@Lets: kleine uk is inderdaad goed gegroeid! Heb je al een zkh waar je vanaf nu onder controle gaat? Dacht dat je nog twijfelde over 2 zkh. @Klaasje: en al weer thuis? Was alles goed? @Tassie: ik vond het bij iedere maat kleertjes die ze ontgroeid zijn, toch weer een stap als ik de kleren weer ging 'doorschuiven' in de kast. Mijn zoontje heeft maat 74 inmiddels (broekjes vaak nog 68 ivm zijn korte beentjes...hihi). Dus heb al de nodige keren de te klein geworden kleertjes apart moeten leggen. Ik doe ze wel altijd een in groot krat. Want echt wegdoen, kan ik niet. En jammer dat jullie niet op vakantie gaan. Ik dacht nog aan van die kortingsbonnen voor centerparcs die vaak in die babydozen zitten, waardoor je buiten het seizoen vaak voor 50% korting naar een huisje kan gaan. Dat deden wij vaak toen de oudste nog klein was en was toch leuk meegenomen die kortingen. Maar las dat je ook geen poezen-oppas hebt. Dus dan word dat lastig. @Stiertje: ja, wie die echo's op dag 2 verzonnen heeft, snap ik ook niet. Ik vond het ook nooit een prettig idee, maar inderdaad ze zijn wel wat gewend met al die bevallingen en alles wat daarmee uit komt. @Gein: fijn dat je zo goed begeleid en in de gaten gehouden wordt. Dat moet een hele geruststelling voor jullie zijn. Ook fijn dat de echo weer goed was.
Ben vandaag begonnen met de geweldige utrogestan! In nl kreeg ik het advies om na het inbrengen een minuut of 10 te blijven liggen, in dd is hier niets over gezegd, jullie ervaring? Wat deden jullie?
Ben je mal Do, ik gebruikte ze 3x daags en dus ook gewoon op het kantoor toilet Hier waren alle controles verder prima, baby's zijn gewoon nauwelijks te meten meer vanwege veel baby op weinig oppervlakte. Volgende week gewoon weer terug en dat tot het einde.
@Do: inderdaad niet nodig, hoor, om met utrogestan 10 min. te gaan liggen. Is ook geen doen als je ze 3 keer per dag moet inbrengen (en vaak op je werk, op visite of wat dan ook bent). Het loopt er toch uit (en dat is ook helemaal niet erg). Bedoelden ze niet blijven liggen na een tp, want daar zijn wel de meningen over verdeeld. Sommige zkh laten je even liggen, bij anderen mag je gelijk overeind.
na de tp in zwolle moest ik inderdaad ook blijven liggen, een kwartier, maar ook bij de utro, in ieder geval 2 van de 3 keer per dag! net wat je zegt sneeuwmees, het loopt er toch uit vind het zo'n vies goedje... maar goed, voor het goede doel!! scheelt een hoop gedoe dat ik niet hoef blijven liggen, met mijn werk vooral, werk onregelmatig, en ook als je op visite bent of visite krijg, sorry mensen, moet ff een kwartier liggen ga ik dus niet meer doen! thnx dames vraag me af hoe onze embryo's het doen... de wachtweken zijn voor mijn gevoel nu al begonnen, echt het ergste van alles!
@Do: zo'n poging is inderdaad (geestelijk) slopend. Allereerst de stress over de groei van de follikels, dan de punctie en gelijk gevolgd door de spanning voor het vreselijke telefoontje over het aantal bevruchtingen. Heb je dat net achter de rug, dan weer de stress of er wel een tp zal zijn. Ja, en dan moeten de twee ellendige wachtweken nog beginnen. Zo'n poging maakt je jaren ouder. Die utro is inderdaad een kliederboel. Snap ook niet met alle kennis en technieken dat ze daar nog steeds niets beters voor verzonnen hebben. Maar ja, voor het goede doel, proppen we uiteraard vrolijk door. Maar.... je bent al weer een dag dichterbij de tp. Heb vertrouwen in je embryootjes. Hier gisteren wat gedoe op school gehad. Ons zoontje begon te huilen toen hij 's middags naar school ging. Dat verbaasde mijn man, want ons zoontje stond eigenlijk al een half uur te stuiteren dat hij graag terug naar school wilde. De juffrouw had mijn man toen aangehouden en ineens kreeg mijn man te horen dat het eigenlijk niet goed ging met ons zoontje op school. Hij was een zorgelijk geval, deed niet aan alles mee, praatte niet, was contactarm en maakte ook geen contact met andere kinderen. Mijn man was helemaal overdonderd en zei dat hij ons zoontje daar helemaal niet in herkende. Hij heeft meerdere speelafspraakjes na schooltijd en is, al zeg ik het zelf, best populair in de klas, dat kinderen graag met hem omgaan. Dat lijkt me niet dat ze dat doen als hij als een in elkaar gedoken kind in de klas zit. Maar goed. Toen hij daarmee thuis kwam, was ik dus ook echt helemaal uit het lood geslagen. Ons zoontje gaat graag naar school (zelf tijdens de vakantie zeurt hij wanneer hij weer mag) en wij zien echt dat hij sprongen maakt in de dingen die hij doet. Ik was dus helemaal overstuur toen ik terug kwam op het werk. Gelukkig lief opgevangen door enkele collega's, waar ik even lekker mijn hart kon luchten. Mijn man heeft eind van de middag nog een keer met de juf gesproken. Toen nuanceerde ze wel wat eerder gemaakte opmerkingen. Ze zei dat ze niet had bedoeld dat ons zoontje een 'zorgelijk' geval was, maar dat ze had willen zeggen dat het wel een kind was, wat meer zorg van hun nodig had. Maar dat er meer kinderen zijn die dat nodig hebben en dat hun aandacht heeft. Over twee weken zouden de 10 min gesprekken zijn en dan zouden we het er verder over hebben. Ze hadden wat observaties gedaan en dat willen ze eerst intern bespreken en dan met een stappenplan of tips komen als we dat 10 min gesprek hebben. Wij weten dat hij kampt met ernstige verlegenheid tegen de juffrouwen. Dus in dat opzicht zijn we zelf ook al aan het overwegen of we iets van hulp hiervoor kunnen krijgen (logopedie, andere therapie?). Pfff... vind het wel moeilijk, hoor, als een juffrouw dit soort dingen over je kind zegt.
Wat verdrietig Sneeuwmees en wat jammer dat de juf het zo aankaart. Zeg maar tussen de soep en het hoofdgerecht, dat kan een stukje professioneler. Ik zou haar los van het as 10 minuten gesprek om een losse evaluatie vragen. Idd Do, het hele traject is eigenlijk 1 grote wachtrij voor de python in de Efteling met af en toe een dol ritje. Nog even volhouden!
@Klaasje: communicatie op school (of liever het gebrek eraan) stond al (voor dit voorval) op mijn lijstje voor het 10 min gesprek. Blijf het raar vinden dat we steeds dit soort informatie krijgen. De vorige keer had mijn zoontje een bloedneus en mijn man vroeg alleen maar of de juf wist hoe dat gekomen was. Toen deed ze ook al zo geïrriteerd dat ons zoontje met hun niet praatte, dus dat ze niet wist wat er gebeurd was. Dus toen hoorden wij ook ineens dingen die wij niet wisten (terwijl hij al maanden op school zat). En nu dus weer. Ze zei dat ze het aan had willen geven zodat het ons niet zo rauw op het dak zou vallen. Maar ik vraag me af of, als ons zoontje niet gehuild had bij het wegbrengen, of ze dan ook wat gezegd had. Waarschijnlijk had mijn man hem dan gewoon in de klas gebracht, afscheid genomen en vertrokken, zonder dat ze hem dan aangesproken had.
Pff, stom zeg, zo'n school. Kan me voorstellen dat je je daar niet prettig bij voelt. Zou het idd in een separaat gesprek aan de orde stellen, waarin je alle tijd hebt en niet slechts 10 minuten.
Meldplicht! Zo dat is dat! Mensen ik kom nergens meer aantoe! Mijn tel staan sinds. 2 weken fucking rood gloeiend ik wordt echt geschift ervan ! Pfff ne of ik tijdens het bevallen iedereen ff lekker sms ja hoor al zoveel ontsluiting het gaat Goed... Uhhhh nee dus ! Vreselijk, voor jullie ook herkenbaar? Do, wat een prachtig aantal bevruchtingen meid! Geweldig hoor! Gein bedankt meid hoe gaatie met jou en je hunmeltje? NTP haha nee hoor zover is het niet! Hoever ben jij nu inmiddels? Ik vind dat jij en gein en lets maar eens een mooie ticker moeten maken in jullie handtekening! Lets wat een geweldig nieuws meid! En wat een rollercoaster zo denk je een miskraam en zo en je alweer Toe aan je termijn echo! Spannend! Ik vond het ook wel dubbel weg te gaan uit dusseldorf en weer naar mijn huidig zkh te gaan! Maar tis voor een goed doel meid! Stiertje nog iets gehoord? Klaasje hoe was de groeiecho? Knorretje hoe gaatie met jou en de kleine? Voor jou schiet het nu ook op hoor!! Sneeuwmees die juf heeft het vorige keer tijdens die gesprekken ook wel eens gehad over logopedie toch? Wat vreemd! Zeler als je zoontje zoveel vriendjes heeft! Kan me ook niet voorstellen dat dat is als hij bijna niet praat! Bizar! Fijn dat je je hart kon luchten op je werk! Ik zou ook schrikken van dat soort dingen nie leuk knuf Tassie wat goed te horen meid dat het zo goed gaat met jullie meisje .. Ze groeit alweer als kool dus? En dus alweer uit het kleinste maatje gegroeid! Mare geen vakantie meer dus voor jullie? Ik dacht ook dat jij vanaf komende maand weer moest gaan werken? Heb je nog lekker verlof ? En tja sparen is nooit leuk maar aan de andere kant als jullke graag een nieuwe auto willen en nieuw huis heb je wel een goed doel natuurlijk Over autos gesproken... Wij hebben natuurlijk nu sinds een jaar de nieuwe renault clio , geweldig fijne auto helemaal happy mee... Een nadeel hij is niet heeeeel groot! ( wel veel groter dan de oude types maar geen echte gezinsauto !) nou bleek dat mijn man teveel had betaald aan leasetarief afgelopen jaar dis we hoorde maandagdat we wat centjes terig krijgen ( geen idee hoeveel).. Maar nu hebben ze 2 verschillende contracten ( man werkt zelf bij leasemaatschappij) en willen ze eigenlijk dat heel het personeel over gaat op een ander contract! Nu hebben ze hem vandaag een voorstel gedaan zijn auto in te leveren ( rij ik altijd mee hihi) ... Dus ondanks dat we hem pas een jaar hebben en dan gaat die auto de rent in...(huur) en mogen we een nieuwe uitzoeken! Nu blijkt net een auto die we op het oog hadden "in de aanbieding" te zijn dus die word met heeeeeel veel korting geleverd en die kunnen we nu voor hetzelfde geld rijden als de clio ! ( citroen cactus) je moet er van houden maar het is wel een heeeeele ruime auto waar de kinderwagen en maxi cosi lekker makkelijk in mee kunnen! Dus wss gaan we die volgende week bestellen! Die wordt "op smaak gemaakt" dus zit natuurlijk wel weer weken/maanden levertijd op! Maar das niet eeg! Leuk vooruitzicht zo met de baby
Ow bibi, wat een fijn vooruitzicht dat jullie een grotere auto krijgen! Hihi en goed weer je meldplicht hoor Sneeuwmees, jee wat een rare juf heeft je zoontje zeg... T is een kleuter, die zijn af en toe gewoon nog verlegen... Laat ze lekker spelen met elkaar daar leren ze het meest van. Ze moeten al zoveel als kleuter de laatste jaren... Succes met je gesprek! Ik ben ook nog nooit blijven liggen na de utrobolletjes! Nog 2,5 pakje, en dan ben ik ervan af! Gein, wat spannend allemaal! Waarvoor krijg je precies spuiten straks? Weet iemand hoe je nu met blasto's van vijf dagen uit de embryscoop moet berekenen hoelang je zwanger bent? Ik dacht dat de punctie gewoon altijd als twee weken tellen of zit het iets anders?
Lets, ik heb op google gezocht met de zoekterm : uitgerekende datum ivf. Zo kwam ik bij een rekenmachine op de site van freya uit. Hier vul je de punctie datum in volgens mij, en dan wordt het voor je uitgerekend. Bbibi, leuk een nieuwe auto. En je meldplicht weer voldaan. Iritant zeg dat iedereen je nu lastig valt via de telefoon. Net alsof je tussen het puffen door iedereen op de hoogte houdt . Als de kleine er is horen ze dat vanzelf wel.
@Bbibi: goed zo, meid. Netjes aan je meldplicht voldaan. Mijn man overweegt ook een cactus te kopen, dus ben erg benieuwd hoe hij jullie bevalt. En met een kleintje moet je inderdaad een hoop meezeulen, dus een ruime auto is bijna onmisbaar. Dus een heerlijk cadeautje zo vlak voor de kleine komt. En irritant die berichtjes en telefoontjes. Je hebt zo met die laatste loodjes al genoeg aan je zelf, laat staan dat je ook nog iedereen 'gerust' moet stellen. @Lets: volgens mij is het inderdaad vanaf punctie en zijn er rekenprogramma'tje voor ivf-zwangerschappen. Volgens mij maakt een blasto daarbij niet uit. Want een blasto wordt later teruggeplaatst (en mag je eerder testen) en bij een snelle tp, mag je pas na 14 dgn testen. Dus linksom of rechtsom blijft het toch hetzelfde in termijn. Klopt de berekende termijn bij de echo ook ongeveer met de punctie? Vorig jaar hadden we ook een 10 min gesprek. We hadden toen al van tevoren gehoord dat ons zoontje niet met de juffrouwen praat. Een andere moeder die voor ons het 10 min gesprek had gehad, had als advies gekregen om met haar zoontje (die ook verlegen was) naar logopedie te gaan. Wij verwachten dus eigenlijk ook datzelfde advies te krijgen en hadden al wat zitten googlen e.d. Maar toen hadden we het gesprek en toen was het niet zo negatief als we gedacht hadden. Hij was verlegen, maar ze verwachtten dat dat nog wel recht zou trekken als hij in groep 2 zou zitten en tot de oudere kinderen hoorde. Daarom hebben we toen niets meer met logopedie gedaan. Maar denk dat ze dat misschien nu wel gaan voorstellen. We zullen het wel horen.
Was er maar een mogelijkheid om even te spieken hoe het met onze embryootjes gaat... En dan zijn de " echte" wachtweken nog niet eens begonnen!! Bij tp op dag 5 mag je ook eerder testen toch?!
@do: je hoeft na de tp minder lang te wachten om te kunnen testen. Het testmoment is wel hetzelfde als met een jonger embryo, maar ze hebben langer in de scope gezeten, dus korter in jouw baarmoeder. Meestal mag je 10 dagen na tp van een blasto testen. Nou geloof mij, dat is lang zat!! (Dat heb ik dus ook niet volgehouden, testte al 8 dagen na tp.)
Oh Sneeuwmees...niet leuk om dat zo tussen neus en lippen door te horen. Hopelijk biedt het 10-minuten gesprek wat verheldering. Bbibi, herkenbaar die mobiele hysterie.... Ik keek op het laatst nog maar twee keer per dag en had het geluid van smsjes en appjes uit gezet. Als ik in de supermarkt liep te waggelen, was er standaard iemand die riep 'het schiet nu echt op hé'! Wel handig een grotere auto. Super dat het nu allemaal zo mooi uitkomt. Hier nog steeds een kleine auto, dus wil straks ook wel wat groters. Enne....ik heb al een mooie ticker hoor. Do, ik ben ook nooit blijven liggen. Heb wel eens iets gelezen over een alternatief voor utro, dat minder rommel geeft. Maar het zal nog wel niet vrijgegeven zijn. Ik breng vrijdag de laatste in!
NTP: er is een alternatief voor utro. Je moet er alleen een veel hogere eigen bijdrage voor betalen en ik heb gehoord dat het net zo goed smurrie geeft. Ben ff de naam vergeten.
Ik kan er ook niet op komen meiden, iets met een C, crinon ofzo? Een gel is het. Kost wel 5 per tube geloof ik en daar doe je dan 2 dagen mee ofzo. Pak inlegkruisjes en dan is het ergste leed met utro ook wel geleden : D Ik testte gewoon altijd 14 dagen na punctie. En met cryo behandelingen gewoon op dag 28 van de cyclus. Aan aan cryo tp zit geen enkele verrassing qua timing. Do, die kleintjes van jou zitten vast en zeker heerlijk! Bbibi, morgen 39 weken. Ben jaloers op je . Straks lekker radiostilte creëeren. Ik heb m'n tijd registratie op what's app er al afgegooid, straks timeline Facebook dicht just in case. Beetje privacy afdwingen dan maar. Edit: het is inderdaad crinone progesteron gel, even geverifieerd met Google