@Eliza: ik moet zeggen dat ik dat vandaag ook had toen we daar in de wachtkamer zaten. Het voelde zo onwerkelijk en dacht toen ook even 'waar zijn we eigenlijk mee bezig'. Maar ja, de wens is groot en dus ga je er maar weer voor en blijf je zoeken naar 'de gouden aanpak'. Ook ik merk dat ik mezelf wat afscherm. Afgelopen week was ik ook erg in mezelf gekeerd ivm DD vandaag en mijn aanstaande NOD (waarbij je weer van alles denkt te voelen). Het komt mijn werk ook niet altijd ten goede. Ik heb nu tot 1 augustus ook een dag ouderschapsverlof opgenomen, daarnaast werkte ik dus 4x9. En was ik al een dag per week thuis. Door die dag ouderschapsverlof, werk ik nu tot 1 augustus 3 dagen per week. Juist ook even om echt wat meer tijd voor mezelf te hebben. Mezelf lekker laten verwennen met voetreflex en andere leuke dingen. Of soms gewoon even lekker ongestoord als een zombie op de bank zitten. @Nina: ja, ik had me er geestelijk een beetje op voorbereid, maar toen het even de negatieve kant op leek te gaan, dacht ik wel even van: begrijp ik het nu goed dat hij het eigenlijk niet echt ziet zitten...? Ik weet niet goed wat zijn beweegredenen zijn om bij de een zo te reageren en bij de ander weer anders. Hij probeerde vandaag ook dingen uit te leggen, maar moet eerlijk zeggen dat bij veel dingen ik het dan nog niet snapte. Hij is wat warrig. Maar ja, dat maakt mij niet uit als hij me kan helpen om zwanger te raken. @Stiertje: ja, zo had je die nekplooimeting niet voorgesteld en verwacht. Ja, de kansen dat het goed is, zijn nog steeds vele malen groter dan dat het niet goed zou zijn. En zelfs al zou je een goede uitslag hebben van bijv. 1 op 1500. Dan nog zou het kunnen dat jij ook net die ene bent van de 1500. Voor mij zou een down-kindje ook geen reden zijn om een zwangerschap af te breken. Heb je nog kans gezien met de vk of de gyn deze resultaten door te spreken. Ik heb geen pasklaar antwoord wat je zou moeten doen. Wil graag met je meedenken en wil er graag voor je zijn als je even een dipje hebt. Dikke knuffel!
@sneeuwmees: lief! Gyn deed de meting, dus met hem kunnen bespreken. Maar hij kan en wil ons natuurlijk niet adviseren, wij moeten zelf beslissen. Morgen denk ik nog ff de vk bellen hierover. Ik denk zelf dat ik meer geschrokken zou zijn als de nekplooi zelf niet goed geweest zou zijn. Nu is het meer de factor leeftijd die de boel denk ik flink naar beneden haalt. Maw: als ik 10 jaar jonger was geweest, was de uitslag misschien wel meer binnen de lijntjes geweest.
Snap dat je geschrokken bent Stiertje!maar inderdaad...net wat je zegt;De kans op een gezond kindje is vele malen groter.Je zit nu alleen met een rotgevoel wat gewoon enorm balen is!Ik vind jouw echo trouwens erg mooi,zo duidelijk.Duidelijk betere echo apparatuur dan waar wij geweest zijn was het wel uitwendig? Hier vandaag ook weer een echo gehad.Alles zag er prima uit.T beebje was nu 5.9 cm al en erg levendig,prachtig gezicht.Wij hebben niet gekozen voor de combinatietest.Bij mijn dochter destijds ook niet dus weet hier verder ook niet zo heel veel van.
stiertje dat is inderdaad schrikken... moeilijk om advies te geven.. mocht het kindje down hebben en je denkt het mag zeker gewoon komen dan deed ik geen vruchtwaterpunctie.. zitten ook weer risico's aan.. wij hebben bij de zwangerschap geen nekplooi meting laten doen.. wou niet in d stress zitten over uitslagen en een kindje met down was van harte welkom... hopelijk kom je er uit..
@Stiertje: hoe is het nu? Een beetje kunnen slapen? Er zullen wel veel vragen door je kop spoken, of niet? Hoop dat het telefoontje met de vk je wat kan geruststellen.
Stiertje wat je moet doen kan niemand je vertellen. Ik denk zelfs dat het belangrijk is dat je ook doet waar je jezelf goed bij voelt en je niet laat beïnvloeden door anderen. Als je dat doet, doe je het onherroepelijk toch verkeerd. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik kan je alleen vertellen dat wij heel bewust voor een nekplooimeting hebben gekozen ondanks dat ik dit jaar pas 31 word. Mocht het kindje een afwijking hebben, willen we dat iig weten, ongeacht of we vervolgens verdere stappen zouden nemen. Bij Patau en Edwards syndroom hadden we de zwangerschap laten beëindigen. In geval van down had ik willen weten wat de verdere afwijking zijn en hoe ernstig (voor zover te zien). Kindjes met down hebben een ernstig grote kans op bijv hartafwijkingen en zo zijn er nog een rijtje andere dingen. Bij down denken veel mensen aan gezellige mongolen die je ook wel eens ziet helpen in een lunchroom ofzo. Maar weinig mensen denken aan de zeer ernstige vormen die in tehuizen moeten zitten. Wij hebben om die reden nooit uitgesloten om de zwangerschap te beëindigen hoewel velen dat wellicht zullen veroordelen. Het had ook maar zo gekund dat we de zwangerschap wel door hadden laten gaan, maar ik vond het iig prettig om te weten waar ik aan toe zou zijn. Ik ben het met je eens dat het een goed teken is dat de nekplooi iig goed is en dat de bloeduitslag beïnvloed wordt door je leeftijd. Ik zou er dus niet heel zwaar aan tillen. Maar nogmaals: je moet zelf doen waar je je goed bij voelt. Ik wens je veel wijsheid en een dikke knuffel.
@stiertje: zeker schrikken. Ik ken iemand die het na ivf ook heeft laten doen en waar een nog veel grotere kans uit kwam, maar nu kerngezond jongetje heeft. Lastig is dat, het blijft nu een kansberekening. Zij heeft een vlokkentest laten doen waarna ze veel bloedverlies heeft gehad. Achteraf had ze het niet laten doen..maarja als er wat uit was gekomen had ze misschien iets anders gezegd. Ik denk dat wij verder geen testen zouden laten doen. Maar eigenlijk heb ik er nog niet over nagedacht...
Sorry meiden ik kom er gewoon niet aan toe om actief mee te schrijven ....... ik lees wel mee en leef ontzettend met iedereen mee. @Stiertje: Ik snap dat je geschrokken bent. Lastige beslissing lijkt me. Wij hebben er bewust voor gekozen om geen combinatietest te laten uitvoeren. Wel alleen de nekplooi meting gehad (deze was 2,1mm). Prachtige echo foto hoor ! @Ikmuziek: Gefeliciteerd, wat geweldig meid ! @Bbibi: Helaas welkom meid. En natuurlijk mag je hier meekletsen ! @Girl: Wat leuk dat jullie voor een 2e gaan. Moet je nou weer opnieuw een intake afspraak maken in DD ? @Sneeuwmees: Wat goed dat je AMH beter is dan de vorige keer. Lekker dat je zo snel al kan gaan beginnen. Spannend allemaal. @Monatoetje: Nog 3 weekjes en dan hebben jullie de intake. Gaat nu opschieten. @Miss76: Spannend jij gaat ook eerdaags al beginnen. Wat een ontzettend leuke verrassing van je vriend. Wij hebben ook 2 katten echt heel leuk .... al plak ik ze nu liever achter het behang (ze vinden erg leuk om ons midden in de nacht wakker te maken ) @Tevka: Wat een super goed nieuws. Ik duim dat ze mooi doordelen. Op naar maandag. Misschien heb je het al verteld, maar willen jullie (als jullie de keus hebben natuurlijk) 1 of 2 laten terug plaatsen ? @NinaD: Fijn dat je zo tevreden bent over het Waterland ziekenhuis. Zelf ben ik ook heel erg tevreden over ze. Zijn allemaal heel erg aardig. @Aklina: Hoe gaat het met jou ? En jullie 2 wondertjes ? @Sassebas: Gefeliciteerd !! @Dreamer: Fijn dat de nekplooimeting goed was. En een meisje, wat leuk ! Ben benieuwd of de nub theorie gelijk heeft. Bij mij klopte het in ieder geval wel. @Juulzon: Vandaag alweer 12 weken zwanger ! Hoe gaat het met je ? @Majo: Dank je wel, met mij en met Tygo gaat het erg goed. Tijd gaat inderdaad heel erg snel. Ben alweer 2 weken aan het werk. Kan me je angst heel goed voorstellen. Wel fijn dat jullie nog een poging kunnen doen door het belastinggeld. Ik blijf voor jullie duimen ! @Ddees: Hoe is het met jou ?? Ik heb vast niet op iedereen gereageerd ..... Dikke knuffel voor iedereen !
@loontje: nee niet op mij snik haha. Is ook zoveel! Knap dat je t nog zo doet . Lees in jouw onderschrift dat je na 14 tp zwanger werd. Vanaf wanneer was je in DD onder behandeling? Heb jij ook immunologische testen gedaan? Was ff nieuwsgierig.
Sorry ... ik zal vast nog meer meiden vergeten zijn. Hoe gaat het nu met je ? Nog last van de hystroscopie ? Wij zijn vorig jaar maart in DD begonnen en in april zijn we zwanger geworden. We hebben daar 2x een cryo tp gehad. We hebben onze cryo's vanuit NL verhuist naar DD. Ik heb verder geen onderzoeken daar gehad. Dat had ik pas willen doen als we daar onze 4e poging zouden doen, maar dat was gelukkig helemaal niet nodig.
Hebben ze dan nog iets anders gedaan qua ondersteunende medicatie ofzo? Ik had vanmorgen nog wat bruinverlies. Niet echt meer last verder.
Lieve meiden, bedankt voor al jullie lieve reacties. Natuurlijk zal het ons eigen besluit moeten zijn. Ik vind het alleen gewoon prettig om het er met anderen (jullie in dit geval) over te hebben. Ik heb nog wat zitten surfen op internet: er zijn in Duitsland en België mogelijkheden om redelijk betrouwbare bloedtesten te doen, alleen die kosten wel minimaal 600 euro. Denk dat ik maar eens een brutale vraag ga stellen aan de verzekering. Een vruchtwaterpunctie is tenslotte meer dan 1000 euro, dus ja. En ik probeer vandaag nog even de vk te bellen. @yj: ja, echo was zeker uitwendig. We hadden gewoon mazzel met een mooie foto. Met 10 weken hadden we (met hetzelfde apparaat) juist een heel slechte foto.
Goedemorgrn meiden, Wat gaan jullie snel! Hihi gezellig! @sneeuwmes dankjewel voor je welkom en dan iedereen hier ook zwanger raakt is alleen maar goed nieuws @ nina pfff ja best moeilijk he dat iedereen zwanger wordt en zelf de onzekerheid of het ooit gaat lukken? Hopelijk hebben wij ook dat geluk in DD @ elize dankjewel ik hoop het ook inderdaad! @ stier lijkt me idd even schrikken van je nekplooimeting en ondersoeken! Maar aan de andere kant hoe groot is 2% ? De kans is nog steeds ontzettend veel groter dat je een gezond kindje krijgt! Ik zou zelf door zo iets er nooit bewust voor kiezen het weg te halen vooral gezien jou leeftijd en waarschijnlijk "lijdensweg" naar een zwangerschap toe! Maar ik begrijp je angst. Hopelijk kunnen jullie samen een goede keuze maken en hopelijk is het gewoon een gezond kindje. @Yj81 fijn dat je zon goede echo had! Top @ loontje85 dankjewel meid, en wat fijn dat verdere onderzoeken niet nodig waren! Super dat je in DD gelijk geluk had ! @rest sorry voor degene die ik vergeet! *zwaai*
Gelukkig heb je geen last meer ! Ff goed nadenken hoor wat we allemaal anders hebben gedaan. - We hebben de embryoscope gebruikt. - We hebben er 2 laten terugplaatsen ipv 1 - Ik heb visolie geslikt - Vitamines geslikt (van Davitamon - Compleet mama) - Granaatappelsap (van healthy people) - Dit keer in natuurlijke cyclus, dus zonder pregnyl injectie voor de eisprong en ook geen utrogestan (maar dat gebruikte ik sowieso nooit in een cryo tp) Volgens mij was dit het wel .
@ Stiertje Dat zal wel ff schrikken zijn. Toch de testen zeggen niet alles. Mijn vriendin was 7 jaar geleden ook helemaal over de toeren omdat de nekplooi meting niet goed was. En ze hebben besloten dat het meisje welkom was en ze mankeert helemaal niks. Dus dat kan ook. Sterkte. . . Hier behoorlijk last van een opgeblazen gevoel en zere darmen en verder gaan we de 2e wachtweek in. En moe. Zijn er meer die van de estradiol/progynova buikpijn hebben? Ik denk dat het daar van komt. Heb het 1 keer eerder gehad en dat was met de cryo. Iedereen succes.
Hey meiden, Even een ego berichtje van mij. Vanmorgen dacht ik dat het wel leuk zou zijn als ik een test zou doen en deze zou filmen. Dit dus ook gedaan. Bij het doorlopen kwam meteen de test streep te voorschijn. Alleen ben ik wel bang nu want hij is zeker niet zo donker als eerst. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Maandag pas de echo, maar ben zo bang! Sorry dat ik even niet reageer op anderen, ik lees wel mee maar heb ff de puf niet....
Op een gegeven moment is je hcg te hoog voor de testen, waardoor je lichtere testen krijgt. Kan me heel goed voorstellen dat je nu hartstikke bang bent. Misschien kan je ff bellen, wie weet kan je vandaag al terecht ?
Stiertje, de bloedwaardes vielen dus tegen. Er is dus een kleine kans op een genetische afwijking. Je leeftijd speelt hier mee, dus ik aan de ene kant denk ik, maak je geen zorgen. Aan de andere kant, misschien aanvullend bloedtest laten doen in Duitsland? Het kost volgens mij wel meer dan 600 euro, maar dan hoef je idd geen vruchtwaterpunctie te doen. En laatst was op tv of op internet gelezen dat het LUMC ook bloed afneemt en dan opstuurt naar Belgie (of was het Amerika?). Misschien daar eens navragen? En ik denk niet dat je dit vergoed krijgt....Proberen kan natuurlijk, maar mijn ervaring met PNO is dat ze heel moeilijk doen.....
Djuuzie, ik herken je onzekerheid. Nog een paar dagen en dan heb je de 1e echo! Ik moet nog 3 weken wachten op de volgende. Ik twijfel of ik volgende week een extra echo ga doen bij 10 weken. Want als de foetus groter dan 15 mm is en het hartje klopt, dan is de kans dat het nog mis gaat onder de 3%. En volgende week wil ik het de familie gaan vertellen en ik wil dan wel zeker weten of het goed zit.
@ddees vervelend dat je zon last van je buik hebt! Zou idd daarvan kunnen komen! Maar kan het ook nog van een mogelijke innesteling zijn? @djuuz eens met loontje! Het kan idd zijn dat je hcg zo hoog is dat de test het niet meer kan meten! Ook kan je urine minder geconcentreerd zijn geweest! Dus het wil totaal niets zeggen! De laatste daagjes aftellen en dan een echo spannend!