Welkom! Spannend allemaal. Lijkt een beetje op ons verhaal, ik verwacht dat wij ook richting micro tese zullen gaan. Wij moeten nu nog de echo bij de uroloog afwachten. Mijn vriend is ook als kind geopereerd... Daarna in juni de intake in DD dus hoop dat we dan ook aan de slag mogen. Ben benieuwd naar jullie ervaring strx met de tese. Heel veel succes!
@Ddees: een fiat 500 heb ik niet gezien. We kwamen pas om 11.30 uur aan. Jammer, hebben we elkaar net misgelopen. Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en dat het nu toch weer anders gaat. Het blijft toch een beetje maatwerk en ik vind het fijn dat hij dat wel bij iedere vrouw probeert. Ik ga in mei ook beginnen, wie weet zien we elkaar dus nog wel eens. @Meisje82: natuurlijk mag je meekletsen. Voor jullie dus ook een spannende tijd voor de boeg. Hopelijk ook voor jullie met het gewenste resultaat. @Mona: die vitamines zijn inderdaad erg prijzig. De eerste keer waren we ruim 80 euro kwijt en twee potjes waren na 2 wkn al weer leeg en toen moest ik nog eens 44 euro betalen. Een duur geintje. Ik gebruik ze van Solgar, maar ook ik wil nog eens gaan shoppen of het via internet niet goedkoper kan. @Jippiejee: ik heb geen idee wat PNO wel of niet betaald. Of waar ze moeilijk over gaan doen. Ik ben nog steeds in afwachting van de toestemming of ik überhaupt naar DD mag. Het lijkt me, als je toestemming had voor DD, dat ze dan ook evt. aanvullende onderzoeken betalen. Bij ons begon hij zelf over de vitamines. Hij had er een A4-tje voor die hij aan ons gaf. Wij hadden vanmorgen een afspraak om 12.00 uur. We waren er al om half 12, want we hadden wat extra tijd ingebouwd voor evt. files (die er niet waren). Om iets over 1-en werd ik pas geroepen voor de uitgangsecho. Maar ik lag al startklaar in de startbeugels, maar toen bleek dr. S. nog aan de telefoon te zitten. Dat duurde nog even. Ik heb hem gezegd dat mijn cyclus van slag is en ik nu pas mijn eisprong had. Hij zei alleen maar lachend dat dat soort dingen nu eenmaal niet te plannen waren. Hij heeft toen snel die echo gemaakt en het zag er goed uit. Er was in ieder geval niets geks te zien waardoor de ontregeling veroorzaakt werd. Hij stelde voor wel de afspraak van 10 mei te laten staan en dan nog een keer te kijken en in ieder geval te bellen als ik ongesteld zou worden om dan de eerste echo in te plannen. Op 10 mei zou ik dan uitleg krijgen over de medicatie. Dus ik begreep van hem dat ik klaar was. Maar toen zei de assistente dat ik toch nog even moest wachten. Dus ik braaf zitten wachten, het was inmiddels al 10 over half 2 toen ik door de assistente geroepen werd. Die ging me toen toch alle medicatie uitleggen. Een heel lieve vrouw. Ze ging nog 2 koekjes voor ons zoontje halen (die het na 2 uur daar rondhangen wel gezien had). Ook dacht ze nog mee voor een leuke dingen die we konden doen als we de volgende keer in DD waren, en tot slot ging ze nog een adresje van een hotel in de buurt halen, waar je goedkoop kon overnachten volgens haar. Echt een schat. Maar uiteindelijk dus rond 2 uur pas in de auto. En op de terugweg natuurlijk wel wat files gehad. Dus om 4 uur waren we pas thuis (en dat vanaf vanmorgen 10 uur).
@ jippiejee: Bij ons begon hij zelf over de vitamines, er zat namelijk een vragenlijst in ons dossier die ik in het azm heb moeten invullen en daarop heb ik aangegeven dat ik een vitb12 en foliumzuur tekort heb, voor b12 krijg ik 1x per 3 maanden een injectie... Dat was voor hem voldoende.. En manlief moet ook tabletten slikken omdat het gunstig zou zijn op het zaad!! Wie had er van jullie een laag AMH? Hadden jullie ook een te hoog FSH? Maak me toch wel een beetje zorgen X
@Mona: mijn AMH is 0,34 en mijn FSH is 10,1 (geprikt in NL vorig jaar zomer). Volgens mij hoeft er geen verband tussen een laag AMH en een verhoogd FSH te bestaan, hoor! Overigens zei mijn eigen zkh toen dat de FSH onder de 10 moest zijn (en die van mij dus iets verhoogd was), maar dr. S. hanteert de norm dat het onder de 7 moet zijn.
Het is zoeken naar een speld in een hooiberg op Google en ik heb weleens een veel uitgebreidere tabel gevonden, waarbij ook staat welke AMH waarde normaal is voor je leeftijd. Maar voor nu alvast dit beknopte lijstje! Ik zoek nog even verder naar die uitgebreide... 1,5-7,3 Normale fertiliteit 0,1-1,4 Subfertiliteit < 0,1 Ernstige subfertiliteit > 7,3 PCO
@Mona: hangt van je leeftijd af volgens mij. Voor mij (toen 39) zou het tussen de 1 en de 2 moeten zitten. Voor jou dus iets hoger denk ik.
Waarschuwing: van deze word je niet vrolijk als je AMH erg laag is http://www.fertility.ca/wp-content/uploads/hannam_mail2012_card_r36.pdf Maar Monatoetje, jouw leeftijd is erg gunstig. De kwaliteit van jouw eitjes is waarschijnlijk vele malen beter dan de mijne omdat ik bijna 9 jaar ouder ben. Toch blijf ik mezelf voorhouden als ik dit soort dingen lees, dat er maar 1 goed eitje tussen hoeft te zitten. Dat mogen we nooit vergeten meiden! En dat het succespercentage per poging veel lager is, betekent niet dat je nooit zwanger kunt worden. Wij hebben wellicht alleen meer pogingen nodig. Waar je dan wel de financiële middelen voor moet hebben natuurlijk..
Dit is een goeie, zeer specifiek per leeftijd. Gemiddelde en mediaan per leeftijd, gemeten onder ruim 17.000 vrouwen in de VS. http://www.genesisfertility.com/publications/17000women.pdf Nu hou ik ermee op, is wel duidelijk dat deze verslaggever werkeloos thuis zit, hè? Fijn weekend allemaal!
@ Sneeuwmees: wat fijn voor je dat er niets bijzonders te zien was! Het duurt dus alleen iets langer voordat je kunt starten. Hopelijk schiet het een beetje op voor je! Wat betreft het verband tussen AMH en FSH: volgens mij wordt je AMH altijd eerst lager (eitjes raken op) en begint je FSH te stijgen zodra je AMH zeer laag is. Je lichaam probeert dan uit alle macht die allerlaatste eitjes nog te activeren. Hoe minder eitjes er over zijn, hoe hoger je FSH wordt.
En toch gaat dat niet altijd voor iedereen op. Volgens mij had Saskia(+jaartal) een normaal AMH met een hogere FSH...
@Mis: ik denk dat het wel vaak opgaat, hoor, dat het een hoger is en het ander lager. Maar zoals Maartje zegt, zullen er zeker uitzonderingen hierop zijn. Dat vrouwenlichaam ook, hè? Bij mij zal inderdaad alles ongeveer een week opschuiven. Het was begin mei al zo druk in DD, dat het misschien ook wel goed is dat ik een weekje later volg. Ik had nog gevraagd of er geen cystes of iets dergelijks te zien waren (die konden ook al die klachten veroorzaken), maar volgens hem was dat niet zo. Nou ja, toch fijn dat ik even geweest ben.
Zeker goed dat je geweest bent Sneeuwmees, is toch fijn om gerustgesteld te worden! Ik heb even een vraagje aan jullie allemaal. Wanneer begin je bij een IVF poging met stimuleren? Op dag 3 toch? Ik lees alleen ook weleens dat sommigen van jullie op dag 1 al ergens mee beginnen? De reden dat ik dit vraag, is dat ik een beetje zenuwachtig begin te worden. Mijn uitgangsecho is aanstaande donderdag gepland. Toen ik die datum wilde prikken met 1 van de DD dames, moesten we proberen vooruit te rekenen wanneer ik mijn menstruatie verwachtte. Dit was een beetje lastig aangezien mijn cyclus normaal gesproken altijd 26 dagen is, maar vorige maand ineens 30 dagen was (waarschijnlijk vanwege de DHEA). Zij besloot toen dat we uit moesten gaan van 30 dagen want de DHEA zou deze maand vast weer dat effect hebben. Ik stribbelde nog tegen want ik wilde mijn afspraak uiteraard niet te laat plannen, maar zij was heel stellig. De afspraak staat nu dus aanstaande donderdag gepland, op cyclusdag 30. Ik voel echter aan alles dat ik binnenkort ongesteld ga worden. Waarschijnlijk word ik het dus keurig na 26 dagen, op maandag. En dan zou mijn afspraak in DD cyclusdag 4 zijn! Dat is dan toch te laat om te beginnen met stimuleren, lijkt me? Wie kan mij helpen en duidelijkheid geven? Intussen hoop ik stiekem natuurlijk nog dat mijn klachten (trekkerig gevoel onderbuik, beetje labielig/onhandig en pijnlijke borsten) zwangerschapskwaaltjes zijn van mijn laatste IUI behandeling Alvast bedankt voor jullie reacties!
@Miss76: mijn behandelplan is als volgt (weet niet of dat bij jou ook zo is). Ik moet op de 1e dag 3x daags met neusspray beginnen (= ipv Decapeptyl). Op dag 3 moet ik met Menopur beginnen. Omdat mijn cyclus ook anders loopt dan anders, moet ik ook nu gelijk bellen als ik ongesteld wordt. Mocht dat bij jou ook zo zijn, dan gelijk bellen en dan kunnen ze evt. een recept faxen. Ik hoop natuurlijk dat de klachtjes die je noemt (incl. het gevoel van ongesteld te worden) van een prille zwangerschap zijn.
Als jij te vroeg ongesteld word zul je gewoon ff een belletje naar DD moeten gaan doen om je uitgangsecho te vervroegen. Lijkt me niet dat er daar moeilijk over gedaan gaat worden: op CD 4 ben je inderdaad te laat.
Oh dank voor de geruststelling Sneeuwmees! Ik was al bang dat ze me een cyclus zouden laten wachten als ik te vroeg ongesteld zou worden, maar hopelijk kunnen ze dan inderdaad de recepten mailen en kan ik direct beginnen als dat nodig is. Nu nog maar hopen dat mijn apotheek alles in huis heeft want het wil nog wel eens gebeuren dat ik een dag moet wachten op Menopur of Pregnyl. Nou ja, dan maar meerdere apotheken bellen! En ja, ik hoop ook dat het zwangerschapskwaaltjes zijn. Schijnt inderdaad precies hetzelfde te kunnen voelen als wanneer je ongesteld gaat worden. Maar hoe ik me nu voel is voor mij wel erg herkenbaar hoor, dus ik vermoed dat ik gewoon ongesteld word. Al is er natuurlijk niks mis met een beetje hoop houden Realiseer me trouwens ineens dat ik dan niet ongesteld moet worden op Koninginnedag want dan is er geen apotheek open denk ik! Pfff.. ik heb al zo vaak gelezen dat meiden in het IVF traject zoveel stress hebben van dit soort dingen en nu begin ik dat akelig goed te begrijpen Ga heel hard duimen dat het maandag of woensdag wordt! Of dat ik het helemaal niet word, nog beter!!!