal niet dat dat kon! Krijg je dan nu ook extra controles hiervoor? Heeft dr C hier nog een mening/idee over? Of als je eenmaal zwanger bent dan heb je daar niet meer mee van doen? Hij zei tegen mij dat adenomyose vaak 'als sneeuw voor de zon' verdwijnt bij een zwangerschap. Bij jou dus niet? Ik heb ook adenomyose (volgens mij niet de mate waarin jij het hebt, heb het aan linkerkant met name dacht ik) dus ik knoop het zeker even in mn oren
Ja ik krijg er extra controles voor. Ga iedere week naar het ene ziekenhuis (arts waar de adeno geconstateerd is en die in de toekomst mijn bm verwijdering gaat doen) en de andere week naar het andere ziekenhuis waar het geboortehotel zit waar ik t.z.t. graag zou willen bevallen (dit ziekenhuis ligt 5 minuten bij ons vandaan, het andere ziekenhuis is 40 minuten rijden). Het lastige is dat beide ziekenhuizen hun eigen protocol willen hanteren en mij graag willen houden als hun patient maar zeg elke keer weer 'nee, jij bent voor mijn zwangerschap' of 'nee jij bent voor mijn adeno en niet voor mijn zwangerschap' pfff. Nee, adenomyose verdwijnt niet helaas, dr. C kan daar soms nogal rooskleurig in zijn haha. Tegen mij zei hij ook altijd dat adenomyose geen probleem was om zwanger te worden tot ik hem confronteerde met een map aan wetenschappelijke artikelen, toen draaide hij weer bij. Het is een erg positief ingestelde kerel en niks mis mee, maar soms wou ik dat hij ook realistisch was. Adenomyose verergert wel bij iedere bloeding en ook bij toedienen extra hormonen (dus IVF/ ICSI b.v. kan de adeno doen verergeren. Op het moment dat je zwanger raakt, wordt de adeno niet erger (ook niet minder). MAar omdat het niet erger wordt, is dat vaak al heel erg prettig. Enige dat adeno kan terugdringen is tijdelijke overgang (maar dan komt het altijd weer terug en soms in heftigere vorm) of (en dat is eigenlijk het enige dat echt helpt) een baarmoederverwijdering en definitieve overgang. Adenomyose kan zorgen voor complicaties tijdens een zwangerschap (meer nog dan bij endometriose omdat je bm is aangetast). Vanwege het littekenweefsel kan de rek er op sommige punten uit zijn wat kan zorgen voor bm scheur (interne bloeding, levensgevaarlijk, gebeurt gelukkig zelden), maar daardoor kan ook de placenta sneller los raken omdat de baarmoeder deze niet meer kan vasthouden. Miskraam en vroeggeboorte kansen zijn ook veel hoger dan bij een 'normale' zwangerschap. Mijn artsen zeggen allemaal dat ze hopen dat ik de 26 weken haal. Vanaf daar is iedere dag extra meegenomen. Dat hoeft overigens niet bij iedere adeno patient zo te zijn hoor! Ik heb een zeer ernstige vorm van adeno, mijn hele baarmoeder zit onder de verklevingen.
Toevallig kwam ik hier spieken... thanx dat ik lief ben klaasje😊 Fijn om te horen dat alles goed met je gaat! Idd ik moest elke ronde opnieuw aan de hormonen en ook ondanks de pcos steeds weinig eitjes... Willeke, ik voel met je mee, vreselijk zwaar! Ik heb ook suprefact gehad en de laatste poging ook flink wat prednisolonl ik weet bijna zeker dat het door de prednisolon uiteindelijk is blijven zitten... Tenminste ik ben daar zelf van overtuigd ik vond de suprefact best prettig want toen ik deze gebruikte hoefde ik geen cetrotide (rotspul) te spuiten! Ik hoop zo dat jij het wonder ook allemaal mee mag maken! Unicorn, beetje laat maar wat fijn dat je zwanger bent nu! Helaas geen onbezorgde zwangerschap... Hopelijk gaat het je straks wel lukken om te genieten! (Kon ik zelf ook pas echt na de 20-wk echo, maar daarna dus ook volop genoten) Verder heb ii niet meer alles teruggelezen... Ik geloof dat ik hier toch weer eens vaker moet gaan lezen!
@Unicorn: wat zal het een heftige tijd voor je zijn. Eindelijk die lang verwachte en gehoopte zwangerschap en dan zoveel onzekerheid. Ik dacht bij de tweede zwangerschap ook altijd dat als ik ooit zwanger zou raken, ik een en al geluk zou voelen. Maar niets was minder waar. Ik ben ook vaak zo onzeker en bang geweest. Ik had daar dan geen enkele reden toe medisch gezien (behalve een eerdere miskraam). Maar het lijkt wel hoe langer je op een wondertje hebt moeten wachten, hoe meer je beseft hoe bijzonder het eigenlijk wel is. Mijn eerste cadeautje durfde ik ook pas na de goede 20 wkn echo te kopen. Moet je nu ook bijv. vaker rusten of platliggen? Of helpt dat niets? Ik dacht nl. dat jij ook last van bloedverlies had, toch? We duimen in ieder geval dat de kleine nog lang bij je mag blijven zitten. @Lets: je moet zeker vaker komen buurten! Je wordt gemist..hihi... @Willeke: geen ervaring met suprefact, maar heb wel hier meegemaakt dat bij enkelen van hier het wel (mede) geluk heeft gebracht. En wat zal dat schrikken geweest zijn toen je uit DD gebeld werd. Maar je ziet het. Jullie embryootje doet het goed en wacht netjes op jullie op de dag van tp!
Lets, ja bij mij liggen er inderdaad ook een hoop eitjes klaar. Mijn amh waarde was ook hoog, 4.2. Werd jouw medicatie ook steeds aangepast bij een nieuwe poging? Of gebruikte je wel steeds dezelfde stimulatie middelen? Hoeveel pogingen heb je gehad? Unicorn, ja ik vind het wel positief hoor dat hij optimistisch is, dat geeft mij ook meer vertrouwen. Ik denk er nu ook over na om na deze poging toch even aan de lucrin te gaan... mijn adenomyose veroorzaakt niet zoveel pijn maar de cystes in mn eierstokken helaas wel. Vannacht was ook weer een ramp (meestal snachts pijn, overdag meer in beweging en dan heb ik er minder last van) Mijn eigen gyn kwam trouwens ook nog met embolisatie vd baarmoeder, nieuwe behandelmethode van adenomyose. Heeft jouw arts het daar we lees over gehad? Sneeuwmees, ja nog even fingers crossed tot morgen
Heb trouwens sinds gisteravond echt enorm last van mn eierstokken 😣 zowel links als rechts.. in allebei zit een cyste maar ik durf nu eigenlijk niet te zeggen of het daardoor komt of door de stimulatie...? Liggen (vannacht) en zitten is echt pijnlijk. Lopen gaat wel. Paracetamol helpt iig niet.. wat zal ik doen?
Willeke, ik had een amh die hoger was dan 5. Ben met een lage dosering spuiten begonnen, en zat bij de laatste pogingen wel aan de max. En qua aantal eitjes maakte het niet eens zo veel uit helaas.... Ik heb vier icsis gehad, de derde was ook raak, maar dat werd een miskraam. Ik zou ook even overleggen met dusseldorf wat betreft je cystes... Eigenlijk vind ik het wel weer fijn wat mee te lezen en te schrijven. Klinkt misschien stom voor degene die nog met lege handen staan, maar ik heb het gewoon nog steeds dat ik niet tegen zwangerschapsaankondigingen kan...
Gein Hoe weet ik dat? Moet ik dan dikke enkels ofzo hebben?? Dat heb ik niet echt. Verder ook niet misselijk ofzo. Maar het voelt alsof mn eierstokken op springen staan. Maar heb niet het idee dat mn buik dikker is? Lets, ik had notabene nu meer gestimuleerd (100 gonal f en 75 menopur) tov november (75/75) en de opbrengst was de helft minder! Bizar toch! Wel heb ik 4 dgn minder gestimuleerd en daar baal ik nu dus van Dr S doet de tp morgen (als het allemaal goed gaat), dat vind ik wel fijn. Vraag wel even of hij er naar kijkt.
Oh Lets dat is stiekem best herkenbaar hoor. Ik heb vaak een duiveltje wat tegen me spreekt bij aankondigen dat ik denk; waarom jij nou weer? Ik heb stiekem anderen bovenaan staan die het beter voor elkaar hebben. Erg he? Willeke dat klinkt echt niet lekker joh, lukt het om veel water te drinken? En maar flink pijnstilling pakken want rust is ook goed. Ik heb vandaag dan ein-de-lijk de uitslagen van het Zika onderzoek. Voor dat de bom in de media barstte ben ik in besmet gebied geweest, bij een zwangere vriendin die daar woont met een andere zwangere vriendin. Als het eerder bekend was was ik natuurljk nooit gegaan. Maar alles in orde dus, stiekem een opluchting ondanks dat ik al niet ziek geweest ben oid.