ICSI in Düsseldorf deel 5

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Stiertje73, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Gein, bij mij waren de testen van de tweeling gewoon normaal en niet sneller op de CB digitaal. Van ons eenling meisje had ik enorme knallers en een voorlopende CB digitaal dus het zegt echt niets. Uiteraard wel een echo inplannen in je 6e week!

2. Gein

Gein Bekend lid

19 aug 2014
    905
    148
    43
    NULL
    NULL
    Klaasje; oh het maakt me niet uit hoor als alles maar goed gaat das veel belangrijker. Of het er 1 of 2 zijn ben ik nu niet zo mee bezig. Ik heb 8 april mijn eerste echo.

3. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

14 okt 2007
    1.247
    0
    36
    Noord-Holland
    Gein Gefeliciteerd

4. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    @Gein: gefeliciteerd! Ik hoop dat de zwangerschap goed verloopt.
    Wat een heftig verhaal van het kindje dat jullie verloren hebben, dat moet het ergste zijn dat je als ouders kan overkomen :(

Ik heb hier zelf een tijd geleden een aantal berichtjes geplaatst, maar ben daarna wat minder actief geweest op ZP. Zoals jullie misschien nog weten was ik bezig met mijn eerste ICSI behandeling in DD en daar ben ik zwanger van geworden. We hebben heel erg veel geluk gehad, want er bleek uiteindelijk maar 1 embryo te zijn. Deze heeft zich door gedeeld tot blasto en zit nu nog steeds lekker warm op de juiste plek.

Zijn er dames hier die een NIPT hebben gedaan? Kan iemand me zeggen vanaf wanneer ik bloed kan laten prikken? Ik had contact gehad met Gendia en zij geven aan dat 11 tot 13 weken ideaal is. Maar is dat ook de minimale termijn of kan het ook al eerder? Jullie snappen het al, ik wil het liefste zo snel mogelijk duidelijkheid natuurlijk.
    Verder vraag ik me af of het verstandig is om parallel hieraan ook een combinatietest in te plannen. Als de NIPT test immers mislukt omdat er niet genoeg DNA van de baby in het bloed aanwezig is, dan zou dat betekenen dat ik te laat ben voor de combinatietest. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Verder vraag ik me af of de mensen die zwanger zijn (of al bevallen) na een ICSI behandeling in DD, hun zwangerschap ook hebben laten opvolgen in het ziekenhuis. Dr. C. adviseerde mij dit. Toen ik vanmorgen echter de eerste afspraak had met een gyn in een Nederlands ziekenhuis, zei hij dat dit in Nederland bij ICSI niet per se gebruikelijk is. Toen ik hem vroeg wat hij me adviseerde, zei hij dat ik het zelf moest weten. Ik had tijdens het gesprek een aantal keren het gevoel dat hij niet zo blij was met het feit dat ik naar DD was gegaan. Ook op het feit dat ik nadacht over NIPT in het buitenland (in NL kom ik niet in aanmerking) werd enigszins kortaf gereageerd :x

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wow, wat een pracht verhaal Appeltje. Uit 1 embryo, wat een prachtig wonder.

Icsi/ivf zwangerschappen kunnen gewoon bij een verloskundige. Je krijgt alleen een GUO 20 weken ipv SEO vanwege icsi en verder ben je gewoon 'normaal' zwanger.

De nipt kan vanaf 11 weken. Dan is de kans op te weinig DNA zo klein dat je daar echt geen combinatie test voor achter de hand hoeft te hebben. Zou ook heel raar zijn.

Je kunt naar Gendia ( commercieel, verstuurd alleen bloed en doet geen onderzoek) of voor 200 euro minder, ja je leest het goed, naar het UZ Antwerpen waar men de nipt nog uitgebreider heeft dan 13,18,21 en dus alle chromosoomparen test. Uitslag had ik binnen 9 dagen daar.

Heel veel succes met je zwangerschap sowieso!

6. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Appeltje, gefeliciteerd!! Beetje vergelijkbaar met mijn eerste behandeling in DD: maar 1 tp (weliswaar van 2 blasto's) en meteen zwanger!
    Ik ben heerlijk gewoon naar de verloskundige geweest, beide zwangerschappen. Was wel klaar met het medische gedoe. Uiteindelijk toch 2x een keizersnee, maar tussendoor gewone vk-controles.
    Geniet ervan!

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Appeltje: wat een mooi succesverhaal! En gefeliciteerd met je zwangerschap. Heb zelf geen ervaring met de NIPT, dus gelukkig heeft Klaasje je al goed kunnen adviseren. Is er een speciale reden dat je de NIPT wil, of wil je gewoon zoveel mogelijk uitgesloten hebben? Dr. S. zei ook dat als ik zwanger zou worden ik onder behandeling van een gyn moest, maar ik ben bij beide zwangerschappen bij een vk geweest (overigens beide spontane zwangerschappen, alleen wel op een hogere leeftijd). Je moet doen wat je zelf het fijnst vindt, maar toen ik na 3 mislukte ivf's spontaan zwanger raakte wilde ik ook het liefst de zwangerschap even buiten het zkh houden en dat is mij goed bevallen.

8. liev

liev Actief lid

5 nov 2010
    471
    0
    0
    Gein! Ik ben ook zwanger! Zo dankbaar dat het gelukt is, echt onwerkelijk nog. Wij hebben 6 april de eerste echo. Super spannend. Bij jou het bloeden nog steeds gestopt hoop ik? Groetjes liev

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Proficiat Liev!! 6 april 2 jaar geleden maakte ik mijn eerste echo na de tp van de twins. Prachtige dag dus.

10. Gein

Gein Bekend lid

19 aug 2014
    905
    148
    43
    NULL
    NULL
    Liev; wauw gefeliciteerd. Wat super leuk! Nou bij mij is het nog een klein beetje! Maar alleen bij het afvegen soms heel klein beetje roze. Volgens mij komt dat door de utrogestan. Had ik helaas bij mijn tweede zoon ook. Hoop wel dat het gauw stopt word er toch wel onzeker van.

11. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Veldhoven
    Bedankt voor jullie lieve reacties en felicitaties.

@Klaasje: bedankt voor je informatie en tips. Ik wist niet dat ik een andere 20 weken echo krijg, opzich is dat natuurlijk prima. Hoe zit dat precies als je bij de verloskundige bent, hoef je dan alleen voor de 20 weken echo naar het ziekenhuis en verder niet? Ik begin nu een beetje te twijfelen wat ik wil.
    Verder bedankt voor je tip over het UZ Antwerpen. 200 euro goedkoper, dat scheelt inderdaad. Kon je bij deze test ook het geslacht laten bepalen? Ik vind dat niet doorslaggevend in de keuze voor een locatie voor NIPT overigens, maar als het kan dan wil ik het wel weten.
    Ik las ergens op internet dat de combinatietest ook zaken meet die NIPT niet meet (weet niet meer exact wat), weet jij daar meer van? Of zou dat allen gelden bij de NIPT-testen die alleen op trisomie 13/18/21 testen?

@Stiertje: dan lijkt je verhaal inderdaad op het mijne met je eerste poging. Zo zie je maar weer dat je er inderdaad, als je geluk hebt natuurlijk, maar eentje nodig hebt. Werkte het maar bij iedereen zo he? Hoe ging het zwanger worden bij je 2e kindje?
    Jij ook bij de vk geweest zo te lezen, jullie brengen nu wel aan het twijfelen of ik dat niet ook wil.

@Sneeuwmees: wat mooi dat je 2x spontaan zwanger bent geworden na 3x een mislukte IVF. Is dat een kwestie van heel veel geluk of is er iets veranderd in de tussentijd?
    Er is geen speciale reden waarom ik NIPT wil, ik vind het inderdaad prettig om zaken uit te sluiten. Ik dacht ook altijd dat ICSI verhoogde risico's heeft op afwijkingen, maar nu ik internet daar eens op nasla valt dat geloof ik ook allemaal wel mee.

@liev: Gefeliciteerd met je zwangerschap en veel succes met de 1e echo. Je hebt al een tweeling via DD lees ik? Wat leuk!

@Willeke: hoe gaat het met jou zo na de miskraam? :(

12. liev

liev Actief lid

5 nov 2010
    471
    0
    0
    Bedankt voor de felicitaties!!

13. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Wat een positieve berichten allemaal zeg!
    Ik word er helemaal blij van ☺️
    Willeke en Tassie jullie zijn de volgende hoor! Hou vol meiden!

Zei toevallig gister nog tegen mijn man, dat ik soms het gevoel heb het te 'missen'. Misschien verkeerde woordspeling maar we waren 24/7 bezig (als we bijv afspraken privé maakten) waar zitten we dan in de behandeling en dat 5 jaar lang.. Nu is dat niet meer en merk nu hoe intensief die tijd was om er elke dag mee op te staan en naar bed te gaan.. Het meelezen op dit forum, de emotie die erbij komt, het wachten, wachten en nog eens wachten.. Het gevoel waar ligt het aan ga zo maar door dat staat me bij als de dag van gister..
    Het traject is echt niet niks..

14. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Zowelkom: dat had ik ook toen ik na 2 jaar nog niet zwanger was. Ik was ook 24/7 bezig met die speld in de hooiberg te vinden, het ontbrekende puzzelstukje waardoor het misschien wel ging lukken. Dan las ik weer over vitamines, dan weer over poeders die bij anderen geluk hadden gebracht, heb verschillende soorten accupunctuur e.d. gedaan. Allemaal zonder resultaat. Als ze me 's nachts wakker schudde kon ik met data erbij mijn cyclus opratelen. Toen ik zwanger was er in eerste instantie een soort van 'rust' wat er over me heen kwam. En ook vlak na de bevalling had ik een gevoel dat we compleet waren en dat het goed is zo.
    Ik heb vooral daarna even een 'zwart gat' gehad. Ineens hoefden wij niet meer rekening te houden me een evt. eisprong (en die juist niet benutten). Dus dat vond en vind ik zelf nog de meest vreemde situatie. Als ik nu symptomen van de eisprong voel, hoef ik daar niets mee te doen en moeten wie die juist negeren. Heel apart.

15. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Receptioniste/ financieel admin medewerker
    Dusseldorf
    @liev en appeltje wat een super nieuws proficiat meiden!

Klaasje hoe gaat het bij jou nu met je zwangerschap meis?

Zowelkom en sneeuwmees zooooo herkenbaar wat jullie zeggen...
    Slaat natuurlijk nergens op en je wikt niets liever dan van dat klote traject af zijn en heerlijk genieten van je wondertje.. Dat leven tussen hoop en vrees is verschrikkelijk... En toch heel gek goelt het idd als een stukje gemis... Ik had dat ook heel erg en soms nog steeds wel. Dan zeg ik tegen mijn man weet je nog die ritjes in de auto voor iui... Smorgens produceren en dan in rap tempo brengen naar het ziekenhus haha wat hebben we gelachen daarmee... En weet je nog die ritten duitsland ... Dat we weer ergens een broodje gingen eten enz... Klinkt som maar toch ook "leuke" herinneringen aan... En steeds die spanning en met de terugplaatsingen enzo... En idd dat stiekeme llannen wat moeilijk is maar toch ook "grappig"... Herken dat gevoel oo heel erg...

16. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Veldhoven
    Inderdaad, heel herkenbaar wat jullie schrijven, ook voor mij. Ik merk ook dat ik nog veel bezig ben met het traject dat we gehad hebben. Mijn man zegt dan dat ik niet achter me moet kijken, maar moet gaan genieten van de zwangerschap. Maar ik kan het allemaal nog steeds niet geloven, het is zo onwerkelijk. Ik ben ook doodsbang dat het mis gaat en dek me in bij alles wat ik zeg. Aan alles voeg ik haast standaard toe 'als alles goed gaat'. Ik moet daarmee stoppen, want zekerheden krijg ik toch nooit, ook niet na de geboorte. Ik merk hieraan dat de MMM sporen heeft nagelaten, vooral het bewustzijn dat het krijgen van kinderen allemaal niet vanzelfsprekend is.

Ik ben benieuwd wanneer ik de omslag kan en durf te maken van terugkijken op de MMM naar de toekomst met een kindje. Voor mijn gevoel zit het verdriet van de MMM nu nog veel te vers in mijn geheugen en ik heb dat misschien ook nog niet helemaal verwerkt. Zou het vanzelf loslopen naarmate de zwangerschap vordert?

17. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    @Appeltje: ook bij de tweede hadden we snel succes. DD 'werkt' bij ons blijkbaar. Veel mazzel, want ik ben al relatief oud (volgende maand 43). We gingen in december 2014 de ICSI-behandeling in. Resultaat: 3 embryo's. En de derde tp (op 14 februari 2015) was raak. Dus weer slechts 1 behandeling nodig gehad.

@Liev: jij ook gefeliciteerd!

@ego. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik nu 2 kindjes heb, die ook nog gezond zijn. Maar het proces van zwanger worden heb ik nog niet helemaal afgesloten. De MMM wel hoor, wij gaan niet meer naar DD (zou ook een dure grap worden; gezien mijn leeftijd zouden we dat zelf moeten betalen). Maar via de natuurlijke weg is voor ons de kans niet nul. Dus ik denk dat we misschien nog 1 of 2 jaar min of meer actief zullen proberen. En dan is het klaar. Dan vind ik mezelf echt te oud en de risico's te groot. Sowieso zou ik dan echt wel een NIPT laten doen.

18. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Appeltje: denk dat ook voor velen herkenbaar is. Het voelt zo onwerkelijk allemaal, dat je bang bent dat zoveel geluk je weer afgenomen gaat worden. Mijn eerste zwangerschap was spontaan, direct zwanger en heb een vrij zorgeloze zwangerschap gehad. De tweede zwangerschap verliep eigenlijk ook zorgeloos, dat er geen reden voor paniek was. Alleen creëerde ik die paniek zelf als ik weer een steekje of pijntje voelde (of juist niets voelde). Aan de andere kant kon ik het ook niet laten als ik langs een spiegel liep even naar mezelf te glimlachen van 'yes, ik ben zwanger'. Heel dubbel! Deze periode van een zwangerschap is ook een lastige. Je ziet nog niets en het is nog erg nieuw en spannend. Als je straks je kindje gaat voelen en je buik gaat groeien, dan zul je zien dat je ook meer durft te en meer gaat genieten van je zwangerschap!
    @Bbibi: wij hebben er toen met DD ook het beste van gemaakt. We hebben ons toen ook een paar keer getrakteerd op een hotelovernachting met lekker uitgebreid ontbijtbuffet en soms leek het dan net even 'vakantie', terwijl de reden van het bezoek aan DD natuurlijk best spannend en niet zo leuk was. Daarnaast had het verplichte klussen ook wel wat. Mekaar een appje sturen van een positieve ovu-test en soms creatief zijn ten tijde van de eisprong met werk en zoontje. Die onzekerheid of het ooit ging lukken was echt killing, maar ook wij hebben, ondanks de teleurstelling en de onzekerheid ook wel onze leuke momenten en herinneringen daaraan.

19. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Appeltje: idd, als je onder controle bent bij de vk, dan vragen zij die GUO voor je aan en hoef je alleen daarvoor naar het ziekenhuis. Ik vond die uitgebreide check erg prettig. Bij onze oudste dochter ontdekten ze toen haar aangeboren nierafwijking. En er werd meteen een kindernefroloog naar binnen geschoven om mee te kijken met de echo. Zij kon ons na de eerste schrik meteen ook weer deels geruststellen.

20. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Appeltje, geslacht is echt het allersimpelste bij NIPT. Ja dus :D. UZA checkt alle chromosoomparen, als daar een afwijking in wordt gevonden melden ze dat ook ( dus extra aanvulling op 13,18,21). Sowieso als er iets gevonden wordt is een vruchtwaterpunctie een standaard opvolging. Dat is een worst case scenario maar dat snap je vast wel.

Verder denk ik dat je ook in het ziekenhuis niet heel fijn af bent als je een 'gewone zwangerschap' hebt. Dan krijg je nl een ziekenhuis verloskundige en af en toe eens een gynaecoloog. De enige zwangerschappen die 100% door een gynaecoloog gemonitord worden zijn de high care zwangerschappen als tweeling, vroeggeboorte, afwijkingen. Kun je veel beter een band opbouwen met een fijne praktijk, met die praktijk kun je dan ook bevallen.

Deel Deze Pagina