@Lets: wij kennen hier nooit geen ego-vraagjes, dus stel ze gerust. Ik had wel 2 pogingen in NL gehad en had mijn dossier uit NL meegenomen (hierin zat een echofoto van mijn bm-onderzoek, bloeduitslagen, uitslagen van het zaad van mijn man en natuurlijk de beschrijving van de twee pogingen). Ik weet niet of er van jou ook een dossier is met bijv. bloeduitslagen, uitslagen van echo's, zaaduitslagen, of andere onderzoeken die je op kunt vragen en mee kunt nemen? Dat gebruikte hij bij ons een beetje als leidraad. Verder wilde hij weten hoe mijn cyclus verloopt en of er natuurlijk bijzonderheden zijn te vermelden. Ik denk als je nog nooit een ivf-poging (en bijbehorende onderzoeken) hebt gehad, dat hij misschien eerst nog zelf bepaalde onderzoeken wil laten doen (zoals zaad van je man en bloedprikken). Dus daar zou je dan eerst op moeten wachten. Als blijkt dat je bijv. een laag amh hebt, laat hij vrouwen vaak eerst 2-3 maanden dhea slikken en mocht dat zo zijn, dan kun je pas starten na deze 2-3 maanden. Dus hoe snel je mag beginnen, hangt van vele factoren af.
Stiertje, het is ook super leuk om een tweeling te hebben, maar ik ben ook wel eens jaloers op mama's met maar 1 kindje. Zeker die 3 dagen dat ik alleen met ze ben. Het is wel echt super druk en heel veel werk! Maar dat komt denk ik ook omdat ik altijd eigenlijk maar 1 kindje wilde. Manlief wilde er wel graag 2. Maar nu ben ik super blij met ze hoor. Begrijp me niet verkeerd. Dus jaloezie werkt soms 2 kanten op.
Sneeuwmees, thanx voor je reactie! Ik verwacht dat ik juist een hoog amh heb, heb pcos, dus als ik het goed begrepen heb is dat anders dan. Dus wel een hele onregelmatige cyclus en mijn vriend slecht zaad. De verwijsbrief van het nl ziekenhuis neem ik idd mee. Ik vind het toch wel erg spannend!
@anja: het is ook nooit goed he? Ik ben superblij met mijn meisje hoor en ook als zij ons enige kind blijft, is dat meer dan ik had durven dromen en knijp ik m'n handen dicht dat we haar hebben mogen krijgen. @Tevka: je (schoon-)ouders op zo'n manier verrassen is geweldig. @sneeuwmees: rustig aan he! Je moet nog een tijdje mee ...
@Lets: ik vond het ook erg spannend. Het voelde voor mij of je voor een soort 'rechter' zat die ging beoordelen of hij ons wilde helpen of niet. Het is een vrij gesloten man, een beetje een vakneuroot, die veel zal vragen, maar waar niet echt een gesprek mee op gang kwam. Ik heb hierdoor bijna het hele gesprek afgevraagd of hij ons nu wel of niet zou gaan helpen. Achteraf, weet ik nu, is dat een beetje zijn manier van communiceren. Achteraf bleek dat hij al een soort van 'behandelplan' aan het bedenken en opschrijven was tijdens ons gesprek. Houdt er maar wel rekening mee dat je man nog een keer zijn zaad daar zal moeten laten controleren en dat je bloed moet laten prikken. Ik had in NL al het amh laten prikken, maar in zijn kliniek laat hij dat toch nog een keer prikken (en maar goed ook, want mijn amh was hoger dan in NL). Die uitslagen duren bijna 2 wkn. Wij zijn 2 wkn voor onze intake alvast een keer daarheen gereden, om even op ons gemak de route gereden te hebben, zien hoe het parkeren gaat en dus alvast bloed laten prikken. Toen we dus onze intake hadden, waren die uitslagen dus al bekend. @Stiertje: hoop dat het jullie toch gegund is volgend jaar nog voor een brusje te gaan. Op zich is 1 kindje al meer dan je had kunnen denken, maar als die mogelijkheid bestaat en je wilt het allebei, dan zou ik er zeker ook nog een keer voor gaan. Je moet dan wel weer een hele poging ondergaan, toch? En ja, moet goed op mezelf passen. Zit nog niet eens op de helft. Vandaag een veel betere dag en betrap mezelf er dan weer op dat ik weer snel veel te veel doe. Dus nu mezelf verplicht met pauze gezet op de bank. @Tevka: ben benieuwd hoe het tweede verrassingsbezoek gegaan is. Wel knap dat jullie het helemaal geheim hebben kunnen houden.
Hey sneeuwmees, thanx voor je info. Wij krijgen wel een andere arts, een vrouwelijke, dokter h. Hoe kwam je er bij dat je al mocht bloedprikken van te voren? Vind ik wel een goed idee eigenlijk, want dan kun je ook eerder beginnen! Moet je dat vragen enzo of hoe zit dat precies?
@Lets: dr. H. is een schatje en zeker niet moeilijk met communiceren! Ik had wel eens gehoord dat sommigen van ons bloed moesten laten prikken en had van tevoren gebeld of ik dat al eerder kon laten doen, omdat ik gehoord had dat hij op wat standaard dingen liet prikken. Dat was mogelijk. Het was voor ons ook wel lekker om even in alle rust er naar toe te rijden. We moesten nl. wel even zoeken hoe het met parkeren ging en waar die kliniek nu precies zat. Onze navigatie kende het huisnummer niet en je moet dus een klein straatje in (waar we dus het nummer niet vinden konden). De kliniek zit onder een enorme kantoren-toren en je moest door een slagboom om te parkeren. Maar toen we daar voor het eerst kwamen, wisten we niet wat te doen (straks konden we de auto er niet meer uit krijgen). Dus toen hebben we het gevraagd aan een bewoner en die verwees ons toch naar dat kleine parkeerplaatsje achter de slagboom. Dus ik kan me voorstellen als je misschien wat verlaat bent en gespannen dat zulke dingen enorm veel stress kunnen geven. Dus voor ons was dat lekker dat we die 'stress' al van tevoren een keer hadden gehad. Misschien dat je ook eens kunt bellen of mailen of jij ook al van tevoren een keer langs kan komen.
stiertje; oh, het is zeker wel goed! Maar soms ben ik gewoon wel eens jaloers op mama's met 1 kindje hoor. Het is bijvoorbeeld echt een hele onderneming om in je eentje met een tweeling weg te gaan bijvoorbeeld. Van geen kindjes naar ineens 2 is gewoon even aanpoten. Maar ik knijp in mijn handen met mijn 2 mupkes hoor! Ik wil ze voor geen goud meer kwijt! En er zijn ook super veel voordelen aan een tweeling. Dat besef ik me ook. Zo vervelen ze zich natuurlijk niet gauw. Ook niet als ze in hun bedjes liggen. Ze hebben altijd elkaar. En dat vind ik ook wel een heel prettig idee.
Ik lees mee hoor meiden en denk aan jullie. Helaas nog geen tijd en energie om uitgebreid te reageren. Dikke knuffel voor iedereen !!
@Loontje: je hebt een geldig excuus om even minder puf te hebben. Al mis ik je wel, hoor! Hier ook slecht geslapen. Gisterenavond al vroeg op de bank in slaap gevallen, maar toen ik naar bed ging klaar wakker. Flinke tijd wakker geleden, liggen piekeren over van alles en nog wat. Uiteindelijk maar naar 24kitchen liggen kijken, werkt bij mij altijd erg ontspannend. Nu dus al weer ochtend en nog wat brak. Mag zo weer een werkdag vol gaan maken.
Vandaag 20 weken echo gehad en ons wondertje is goed gekeurd!! Zal foto's voor liefhebber in mijn album zetten... X
@Monatoetje: Goed nieuws ! Heerlijk. Vandaag precies 20 weken zie ik. @Sneeuwmees: Vervelend zeg rustig aan meid !
Monatoetje wat fijn dat julie goed zijn gekeurd bij de 20 weken echo!!! Sneeuwmees : vervelend dat je zo'n last heb.
@Mona: fijn dat de echo weer goed was! En nu je zwangerschap officieel doormidden gezaagd. @Tevka: hoe reageerden je ouders? Wanneer heb je de volgende echo weer?
Mees,is dit over DD? Goed dat ik dit even lees dan,vooral over dat parkeren Ben nogal een paniekzaaier. En is dit over Scholte? Weet ik een beetje wat voor soort man het is hihi. En ik wist niet dat je al eerder kon komen voor bloedprikken? Moet je daarvoor bellen? Rot trouwens dat het lichamelijk niet zo lekker gaat. Dat zwemmen lijkt me er wel goed voor en is ook nog eens heel fijn! vind ik dan Tevka,geweldig die reactie hihi. Monatoetje,fijn dat alles goed was!! loontje,helaas had ik er overheen gelezen maar sterkte nog Hiero: vanochtend naar HA geweest om de lijst die maartje ergens heeft staan te laten prikken. Alleen op T-cellen prikken kende ie niet. Dat moet ik helaas dan maar bij Pfeiffer laten doen. Het scheelt misschien nu 200 euro dus ben er al blij mee,met dank aan maartje!
Ik had mn dochter de echo laten geven. En mn moeder zag gelijk dat het een echo was en riep al ; oooooh ben je zwanger? Met tranen in haar ogen. Toen zei ik : ja en kijk eens goed. Zij: oh mijn god zijn het er twee? Toen ging ze heel hard gillen van blijdschap. Hahahaha 12 november weer naar de gyn. Woensdag komt moeders voor moeders.
@Klaproos: dat ging inderdaad over dr. S. Ik kan me voorstellen dat als je er voor het eerst bent dat je wat onzeker (gemaakt) kan worden door zijn wat weinig communicatieve houding. Toen ik vaker kwam voor fm merkte ik dat hij af en toe wel een grapje wilde maken, maar een diepgaand en lang gesprek lijkt er op de een of andere manier niet bij hem in te zitten. Voor Duitsland moet je officieel ook een groen vignet op de voorruit hebben. Ik neem aan dat ze je niet gelijk bekeuren of de grens over zetten, maar houdt er rekening mee dat je die behoort te hebben (is verkrijgbaar bij de ANWB). Dat parkeren vonden wij de eerste keer ook wat vreemd. Het is een enorme toren waar de kliniek zit (al zichtbaar vanaf de grote weg als je DD binnen komt rijden). En het gekke is dat je dan, een voor je gevoel heel 'lullig' achteraf straatje in moet rijden. En dan even niet meer weet hoe en wat. Het grappige was toen wij het aan een Duitse vrouw vroegen dat ze gelijk vroeg: oh, für die baby? Blijkbaar worden mensen in de omgeving daar vaker naar gevraagd door de NL stroom aan 'ivf-toeristen' Je zou inderdaad nog een keer van tevoren kunnen bellen of er standaard bloedgeprikt wordt en waarop. Bij mij is er toen op dhea en om amh geprikt. Achteraf wel gunstig, want in NL hadden ze ook op mijn amh geprikt en dat was 0,1 en in DD toch 0,34. Nog niet best, maar in ieder geval iets minder 'hopeloos'. Dr. S. reageerde erg kritisch toen hij dat prik-formulier van het lab uit NL zag. Toen ik zei dat ik ook in DD het had laten prikken, belde hij gelijk op om zijn labuitslagen op te vragen. Toen bleek het iets hoger te zijn en bleek mijn bijnierwaardes (dhea) goed te zijn. Toen draaide hij wat bij. Dat is ook de reden dat ik geen dhea hoefde te slikken, omdat mijn amh wel laag was, maar mijn dhea waarde niet. Dat is meestal bij vrouwen dan allebei laag. In NL prikken ze soms ook op dhea, maar je hebt dus dhea en dhea-s. Daar wordt nog wel eens een vergissing in gemaakt dat ze het ene prikken terwijl dr. S. dus het andere juist bedoeld. Vandaar dat ik alles toen daar heb laten prikken om geen misverstanden te krijgen. @Tevka: wat schattig en ontroerend dat je moeder zo blij reageerde. De mijne is ook heel blij (merk ik aan alles), maar is geen type die hard gaat gillen of je helemaal fijn drukt.
Tevka, leuk die reacties, maar wat knap dat jullie het nog aan niemand hadden verteld dat jullie bezig waren. Sneeuwmees rustig aan he je moet nog zo lang Monatoetje fijn dat alles goed is. Willen jullie weten wat het wordt? Of wordt het een surprise voor jullie en/of ons? Klaproos info over het milieu vignet: Milieuvignet duitsland - Milieuvignet Ze zeggen ook dat je Ahnenweg 1 in je navigatie moet zetten en dan is het inderdaad een klein zijstraatje na de laatste stoplichten meteen links. Loontje jij ook rustig aan he Dikke knuffel voor iedereen
@Tevka, hebben jullie eigenlijk AH gedaan? Iemand hier "ervaring" met Picsi? Spuiten gaat goed, het begint inderdaad te wennen dat mengen van al die potjes. Vanavond laatste hoge dosis en dan wordt het al weer minder. Ben wel licht in mijn hoofd, beetje duizelig maar verder eigenlijk geen klachten. Maakt me dan weer onzeker want ben bang dat er weer niks groeit. Donderdag eerste echo. Is er eigenlijk iemand op dit moment bezig met spuiten of ben ik op het moment de enige?? Lets, zodra je het gesprek hebt gehad kun je denk ik wel snel aan de slag. Wij zijn nu al bezig en nog geen 2 maanden terug de intake gehad. Misschien duurt het bij jullie iets langer omdat jullie nog helemaal geen behandelingen hebben gehad en er misschien wat meer onderzoeken volgen maar volgens mij gaat het allemaal vrij snel hoor. Maar geduld is een schone zaak in dit traject!! Parkeren is echt een ramp daar. Vorige keer stond het bij ons helemaal vol en moesten we de auto in het midden zetten. De assistente zou ons komen roepen als er iemand uit moest. Uiteindelijk een paar keer op en neer gelopen en toch een plaatsje kunnen bemachtigen. Voert dr S eigenlijk ook de echos uit?? Grx Mikka