Nee hier ook geen problemen om gehad hoor maar hij vond de stap naar het buitenland eigenlijk te ver. Daarom eerst laten bezinken, in juli intake gehad en toen was ook hij helemaal om. Wij beginnen bij mijn volgende menstruatie rond 2/3 sept. En november is indd een mooie middenweg. Ik wil de tijd ook wel vooruit kijken!! Paar dagen nog tot de uitgangsecho enzo Nog even een (brutale) vraag aan jullie, ik haal de medicijnen bij het Nij Geertgen, damenwerkingsapotheek met dd en moet contact betalen. Met wat voor een bedrag moet ik ongeveer rekening houden?
@Femke, Wij hebben er ook even over nagedacht, niet zozeer over het buitenland maar over het nemen van de deze stap. Even de blik op iets anders @Lets, had haar ook net aan de tel. Wat een verschil met NL he?! Daar heb je eerst 3 afspraken voor je tegen de receptioniste mag praten
Elise, hahahaha geniaal! Maar zo is het wel idd haha! Femke, volgens mij moest ik rond de 1200 euro afrekenen.. Eer dat ik het terug had was 8 weken later
Ligt aan je dosering en medicatie: Ik was uiteindelijk totaal meer dan 1500 euro kwijt...je kunt daar overigens gewoon pinnen. (Gonal F is duuuur) Ik heb wel gevraagd bij NijGeertgen waar dat 'tarief' van 10,61 per medicijn vandaan kwam. Dat waren ze verplicht had te maken met eerste afgifte.. Bij tweede afgifte is het rond de zes euro per medicijn. Echt belachelijk vind ik dat, als je straks zelf moet betalen ben je zo veertig euro extra kwijt..
@Femke: mijn medicijnen kostten ongeveer 980 euro bij elkaar. Ik had 'maar' 150 eenheden gonal f, ik denk dat ik daarom wat lager zat dan de rest hier qua kosten. Hier inmiddels 31 weken zwanger. Ik begin het nu wel een beetje spannend te vinden, zeker nadat er hier wat dames vroeger bevallen zijn de afgelopen tijd. Tot nu toe is alles helemaal in orde, maar ben toch wel bang voor vroeggeboorte. Ik probeer nu alles in orde te maken in huis, want ik ben toch wel bang dat ik straks te laat ben. Maar wellicht is dat gewoon nesteldrang
Ik zat geloof ik nog wel onder de 1000 euro. Maar weet het niet precies meer. Mijn vriend wilde eerst ook niet naar DD. Dus eerst een (mislukte) poging in Nederland gedaan en toen alsnog naar DD.
Mijn poging kostte geloof ik 1300 euro aan medicatie. Ik spoot het max van 450 ie aan menopur en gebruikte suprefact. Pittige bedragen om even voor te schieten. Mij werd dat ook een keer verzocht toen ik mijn medicijnen ophaalde, maar bleek gelukkig een misverstand. Wel weer spannend nu er inderdaad zoveel meiden weer middenin een poging zitten of op het punt van beginnen staan. Hopelijk volgende maand ook een enorme golf van positieve testen. We kunnen wel weer wat roze nieuws gebruiken hier.
Xan: wat een 'opbrengst', ik hoop dat er een mooie plakker tussen zit. Lets en Elise: succes met de punctie morgen, ik hoop dat jullie ook een mooie opbrengst krijgen! Femke, ik was heel veel kwijt, rond de 2000 euro. Maar ik spoot dan ook Gonal-f en Meriofert, in maximale dosering omdat ik al wat ouder ben. Dus het ligt er heel erg aan wat je krijgt en aan de dosering. Van wanneer is jouw dochter? Is het ook al een echte babbelkous aan het worden?
@Femke; ik was elke keer rond de 1800 Euro kwijt. Menopur is erg duur. @Lets; spannend, hoor! Weer begonnen. Heb je een leuke vakantie gehad? Succes morgen! @Zowelkom; leuk, joh, dat jullie alweer snel willen beginnen voor een 2e. Ik had dat ook heel snel willen doen na de geboorte van onze dochter. Helaas vanwege de keizersnede moest ik 1 jaar wachten. @Appeltje; jeetje, wat gaat het snel. Hoe voel je je verder? Gaat werken (nog) goed? @Stiertje; hoe gaat het met je meisjes? @Elise; succes met de punctie! hopelijk goed nieuws!
Hoe zit het ook al weer met medicijnen halen? Moet dat bij Nij Geertgen gehaald worden? Dat ligt bij ons echt niet op de route namelijk.. Ik kreeg ook DHEA maar is dat ook te verkrijgen in elke apotheek als het voorgeschreven is?
Ow ff iets grappigs tussendoor haha; er hing in de kliniek een papiertje dat je er niet naar pokemons mocht zoeken!! Ook op de deur vd uitslaapkamer... Ik zie t al voor me, tijdens je punctie ff een pokemonnetje scoren😂😂😂
En als je dan toch de tel in de hand hebt dan kun je net zo goed ook even een selfie maken met het hele spul! 😂😂
Hoi iedereen, Ik breek even in met een vraag als dat mag. Wij hebben net een mislukte IVF-behandeling achter de rug. Ik acht de kans groot dat men niet nog verdere pogingen wil wagen met ons, omdat ik nauwelijks te stimuleren bleek. Vandaar dat ik nu verdere opties aan het bekijken ben. Vanwege mijn leeftijd (41) en geringe ei voorraad (lage AMH) heb ik weinig tijd te verliezen en probeer ik nu zo veel mogelijk uit te zoeken om de vaart erin te houden. Wij hebben uit eerdere Ivf-behandelingen 2 kinderen. Onze dochter uit de 1e IVF poging in 2009. Onze zoon na 3 IVF pogingen in 2012. Ik ben echter moeilijk te stimuleren en had in 2012 al 300 E Gonal nodig. Nu ca. 4 jaar later is protocol in NL gewijzigd en schrijft mijn ZH maar maximaal 225 E Gonal voor, terwijl ik minimaal 300 E Gonal nodig heb. Meer dan 225 E Gonal doet mijn ZH niet. Bij afgelopen poging is gebleken dat dit voor mij niet werkt. Gelet op wat ik erover lees zou Duitsland voor ons misschien een goede optie zijn, maar een aantal dingen heb ik graag wat meer duidelijkheid over om te kunnen beoordelen of het financieel en logistiek (2,5 uur enkel reistijd en opvang van onze kinderen) voor ons te doen is. Ter info: we hebben nog 2 vergoede pogingen vanuit de basisverzekering en we overwegen UMC verzekering volgend jaar af te sluiten, zodat 4e en 5e poging vergoed worden (PNO is geen optie, want medische selectie). Mijn man heeft goed zaad. We willen eventueel ICSI, omdat we al een paar keer poly spermie hebben gehad bij IVF, dit houdt in dat eicel niet op slot gaat en bevrucht wordt door meerdere zaadcellen. Ook willen we waarschijnlijk eicelactivatie (OAO of AOA?). Bij deze mijn vragen. - Hoeveel kost een Ivf-behandeling of ICS-behandeling in Duitsland meer dan het maximale Nederlands tarief dat vergoed wordt door verzekeraar? - Waar kan ik medicatie krijgen, waarbij ik het niet hoef voor te schieten en verzekeraar het rechtstreeks betaalt? Weet iemand hoe UMC dit doet? - Mocht een Nederlandse arts mij niet doorverwijzen naar Duitsland kan een verzekeraar dit weigeren? - Kan verzekeraar mij dit weigeren omdat medisch adviseur van verzekeraar of mijn huidige fertiliteitsarts menen dat het geen kans van slagen heeft? Iedereen die mij wat info kan verstrekken heel erg bedankt!
Heey meiden, ik heb net roze verlies gespot. Eindelijk iets... zo begint mijn menstruatie ook altijd dus hoop dat t snel mag doorzetten en dus zonder medicatie om het op te wekken...
@Tassie: met de baby gaat gelukkig alles goed. Zelf heb ik helaas al maanden bekkeninstabiliteit. Hierdoor slaap ik slecht en ben ik continu moe. Ik doe het al wat rustiger aan op mijn werk de laatste tijd. Ik ga ook over 3 weken met verlof, daar kijk ik erg naar uit. Hoe gaat het nu met jou na jullie moeilijke beslissing? @babsvdh: fijn dat er schot in de zaak komt! Kans lijkt me groot dat het nu doorbreekt. @Bo: wat leuk dat jullie nog voor een derde kindje willen gaan, ik hoop dat het jullie gegund is. Als ik je verhaal zo lees dan hebben behandelingen in Nederland inderdaad weinig zin zo. In Dusseldorf kun je een hogere dosering krijgen dan in Nederland, dus dat zou wellicht uitkomst kunnen bieden. Mogelijk kunnen ze jou ook een combinatie geven van Gonal F en Menopur. Ik geloof dat ze dat vaker doen bij minder goede eicelkwaliteit. Gelukkig heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar hier zitten dames die je daar meer over kunnen vertellen. Ik beantwoord hieronder even je vragen: -Hoeveel kost een Ivf-behandeling of ICS-behandeling in Duitsland meer dan het maximale Nederlands tarief dat vergoed wordt door verzekeraar? Een ICSI behandeling (zonder extra opties) kost in Dusseldorf dit jaar 2400 euro. Dat is exclusief medicatie. Je zult even bij je zorgverzekeraar moeten navragen wat hun maximale Nederlandse tarief is. Zover ik weet verschilt dit namelijk per zorgverzekeraar. Ik geloof dat het bij de meeste verzekeraars rond de 1900 euro ligt. Je moet goed nakijken welke basiszekering je hebt en hoeveel procent van het Nederlandse tarief je vergoedt krijgt bij niet gecontracteerde zorgverleners. Dat kan 100% zijn (gunstigste geval) maar bijvoorbeeld ook 60%. - Waar kan ik medicatie krijgen, waarbij ik het niet hoef voor te schieten en verzekeraar het rechtstreeks betaalt? Weet iemand hoe UMC dit doet? Geen idee hoe UMC dit doet. Maar volgens mij moet je bij vrijwel alle zorgverzekeraars zelf eerst voorschieten hoor. Je zou eens kunnen navragen binnen hoeveel dagen jouw zorgverzekeraar uitbetaalt als je een rekening indient. Als dat (bijvoorbeeld) 3 dagen, dan zou je de rekening zodra je die krijgt eerst kunnen dienen bij de zorgverzekeraar en zodra je het geldt hebt de rekening aan Dusseldorf kunnen betalen. Maar goed, dan moet je zorgverzekeraar wel snel betalen natuurlijk. - Mocht een Nederlandse arts mij niet doorverwijzen naar Duitsland kan een verzekeraar dit weigeren? Je hebt geen verwijzing nodig en kunt gewoon een afspraak maken in Dusseldorf. Éen van de Nederlandse artsen in Dusseldorf vult dan een aanvraagformulier voor jou in. - Kan verzekeraar mij dit weigeren omdat medisch adviseur van verzekeraar of mijn huidige fertiliteitsarts menen dat het geen kans van slagen heeft? Je eigen fertiliteitsarts staat hier volledig los van. Hem/haar heb je niet nodig, je kunt rechtstreeks een afspraak maken in Dusseldorf. Als ze in Dusseldorf vinden dat de behandeling kans van slagen heeft dan zullen ze het aanvraagformulier voor de verzekering voor je invullen. Bij mij stond daar geen dusdanig gedetailleerde informatie op waardoor een medisch adviseur de aanvraag zou kunnen afwijzen. In Dusseldorf weten ze natuurlijk ook wel wat ze wel/niet op het formulier moeten zetten om de aanvraag bij de verzekering te laten slagen @Lets: dat meen je niet van de pokemons. Zouden er mensen zijn geweest die pokemons gezocht hebben in de kliniek? Hahaha! Ik ga duimen voor 2 goede puncties morgen!
@Bo: jouw verhaal lijkt op het mijne, omdat ik ook moeilijk te stimuleren was (ook 'maar' max 225 ie mocht spuiten in NL) en mijn NL arts ook geen mogelijkheden meer zag voor verdere behandeling. Ik ben op eigen initiatief naar DD gegaan. Mijn NL zkh begreep dat ik verder om me heen ging kijken, maar heeft me verder niet door willen verwijzen. Dus ik ben zelf zonder doorverwijzing naar DD gegaan en heb hierover nooit problemen met mijn verzekering gehad (toen PNO in 2013). Volgens mij ben je altijd vrij onder het mom van een second opinion naar een andere behandelaar te gaan, dus volgens mij mogen ze dat niet weigeren. Ik dacht dat mijn ivf-poging toen 1300 euro kostte, maar dat was in 2013. Daarbij kwamen nog wel de kosten van de embryoscope (bijna 500 euro) en de kosten van de anesthesist (ca. 250 euro ruim geschat). Bij de intake moesten we ook allebei bloedprikken en soms moet een man zaad produceren voor onderzoek, wat je ook moet betalen. Ik zou in jouw geval zeker niet je kostbare pogingen in NL verspillen, maar overstappen naar DD. Bij mij was de dosering van de hormonen niet het voornaamste probleem van de lage opbrengst, maar met name ook de decapeptyl die ik als platlegger gebruikte, bleek funest te zijn voor het groeien van de eitjes. Soms kun je het regelen met een NL zkh dat je daar de fm kunt doen, dat scheelt een hoop reistijd. Ik zou dus, als ik jou was, een intake in DD plannen (ze hebben NL assistentes en NL artsen, dus de taal hoeft geen probleem te zijn). @Babs: fijn als het toch vanzelf komt! Scheelt weer extra gedoe van medicijnen innemen! @Lets: het zal je gebeuren dat een pokémonzoeker binnen komt vallen als je net in de stijgbeugels ligt. Succes morgen!
Hoi Bo, jeetje wat een verhaal. Ik vond het vreemd dat je huidige zh je niet meer laat spuiten??? Als ze toch zien dat je hiermee niet te stimuleren bent dan moet er toch een wijziging plaatsvinden.. Protocollen zijn er om van af te wijken indien nodig.. De nl artsen in DD zijn big geregistreerd in NL. Zij mogen dus een verwijzing schrijven voor je. Daarvoor hoef je dus niet naar je eigen Gyn. Joi vraag over of je verzekeraar kan weigeren zal dan ook niet aan de orde komen want die staan er dan buiten. Je verzekeraar kan altijd weigeren. Tot op heden heb ik nog niet gehoord dat dat gebeurd is, maar het zal vast weleens gebeurd zijn. Wat betreft UMC hier kunnen andere meiden beter antwoord op geven aangezien ik zelf bij PNO zit en dus niet weet Joe het bij UMC gaat. Succes met je keuze! Bas, fijn! Ga je dan gelijk starten in DD?
@Zowelkom: ik heb mijn NL gyn gevraagd waarom ik niet meer mocht spuiten dan die 225 ie. Ik zei dat ik gehoord had dat DD 2 x 225 ie per dag liet spuiten. Mijn gyn reageerde altijd cynisch van: ach, ja, de DD-methode... Maar ze zei dat positieve effect ervan niet bewezen was. Daarom was 225 ie als max ingesteld, omdat de meerwaarde van meer spuiten dus niet bewezen was, behalve dat je wel meer bijwerkingen had. Dus helaas week mijn NL zkh niet af van het protocol.