@Sneeuwmees: we hebben het de afgelopen week inderdaad aan iedereen verteld. Enkele mensen hadden het blijkbaar al vermoed vanwege mijn buik. Ik herken wel wat je zegt dat het vanaf nu wat echter wordt. Anderzijds vind ik het ook best spannend dat het ineens niet meer 'ons geheimpje' is. Wat een tegenstrijdigheid met de uitslagen van je schildklier. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee dus ik weet niet wat normaal is qua waardes. Hopelijk biedt de belafspraak met je huisarts wat meer duidelijkheid. Bedankt ook voor je berichtje van vanmorgen. Ik weet het, mijn gevoelens mogen er zijn. Ik voel me daar alleen wel schuldig over t.o.v. de baby in mijn buik en ook t.o.v. vrouwen nog in het traject zitten. Soms denk ik: waar zeur je over, je hebt nu toch alles wat je wil Ik had vooraf nooit gedacht dat de MMM zo'n impact zou hebben, laat staan dat het ook nog zo'n nasleep zou hebben. @Monatoetje: ik heb je PB inderdaad niet ontvangen, dus er is toch iets misgegaan met versturen denk ik. Kun je het berichtje nog eens sturen? Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de naam. Hoe gaat het nu met jou en jullie meisje? @Willeke: als het goed is dan begin je vandaag met de stimulatie. Ik wel je heel erg veel sterkte wensen. Hoop dat het eindelijk eens jullie beurt mag zijn. Gelukkig zijn jullie in goede handen in Dusseldorf. Succes volgende week met de eerste fm, ik hoop op een mooie opbrengst! M.b.t. je vraag over Menopur: daar heb ik geen ervaring mee. Maar gelukkig is er al op gereageerd. @mikka: wat spannend dat jullie waarschijnlijk weer willen beginnen. Heel veel succes alvast! @unicornbaby: klopt, we krijgen inderdaad ook een meisje (weten we n.a.v. NIPT). We zijn er heel blij mee. Wat rot dat je je helemaal niet zwanger voelt en dat je de baby nog niet voelt. Ik kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt. Maar gelukkig gaat alles goed met de baby en hadden jullie een goede 20 weken echo. Ik hoop dat het weekje weg jullie goed doet en dat je toch een beetje van de zwangerschap kunt genieten! Ik vind de onzekerheid helaas erg herkenbaar. @Bbibi: heel herkenbaar wat je schrijft dat je je na de echo's weer even goed voelt en dat de onzekerheid daarna weer toeslaat. Ik heb er ook verschrikkelijk veel last van. Ik krijg eigenlijk maar 1x in de 4 weken een echo, maar heb al een aantal keren een extra echo gehad in een echocentrum voor pretecho's. Ik blijf onzeker en bang dat het misgaat. @Stiertje: ik had niet verwacht dat je dit gevoel ook nog kan hebben als je 2 kinderen hebt, heftig. Merk je wel dat het verdriet gedurende de tijd slijt? Op dit moment zit het allemaal nog zo vers in mijn geheugen, dat ik meer bezig ben met het verwerken hiervan, dan met het genieten van de zwangerschap. Ik heb ook nog niks gekocht voor de baby en nog niks geregeld van kraamzorg of iets dergelijks. Ik voel me meer 'in 1 schuitje' met dames die nog aan het proberen zijn zwanger te worden dan met dames die zwanger zijn of al moeder zijn geworden. Ik heb een week geleden bij een echo allemaal foldertjes meegekregen over zwangerschap, maar ik heb er nog geen enkele gelezen, op de een of andere manier kan ik me er ook niet toe aanzetten. Net of ze niet voor mij bestemd zijn. Het lijkt wel alsof ik mezelf bescherm door het allemaal op afstand te houden.
Heel herkenbaar! Ik probeer er voor mezelf toch maar niet veel aandacht aan te schenken en te accepteren dat ik die gevoelens ook weleens heb.. Het had mij zo'n fijne gedachte geleken dat je zinder de MMM zwanger kon worden en er uit liefde een kindje voortkomt ipv al dat klinische. En nu (zelfs ik nig zwanger ben) heb ik het gevoel dat ik er overna 'moet' denken ons weer in te laten schrijven bij DD. Wat als het weer 5 jaar duurt.. Daar hoor je helemaal niet mee bezig te zijn, maar dat dien die behandelingen met je denk ik dan maar :,-( Ooit zei iemand tegen mij: de liefde die jullie voor elkaar hebben is misschien nog wel mooier en sterker door dit zo met zijn tweeën aan te gaan. Om zo een weg te bewandelen doe je niet zo maar maar omdat je zeker weet met hem/haar wil ik een kindje. Dat is me bij blijven staan en dacht wel ja het is wel zo. Ik wil echt met hem een kindje en daarom gaan we deze strijd aan. Ik hoop toch dat je snel kan gaan genieten meid.
Het zijn geen heel heftige gevoelens hoor Appeltje. Meer kleine steekjes die af en toe eens opduiken. En ik ga er zeker niet onder gebukt. Ik denk dat een deel van de MMM altijd in mij zal blijven zitten. Maar het heeft een andere lading gekregen natuurlijk, omdat ik zo gelukkig ben dat ik 2 kindjes heb mogen krijgen. Voor mij is het geen reden om hulp te gaan zoeken. Bij jou is het allemaal nog zo pril, geen wonder dat jij nog heel erg moet schakelen tussen het een en het ander. Ik denk echt dat dat gedurende de zwangerschap wel gaat komen. Met 12 weken hoef je ook echt nog niet van alles geregeld te hebben. Geef jezelf gewoon nog even de tijd. Als je het kindje straks gaat voelen, wordt het ook alweer anders. En nogmaals: als het je in de weg blijft zitten, is het absoluut geen schande om eens met iemand (een professional bedoel ik) te gaan praten. Vaak hebben fertiliteitsafdelingen van ziekenhuizen wel maatschappelijk werkers die met deze problematiek bekend zijn.
@ZoWelkom: ik dacht ook: voor een tweede gaat het vast weer zo lang duren. Maar dat was niet zo. Je weet natuurlijk nu wel beter hoe je lichaam reageert, wat je wel/niet wilt, en wat het recept tot succes bij de eerste is geweest. Je hoeft niet meer opnieuw het wiel uit te vinden, wil ik maar zeggen. Wij hadden heel weinig tijd om te denken over een tweede, vanwege mijn leeftijd. Maar los daarvan wilden wij ook al heel snel weer gaan voor een tweede. Toch heb ik eerst net zolang bv gegeven als mijn gevoel zei dat ik moest doen (11 maanden). Toen gestopt en 2 maanden daarna weer de MMM in.
Appeltje, je zit nog zo pril in het zwangerenkamp. Ik had toen ook nog veel dezelfde gevoelens als voordat het zwanger worden wel lukte. Een ding kan ik je verklappen vanuit de ervaring van mezelf en een paar MM mama's die ik goed ken. De beloning van het moederschap is eigenlijk nóg mooier. Ik zie me een paar veerkrachtige tantes opstaan die zich moeiteloos inspannen voor borstvoeding. Die met een dikke hechting van de bevalling stralend hun kind laten zien op de sportclub en in het park. Die je niet hoort over moe zijn, kloven, hechtingen en doorslapen omdat ze eindelijk zijn waar ze altijd al wilden zijn. Echt, je krijgt vleugels! Terwijl je vele andere ( makkelijk zwanger wordende) als slonzen ziet zeuren en zaniken.
Mooi gezegd Klaasje. Ik ben van mijn zwangerschapscursus idd de enige die nog bv geeft. En ben heel bewust bezig met dragen (ergonomisch). Dus hechting, ja. Toegegeven: ik 'zeur' weleens dat ik moe ben. Maar dat mag ook, als je weer moet werken maar toch iedere nacht ook in touw bent.
Stiertje, tegen je vriendinnen, man, ouders mag dat toch ook? Ik vind het gênant worden als van die onbekende bij de bakker tegen je aanzeuren hoe zwaar het moederschap is. Die mensen kan ik niet serieus nemen. Laatst zat er een vrouw op een feestje tegen me aan te prediken hoe zwaar het word als de baby er eenmaal uit is. Ze ging er gemakshalve vanuit dat het m'n eerste was. Toen mijn vriend daarna met de wagen binnen kwam en de kindjes liet zwaaien naar mama bleef ze er bijna in. Type wat echt in mijn ogen niet gemaakt was voor het moederschap zo weinig als zij kon hebben van haar zoon.
Klaasje; wat mooi gezegd. Dat gezeur van sommigen. Ik denk altijd maar we hebben er voor moeten doen maar heb af en toe het idee dat we het wel meer waarderen want als je sommigen hoort. Hoe gaat het met je? Appeltje; ik kan je helemaal begrijpen! Ik kan het ook nog steeds slecht hebben als mensen zeggen dat het niet helemaal gepland was of dat ze er wel mee wilde beginnen maar niet wisten dat het zo snel ging. Dan voel ik ook altijd een steek, maargoed je komt er sterker uit. Daar ben ik van overtuigd en het is zoals klaasje zegt; die meiden die er meer voor hebben moeten doen kunnen meer hebben en gaan er makkelijker doorheen omdat je weet dat het een wonder is waar je veel moeite voor hebt moeten doen. (Geldt natuurlijk niet voor iedereen). Sn; wat gek zeg die waarde. Als hij 3,8 is, is dat toch verhoogd? Goed dat je een gesprek aanvraagt met je dokter! Willeke; succes! Ik duim voor je dat het nu goed resultaat geeft en je blijvend zwanger raakt! Ego; vanochtend een echo gehad en die was goed. Het hartje klopte nog steeds mooi. We gaan morgen op vakantie dus wel een lekker gevoel!
Gein fijn gevoel lekker van genieten! Zowelkom jij bent nu zwanger van je zoontje maar had jij niet al een kindje(s) of ben ik nu abuis? Logisch dat je je snel weer wilt inschrijven als je zon lange tijd achter de rug hebt! Appeltje heel heel herkenbaar! En ik denk idd dat dat gevoel nooit meer verdwijnt! Mijn gevoel werd wel veel beter nadat eindelijk het besef kwam dat wij ook eindelijk een kindje gingen krijgen ( 30 weken zwa germtoen ongeveer) en toen pas gunde ik het ook een ander en deed het minder zeer als mensen vertelde dwt ze zwanger waren... Je bent zwanger maar de eindstreep is nog niet in zicht dus logisch dat je die gevoelens nog hebt! Geef het de tijd! En zelfs nu ... Met kind... Nog kan ik er jiet tegen als mensen maar 1x kijken en zwanger zijn! Leuk voor hun, maar hou het alsjeblieft bij je! Ik maak daar ook altijd een opmerking van! Zo kwetsend voor andere mensen om het even in te wrijven Bahbah! Stiertje, wat fijn dat je nu helemaal los van de hormonen bent! En zeler na aoveel jaar extra hormonen! Is je endo wel rustig nu? Sneeuwmees, je waarde valt idd onder "normaal" maar Zijn zeker niet geweldig goed. Heb je ook je t4 gevraagd? Zou ik wel eens vragen. En als je klachten blift houden toch eens sen proefbehabdeking starten. In nederland keurde ze mijn schildklier ook goed, toen ik in duitsland kwam hebben ze toch besloten kijn aan de hormonen te zetten vanwege tsh van zelfs 2,8 ofzo... Dus toch blij dat ze het gegeven hebben! Inmiddels nog seeds slechte waardes ondanks steeds meer medicatie dus schildklier heeft het na de zws helemaal begeven! Klaasje helemaal mee eens! Ik heb ook het idee dat wij wel "extra dankbaar" zijn en daardoor meer moeite doen voor ons kind en idd minder over dingen zeiken! Gewoon omdat het bij andere maar Zo makkelijk ginf en zij alleen denken aan zon onrealistische roze wolk... En valt het moederschap toch wel even tegen... Wij nemen meer voor lief en denken vaak aan andere mensen bij mij het nog niet is gelukt, dat zij alles maar al te graag zouden overnemen... Dan kun je ( bijna) alles aan
@Bbibi: wil deze week nog even een uitdraai vragen van de nieuwste uitslagen en een telefonische afspraak inplannen. Ik had zelf ook gedacht dat ze misschien iets zouden gaan proberen, dus was verrast dat dit het dan was (blijkbaar). Ik had nl. wel gekeken hoe je een trage(re) schildklier kon herkennen en er zat veel herkenbaars voor mij tussen (ondanks dat die symptomen ook bij andere dingen kunnen voorkomen). Maar daarom had ik gehoopt toch iets te proberen. Zodra ik de waardes van nu heb, zal ik het je laten weten. Mijn TSH was in 2011: 3,7, 2015: 2,8, 2016: 3,6 en nu dus 3,8. Maar als ze blijkbaar steeds andere normaalwaardes hebben gehanteerd, kun je het dus niet vergelijken. In januari hadden ze T4 geprikt en toen had ik: 13,0 pmol/L. Volgens mij hebben ze dat nu ook geprikt, maar geen idee hoe hoog die waarde nu is. @Appeltje: ik vond het ook bijzonder om het wereldkundig te maken. Zo van, dan kun je er echt niet meer onderuit. Maar ik vond het ook wel prettig, want ik droeg al vanaf week 8 positiebroeken en het werd steeds moeilijker het te verbergen. Dus ik vond het ook wel een opluchting het te kunnen vertellen. @Gein: fijn dat je weer een goede echo hebt gehad! Inderdaad nu met een heerlijk gevoel op vakantie! Geniet ervan!
Appeltje, Jaa vandaag begonnen met de spuiten, holadiejee.. dinsdag eerste echo in NL gepland. Ooh ja heel herkenbaar.. je bent toch getekend door het hele mmm traject, logisch dat je dat niet gelijk van je afschud. Denk dat je jezelf gerust nog even wat meer tijd mag gunnen om dit te verwerken. Klaasje, mooi gezegd! Helemaal mee eens en zo frustrerend als het anderen zomaar komt aanwaaien. Kan daar ook zo gefrustreerd over raken.., wij kunnen een kindje alle liefde en een goede basis bieden en moeten daarvoor zo diep gaan terwijl bij anderen die basis totaal ontbreekt en zomaar in eens zwanger zijn en dan ook nog eens erover klagen. Kan er tranen van in mn ogen krijgen door er alleen al aan te denken... Sneeuwmees, ik heb geen schildklier ervaring merk je er wat van eigenlijk? Snel moe ofzo? Bbibi, merkte jij wat van de prednison? Vandaag mee begonnen. 1 pilletje (5mg) per dag. Fijn weekend allemaal!
Ben benieuwd hoe jullie dat deden, ik slik best veel supplementen en dat deed ik altijd savonds. Nu vraagt mn vriend zich af of het beter niet beter is om het te verspreiden over de dag? Ik denk dat het niet echt uitmaakt maar was toch ff benieuwd hoe jullie mening. Voor de prednison dames, maakt het uit wanneer je dat slikt? Savonds/sochtends?
@Willeke: geen idee of het tijdstip uitmaakt. Ik nam ze altijd allemaal 's morgens in om ze niet te kunnen vergeten en omdat er twee pillen bijzaten die ik moeilijk wegkreeg. Dus dan deed ik die gelijk in mijn yoghurt bij het ontbijt. Mijn man nam ze een keer gedurende de dag. Moet wel zeggen dat ineens het ook wel een behoorlijke maaltijd was, dus kan me daardoor voorstellen dat je het liever over de dag verdeeld. Bij een trage schildklier stond een hele waslijst. Ik heb veel last van dikke enkels, moeheid, verstopping, andere menstruatie cyclus, haaruitval en afvallen lukt niet. Maar zoals ik al zei kunnen dit soort dingen ook makkelijk ergens anders vandaan komen. En spannend, weer begonnen!! Ik denk aan je en duim voor je!!
@sneeuwmees hmmmm je waardes vallen idd nog binnen de normaalwaardes maar vind ze zeker niet goed. Je t4 is ook laag en tsh is aan de hoge kant. Dus idd toch wel traagwerkend schildklier. Net zon grensgeval voor medicatie, al hebben ze mij wel gegeven met die waardes en voel me er zeker beter door. Schildklier is wel verslechterd na zws. Heb je al een belafspraak met je huisarts gehad ? @willeke hoe gaatie meid? Al met de prednison begonnen? Als het goed is hoef je niet op te hogen hoor. Maar blijft je op de 5 mg. Sommige moeten hoger als blijkt dat ze bv weer een miskram krijgen. Maar daar gaan we bij jou niet vanuit! Dit moet jou ronde worden! Spannend! Zie je er weer tegenop? Hoeissie met de rest vd dames?
Ladies, denken jullie eigenlijk dat het zin heeft om al die vitamines te slikken bij een tp? Ik slik ze nu trouw maar eigenlijk geen idee of het nog van enige invloed zou zijn op de tp van een cryo.
@Bbibi: bedankt voor je uitleg! Ik heb toevallig morgen een belafspraak met de huisarts en wil het toch gaan bespreken om het evt. tijdelijk te proberen om te zien of ik verschil merk. Eens zien hoe ze erop reageert en daarin mee wil. @Mikka: geen idee hoe dat zit met een tp! Maar vitamines lijken mij altijd goed.
Mikka, ja ik zou het ook gewoon doen! Denk dat het zeker geen kwaad kan! En anders kun je altijd even mailen naar DD wat zij aanraden in jouw geval. Sneeuwmees, wanneer verwacht je dat je de ingreep gaat krijgen? Duurt dat nog even? Bbibi, alles gaat goed hier! Ben vrijdag begonnen met stimuleren en ook met de prednison. Idd gewoon 5 mg totdat ik evt zwanger ben. Daarna wordt het opgebouwd. Heb nog geen bijwerkingen denk ik? Alleen heb ik het idee dat ik sneller bloed (bij het prikken) en dus meer blauwe plekken. Morgenochtend heb ik een echo (in NL) een dagje te vroeg, maar mijn gyn is er nooit op woensdag. Dus ik ga dan donderdag gewoon weer. Vind het wel fijn om even goed in de gaten gehouden te worden Wanneer krijg jij de uitslagen van de bloedonderzoeken?
@Willeke: hoe was de fm gisteren? Lastig die bijwerkingen, zeker als je zoveel spuiten moet zetten. Hopelijk is het alleen in het begin zo en wordt het alleen maar beter. Mijn operatie zal pas dit najaar worden. Maar heb de komende maanden al wel afspraken staan ter voorbereiding.
Sneeuwmees, echo was prima, het is allemaal nog wel erg klein (kleiner dan 10) maar links zaten er een stuk of 6 en rechts 2. Maar ik had gisterochtend ook eigenlijk pas 4 dagen gespoten dus het was nog wel erg vroeg. Morgenmiddag weer voor een fm. En omdat de vorige keer gewoon echt te vroeg was (voor mijn gevoel en dat van mijn gyn hier in het streekzh) wil ik echt niet te vroeg de punctie hebben.. dus voorlopig nog wel even aan de prik denk ik Ja het is natuurlijk een ingrijpende operatie dus een goede voorbereiding lijkt me ook goed ja! Ben je onder behandeling in het zh waar je ook met je bevallingen liep?
@Willeke: klinkt al veelbelovend, ondanks dat het nog vroeg is. En er kunnen er altijd nog een paar verstopte bijkomen bij de volgende fm. Laat je alle fm in NL doen en dan alleen punctie en tp in DD? En mijn operatie vergt inderdaad even wat meer voorbereiding, omdat ik een paar weken toch wel uitgeschakeld zal zijn (en met krukken moet lopen). Mag ook 6 wkn niet autorijden. Dus het moest in een periode dat het op mijn man's werk zou kunnen om een paar weken vrij te krijgen om mij te kunnen helpen. En het geeft mij ook nog wat lucht, want ik ben niet zo'n held en wil nog steeds 10 kg afvallen, zodat ik wat minder mee hoeft te zeulen straks.