Do fijn dat je weer schoon bent meis! Had jij nog cryos? Mariska jij alweer begonnen voor een nieuwe poging meid?
@Pinkflower: er zijn hier wel meiden geweest die voor een second opinion naar DD zijn gegaan, maar wel met het doel om daar ook te starten. De meesten hebben vaak al voorafgaand aan de overstap naar DD gekeken hoe ze verzekerd zijn (of navraag gedaan). Maar dat is voor iedereen anders. Zo'n poging kan aardig in de papieren lopen en in DD hebben ze veel extra dingen (embryoscope, IMSI en PICSI, assisted hatching). Allemaal dingen om de kansen te verhogen, maar die ook geld kosten. Daarnaast doen ze ook wel eens immunologisch onderzoek wat in de papieren kan lopen. Ik kan me dus voorstellen dat je eerst helder wil hebben wat ze voor jullie voor een mogelijkheden zien en wat dat gaat kosten. De wachttijden waren 'in mijn tijd' erg lang (4-5 maanden) omdat er toen nog maar een NL arts zat (dr. S.). Inmiddels is er een extra NL arts bij, waardoor sommigen soms verrassend snel al terecht konden. Als je wat Duits spreekt kun je ook vaak al sneller bij een Duitse arts terecht. Ik zou het je zeker aanraden om eens uit te zoeken wat ze in DD voor jullie kunnen betekenen. Bij de intake is het wel aan te raden dat je je NL dossier bij je hebt, want dr. S. gebruikt dat wel als leidraad voor de intake en stelt daar ook vragen over. @Bbibi: met de kindjes gaat het goed. De kleine had oorontsteking en was zichzelf niet, maar nu met een kuurtje begint hij weer de lachebek te worden, zoals we hem kennen. Gelukkig maar. De oudste was erg gespannen op school en huilde veel bij het wegbrengen. Maar de laatste week (afkloppen) gaat dat weer stukken beter. Dus we mogen niet klagen. Hoe gaat het met jouw moppie? Geniet je van het moederschap? En ga je nog een andere banner nemen...hihi... Iedereen krijgt medelijden met jou dat je al 51 wkn zwanger bent...hihi
Hoi Bibi, lief dat je naar mij vraagt. Hoe gaat het met jou? Wij zouden in januari gaan starten maar heb er thuis nog een bende van nav de verhuizing. Wil graag in ieder geval de bovenverdieping klaar hebben, slapen nu nog op beton. Dochter haar kamertje is bijna klaar. Nog 1 wand sausen maar moeten wachten op de aannemer ivm aardbevingschade. In alle slaapkamers zit wel een scheur in de wand wat ze moeten herstellen alleen heeft de aannemer het erg druk. We zijn nu eerst verder gegaan met onze slaapkamer en dan hoopnik maar dat ze dan snel komen dan kan het laminaat gelegd worden en heb ik boven alles in ieder geval weer netjes. Hoop dan dat ik over twee weken kan gaan beginnen. Nog even een vraag ik heb mail gekregen van Düsseldorf dat ik week voor menstruatie daar heen moet voor echo onderzoek en datv ik dan recepten krijg waar ik mee moet starten. Kan ik dat ook in umcg laten doen?
Uitgangsecho doen ze liever zelf ... ook omdat ze je behandelschema met je doorgaan nemen. Maar misschien als je er echt opstaat? Receptjes kunnen ook via de mail gestuurd worden namelijk. Wanneer moet je ongesteld worden? Deze ronde worden al mijn echo's in Dusseldorf gedaan, ben benieuwd hoe vaak ik heen moet ..
@Mariska: ik zou (persoonlijk) denk ik ook de uitgangsecho in DD laten doen. Maar snap dat dat een heel georganiseer kan zijn als je veel reistijd hebt en een klein kind. Dus je moet doen wat voor jou zelf goed voelt. Hopelijk schiet jullie huisje ook snel op, zodat je je met frisse moed weer kan richting op de behandeling. @Imke: ik heb tijdens mijn poging ook alle echo's in DD laten doen. De eerste vielen nog mee. De uitgangsecho en volgens mij toen op dag 8 pas. Maar bij mij groeiden de follikels wat langzamer en moest ik dus in een week 2 keer op en neer en toen nog de 3e keer voor de punctie. Dat is dan best even pittig en vooral als je om half 9 er moet zijn. Maar met een hotelletje hebben we er toch het beste van proberen te maken.
De uitgangsecho moet in DD net als de voorlaatste voor punctie, de rest kun je met andere ziekenhuizen regelen.
Ik heb ook echt wel eens een uitgangsecho in Heerenveen laten doen hoor. Dus Mariska, als ik jou was, ging ik gewoon naar het UMCG. Uiteraard in overleg met DD. Recepten kunnen altijd via de mail gestuurd worden. Kun je gewoon doormailen naar de UMCG-apotheek.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga vragen of het in het umcg kan, als dit lastig is gaan we naar Düsseldorf dat isc dan niet anders. Alles voor het goede doel Ik verwacht half febr te gaan menstrueren.
Sneeuwmees; bedankt voor je reactie! Ik ben mij inderdaad aan het oriënteren. En mochten we besluiten om voor een second opinion naar DD te gaan dan is het ook de bedoeling om de behandeling daar te doen. Ik zou graag willen weten wat het kostenplaatje wordt en wat er vergoed wordt. Daarom zou ik eerst een (second opinion) gesprek willen en vandaar uit het kostenplaatje bij de zorgverzekering neer willen leggen om te kijken wat er daadwerkelijk vergoed wordt. Mocht er weinig vergoed worden of niets dan kunnen we kijken of het op dit moment wel financieel haalbaar is. Ik heb vorige maand mailcontact gehad met dr. S. over een aantal dingen. Hij wist niet of ons streekziekenhuis meewerkt aan een behandeling i.c.m. DD (bijvoorbeeld echo's). Dus dat zal ik hier ook nog moeten vragen. De wachtlijst is op dit moment niet zo lang vanwege de nieuwe arts. Kon er met een maand al terecht.
@imke, dan lopen we ongeveer ws samen op, wat mijzelf betreft heb ik een vrij regelmatige cyclus. Verwacht de mijne rond de 14e. Nog wel even afhankelijk of ik de eerste week van febr mijn goedkeuring heb van pno
@Pinkflower: verstandig om je eerst goed voor te laten lichten en wat het gaat kosten. Wel fijn dat je zo snel terecht kan. Ben benieuwd wat ze in DD anders voor jullie zouden willen doen. Het zijn in DD vaak net de accentverschillen die het verschil kunnen maken.
Bibi, nee wij hebben geen cryo's meer, er waren uit onze poging 3 embryo's ontstaan, 2 zijn er vers terug geplaatst en 1 cryo waar ik dus zwanger van ben geweest... Wil de volgende poging dus ook graag een hogere dosis spuiten in de hoop wat meer embryo's en cryo's te hebben!!
@do: dat zou ik ook graag willen: iets meer cryo's. Stel dat de komende cryo niet lukt, ga ik ook voorstellen of de dosis iets omhoog mag. @imke: nu nog 1 cryo in de vriezer. Die krijg ik over een paar weken teruggeplaatst.
Helaas werkt het niet zo dat je altijd meer eicellen krijgt naar mate je meer spuit. De hormonen activeren je eierstokken, te veel kan ook weer averechts werken en overstimulatie opwekken. Het is een soort van super dun scheidings lijntje tussen stimuleren en oogsten. Anders zou je standaard in iedere patiënt 300 ie gooien en zien hoeveel eitjes er komen. Cryo's hebben is natuurlijk hartstikke fijn, wil ik ook, maar de arts gaat voor een kwalitatief zo goed mogelijke terugplaatsing ipv zo veel mogelijk eitjes.
Ik heb nu 75 puregon i.c.m. 150 menopur gespoten. Da's geen wereldschokkende hoeveelheid, helemaal gezien mijn leeftijd, dus daar zit nog wel ietsje rek in.