ICSI in Düsseldorf deel 6

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Willeke86, 8 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cassie21

Cassie21 Actief lid

1 okt 2016
    263
    55
    28
    Gefeliciteerd Zowelkom! Wat een heerlijk nieuws.

Dames ik heb jullie advies nodig. Onze intake voor DD staat gepland in januari. In de tussentijd heb ik toch ook een intake gelland in zhuis waar wij nu lopen. Hoofreden om naar DD te gaan is de mogelijkheid om de punctie onder narcose te doen. Nu blijkt dat het ziekenhuis in NL wel een "roesje" wil geven. Volgend de arts ben ik dan niet helemaal weg, maar zodanig verdoofd dat ik geen pijn voel.

Wel is het zo dat het roesje alleen gegeven kan worden als de punctie op een doordeweekse dag valt (kan in de hand gewerkt worden door op een bepaalde dag met de pil te beginnen) én als er op die dag geen spoedgeval oid is waarvoor de anesthesist weggeroepen wordt. Volgens de arts kleine kans, maar hij moest het toch even melden.

Ik weet niet goed wat ik mij bij het roesje moet voorstellen. Maar als het net zo goed werkt als de narcose, dan blijf ik uiteraard liever dichtbij huis.

Wie heeft ervaring met zowel het roesje als volledige narcose? Zouden jullie het risico nemen dat de punctie toch niet doordeweeks valt?

Liefs Cas!

2. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Hoi Cassie, voor mij alleen nog maar narcose. Bij mijn eerste poging icsi in eigen cyclus, kreeg ik helemaal niets. Werd 1 eicel zelfs 1x 2 eicellen zonder verdoving weggehaald. Dit was een hel.
    daarna in pogingen gestimuleerd kreeg ik een infuus fentanyl. Hier leek ik amper op te reageren. Nog vreselijk.
    Nu 2 pogingen onder narcose gehad. Heeeerlijk! Vergeleken bij al mijn eerder punctieleed. Roesje geen ervaring mee. Heel veel succes!

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Cassie: het is wel een grote stap om alleen vanwege de narcose de overstap naar DD te maken. Ik vond het een prettige bijkomstigheid, maar had andere reden om voor DD te kiezen. Je moet er toch meerder keren heen voorafgaand en tijdens een poging (mede afhankelijk of je de fm daar ook laat doen). Als dat de enige reden is om naar DD te gaan, kan ik me voorstellen dat je liever dichterbij huis blijft als je hier ook een roesje kan krijgen. Maar.... een vrouwenlichaam laat zich niet zo makkelijk plannen en sturen en iedere poging is anders. Dus je loopt alsnog de kans dat de punctie in een weekend valt. Ik heb 3 pogingen gehad en volgens mij heb ik bij alle pogingen zelfs de punctie op een zaterdag gehad (bedacht ik me net).;). Succes met een keuze maken!

4. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Narcose tijdens punctie was voor mij een belangrijke reden om over te stappen naar DD. Uiteraard niet de enige reden.

In het UMCG kreeg ik een rustgevend tabletje en een infuusje fentanyl voor de punctie. Ik vond het hel. Heb gejankt van de pijn. En ben hele stukken kwijt uit mijn geheugen. Ik heb mezelf gezworen: dit nooit meer.

Het zou kunnen zijn dat bij mij de punctie extra pijnlijk was vanwege endometriose. Ik heb heel veel verklevingen in mijn buik, waardoor ze niet overal makkelijk bij kunnen. Met echo's kunnen ze ook vaak 1 eierstok niet vinden. Dus er werd ook nogal op mijn buik geduwd.

5. unicornbaby

unicornbaby Bekend lid

15 dec 2014
    759
    1
    18
    Zowelkom, van harte meis, echt een top poging.. Zwanger en prachtige cryos nog! Heel veel kindjes voor jullie 😍

Gein, moeizaam.. M'n dochter is vaak overstuur, spuugt 30x per dag uit haar neus omdat ze vecht tegen het opkomende voedsel /zuur. Dan hapt ze naar adem, loopt blauw aan en dan... Paniek en hevig huilen. Pittig maar goed, we doen ons best.

Binnenkort tp van cryo en dan de ww in.

6. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Even een vraagje voor diegene die bij PNO verzekerd zijn. Hoe declareren jullie je gemaakte kosten. Online of per post?

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Via de app! En daarvoor deed ik het online. En daarvoor per post :D

8. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

12 jun 2015
    342
    40
    28
    ZoWelkom gefeliciteerd :D

Wij zijn er nog niet uit wat we nu gaan doen, maar stappen wel over met de verzekering naar PNO of ONVZ. Mochten we nog een keer in NL proberen en daar niks uitkomen, dan wil ik iig de mogelijkheid hebben om over te stappen (kan anders ook, maar dit is wel het moment om je verzekering op het komende jaar aan te passen).
    Ik wil iig eerst even een gesprek in het ziekenhuis en ook weer bloed laten prikken om te zien hoe het er nu voor staat. Dat zal ook zeker een rol gaan spelen in de keuze.

Overigens lees ik om naar DLD te gaan voor narcose, maar kun je de punctie ook doen zonder narcose en dan morfine? Ik vind het herstel van narcose niet zo prettig, voel me dan echt een paar dagen een vaatdoek.

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Hagedisje: volgens mij kun je dat iig aan de orde stellen in het gesprek met de arts. Narcose is natuurlijk een groot woord. Zo'n punctie duurt maar heel even. Maar ik voel me liever een paar dagen een vaatdoek dan dat ik nog een keer zo'n helse pijn moet meemaken. Da's persoonlijk uiteraard.

10. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Hagedisje: wij zaten ook tegen het einde van het jaar toen wij over een evt overstap zaten te denken. Dus in dat opzicht wel ideaal om dat nu alvast in je verzekering keuze mee te kunnen nemen. Had jij nu al wel gebeld om een afspraak in te plannen? En volgens mij kun je wel overleggen over de narcose, hoor. Maar het is echt maar heel licht en heel kort, want vlak na de punctie ben je al weer bij. De dag zelf ben je heel duf, maar daarna ging het wel weer. Maar kan natuurlijk dat iedereen er toch anders op reageert. De anesthesist neemt altijd voor de punctie zelf contact op. En dan kun je ook nog je zorgen uiten of dingen aangeven die voor hun van belang zijn.
    @Unicorn: oh, wat heftig voor jouw meisje en ook voor jullie. Lijkt me vreselijk zo hulpeloos toe te moeten kijken. Ook pittig om ook weer met een cryo tp bezig te zijn. Sterkte, succes en een knuffel voor jou en je meisje!

11. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

12 jun 2015
    342
    40
    28
    Sorry unicornbaby, helemaal over jouw bericht gelezen. Wat sneu voor jullie kindje. Hopelijk gaat het snel wat beter.

@Stiertje en Sneeuwmees: mocht het zover komen dan zal ik het iig even bespreken. Ik heb juist goede ervaringen met een lage dosering morfine, voelde vrijwel niets van de punctie. 3 Weken geleden een korte narcose ivm een stukje achtergebleven placenta en daar had ik na de tijd meer last van. Nu kan het ook per keer verschillend zijn natuurlijk, maar mijn voorkeur is zonder narcose.

12. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Hagedisje: misschien kun je het gelijk al vragen als je een intake mocht hebben. Dan heb je daar maar vast duidelijkheid over en weet je wat de mogelijkheden zijn. De anesthesist belt nl. de avond voor de punctie pas op en het zou vervelend zijn als je al zover in de behandeling zit en dat het misschien dan toch anders gaat dan je zou willen. Mijn puncties vielen over het algemeen altijd mee, maar ik had weinig eitjes die ze met weinig aanprikken al snel allemaal te pakken hadden. Maar kan me voorstellen als je er veel hebt, zoals veel dames hier, dat de punctie een nachtmerrie is.

13. Elocina

Elocina Actief lid

19 aug 2015
    472
    106
    43
    Cassie ik heb ervaring met een roesje. Niet gecombineerd met de punctie maar gecombineerd met een darmonderzoek. Zelf was ik met het roesje echt helemaal weg, ik heb lekker liggen slapen (en tussendoor een hoop onzin uitgekraamd 😂).
    Puncties in NL heb ik altijd met morfine via infuus gehad. Hoewel de morfine heerlijk was was ik er bij de punctie echt wel bij, en voelde ik ook de pijn. Maar hierbij moet ik ook zeggen - hoe rustiger je bent, ademhalingsoefeningen doet etc hoe minder last ik er van had (tweede keer).
    De overstap naar Duitsland is er niet eentje die ik zou maken voor de narcose alleen als je in NL een roesje kunt krijgen. Het is namelijk nogal een onderneming met heen en weer gereis, verzekering regelen, dingen voorschieten... en een roesje was in mijn geval écht weg.
    (Na het roesje nog gesprek gehad met de arts, gelukkig was mijn toenmalige vriend er bij want 20 minuten later wist ik niet meer waar we het over hadden gehad ☺️)
    Succes met je keuze!

14. Babsvdh

Babsvdh Fanatiek lid

18 jul 2015
    1.515
    90
    48
    Vrouw
    Yes!!! 11 eicellen gevonden, 10 bruikbaar, 9 bevrucht! 4 zijn gelijk ingevroren en 5 zitten lekker warm in de embryoscoop 😍

15. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Tsja, wat is het dat je krijgt in DD? Geen 'echte' narcose want je bent maar 10 minuutjes buiten westen. Dus het is eigenlijk ook een soort roesje. Je krijgt een pijnstillend infuus en dan een mondkapje propofol en dan zzzzzzzzzz.

Hier vanmorgen vroeg al een telefonisch gesprek met dr C. Hij raadt me toch sterk een pipelle met biopt aan, in 2014 was dat biopt er nog niet en heb ik oa intralipid en prednison gehad en hij wil nu met biopt wel eens te weten komen wat echt past bij mijn NK cellen. Vervolgens is zijn advies alles ontdooien in de scope en doorontwikkelen tot dag 5.

En stoppen met borstvoeding, dat wist ik al.... Duurt dus nog even... In het nieuwe jaar dan maar.

16. Mieksel

Mieksel Fanatiek lid

15 okt 2013
    1.712
    188
    63
    Phoe, ik had daar nog niet eens zo over nagedacht...
    Ik trok de punctie altijd prima met een infuusje en een oxazepam.
    Maar goed, had ook weinig follikels aan te prikken.
    Roesje hoeft van mij ook niet per se, zo lang duf zijn daarna lijkt me wel nadelig. Maar goed, pijnloze punctie is ook wel prettig. Ik denk dr nog even over. Maar ik zou persoonlijk er idd niet speciaal voor naar DD gaan.

Meiden ik heb DHEA voorgeschreven gekregen... 30mg per dag. Meiden die dit ook hadden, hoeveel hadden jullie?? Ik merk dat ik het toch wel wat spannnend vind, maar dr Scholtes zei dat 30mg heel weinig is.
    Hoe lang moesten jullie het slikken?

17. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Babs: wat een mooie score en ook zoveel bevruchtingen!! Nu op naar de tp!!
    @Mieksel: ik heb zelf geen dhea hoeven slikken. Ik dacht dat de normale dosering 50 mg was (maar weet het niet zeker). Maar wie weet dat vrouwen daar dan 2 per dag van moesten slikken. Volgens mij hebben wij de laatste tijd hier geen meiden meer gehad die dat voorgeschreven hebben gekregen. Ook dacht ik dat je het een flink aantal weken geslikt moest hebben om verandering van waardes te zien (ik dacht zeker een week of 8). Heb je de dhea van de apotheek daar? En heb je nog een vervolgafspraak om nog een keer op je dhea te prikken?
    @Klaasje: klinkt als een goed plan van dr. C. Als ze hierdoor nog meer maatwerk kunnen geven. Maar neem aan dat dat alles ook pas gepland kan gaan worden als je er ook al echt voor wil gaan, omdat die pipelle toch 2 cyclussen werkzaam is? Nog even wachten dus hoe lang je meisje nog bij je wil drinken of hoe snel je je bv af wil en kunt bouwen. Hoeveel cryo's hadden jullie nog? En domme vraag, maar kunnen ze die dag 5 cryo's dan evt. weer alsnog invriezen?

18. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Ik was zeker niet lang duf van de mini narcose hoor, heb het wel als prettig ervaren. En bij mijn laatste punctie in NL met infuus Fentanyl merkte ik dat de arts er ook soort van last van had (zenuwachtig werd) dat ik het aanprikken voelde. Ik denk dat ze beter kunnen oogsten als de patiënt echt helemaal stil ligt... En met weinig eitjes zoals bij mij wil je er geen missen.

Ik had 50 mg DHEA per dag en heb er geen bijwerkingen van gehad. Gestopt zodra ik een positieve test had.

19. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Met narcose prikken ze gewoon alles aan, omdat je toch even buiten westen bent. Volgens mij hebben ze in DD bij mij de eerste keer wel 17 eicellen geoogst. Daar word je niet blij van als je 'bij' bent ... :$

20. Babsvdh

Babsvdh Fanatiek lid

18 jul 2015
    1.515
    90
    48
    Vrouw
    Dr C was er blij mee gister dat ik onder narcose was. Linker eierstok was erg lang gerekt en onder lokale verdoving had ie niet verwacht dat t gelukt was vertelde hij na de tijd. Maar om alleen voor de narcose naar DD te gaan zou ik ook niet doen. Spreek je angsten en gedachten uit naar de artsen, wie weet willen ze wat anders bij je proberen qua medicatie?

Deel Deze Pagina