ICSI in Dusseldorf deel 2

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Babii, 26 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Mona: mijn man heeft vandaag ook weer gedoe gehad bij onze apotheek. Zonder problemen 2 keer recepten ingeleverd en gekregen. Maar de laatste 2 recepten steeds met discussie. Voor deze poging is het gelukkig mijn laatste recept (en stiekem hoop ik mijn laatste recept ooit uit DD). Dat gedoe kun je er gewoon niet bij gebruiken.

Weten degenen die 3 x Pregnyl na de tp hebben gespoten, wanneer je daarmee moet beginnen. Ik had naar DD gebeld of ik dat mocht proberen deze poging en dat mocht, maar ik vond het verhaal hoe en wanneer beginnen nogal vaag.
    Ik had begrepen op de dag van de tp de eerste spuit, maar is daar nog een tijdstip voor (voor de tp, na de tp of een speciale tijd op de dag)?

2. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    @sneeuwmees: ik heb het vaker gespoten, maar dan bij cryo tp. Ik moest dan dag 3, dag 6 en dag 9 spuiten. Dag 6 was dag van terugplaatsing (altijd alleen maar dag 5 embryo's terug gehad). Ik spoot zelf altijd de avond erna omdat ik dan dacht dat het dan een soort boost zou geven :). Het maakte niet echt uit.

@monatoetje: hebben jullie vaker met weinig bevruchtingen te maken gehad? Bij ons hoefde geen zaadonderzoek. Fijn dat het plan duidelijk is. Wel rot zeg vd apotheek! Pff stressen!

Hier gelukkig geen probleem..zelfs al vonden ze de Intralipid infuusvloeistof heel apart volgens mij haha. Ze wisten eerst ook niet wat het was, stond wat een andere naam op het recept. Gelukkig ik wel :)

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Elize: dus jij begon al voor de tp (dag 3) met de eerste spuit? Ik had van DD begrepen dat ik op de dag van tp moest beginnen. Ik hoop maar dat het niet veel uitmaakt, want dan ben ik al te laat.:)

4. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

14 okt 2007
    1.247
    0
    36
    Noord-Holland
    @Sneewmees ik kan je daar nog niet mee helpen. Ik moet het nog horen wanneer ik dat moet spuiten. Gaat het verder goed?

@ Ninad hoe voel je je nu?

Verder iedereen succes

5. @Monatoetje; Fijn dat je nu echt kunt gaan beginnen! Irritant, dat gedoe in die apotheken! :(

@Hier; Bah.. Wat een ontzettende kl/otedag zeg :( Vanmorgen om 10 uur aangekomen in DD, met dossier en met paspoort ;) Gemeld bij de balie, nog even naar buiten geweest want we waren veel te vroeg natuurlijk, toen in de wachtkamer gaan zitten, nog ontzettend blij en positief, bijna overdreven vrolijk. Om half 12 werden we door dr. S. naar binnen geroepen.

Voor ik op m'n stoel zat had hij al 3 vragen gesteld, hij vloog er echt doorheen. Welke medicatie ik had gebruikt (Clomid, Gonal-F en Puregon) en in welke hoeveelheden. Toen ik vertelde over Gonal-F vond hij de dosering al erg hoog, die van Puregon ook, zeker in combinatie met hoe lang mijn cyclus dan nog steeds duurt..

Hij had ook de formulieren van de semenanalyses bekeken, die vond hij erg slecht. Ik heb die formulieren zelf ook wel gezien, maar ik heb geen idee wat al die termen en cijfertjes precies inhouden. In het Geertgen hebben ze ons altijd verteld dat het zaad wel slecht is (6 tot 10 stuks) maar dat die 6 tot 10 stuks wel geschikt zijn voor ICSI. Dr. S. wist dat nog niet zo zeker. Hij vond het er op de formulieren helemaal niet goed uitzien en het is nog maar de vraag of er uberhaupt nog iets met het zaad van m'n vriend kan gebeuren. Of daar uberhaupt wel een zwangerschap mee te realiseren is.

Over mij zei hij dat hij had gelezen dat ik PCOS heb, maar dat hij daar nogal sceptisch over was. Gezien de hoge doseringen, het bizar lange stimuleren zonder resultaat en de leeftijd waarop mijn moeder in de overgang kwam (39) vreest hij toch echt dat het aan m'n AMH ligt.

Bij mij is m'n AMH geprikt, m'n vriend moest zaad inleveren wat ze gaan onderzoeken met IMSI. Van mijn AMH krijgen we 11 juni telefonisch de uitslag, van het onderzoek van vriendlief morgen.

Dus.. Alles wat ik altijd al heb geroepen. Honderd keer heb ik gevraagd of ze in het Geertgen m'n AMH wilde checken. Maar ik ben nog zo jong, alles ziet er goed uit, ze kunnen toch niks met de uitslag of ik ben zo moeilijk te prikken dat ze me dat niet aan willen doen. Elke keer weer een ander k*tsmoesje. Oh, en het mooiste; Dat er geen bevruchtingen waren met ICSI betekende niks. Dat mijn eicellen van 9 naar 2 terugvielen en dat die 'sporadische zaadcellen' die overige 2 niet hadden kunnen bevruchten kon nu eenmaal gebeuren. ICSI moesten we zien als gokken, bij poging 2 kon de uitslag heel anders zijn. En nu is dat bij sommige stellen vast waar hoor, maar alles waar ik al maanden bang voor ben, wordt nu min of meer bevestigd in Duitsland. Bij de eerste intake al. Ik voel me zo ontzettend in de maling genomen en aan het lijntje gehouden door het Geertgen. Misschien is het maar goed dat die punctie zo'n hel is geweest, anders hadden we poging 2 en 3 daar misschien ook wel verspild :( Ik heb natuurlijk nog geen definitieve uitslagen, maar voor mijn gevoel is dat het enige wat het nog af moet maken.

Verder opzich wel een goed gevoel overgehouden aan DD en de mensen daar, gelukkig.

Moesten vanmiddag ook naar het GG voor de volgende FM natuurlijk. Nog steeds niks te zien. Ben 3 weken aan het spuiten. Ophogen naar 175 en over een week weer terugkomen was het nieuwe plan. Maar ik ben het zat. Echt zo zat. Ik spuit nu Puregon en daar word ik een stuk minder labiel van dan van Gonal-F, maar hier krijg ik veel lichamelijke klachten van. Buikpijn, misselijkheid, zere borsten, vaginale bloedingen (sinds die ene echo komen ze ook steeds bij de seks, vanmiddag ook weer bij de echo). En weet je, als dat 2 weken duurde en het leverde iets op, dan was het niet zo erg. Maar het gaat nu maar door en door en het lijkt helemaal niets te doen.. Ik denk er momenteel over om ze morgen een mail te sturen en aan te geven dat ik stop met het spuiten. Dat ik eerst afwacht wat de uitslag in DD gaat worden en dat we dan wel weer verder zien. Ik heb het idee dat het momenteel alleen maar een aanslag op m'n lichaam is en dat ik er verder niets mee bereik.

Kers op de taart; Mijn moeder is bevriend met mensen die een garage hebben, daar is onze auto vandaag heen gegaan. Uitslag; Er is veel meer schade dan je aan de buitenkant kunt zien en de auto is alleen nog goed voor de schroot. We hebben hem nog geen 2 maanden.. :( Dat we echt ontzettend opgelicht zijn door de dealer wisten we al (de auto ging 5 dagen na aankoop kapot en 20 dagen na aankoop weer), maar dit.. :(

Zo, een heel verhaal, sorry voor al het geklaag en gezeur. Misschien zie ik het morgen, na een nacht goed slapen, wat positiever in, maar momenteel voel ik me alleen maar ontzettend kl/ote. :(

6. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Shadixx: meid, wat naar allemaal! Op zich moet ik wel zeggen dat dr. S. bij mij ook heel kritisch was en dat ik op een gegeven moment ook echt het idee had tijdens de intake dat hij me weg ging sturen omdat ik een hopeloos geval was (zo voelde het). Ik denk dat het ook een beetje zijn manier van communiceren is. En ze hebben daar zoveel mogelijkheden, ook voor vrouwen met een laag amh en met slecht zaad. Laat alles even bezinken en laat hem alle uitslagen eerst maar eens analyseren. Hij stuurt mensen echt niet snel weg, hoor!
    Ook bij mij had hij gelijk zijn visie op mijn vorige behandelingen. Bij de eerste Decapeptyl gebruikt wat funest is voor iemand in mijn situatie. Bij de tweede poging Orgalutran waarbij het logisch was dat ik weinig eitjes had. Voor mij was toen wel de bevestiging dat ik bij mijn eigen zkh niet op de goede plek zat. Heb vertrouwen, meid!
    Ook balen van jullie auto. Als het op een dag fout gaat, gaat vaak ook gelijk alles fout. Morgen ziet het er vast weer zonniger uit. Dikke knuffel voor nu!

7. Lief, sneeuwmees. Ik denk ook wel dat er nog mogelijkheden zijn hoor, zeker als het om mijn AMH gaat, maar het voelt nu gewoon zo rot. Volgens hem moesten we er ook echt vaart achter gaan zetten om het allemaal zo vlug mogelijk te kunnen starten. Op mij kwam dat een beetje over als 'We moeten opschieten, want het is waarschijnlijk slecht en het wordt alleen maar slechter'.

Is er trouwens toevallig iemand die weet wat een semenanalyse met IMSI kost? Ik kan in de formulieren alleen vinden wat het kost als het echt een complete behandeling is, dus met het bevruchten van de eicellen, maar niet wat alleen het onderzoek kost..

8. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Shadixx: geen idee wat dat kost. Mijn man hoefde niet opnieuw het zaad te laten onderzoeken. Toen wij daar waren zat hij eerst vooral alles op te sommen wat er aan mij mankeerde. En toen schoof hij een formulier met vitamines naar ons toe. Ik dacht toen echt. Betekent dit dat hij ons naar huis stuurt met vitamines slikken en zoek het verder maar uit...? Toen zei hij voorzichtig dat ik wel twee keer (spontaan) zwanger was geraakt en een voldragen zwangerschap heb gehad. En toen gaanderweg bleek hij zelfs al achter in mijn dossier een soort van behandelplan gemaakt te hebben. Maar hij had nog steeds niet ronduit gezegd dat hij het wel wilde proberen met ons. Het was (voor mij) dus een heel verwarrend gesprek. Maar ben nu toch al blij dat ik toch deze stap gezet heb.

9. Dreamer82

Dreamer82 Actief lid

18 jan 2013
    207
    0
    0
    Shadix wat een verhaal. Daar mag je best je hart over luchten hoor, dat heeft niks met klagen te maken. Dikke knuffel en succes voor de uitslag!

10. Monatoetje84

Monatoetje84 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.591
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ Elize: We hadden de 1ste poging van de 6 eicellen 4 bevrucht. 2de poging 4 eicellen en 3 bevruchtingen. en de 3de poging van de 7eicellen met 1 bevruchting!
    Geen idee waarom Dr S het zaad nog eens wil nakijken! Ben wel benieuwd of er extra technieke nodig voor zijn... Al zit manlief nog niet eens zo heel laag met het aantal, rond de 1milj meen ik...

@ Shadixx.. Wat vervelend dat je er zo'n rot gevoel aan over gehouden hebt! Maar bij ons was Dr S ook heel kritisch en ik had ook in het begin echt het idee dat het niks ging worden, dat hij het allemaal te slecht vond....
    En ook vandaag was het niet heel optimistisch.. Ene kant zegt hij dat hij de embryonale ontwikkelingen niet zo denderend vond bij de vorige pogingen, en daarna begon hij er over dat als ik zwanger ben hij ons wel adviseerd om bij de gynaecoloog onder behandeling te gaan en niet bij een verloskundige... ??? Dus dan denk je weer hij ziet het toch wel zitten....
    Maar meis ze kunnen echt heel veel daar in Dusseldorf!!!
    Ik ben ook wel benieuwd wat het zaadonderzoek kost... Ik heb de 1ste keer rekening van 65,- gehad voor intake, 10,75 voor telefonisch consult over bloeduitslag en 125,18 voor de bloedonderzoeken zelf...
    Moet jij ook vitamines gaan slikken??

X

11. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    @shaddixx: kan me voorstellen dat het als een rotdag voelt. Ik begrijp eigenlijk niet waarom er überhaupt iui gedaan wordt als er maar een paar zaadcellen zijn per keer?? Het klinkt ontzettend belastend om zo lang te moeten spuiten. Zo gek klinkt het niet om er mee te stoppen..en jezelf tot rust laten komen voor je verder gaat in DD. Wat vond dr S er van dat je nu hier nog mee bezig bent?

Moet zeggen dat dr S bij ons niet negatief was, maar zijn doel is duidelijk achterhalen wat er wellicht niet goed is verlopen. Dus ja voor mij de boodschap dat alle 5 cryo's weinig kans hebben gehad door ze in een natuurlijke cyclus terug te plaatsen, was ook geen leuke. Een jaar weggegooid. En ook dat ze hadden kunnen weten bij de 1e poging dat ik een hogere dosis nodig had..nu is die poging weg en had ik 'maar' 3 eicellen etc. Dr S is wel heel realistisch vind ik en wij hebben veel vertrouwen in de aanpak. Nu nog een goede afloop natuurlijk :).

Dus meis laat het even bezinken en bekijk het zo: nu wordt er goed gekeken en krijgen we een plan op maat, nieuwe ronde nieuwe kansen... ik duim voor jullie dat het zaad toch goed genoeg is. Het gaat toch gewoon om een zaadanalyse? Lijkt me niet dat dit heel duur is hoor. Hebben jullie ook dat lijstje met vitamines meegekregen?
    Was het een dure auto? Wel ontzettend k#t zeg..pfff. Sterkte met alles!

12. Babsie34

Babsie34 Bekend lid

25 sep 2012
    762
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik breek even in hier..

Shaddixxx: wat verschrikkelijk dat je zo'n rotgevoel hebt overgehouden aan vandaag. Ben ook al al die tijd bang voor een laag amh bij jou. Maar ik ben nu bezig met mijn eerste ivf-d behandeling in Dusseldorf (heb hiervoor al 3 andere ziekenhuizen en klinieken gehad) en ik ben hier zeer over te spreken. Die combi van 's ochtends 225 ie gonal en 's avonds 225 ie menopur hebben er voor gezorgd dat de puntie 10 eicellen opleverde. Ik ben bijna verstoten van het poffertjes-forum ;)! Dus al is je amh laag, je bent in goede handen daar! Sterkte!

13. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    @monatoetje: mijn man heeft ook zoiets, ook wel eens minder. Onze 1e poging had ik 3 eicellen, 3 bevrucht, 1 tp en 2 cryo's. De 2e poging 10 eicellen, 9 bevrucht,met 1 tp en 8 cryo's. Alle cryo's werden blastocysten met redelijk tot goed aspect. De verse embryo's waren achteraf misschien minder goed dan een aantal cryo's. En aangezien mijn eigen cyclus niet top is, hadden die in kunstmatige cyclus teruggeplaatst moeten worden.
    Dr S dacht eerst ook aan mijn amhn(gezien fsh en zus), maar dat was goed. Uit de immuunonderzoeken zijn kleine afwijkingen gekomen. Dr S denkt zelf dat het met name ook aan de selectie ligt, daarom de embryoscoop, en de luteale fase, daarom suprefact.
    Maar blijkbaar vond hij het niet nodig zaad te onderzoeken..mannetje blij :)

14. Jolanda1971

Jolanda1971 Actief lid

20 jul 2012
    458
    0
    16
    Vrouw
    Adminstratie
    Zuiden van NL
    Dat GG zei dat het zaad goed genoeg was icsi, hebben ze jullie nooit verteld welke soort kwaliteit het is ?
    ze zijn te onderverdelen in A, B, C en D kwaliteit.
    a-tjes, dat zijn de goeie, b-tjes zijn ook nog goed, c-tjes zijn een stuk minder, d-tjes zijn misvormd dus niet geschikt om te gebruiken.
    Wij hebben in oktober 2012 een semenanalyse laten doen, spermfit zoals zij het noemen, deze kostte eur 300.00. Dit was nav onze vraag als we imsi gingen doen, dus ik denk dat je deze test bedoelt.

Als je AMH waarde wordt bepaald en die zou laag zijn, wilt dat nog geen garantie geven dat je dan de oorzaak hebt van mislukken. Het geeft wel een indicatie. Dat je zo terugvalt met eicellen, kan hier wel op wijzen. Ik hoop voor jullie dat de uitslag reuze gaat meevallen. Er zijn gelukkig ook veel succesverhalen van mensen met heel laag amh, die toch een positieve zwangerschap kunnen hebben.

Laat het gesprek van intake een beetje op jullie inwerken en wacht af, wat de uitslagen gaan zijn. Het lijkt voor nu een behoorlijke slag met de hamer, maar iedere keer vinden we toch weer die energie om het te verwerken en weer door te gaan. In DD zitten jullie in ieder geval goed als je verlaagd AMH hebt. Mocht je vriend/man weinig tot geen zaad hebben, hebben ze hier ook goede technieken/behandelingen voor (daar ze samenwerken met mullheim (dacht ik dat de naam was)).

suc6.
    dikke knuffel
    Jolanda

15. Monatoetje84

Monatoetje84 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.591
    0
    36
    NULL
    NULL
    Net uitslag v zaad gehad, het zag er prima uit.. hebben geen extra technieken nodig yihoeee....

X

16. Fireangel

Fireangel Bekend lid

12 mei 2011
    585
    0
    16
    leerkracht speciaal onderwijs
    noord-brabant
    Shaddixx even korte snelle reactie, zit nu op mijn werk. Hier ook een zeer ontevreden geertgen ganger. Zeer slecht zaad maar volgens hen was er na icsi niks anders voor ons mogelijk. IMSI was volgens hun geen optie, was het zaad te slecht voor, zou er teveel afvallen. Terwijl ik het idee had van als er strengere selectie is is er misschien nog maar 1 over maar dat is dan wel een echte goede. Uiteindelijk na de tweede punctie, 3e terugplaatsing over gegaan naar dd. Had alweer hormonen en intake voor derde punctie bij gg gehad en had er geen goed gevoel over. In dd gaven ze aan dat IMSI prima kon. Uiteindelijk daar meer bevruchtingen 5 ipv 1 en meteen de eerste poging daar zwanger!!
    Gg is heel goed voor lesbische stellen of alleenstaande vrouwen of mensen die baat hebben bij de standaardprotocollen. Maar als je een beetje afwijkt van het gemiddelde kunnen ze eigenlijk niks. Ben zinlijk dat ik daar weg ben. Nog wel een heel gezeik daar ook geweest om mijn papieren te krijgen!

17. Lieve meiden, ik ga jullie allemaal even een PBtje sturen om het een en ander op te helderen. Als ik iemand vergeet (ik denk dat ik binnen een kwartiertje wel wat verstuurd kan hebben) en je wil er toch graag van weten, stuur mij dan even een PBtje.

18. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

19 sep 2008
    3.465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Ik heb niet bij het Geertgen gelopen, maar bij de VU en daar is het hetzelfde. Zij konden voor ons ook geen extra onderzoeken doen enz. Ben zo blij dat we voor DD hebben gekozen.

19. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    @shaddixx: volgens mij heb ik jou gisteren gezien in Dusseldorf! Ik zat ook in de wachtkamer bij dr Scholtes voor m'n afspraak om 12 uur!

20. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik twijfel nog steeds of het DD of Gent gaat worden. Gent is makkelijker qua reizen (hebben daar familie in de buurt), maar DD is volgens mij verder op het gebied van laag AMH.
    En onze laatste poging zou in Gent volledig vergoed worden en in DD slechts deels. Misschien dus onze derde poging in Gent en een eventuele vierde in DD.

Ik word gek van al die keuzes en dat heen en weer gereis tussen ziekenhuizen. En dan ook nog het uitzoekwerk mbt je zorgverzekeraar en waar je je fm laat doen. pffff....zal zo blij zijn als dit hele gebeuren achter de rug is.

Deel Deze Pagina