Appeltje / liev en Gein, gefeliciteerd met deze mooie berichten!! Ik hoop dat jullie allemaal een mooie zwangerschap hebben en over 9 maanden een prachtig gezond kindje. Gein, voor jou extra spannend, 1 of 2??!!! Hopelijk blijft alles goed gaan en op naar een mooie echo voor jullie allemaal..... Alle verhalen over het "missen" van de MM zo herkenbaar!! Hier ook best veel mee bezig geweest en nog wel af en toe. Dat je denkt inderdaad, weet je nog toen en toen.... Maar denk dat dat ook wel blijft. Iemand hier ervaring met Nijgeertgen voor de echo's? Ik wil in elk geval de uitgangsecho daar laten uitvoeren, dan hoeven we in elk geval niet extra naar DD. Maar heb je bij een cryo nog meer echo's nodig? Als ik bv afspreek dat ik op basis van een ovulatietest met eisprong traceer, moet ik dan nog echo's laten maken voor mijn bms of zou dit niet nodig zijn? (sta nu telefonisch in de wacht bij dd ).
Mikka; dankjewel. Als je cryo in gestimuleerde cyclus doet moet je op dag 12-13 een echo laten maken om te zien hoe dik het bms is.
Mikka wat spannend weer meid! Dus jullie gaan er officieel weer voor, man helemaal om? Jij had nog cryos/blastos toch? Fijn hoor! Appeltje ik hoop het voor je meid dat je er wat meer vertrouwen in krijgt. Ik had dat helaas niet echt. Ik was ook zo ontzettend bang. Maar goed ook hele zwangerschap aan de bloedverdunners prednison schildklierhormoon en extra utro gezeten om zwanger te blijven. Kreeg nog diabetes erbij dus geen zorgeloze zwangerschap. Ik had wekelijks een echo, vaak 2x per week maar de paniek bleef. Zoooo zonde maar had het niet in de hand. Ik hoop dat jij er echt van kunt genieten! Woe weet na de 12 weken of anders na de 20 als je je medische echo achter de rug hebt Sneeuwmees idd heel herkenbaar. Je bent er voor "vervelende zaken", maar om dan alles alleen maar negatief te zien is ook weer zo wat. Jullie dus idd het ook van genomen. Toch best leuk als herinnering he? Wij gingen daar vaak de stad in en ff lunchen enzo! Vond ik wel gezellig hihi... Voor jou helemaal 100% zeker zo dat je gezin zo compleet is sneeuwmees? Stiertje nou fijn hoor twee gezonde dames! Ze lijken ook slrekend op elkaar! Zo leuk! Zou mooi zijn als de natuur zijn gang zou gaan! Fijn te weten dat die kans er hij jullie nog wel in zit! Woe weet een leuke verrassing Klaasje voor jou ook weer aftellen! Spannend zeg!
@Bbibi: ons gezin is compleet (zeg ik vol overtuiging...ahum, ahum ). Als ik 5 jaar jonger was geweest, dan hadden we de natuur nog wel de gang laten gaan. Maar moet realistisch zijn. Ons huis is best klein, we hebben 2 gezonde jongens en ik heb 2 hele zware zwangerschappen (met veel bekkenklachten) achter de rug. Ik heb een versleten heup en wil me dit najaar daar aan laten opereren. Maar, mocht de natuur ons toch nog een cadeautje brengen, dan ga ik ervan uit dat het ook best goed komt. We doen in ieder geval niet erg ons best meer ervoor om dat lot te tarten. Maar vorige maand was ik na een tijdje een mooie cyclus van ca. 28 dgn ineens een paar dagen overtijd. Moet zeggen dat ik in eerste instantie enorme paniek voelde. Maar toen ik uiteindelijk ongesteld werd, bekroop me gek genoeg ook een gevoel van teleurstelling. Het is ook nooit goed bij ons vrouwen. En ja, wij hebben er ook maar het beste van proberen te maken. DD was voor ons een zwaar avontuur (vele ritjes naar DD tussen al het werk door, met een peuter van 3). Mijn man had toen apneu (wisten we nog niet), waardoor de ritjes naar DD een hele opgave waren. Maar door af en toe een hotelletje te nemen, probeerden we er toch wat van te maken. Helaas zijn wij nooit het centrum in geweest. Staat nog steeds op ons lijstje om alsnog een keer te doen. @Mikka: bedankt voor de felicitaties! Zo te horen gaan jullie er toch weer voor. Is je man helemaal om? @Tassie: hoe is het met jou? @Gein: geen bloedverlies meer gehad? Nog getest misschien? Ben gelukkig helemaal niet nieuwsgierig..
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Gein en Liev wat geweldig zeg!!! Proficiat, van harte gefeliciteerd!!! Gein, spannend 1 of 2!!! Jullie hebben beiden 6 april de echo? Ik duim voor mooie echo's Tussendoor nog getest? Appeltje; gefeliciteerd met je zwangerschap!! Super mooi bericht, wat een wonder he. Ik zou overigens naar de VK gaan. Ik wilde eerst ook naar het zkh, ook op advies van dr. C. en dat hebben we geprobeerd maar ik werd zo afgescheept door de gyn daar. Elke keer kregen we een co-assistent die vragen ging stellen (verlies je veel afscheiding en hoe ruikt dat dan ... pfff) en daarna 2 minuten bij de gyn en dat was het dan. Tot over 8 weken! De watte?? Bij de VK wilden ze alles doen wat ik vroeg. Als ik onzeker was, mocht ik komen voor een extra echo. Er werd meerdere keren bloed geprikt op ijzer of hcg of wat dan ook. In het zkh hebben ze me nog nooit bloed laten prikken. Er werd ook gelijk een echo gepland voor de combi-test, in het ziekenhuis werd gezegd 'haal eerst die termijn maar'. Ik heb het nog een tijdje allebei gedaan maar ook in mijn zkh waren ze niet blij met DD (de vervelend opmerkingen waren echt niet aan te slepen). Dus nu zijn we volledig geswitcht naar de VK. Helaas ontkom ik niet aan een zkh, want de VK stuurde me later door naar het zkh ivm een vergrootte baarmoeder, maar dat is een ander ziekenhuis en daar stonden ze er wat relaxter in. Denk dat het ook komt omdat we doorgestuurd zijn door de VK Maar om een lang verhaal weer kort te maken (haha sorry!); ga lekker naar de VK!! Veel herkenning ook in jullie verhalen over het missen van het traject / DD. Grappig, mijn man had het er van het weekend over, dat hij DD mistte. Niet het traject, maar wel 'ons' hotel waar we verbleven, ons ontbijt tentje, ons lunch tentje, de speciale plekjes waar we kwamen om de honden uit te laten. De gesprekken die we met vriendelijke Duitsers gevoerd hebben, het is een beetje ons 2e huis geweest/geworden. We zaten er soms dagen (als ik er vrijdag moest zijn en maandag weer, bleven we het weekend gewoon b.v.) en dat heeft veel herinneringen gegeven, ook positieve. Ook erg herkenbaar dat je je zorgen maakt. Ik heb nog geen moment kunnen genieten van mijn zwangerschap. Maak me continu zorgen en verlies mezelf in allerlei depressieve gedachten. Ben uiteindelijk ook naar een psycholoog doorgestuurd, eentje die in het fertiliteitsteam zit van het zkh en dus veel vrouwen begeleidt in de MMM. Ze vertelde me dat veel stellen starten met de droom van een gezinnetje, de gevulde wieg. Als dat niet lukt, ga je de mmm in en langzaamaan verandert je beeld naar een lege wieg, die misschien gevuld wordt, maar misschien ook leeg blijft. En het enige waar je je uiteindelijk op focust is de positieve zwangerschapstest. Als je die dan uiteindelijk hebt, vallen sommige vrouwen daarna in een zwart gat (zoals ik). Ik vond het stom en voelde me schuldig (nog steeds) maar zij zei dat het echt heel normaal was. Kwam van de week ook een goed artikel tegen van Freya over dit onderwerp, zal 'm ff opzoeken. Vond het erg herkenbaar. Sneeuwmees; gefeliciteerd Tassie, hoe gaat het met je? ZoWelkom, Klaasje, hoe gaat het met jullie en de zwangerschap? Klaasje, bijna aftellen toch?
Willeke, hoe gaat het met jou? Laat je niet ontmoedigen maar bemoedigen! Ik weet hoe moeilijk het is als anderen wel een positieve test hebben en jij (weer) niet. Je gunt het de ander, maar je gunt het jezelf ook... Ik duim ongelofelijk hard dat jij de volgende bent meis! Hoop dat het ok gaat met je!!!
Hier het artikel trouwens waar ik het over had. Stond heel veel herkenbaars in voor mij (ook bv dat als je eenmaal zwanger bent, je soort van 'los wordt gelaten'); https://www.freya.nl/kinderwens/zwangerschap-en-kind/pas-bevallen-als-de-roze-wolk-niet-zo-roze-is/
Hey dames... Weer ff stilte vanuit mijn kant! Allereerst voor alle zwangeren.super van harte gefeliciteerd! Had het van het weekend toch weer moeilijk, maar liefst drie zwangerschapsaankondigingen in nog geen 16u tijd... Pfff het stak me weer enorm, vooral omdat het bij die mensen inmiddels om de tweede ging... En zij in ons hele zware traject ff snel zwanger werden van de eerste toen... Vriendin van me is uitgerekend als we net weer gaan beginnen dusja.. Grappig dat missen van dusseldorf, hier ook herkenbaar! Het is eigenlijk best mooi dat je toch ook goede herinneringen hebt aan de plaats waar je kindje gemaakt is! En lieve willeke, voor jou een hele dikke knuffel, heb veel aan je gedacht!
Ik moest ook aan je denken Willeke. Heb jullie verhalen over missen gelezen. Ik heb vooral al jaren dat haast gevoel door de vervroegde overgang en lage amh waarde. En voor mezelf omschrijf ik het meer als verslavend, iedere maand weer was ik er mee bezig, ook na de tweeling. Langzaam aftellen hier, ik doe mijn best wat rust te houden maar dat valt niet mee. Dan maar een rotzooi in huis want de kindjes en kindje in de buik zijn belangrijker.
@klaasje misschien omschrijf jij het idd als juist... het is ook een sort verslaving ja... maar dat realiseer je je pas (in mijn geval) nadat het gelukt is... voor die tijd niet, je wenst dat er een einde komt aan de onzekerheid en ellende ... maar als het er dan enmaal is dan opens is het een gemis... die hoop die je koesterd, het doel waar je voor gaat... zo gek! ik zit net als jij ook wat met AMH druk. Het moment dat het getest was was ik 24 dit jaar wordt ik 28. Het was toen al slecht voor mijn leeftijd en mijn moeder was vroeg in de overgang. Vandaar over een kleine 2 weken testen en kijken wat daaruit komt. @unicorn goed omschreven. Ik had dat dus ook zo. Heb ook de hele zwangerschap op de pop poli rondgelopen en special gynaecoloog. Ze hebben mij goed begeleid en ik heb iedere week tot het einde van mijn zwangerschap een echo gehad ter geruststelling. En daarnaast wat gesprekken. Heel fijn was dat. @lets ohhh meis toch niet leuk kan me je frustratie goed voorstellen. Is bij jou dat gevoel van jaloersie enzo niet verdwenen nadat je zwanger raakte van jullie mannetje? Ik heb dat gelukkig (nog) niet. Wel krijg ik al steeds meer kriebels en begint de spanning weer wat op te spelen maar die druk dat andere weer zwanger raken heb ik gelukkig niet echt... wanneer wilde je weer gaan beginnen? Deze zomer toch? spannend meid. @sneeuwmees hihihi kan het me zooooo ontzettend goed voorstellen. Verstandelijk gezien weeet je dat het prima is zo met twee gezonde kids... maar gevoelsmatis is zo iets nooit klaar en is een kindje altijd nog welkom natuurlijk. Zo was ik blij dat al mijn cryos opwaren en dat ons meisje dus de laatste van de 14 terugplaatsingen was zodat ik daarna nooit zou hoeven nadenken wat ermee te doen... en zie mij nu .... over een kleine 2 weken gaan we weer (voor info) naar duitsland maar gaat de deur een klein kiertje open... ik denk dat je in de mmm altijd die twijfel houd van wanneer is het klaar. Wie weet een heel klein kansje dat je nog wel weer eens zon gelukje mee maakt en er spontaan nog een kindje bij komt ...
Bbibi, hoe vroeg was jouw moeder? Mijne echt vroeg, 36. Ben nu zelf 33,5 en mijn amh was in 2013 maar 0,7. Daarna niet meer getest maar veel soeps zal het niet zijn. Heb nog wel 6 cryo's uit de ivf van mei 2015. De maand na de mislukte tp was ik spontaan zwanger.
Hey meiden, dank voor jullie lieve woorden! Hier gaat het wel aardig. Vorige week echt wel even een dip gehad.. ook niet zo gek natuurlijk. Maar nu kan ik eigenlijk haast niet wachten om weer te beginnen. Wil gewoon weer wat doen, dit wachten (ookal is het maar 2 weken) is echt niets voor mij. Pauze houden dus ook niet Ben afgelopen dinsdag nog even bij mijn eigen gyn langs geweest voor een echo, alles zag er mooi rustig uit. We zitten dan al gauw een half uur over de behandelingen etc te praten (hij staat helemaal achter DD nl en vind dat dus allemaal interessant). Het liefst zou ik gewoon iedere week even langsgaan bij hem, ter geruststelling ofzo. Om even van een expert te horen dat het echt wel goed komt. Maar ja, hij is ook geen psycholoog he Heb even twee vragen en ben benieuwd wat jullie ervaringen daarmee zijn: - Pregnyl of Utrogestan: ik heb tot nu toe alleen utro gebruikt ter ondersteuning maar lees ook wel dat vrouwen 3 x pregnyl na de tp spuiten. Wat hebben jullie gedaan? Of een combi van beide?? (weet niet of dat kan) - Aspirine: hebben jullie dit gebruikt of ervaringen mee? Klaasje, begin je al stiekem af te tellen? Is het nog een beetje vol te houden met twee kleintjes erbij? En hoe gaat het bij je zusje?? Sneeuwmees, snap dat het soms nog echt wel kriebelt! Zeker als je er zo hard voor hebt moeten knokken. Maar snap ook dat het praktisch niet handig is. Maar gebruiken jullie nog voorbehoedsmiddelen oid? Lets, gebruikte jij nu Prednison? Ah ja lastig die zwangerschapsaankondigingen.. heel herkenbaar! Gein, wanneer heb je de eerste echo?? Appeltje, hoe was jouw echo vorige week? Al een keuze gemaakt vwb VK of gyn? Scholtes zei toen der tijd tegen mij dat ik echt geen VK-materiaal meer ben, echt alleen een gyn. Nu scheelt dat ik een heel prettige band met mijn gyn heb dus ik zou ook zeker bij hem blijven. Maar als je dat niet hebt... dan is een vk ook wel prettig, in de buurt etc. Zowelkom, hoe gaat het bij jou?? Mikka, heb jij volgende week nu ook een afspraak in DD? Ik dacht dat ergens te hebben gelezen?
Willeke ik vind je een bikkel en je tranen mogen er ook zeker zijn maar wat ben je sterk en strijdbaar! Ik begin zelf wat lichamelijk verval te vertonen, hopelijk kan de bekken fysio me oplappen en ik ben ook weer aan het overgeven. Mentaal gaat het wel heel goed, ik kan het fysieke ook accepteren want ik ben zelf de gek die in 17 maanden tijd 3 kinderen op de wereld zet en het is nog steeds mijn grootste wens. Herken het wel van je hoor, puzzelen voordat je weer van start gaat wat je nu nog extra of anders gaat proberen. Ik heb ook altijd ruimhartig geëxperimenteerd zullen we maar zeggen . Aspirine 100mg heb ik gebruikt, ik zou even checken met DD of het met je endo ook geen kwaad kan. Dan kun je meteen beginnen, je kunt ze kopen bij het Kruidvat van het merk Bayer en de dosis is 100 mg. Tegelijk met de pregnyl voor de punctie even stoppen en na de punctie weer verder nemen ivm de kans op bloeding bij punctie. Je bloed wordt dunner nl. Pregnyl naspuiten ipv utro zou ik niet doen, ik zou voor dubbelop gaan en dus beide. Is allemaal niet bewezen en als je echt een luteale fase probleem hebt zoals ik bijvoorbeeld door de overgang geven ze liever utro met suprefact maar als je LF in orde is kun je die pregnyl altijd experimenteel vragen, kwaad kan het niet. Verder, zijn je vitamine waardes in orde? B12, D3 en schildklier zijn de belangrijkste en kunnen je lijf echt een goede boost geven. Folium (B11) sliik je vast al oneindig lang. En vergeet een goede dosis Omega 3 ( geen 6 & 9) van een goed merk niet waarbij de EPA waardes zo zuiver mogelijk zijn. Meestal zijn dat de duurdere merken als Solgar. Meer kun je niet doen, infusen krijg je natuurlijk ook weer, en verder mag het geluk wel eens aan je zijde zijn. Ik duim ervoor!
@Klaasje: van endo hebben ze geen verstand in DD. Dat negeren ze gewoon. Ik heb dat voor lief genomen en bij mij heeft het goed uitgepakt.
Idd eens met Stiertje, ik sputterde in het begin nogal eens tegen ivm mijn adeno/endo maar kreeg vrij weinig respons. Ik heb het opgegeven moment ook gelaten en had een gyn in Den Haag voor de endo/adeno en DD voor de IVF. V.w.b. pregnyl/utro; utro vond ik rotspul, het deed pijn met inbrengen en ik kreeg last van m'n schaamlippen vanwege het vocht/broeien daar. Afgezien daarvan had ik al veel positieve dingen gehoord over pregnyl. Besproken met C en hij vond het geen probleem pregnyl voor te schrijven. Utro raadde hij dan af. Niet beiden doen want het heeft 0 nut (zei hij). Ik heb 3 x pregnyl gespoten. Vlak voor de TP en 2 x erna. Of het de pregnyl is weet ik niet, maar het heeft die poging wel geholpen zwanger te worden. Een eventuele volgende keer zal ik ook direct voor pregnyl gaan en geen utro!
Hoi dames, ben ik na lange tijd ook weer eens.. Gefeliciteerd voor alle zwangeren!! Willeke, jou verhaal lijkt erg op dat van mij. Vandaar dat ik even reageer. Ik heb ook endometriose (gehad) is bij mij toendertijd wel verwijderd. Bij mij was zowel het zwanger worden als het zwanger blijven een probleem. Heb meerdere miskramen gehad en 2x een bbz. Ik ben uiteindelijk in DD zwanger geworden en gebleven. Ik heb daar eerst bloedonderzoeken gehad, daaruit kwam naar voren dat ik een overactief immuunsysteem heb en mijn amh was ook slecht (0,9) bij leeftijd van 31 jaar. De eerste poging in DD had ik maar 1 bevruchte embryo van de 4 eicellen. Dit is niks geworden. Bij de 2e poging had ik wederom maar 1 bevrucht embryo en had toen maar 2 eicellen. IK ben toen wel zwanger geworden, maar dit was een BBZ. Uiteindelijk bij de derde behandeling ben ik andere hormonen gaan spuiten en had ineens 8 eicellen, (is erg veel voor mij) waarvan er 5 bevrucht waren. Alle 5 in de embryoscoop. 4 hebben zich doorgedeeld tot blasto's (dag 5). Hiervan zijn er twee teruggeplaatst en ben nu bijna uitgeteld van een tweeling. De andere twee zijn ingevroren. Ik heb wel gebruik gemaakt van meerdere extra opties tijdens de behandeling. Nl: - Voorafgaand een pipelle/scratching laten zetten. - andere medicatie; 225 menopur en 225 gonal-f (voorheen steeds 225 menopur en 225 puregon) Verder gebruikte ik: - vooraf synarella neusspray en daarna suprefact. - prednison 5 (mg) tegelijk met het spuiten mee begonnen en toen wekelijks opgehoogd - dhea 50 mg - 40.000 IE vitamine d3 per week - Omega 3 3000 mg per dag - Aspirine van bayer 100mg - Utrogestan vanaf terugplaatsing Bovenstaande was allemaal in overleg met DD. Zelf heb ik nog selenium en tarwekiemolie erbij geslikt. Wat behandeling heb ik gebruik gemaakt van: - ICSI icm PICSI en calciumactivator - intralipid infusen Een heel traject en heel wat in mijn lijf wat hormonen, medicatie etc, maar voor mij heeft het geholpen. Ben voor de eerste keer zwanger gebleven. Ik ben er van overtuigd dat de prednison een hele belangrijke rol heeft gespeeld. Heb dit dan ook tot de 24 weken door moeten gebruiken. Ik ben trouwens tijdens de behandeling ook een paar keer naar een chinese acupuncturist geweest en werd daar heel relaxed van, kreeg daar ook chinese kruidenthee mee (was overigens niet te drinken). Wat nu allemaal geholpen heeft zullen we nooit achter komen, maar ik denk ene combi van bovenstaande. Hopelijk heb je er wat aan, anders vraag gerust, of mag je me altijd een PB sturen.
Meiden even een ego bericht; Ik ben me daarstraks onwijs geschrokken. Vanochtend was er niks aan de hand totdat ik om 12.30 uur naar de toilet ging, ik verloor wat bloed. Was meer als vorige week dus schrok me het apen zuur. Na een uurtje moest ik weer nodig plassen en toen kwam er een stolsel uit. Toen dacht ik dat het over was en ik een miskraam had. Dokter gebeld in Düsseldorf maar volgens hun was er nog geen reden tot paniek. Het schijnt dat veel mensen dit hebben in een vroeg stadium. Hierna fertiliteitsarts gesproken en die zei dat een echo nog geen zin heeft met dit termijn en dat het vaak gebeurd bij mensen die in zon vroeg stadium zitten. Kon komen door een gesprongen ader. Nu is de stolsel weg en nu bloed ik nog een klein beetje na maar niet veel meer. Zwangerschapstest van vanochtend was na 20 sec zwanger. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet? Herkent iemand dit?
@Gein: wat een schrik, meid. Zelf geen ervaring hiermee. Maar heb hier wel vaker verhalen over bloedverlies gehoord, zelfs met stolsels. Wil je geen valse hoop geven, maar het hoeft dus echt niet altijd slecht af te lopen. Knuffel, meid. Hoever ben je nu? Wanneer heb je een echo?