Hi meiden, ik heb weer nieuws. Het vruchtzakje is er vannacht gelukkig zelf uitgekomen. Ik moest om 3 uur plassen en had al zo'n gevoel dat er iets aan zat te komen, omdat ik al de hele avond wat zeurende buikpijn had gehad. Ook had ik best wat bloedverlies zodra ik op de wc ging zitten. Dus ik pakte een wc papiertje wat ik ervoor hield en blies toen op mijn wangen (klinkt beetje gek, maar jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik) en toen zat het vruchtzakje op mijn wc papier. Heel wonderlijk. Zonder buikpijn, zonder al te veel bloed. Ineens was het eruit. Het vruchtzakje was nog heel klein. Ongeveer de grootte van een vingernagel, maar dan in de vorm van een opgeblazen, doorzichtig zakje. Met daarin een heel klein langwerpig klompje cellen. Volgens mij ongeveer zo groot als je zou verwachten met 6 weken (5mm) dus het klopte wel dat het een week achterliep in groei. Ik ben toen een uurtje op de bank gaan zitten met een kopje thee en 2 paracetamol (gek genoeg begon de kramp iets toe te nemen nadat het eruit was) en heb vriendlief laten slapen. Hij kan slecht tegen onderbroken nachtrust en heeft al genoeg druk op zijn schouders op het moment (door werk en door onze situatie) dus ik dacht, ik vertel het hem wel als hij wakker wordt. Maar gelukkig zag mijn zusje, die in de VS woont, dat ik online was dus ik heb met haar op Skype gekletst. Dat was wel even heel fijn, voel je je toch niet zo alleen! Ik was gek genoeg niet emotioneel en nu nog niet. Ik denk dat ik de afgelopen weken de grootste teleurstelling al verwerkt had en hier langzaam naartoe geleefd heb. Voor mijn vriend werd het wel ineens tastbaarder toen hij vanochtend het vruchtzakje met embryo bestudeerde. Hij vroeg zich toch ineens af hoe hij/zij zou zijn geworden in de toekomst, terwijl hij eerder steeds zei 'het is nog geen kind, maar een klompje cellen'. Ik denk dat mannen er wat verder vanaf staan omdat zij niet zwanger zijn, maar door het te zien werd het ineens toch wel heel echt voor hem. Ik heb woensdag alsnog de echo in het VU omdat we dan kunnen bekijken of alles er goed uit is. Ik denk het wel, maar goed om te controleren natuurlijk. Ik heb zojuist ook Dusseldorf al gesproken. Ik heb op 12 juni (we hebben maar een gok gedaan) mijn uitgangsecho en bespreking van het behandelplan en dan gaan we als het goed is ergens later in die week van start met onze eerste IVF poging! Gek genoeg heb ik daar echt alweer zin in. Ik ben blij dat ik weer vooruit kan kijken ipv dat we stilstaan. Ik kom vanavond weer op jullie reageren want er gebeuren genoeg spannende, en helaas soms ook vervelende, dingen bij iedereen lees ik. Voor diegenen die in spanning zitten alvast een hele dikke knuffel. Ik ga nu alleen eerst even naar buiten want ik zit al dagen binnen opgesloten, omdat ik ieder moment verwachtte die miskraam te krijgen. I need some fresh air Liefs, Miss
Ach Miss, en dan is het zomaar ineens voorbij. Soms kan het ook een opluchting zijn dat iets wat je toch al verwachtte er dan ineens is. Toch veel sterkte voor jou!!
@Miss: sterkte ! Dikke knuffel. Weet niet zo goed wat ik moet zeggen, vind het zo rot. @Stiertje: hoe was je 20-weken echo ? Heb veel aan je gedacht.
En dan het GUO-verhaal. Bijna het eerste wat we zagen was dat we een dochter krijgen!!! (De voorspelling mbv de NUB-theorie klopte dus.) Super, daar ben ik heel blij mee! Vervolgens ging de echoscopiste zo goed mogelijk alle dingen bij langs: hartje, buikje, hersens. 't Meeste bleek goed, alleen bij de niertjes bleef ze hangen. Het rechter niertje blijkt niet helemaal goed te zijn. Er zitten cystes in. Toen ging ze eerst even verder kijken, maar ze kon het gezichtje niet zien, omdat meiske helemaal met het koppie naar beneden lag. Dus: eerst koffie gedronken en een eindje gelopen. Toen we terugkwamen was er nog een andere arts bij om even samen naar de niertjes te kijken. Het rechter niertje lijkt uit een boven- en een ondergedeelte te bestaan, waarbij in het bovenste deel cystes zitten en ook een extra 'leidinkje' naar de blaas (was in de blaas te zien als een soort 'bubbeltje'). Linker nier lijkt normaal. Nierfunctie is ook normaal, want er is genoeg vruchtwater en de blaas van het kindje was ook gevuld. Ze denken dat het een op zichzelf staand probleem is, want alle andere checkpunten zijn goed: hersentjes, hartje, buikje, gezichtje, armpjes/beentjes. Alles zit waar het moet zitten en ziet eruit zoals het eruit hoort te zien. Tien vingertjes, tien teentjes. Over 8 weken willen ze ons terugzien voor opnieuw een echo, dan ook met een kindernefroloog erbij, om te kijken hoe de situatie dan is. Nou ja, beetje dubbel allemaal. We zijn blij dat de meeste dingen goed zijn. Maar natuurlijk wil je het allerliefst gewoon 100% goed nieuws. Nu lopen we WEER met een vervolgafspraak de deur uit.
@Stiertje: natuurlijk wil je dat alles 100% goed is. Is er nog kans dat de cystes verdwijnen ? Wel fijn dat de niertjes wel goed werken. Hoe zijn jullie eronder ? Je moet het toch ff verwerken. Rustig aan ! Dikke knuffel !
Jeetje Miss76, wat een verhaal. Je 'klinkt' er inderdaad erg nuchter en rustig onder, kan me ook wel voorstellen dat ein-de-lijk duidelijkheid opzich al een opluchting kan zijn. Gaan jullie nog wat met het vruchtje doen? Wordt het nog onderzocht of doen ze dat niet? Misschien hebben jullie al wat gedaan, zomaar doorspoelen is ook wel een beetja raar denk ik.... Sterkte Voor jullie beide het blijf een verdrietig en raar verhaal allemaal. 1 ding is wel fijn te weten je kan zwanger worden. (tenminste dat lijkt mij prettig te weten, hoop niet dat ik je er mee kwets..) @Stiertje, ik hoop dat je toch wel genoten heb van de echo, ja 100% 'gezond' zal wel heerlijk zijn, maar helaas. Ik hoop dat het meevalt met de nierproblemen. Fijn om te weten dat de ander nier wel goed is. Je kan erg oud worden met 1 nier, dus het hoeft niet echt een probleem te zijn. Wie weet hoeveel kindjes er met zulke nieren geboren worden waar men nooit weet van heeft (gehad) omdat ze niet zo'n uitgebreide echo hebben gehad. Lekker genieten van het meisje(!!Jeej!! ) in je buik!
@Stiertje: een meisje! Wat leuk! Snap dat je graag met de volle 100% de deur uit had willen lopen. Maar het lijkt gelukkig niets ernstigs te zijn. Wie weet zijn die cystes dan ook weer verdwenen. Begrijp ik nu goed dat die trisomie 13 en 18 dus ook niet aan de orde meer zijn? Dat is toch wel weer heel fantastisch nieuws, toch? Hopelijk kun je nu lekker gaan genieten, je verdient het! @Miss76: fijn dat je het vruchtje op hebt kunnen vangen. Lijkt me goed om het zo af te kunnen sluiten. Ik ben zoveel stolsels verloren dat ik het vruchtje niet terug herkend heb, en dat is toch (nog steeds) wel een raar idee. Ik hoop dat je cyclus weer snel en goed op gang komt en dat je er snel voor mag gaan! Een dikke knuffel! Hier weer terug uit DD. Had Dr. H., een heel aardige en leuke vrouw. Ze zei dat het er heel goed uitzag en zei dat zaterdag de punctie zal zijn. Ik heb haar wel 3 keer gevraagd of het echt niet te vroeg zou zijn, maar zei had het erover dat de follikels tussen de 18-22 mm waren, dus zaterdag was volgens haar prima. Dus even schakelen, omdat ik helemaal al van maandag uitgegaan was. Daarna dus nog bloedprikken en met de assistente alles doorgenomen. De punctie is zaterdag pas om 12.30 uur en ik moet vanavond/vannacht om 1.30 uur (!!) pas de pregnyl zetten. En ik was zo blij om eens lekker vroeg naar bed te kunnen. Morgen belt de anesthesist. Volgens de assistente moest zij zeggen dat vrouwen helemaal nuchter moeten zijn, maar gezien het tijdstip kan het wel zijn dat de anesthesist wel zegt dat je bijv. iets mag drinken. Wordt nog wel een uitdaging want ik kan slecht tegen autorijden met een lege maag. Nou ja, dat zien we dan wel weer. Het rijden is vandaag gelukkig goed gegaan. Ik heb ongeveer tot een kwartier voor Dusseldorf zelf gereden en het laatste stukje heeft mijn man gereden. Terug heeft hij een flink stuk zelf gereden en ik het laatste uur. Nu allebei wel totall loss, maar we hebben het weer gehad.
@sneeuwmees: fijn dat het een goede tocht was naar DD, zowel qua rijden als qua nieuws. En dan kun je zondag mooi herstellen van de punctie. Wij hadden ook rond die tijd de punctie en ik heb toen nog een heel stuk gereden naar DD (3 uur heen EN 3 uur terug vond ik nl. ook wel heel wat voor mijn vriend). Ik vond het te doen. Je mag 's ochtends echt nog wel wat thee of water drinken hoor. Ik duim voor een goede opbrengst!! En stiekem toch voor de embryoscope! @ego: trisomie 13 en 18 zijn niet heel waarschijnlijk meer, omdat je dan meestal meer fysieke afwijkingen op de echo ziet. Maar uiteraard zegt zo'n echoscopiste er dan meteen achteraan dat ze het nooit 100% kan uitsluiten. Maar ik ben daar niet zo bang meer voor. Ik denk dat het wel goedkomt.
@Stiertje: fijn dat je de zorgen voor die trisomie een beetje naast je neer kan leggen. Ik denk ook dat die kans heel erg klein is. En zekerheden heb je nooit. Maar dat heeft niemand (zelfs niet mensen met een enorm lage score). Voor mij is het rijden met nuchtere maag meer dat ik daar misselijk van wordt. Dus dat vind ik nog even spannend. Maar ik hoef dan ook maar 2 x 1,5 uur te rijden, dus de helft van jullie. Blijf het nog steeds een beetje vreemd vinden dat ze dinsdag nog niet zo groot waren en nu ineens een groeispurt gemaakt zouden hebben. Maar ja, ik heb het echt 3 keer gevraagd aan haar en ze verzekerde me dat het niet te vroeg is om de punctie zaterdag te doen. Op zich wel fijn inderdaad dat ik zondag nog even lekker kan bijkomen en als de embryoscope gaat lukken, deze op donderdag valt en dat is mijn vrije dag van mijn werk. Wel bellen ze maandag over het aantal bevruchtingen en dat vind ik wel heel spannend om zo'n telefoontje te moeten krijgen als ik op mijn werk zit voor het geval het slecht nieuws is.
@Maartje: slaap lekker, meid! Je hebt een enerverend dagje achter de rug. Hier nog 1 uur en 39 min. wakker zien te blijven. Ik ben echt gesloopt. Heb twee telefoons op alarm gezet. Pff....
Stiertje, wat fijn dat jullie een dochter krijgen. En op 1 niertje na alles goed!!! Ook wel weer spannend lijkt me maar toch gefeliciteerd met de bijna perfecte uitslag! Sneeuwmees, de laatste mm gingen bij mij ook altijd heel snel. Wij zijn dieseltjes. Komen langzaam op gang... Ja maar dan!!! Veel succes morgen bij de punctie. Had zelf zo'n volle pijnlijke buik dat ik geen last had van het nuchter zijn. Hopelijk valt het niet eten jou mee. Ik duim voor prachtige embryo's.
Goedemorgen (nou ja, hier is 'ie niet zo goed) Sorry, even ego...vanmorgen een negatieve test en ook meteen ongesteld geworden! Poging 3 is ook mislukt....
Goedemorgen dames, Ik voel me sinds gisteren niet zo lekker, daarom hou ik het even kort. Sorry dat ik niet alles bij kan lezen en reageren. Missgin, ...ik weet niet wat ik moet zeggen. Echt heel jammer! Verwen jezelf vandaag. Sterkte meid! Dikke knuffel Stiertje, Een dochter wat leuk! Gefeliciteerd! Ik had volledige geruststelling gehoopt voor jullie. Gelukkig dat verder alles goed is! Dikke knuffel Sneeuwmees, Vee succes morgen! Ik duim voor 6 geweldig mooie eitjes Het is een zware weg, maar je hebt het gered! Knuffel Miss76, Dikke knuffel! Hele fijne dag voor iedereen!
MissGin neeeeee bah wat een nieuws. Heel veel sterkte! Stiertje gelukkig is de rest allemaal goed dus dat zal daarom vast ook geen enge dingen betekenen. Vast succes voor de volgende echo, ben benieuwd!
Meiden, ik ga me (voorlopig) even terugtrekken uit dit topic. Heb net DD gebeld en ik moet sowieso een cyclus wachten voordat we eventueel de cryo kunnen laten terugplaatsen. Maar ik weet nog niet of en wanneer we dat gaan doen. Ik wens jullie allemaal heel veel succes met behandelingen en de zwangere dames een hele fijne zwangerschap. xxx
@Missgin: wat een rotnieuws, meid! Natuurlijk moet je doen waar je je goed bij voelt en als het even afstand nemen is, is dat heel begrijpelijk. Een hele dikke knuffel en neem de tijd. Sterkte! @Aklina: fijn dat dat dus toch kan zo'n groeispurt. Ik was gisteren eigenlijk zo in de war dat ik niet wist wie nu gelijk had. S. afgelopen dinsdag of H. gisteren. Ze heeft er volgens mij ook maar een opgemeten. Snap wel dat hun ogen zo getraind zijn dat ze met het blote oog ook wel de grootte een beetje in kunnen schatten, maar gezien de vele verhalen hier over onrijpe eitjes, vond ik het moeilijk te bevatten of het wel het juiste moment was. Nou, morgen zullen we het weten. Vannacht had ik ook een vrij pijnlijke buik wat af toe door de hele onderbuik trok, maar voor de rest valt het mee. Ik ga ervan uit dat gezien het tijdstip ik tot vanavond laat misschien nog wel iets mag eten. Maar ik zal me maar niet 'rijk' rekenen. @Nina: voel je je niet lekker door de punctie en tp nog? Nou, meid, doe lekker rustig aan. Hier nog een vraagje. We willen, als het kan voor de embryoscope gaan, maar ik vroeg me af of deze rekening ook naar de verzekering kan (PNO)? Ik weet dat ze over assisted hatching moeilijk doen, maar weet niet of dat ook geldt voor de embryoscope.