@shadixxx OMG wat een slechte ervaringen in GG heb jij. Wat vreselijk moet dit voor je zijn. De brief schrijven is goed, zorg dat je er duidelijk in vermeld wát je verwacht van het ziekenhuis. Wil je een gesprek, wil je een excuses (doen zh'n meestal niet), wil je een vergoeding etc etc. Nogmaals heel veel sterkte ermee! Ik zelf vind GG echt waardeloos en ben blij dat ze geen IVF kliniek mochten worden van minister gezondheid. Nog een tip, ik heb wel eens een serieuze klacht als deze die jij nu hebt, bij mijn politieke vertegenwoordiger op gebied van gezondheid in jouw geval, neergelegd. Ik heb toen bemiddeling gehad en deze heef toen eea uitgezocht voor mij. Via de internetsite van een politieke partij waar jij op hebt gestemd, kun je zien wie gezondheid in zijn portefeuille heeft. Je kunt dan beginnen in je brief da bijvoorbeeld je begrijpt en het goed vindt dat ze geen 14e IVF kliniek mochten worden. Succes! @dikkemans tav je verzekering. 1. Er is een europese wet die jouw het recht geeft om in het buitenland medische behandelingen te krijgen. Kun je googlen. Ik heb altijd een zin hierover opgenomen in mijn schrijve als ik de verzekeraarsmaatsch aanschreef. Verder heb ik altijd gepraat in "wat als" en gaf ik aan "als ik in het buitenland een behandeling zou willen doen, wil ik weten wat ik vergoed krijg anders kan ik geen beslissing nemen of ik wel niet naar buitenland wil". Uit mijn hoofd, moeten ze volgens mij je minimaal vergoeden wat naar wat een behandeling in nederland kost!! Deze prijzen kun je vinden op de nza site waar je ALLE dot/dbc codes kunt vinden. Dit zijn de codes die nld ziekenhuizen gebruiken om te kunnen declareren bij een verzekeraar. LET OP er zijn heel veel verschillende dot codes, je moet echt even alle beschrijvingen lezen. Als je in nld al behandelingen hebt gehad, dan moet je bij he ziekenhuis waar je zat een kopie van je dossier opvragen én duidelijk aangeven dat je ook een kopie van je financieel dossier wilt hebben cq wilt weten hoé zh in nld heeft gedeclareerd bij je verzekeraar!! Letterlijk vragen welke DOT codes ze hebben gebruikt. Verder kan een verzekeraar alleen weigeren dat je naar buitenland gaat, als je niet aan hun voorwaarden voldoet (vaak eennvragenlijst laten invullen door buitenlandse arts, brief gyn etc etc). DD heeft standaard formulieren die je door je gyn kunt laten invullen. Als je lid bent van de patientenvereniging freya, kun je hulp krijgen met verzekeringsgedoe, ze hebben daar een verzekeringspanel/hulp. Deze is écht heel goed!! Ik heb bovenstaand allemaal gedaan en kreeg een document waar alle prijzen in stonden. Verschil per verzekering is wel of ze meer dan nld tarief vergoeden of niet. Die van mij vergoed ruim meer dan nld tarief. Verder een hele belangrijke tip, echt noteer deze die er nu aankomt ergens! Indien je assisted haching gaat doen, zorg dan dat je nooooooit de rekening hiervan indient bij je verzekering!!! Veel verzekeringen vergoeden vervolgens helemaal niks meer van je poging als ze zien dat je dit hebt toegepast! Vraag mij niet waarom, maar er zijn al veel lotgenoten die dit hebben meegemaakt! Volgens mij weet DD dit ook. De AH rekening is gelukkig een aparte, maar wel op letten. Nou, beetje lang verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt. Ik herken je zorgen. Had ze ook allemaal. Nu geluk dat mijn verzekeringsaanspreekpunt een dame is die zelf ook in ivf traject heeft gezeten @ aan de rest van het forum: nog geen rode duivels hier, maar ook nog geen symptonen van zwangershap oid...... Het wachten is echt wel goed te doen, want meestal eind vd dag denk ik, oh, weer dagje voorbij. Normaal krijg altijd rond dag 12 na een puncie mijn menstruatie. Betekent dat ik maar 12dagen verder tel vanaf 1dag na de iui, ihkv rekening houden met wanneer ongi kan komen. Ok, ik ga nu slapen!
Even snelle vraag: op de dag van de fm, spuiten jullie dan pas na overleg met DD? Spuit normaal ochtend en avond.. Heb 10 uur echo...spannend!!
@Nina; Wat jammer dat je je zo voelt zeg We hopen natuurlijk allemaal dat het voor een goed doel is, maar dat maakt het gevoel op dit moment natuurlijk niet minder. Beterschap! @ICSIchick; Ik heb erover gedacht om aan te geven dat we, omdat ook de eerste ICSI poging geen enkele kans van slagen had terwijl zij beweerden van wel, deze poging vergoed wilden krijgen van hen, zodat we bij de verzekering nog 3 pogingen hebben staan. Maar goed, ik kan eigenlijk wel met zekerheid zeggen dat dat toch niet gaat gebeuren en het enige wat ik met m'n klacht wil bereiken is afsluiting voor mezelf en ik hoop dat het hen doet inzien dat ze zo niet met patiënten om kunnen gaan. Ik schreef het in een ander topic ook al; Een onvriendelijke arts, een keer de onjuiste informatie verstrekken of een pijnlijke behandeling, dat kan overal voorkomen. Maar artsen zonder enige ervaring met fertiliteit zulke behandelingen laten uitvoeren en beweren dat behandelingen gewoon mogelijk zijn terwijl ze geen enkele kans van slagen hebben, dat kan echt niet. Ik denk ook niet dat het zin heeft om te beweren dat ze geen officiele IVF-kliniek mogen worden. Ik denk eerlijk gezegd dat ze meer mensen kunnen helpen als ze dat wel zijn. Nu moeten de eicellen en de zaadcellen eerst naar Dusseldorf voor bevruchting en tegenwoordig moet het zaad zelfs eerst ingevroren worden.. Volgens mij is dat alleen maar van slechte invloed op de kwaliteit en zou het beter zijn als het meteen in het Geertgen bevrucht kon worden. Het is niet zo dat de hele kliniek moet verdwijnen van mij, of dat ik vind dat niemand er nog onder behandeling zou moeten zijn, ik vind alleen dat het Geertgen eerlijk moet zijn tegen hun patiënten en dat ze er geen artsen moeten laten werken die geen ervaring hebben. Gewoon het beste voor de patiënten en niet voor de bankrekening van het GG.. Zo, wat redelijk van mij zeg Dat ik dat op heb kunnen brengen
Even ego: endometrium 10.5, rechts: 2 van 15 mm en 2 van 10 mm en waarsch nog kleinere. Links: 1 van 14 mm, 3 van 11 mm, 1 van 10 mm..misschien nog kleinere. Was weer lastig te zien en ondanks dat het een aardige arts was, vraag ik me wel af of hij alles wel zo goed kon zien enz. Ben wel een beetje bang voor die twee van 15 mm.... Irma belt me nog terug, ik heb het nog niet kunnen doorgeven.
"Uit mijn hoofd, moeten ze volgens mij je minimaal vergoeden wat naar wat een behandeling in nederland kost!!" @ICSIchick: dit klopt volgens mij niet helemaal. Iig niet voor mijn zorgverzekeraar. Zij vergoeden Gent bijv wel 100% (op aanvullende technieken na), maar DD slechts 75%. Het ligt er volgens mij aan met welke ziekenhuizen je zorgverzekeraar een afspraak heeft gemaakt. Waar ze een afspraak mee hebben, geldt dezelfde vergoeding als in Nederland maar er zijn dus uitzonderingen. Goeie tip overigens van die ass.hat., die ga ik zeker onthouden! @Shaddixxx: wij hebben een beetje hetzelfde probleem met het Erasmus. Is zoveel mis gegaan tijdens ons traject. Heb een boekwerk vol met fouten die ze hebben gemaakt. En nu ik m'n dossier heb ingekeken, kom ik tot de conclusie dat er nog meer dingen niet goed zijn gegaan. Wij twijfelen of we een officiële klacht gaan indienen, want zij hebben onze kansen op een zwangerschap behoorlijk beperkt door het beleid wat ze hebben gekozen. En ik hoop dat we door het indienen van een klacht er ook voor kunnen zorgen dat andere mensen wel een prettig traject bij het Erasmus zullen krijgen.
@Elize: waarom ben je bang voor die twee van 15mm? Bedoel je dat die te groot gaan worden. Hoop dat je snel antwoord krijgt uit DD hoe nu verder. Misschien anders toch een keer voor een fm naar DD, zodat hij het zelf kan beoordelen. @ICSIchick: PNO vergoedt 2x NL tarief voor DD. Ik moet nog meemaken wat dat dan precies inhoudt, maar volgens mij verschilt het ook per verzekering idd. Hoeveel dagen na je IUI zit je eigenlijk? @Mariska: ga je binnenkort weer met een behandeling starten? Of heb je voor jezelf een rustpauze ingelast? In mijn zkh in NL hebben ze achteraf ook twee pogingen min of meer verknald door verkeerd medicijngebruik (als ik dr. S. mag geloven). Ook ik baal er wel van, maar ben toch blij dat ik de 3e poging naar DD ben gegaan. Ik heb nog even getwijfeld of ik die nog in NL zou doen en dan voor een 4e of eigen betaalde poging naar DD. Zekerheden heb ik in DD ook niet, maar baal ook wel een beetje van mijn eigen zkh dat ze niet verder gekeken hebben dan hun neus lang was.
@sneeuwmees: ja dat ze te snel groeien ofzo. Ach zal wel goedkomen, voor de rest al super dat het al zo snel gaat. Vorige keren was er nog niets te zien op cd 8. Ik mag nu zo doorgaan en maandag weer echo. Die had ik gelukkig al gepland. Denk dat ik maandag nog even wacht met spuiten..straks moet ik s avonds al pregnyl zetten. Of spoten jullie op die dag ook nog Menopur/gonal f/cetrotide enzo?
@Elize: ik dacht dat in mijn brief van PNO 1700 euro stond als vergoeding NL tarief, maar vindt dat persoonlijk wel erg laag. Ik had donderdag een fm en toen werd besloten dat ik zaterdag de punctie kreeg. Ik had die ochtend nog 225 IE Menopur gespoten en dat was geen probleem. Die avond hoefde ik dat niet meer te spuiten, alleen de pregnyl nog.
@sneeuwmees: jullie hebben ivf gedaan, dat is een lager tarief (ook in DD). Ik denk dat wij met ons bedrag wel goed uitkomen. Ik ben in ieder geval erg blij met pno! Dankje voor de uitleg van spuiten. Ik spuit nu s ochtends gonal f en sinds vandaag cetrotide, s avonds Menopur(de grootste dosis). Even algemene vraag: hebben jullie ook regelmatig opmerkingen dat je er wel heel veel voor over hebt of dat het allemaal wel erg ver gaat? Vooral nu je dus in DD bent?
@Elize: mijn moeder vindt het allemaal maar niets. Zij is überhaupt al iemand die nooit naar een dokter gaat en geen polonaise aan haar lijf wil. En dat met ivf allemaal maar heel veel gedoe vindt. Ze heeft het niet met zoveel woorden gezegd, maar dat we nu ook nog naar DD gaan, weet ik zeker dat ze dat 'gekkenwerk' vindt. Maar tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reacties. Zeker als je uitlegt dat deze arts ervaring heeft met vrouwen in mijn situatie. Maar ik weet natuurlijk wat mensen achter onze rug denken (of praten) . Moet wel zeggen toen ik zelf voor de eerste keer in de wachtkamer van DD zat, dat ik toen ook wel even dacht. Oh... wat doe ik hier. Toen vond ik van mezelf dat ik wel heel ver gegaan was. Maar nu ik er al zo vaak geweest ben, went het snel.
Ik baal er nog steeds zo van dat ik zo stom ben geweest om op 10 januari te besluiten dat toch nog een keer ICSI wel een goed idee was, en niet op 31 december Wij waren ook heel graag overgestapt naar PNO, achteraf.. Maarja! Wat de opmerkingen betreft.. Mijn moeder zegt wel eens dat zij zoiets heeft van 'Stop er toch mee', door al het gedoe, alle hormonen, alle moeite, al het verdriet.. Op andere momenten zegt ze ook dat ze ons zo ontzettend sterk vindt omdat we toch door blijven gaan. Ik zie de opmerkingen niet als iets heel negatiefs. Ze heeft 1 keer gezegd dat we het maar niet meer moesten vertellen als we in de wachtweken zaten, omdat zij daar ook helemaal gestresst van raakte en met niets anders meer bezig was. Dat heeft me toen wel pijn gedaan, maar achteraf weet ik ook wel dat ze dat niet verkeerd bedoelde. Verder zijn er eigenlijk maar weinig mensen die er echt iets over te zeggen hebben.. Ja, m'n schoonmoeder, maar die gelooft sowieso nog steeds dat het bij ons wel vanzelf gaat lukken 'Jullie zijn nog zo jong, jullie hebben nog zoveel tijd..'. Maar goed, wat zij zegt interesseert me eigenlijk vrij weinig Woehoe, wij hebben weer een auto voor de deur staan! Deze keer eentje waar we wel op kunnen vertrouwen en waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat we er in ieder geval langer dan 2 maanden mee zullen kunnen rijden
Ver gaan: wat lijkt me dat moeilijk wanneer je niet gesteund wordt door je omgeving. Naaste familie vond het helemaal niet te ver gaan en hoopte alleen maar dat we op welke manier ook onze wens in vervulling konden laten gaan. Er zijn wel wat mensen in mijn omgeving (collega's vrienden) die zeiden dat ze onze keus prima vonden maar dat ze zelf niet zo ver wilden gaan. Ik vind dat iedereen lekker moet doen waar diegene zich goed bij voelt. Persoonlijk zou ik nooit meer dan vier pogingen ondernemen omdat ik bang ben dat je jezelf gaat verliezen. Maar ik respecteer iedereen die er wel voor kiest. Persoonlijk vraag ik me af of we überhaupt voor een derde poging waren gegaan. Behalve een grote lichamelijke belasting vond ik het emotioneel erg zwaar en het drukte op mijn relatie. Net zo als ik respect heb voor ieders keus hoop ik dat mensen mij ook proberen te begrijpen en me niet zien als een zwakke muts die te snel opgegeven heeft.
Elize fijn dat ze zo goed groeien. Ik ben het wel met Dreamer eens. Het is denk ik wel moeilijk om te besluiten nu is het genoeg.
@Dreamer: ik heb zelf ook altijd geroepen dat ik nooit de mmm in zou gaan. Ook ik las wel eens verhalen en dacht nog. Zo ver zou ik nooit gaan. Maar ja, toen begonnen wij met ivf en wij dachten dat we die 3 pogingen niet nodig hadden. Programma's van mensen die over de grens hun kinderwens in vervulling lieten gaan, zat ik hoofdschuddend te bekijken. Toen we twee mislukte pogingen achter de rug hadden en het laatste stadium, poging 3, in zicht kwam, bleek PNO 4 pogingen te vergoeden. Pff.... weer even lucht, want nu zou de 3e poging niet de laatste zijn, maar de 4e. Dan ga je het forum afstruinen. Wat is nu de reden dat het bij ons niet wil lukken. Dan lees je hele topics over een arts in Duitsland die wonderen lijkt te kunnen verrichten. Dus ja, thuis praten. Zullen wij ook... Ik heb nog steeds als ik wel eens handtekeningen van mensen zie, dat ik denk. Jemig, dat zou ik niet trekken of zover zou ik niet gaan. Maar durf inmiddels ook geen harde garanties daarvoor meer te geven dat ik ook niet erg ver zal gaan. Op zich heb ik wel veel mensen om me heen die me enorm steunen. Mijn moeder is van huis uit ook opgegroeid dat je vooral niet over te persoonlijke dingen of gevoelens praat. Een kinderwens is natuurlijk best heel privé. Ze vraagt dus ook nergens naar, maar zij staat wel weer klaar met de praktische kant door op mijn zoontje te passen als we de punctie hebben. Dat is dan haar manier van 'steunen'. Wel vindt zij het 'eng' dat je al die hormonen spuit (en is ze bang dat ik er iets aan overhoudt). Dus het is niet, het niet gunnen van een kindje, maar meer de angst wat het allemaal kan aanrichten. @Shadixx: heb je blog gelezen (als je het niet erg vindt ). Leuk ook die foto's van DD. Fijn dat jullie weer een andere auto hebben. Met een overstap naar DD moet je wel goed vervoer hebben, want de komende tijd is het echt kilomter vreten.
Ik trek me er weinig van aan en het valt ook wel mee. Is ook niet echt negatief bedoeld. Maar ook door Nl arts vanmorgen, die vond zo'n Intralipid infuus wel heel geavanceerd.. denk ik van ja het gaat ook best ver. En mensen die steeds maar zeggen van Jeetje jij hebt er echt wel heel veel voor over.. terwijl ik het zelf niet eens echt zo ervaar. Ik zie het momenteel bijna als iets wat gewoon bij ons hoort, alsof het normaal is om zo zwanger te worden haha. Misschien ben ik wel heel vreemd of heb ik het mezelf wijsgemaakt om het vol te houden. Mijn moeder staat er trouwens heel erg achter. Mijn zus heeft toevallig ook in de mmm gezeten, maar die is na 6x iui al gestopt en zijn een andere weg ingeslagen. @shaddixx ja dat is inderdaad jammer dat je toen nog niet wist hoe het zou lopen. Hoe zijn de vergoedingen voor het buitenland bij jouw verzekering? @ninad: hoe ging het vandaag? Kun je je nog bedwingen om te testen? @sneeuwmees: hoe gaat t bij jou? Doe je extra rustig aan of doe je alles net zoals normaal? @dreamer: ik denk dat je je grenzen ook steeds verlegd in de mmm. Ik ben na een pauze weer helemaal klaar ervoor, maar had t na alle mislukkingen ook wel even gehad. Fijn dat t bij jou in DD in 1 keer klaar was! Heb je nog cryo's?
@Elize: ik doe alles wat ik normaal ook doe, behalve zwaar tillen. Ik vind het nog steeds moeilijk te bepalen hoeveel je nu wel of niet moet of mag doen na een tp.
Ja ik ook... Maar ik denk dat ik deze keer niks anders ga doen. Alleen sporten is ook zo lastig. Ik doe dus pilates, 2 keer per week. Maar voelde gister al mijn buik met de buikspieroefeningen. Je moet ook steeds je powerhouse aanspannen en je bekkenbodemspier etc. Weet niet of dat dan zo goed is na terugplaatsing. Aan de andere kant zal t vast weinig invloed hebben op een klein 'stipje' in mijn baarmoeder. Normaal mag je ook lang doorgaan met pilates tijdens een zwangerschap.
@Elize: zo denk ik ook. De keren dat ik zwanger bleek, heb ik ook niet ineens na mijn eisprong alleen maar op de bank gezeten. En toen moest het embryootje nog meer moeite doen, dan nu. Ik heb wel eens gelezen dat veel bewegen goed is, omdat dan je bloedsdoorstroming maximaal is, en dat weer goed is voor de innesteling. Ja, je weet het nooit, hè?