Zo laag is je amh nou ook weer niet. En wij zijn echt niet in een vervroegde overgang. Ik ben zelf blond, dus hier nog geen grijze haren gespot.
@anjav dat begrijp ik nu ook maar had even een paniek momentje. gelukkig heb ik dit forum kan wel zeggen dat ik er nu echt wat aan heb gehad.
Hihi, die momentjes zijn normaal hoor. En ik heb ook echt super veel aan dit topic gehad. Vandaar dat ik ook stug blijf hangen hier.
@desiree: spannend met je amh. Ik heb er geen verstand van maar lees hoopvolle ervaringen in Düsseldorf. Wij zijn zelf ook heel positief over DD. @ hier: verplicht vervroegd met zwangerschapsverlof. Afgelopen dinsdag was ik niet helemaal lekker en had ik vanaf de lunch last van harde buiken. Eerder had de verloskundige gezegd dat harde buiken erbij hoorde. Maar bij een latere controle bij de gynaecoloog gaf deze aan dat als de harde buiken regelmatig kwamen (om de vijf minuten binnen het uur, en bij iets meer dan vijf minuten als het 3 uur aanhoudt) we echt even moesten bellen. Afgelopen tijd al veel last van de harde buiken maar dinsdag werd het wel heel veel. Tegen de avond om de paar minuten en werd het ook niet minder als ik lui op de bank lag. We hadden nog zwangerschapscursus en daar vertelde die vrouw over de symptomen van een aankomende bevalling. Van die symptomen had ik er drie (menstruatiepijn, regelmatig harde buiken en ..weet ik niet meer). Mijn man vond het nu dan toch verstandig om het ziekenhuis te bellen. We mochten meteen komen. Daar aangekomen urine inleveren, ctg, bloeddruk meten en baarmoederhals meten. De kleine vond het erg slaapverwekkend en lag ongegeneerd te gapen op de echo. Baarmoederhals was 30 mm en dat was redelijk goed voor de termijn dat ik zwanger ben. Uit het urineonderzoek bleek dat ik een blaasontsteking heb. (had eerder al een vermoeden, maar verloskundige zei dat het normaal was dat je meer ging plassen tijdens de zwangerschap en behalve druk had ik verder ook geen pijn bij het plassen). Uiteindelijk werd er toch besloten dat ze mij en de kleine een nachtje in de gaten wilden houden. Dus s nachts meerder keren aan de ctg en baarmoederhals meten om te kijken of deze niet korter werd. Ook hebben ze gevoeld of ik nog geen ontsluiting had. Ze waren namelijk bang dat door de regelmatige harde buiken en de buikpijn het toch door kon zetten tot een bevalling. s Morgens was de baarmoederhals nog niet korter geworden. Kleine lijkt het goed te doen dus in de loop van de dag mocht ik gelukkig met een antibioticakuur naar huis. Harde buiken worden waarschijnlijk veroorzaakt door de blaasontsteking in combinatie met de druk op het werk. Dus verplicht per direct met verlof. Stiekem ga ik toch nog wel een keer terug volgende week om nog wat werk over te dragen en mijn bureau op te ruimen. Dus was wel even spannend, was echt bang dat de kleine zou komen nog voordat ik echt van mijn verlof had genoten. Nu lekker lui op de bank en in bed. Merk dat als ik mij nu meer inspan ik ook weer meer harde buiken krijg. Wel een beetje frustrerend omdat ik nog zoveel wil doen thuis!! Nou weer even genoeg over mijzelf. Voorlopig dus lekker lui thuis dus ook wat meer kans om hier op jullie allemaal te reageren. Merk dat ik het hier een beetje verwaarloosd heb de laatste tijd. Loontje, Juffie en AnjaV bij jullie schiet het ook al echt hard op. Vinden jullie het ook niet TE snel gaan??
Fireangel; wat fijn dat er toch geen aankomende bevalling was bij jou! Wel ff schrikken hè! Ik had 2 weken geleden ook veel harde buiken, en had de vk gebeld, en ik moest ook mn urine inleveren, en ik had ook een blaasontsteking. Ook net als jij, behalve veel plassen en harde buiken, ook geen.typische symptomen. En ja, ik vind het echt veel te snel gaan!! Ondanks alle ongemakken geniet ik ook echt intens van mijn zwangerschap. Maar mijn buik wordt wel huge, vrees ik. Die is nu al flink aan het spurten.
stiertje vraagje aan jou: is het zeker dat je met menzis pakket 4 volgend jaar voor ivf 200% vergoed krijgt? wij willen volgend jaar weer voor een ivf-d voor een brusje!
Vandaag nieuwe info 2013 binnen gekregen. Alhoewel, info?? Alleen polis en wijzigingen overzicht, geen compleet overzicht vergoedingen. Er staat bij de wijzigingen niet dat dit gaat veranderen. Echter staan de nieuwe voorwaarden 2013 ook nog moet op de website, dus dat kun je het beste nog ff afwachten. Let wel: bij de 1e en 2e poging alleen vergoeding indien er slechts 1 embryo getpt wordt. Ik vraag me af hoe ze dat willen controleren/handhaven als je in DD loopt? Moet, als je zwanger blijkt, de gyn of verloskundige dan aan je verzekering melden dat indien tweeling en tweeeiig, het vermoeden van 2 embryo's bestaan? Daarnaast: als je zwanger bent kan het ook nog zo zijn dat ze perongeluk 1 ei hebben laten zitten en dat je die zelf door huis tuin en keuken seks hem bevrucht hebt Ben benieuwd, maar ik heb poging 1 en 2 van de tweede leg al gehad, dus voor mij gaat deze regel dus niet meer op, áls we ooit nog een poging gaan doen.
@girl: nou, maartje heeft al gesproken, dus ik hoef niet meer te antwoorden zie ik Ik zou zeggen: hou gewoon de site van Menzis in de gaten, het kan nooit lang meer duren voordat de vergoedingen voor 2013 erop staan.
Ik zag idd ook bij de CZ dat je bij de eerste twee pogingen maar 1 embryo teruggeplaatst mag krijgen als je jonger bent dan 38. Idd lastig te controleren, aan de andere kant vervelend dat zij dit voor je bepalen. Snap dat een meerlingzwangerschap meer kosten en risico's oplevert... maar gaan we hier nu echt miljoenen mee besparen. Wij hebben nog 4 cryo's in de vriezer. Zou er graag een volgende keer 2 teruggeplaatst willen krijgen. Maar vraag mij nu af hoe dit nu zit. Ik ben nu zwanger. Vallen mijn cryo's nog onder poging 3 van deze ronde? Of vallen de cryo's onder poging 1 van een nieuwe ronde omdat ik zwanger ben geworden van de 3e ronde?
Cryo's behoren toe tot de poging waar ze mee verkregen zijn. Zwanger van een zelf betaalde poging? Dan zou je in principe de resterende cryo terugplaatsingen die je wellicht nog hebt, zelf moeten betalen. Ik denk dat als je nu zwanger bent van poging 3 je in principe je cryo's per twee mag laten tp'en, maar de eventuele twee verse pogingen daarop maar 1 per keer mag laten tp'en. Over het bezuinigen: er kan wel degelijk heel veel geld mee bespaard worden. Voor de nieuwsgierigen, ik post zo ff een link van Freya: http://www.freya.nl/web_politiek/ivf_haalbaar_en_betaalbaar.pdf Ohja, wat ik me nog afvraag: wat als je twee echte bagger kwalitet embryo's hebt.. Zou de arts dan niet zelf mogen bepalen? Ik ga he navragen bij Freya. Ik snap de bezuigigingen wel, maar in mijn geval: nu 28 jaar, maar gestart met proberen zwanger te raken toen ik 22 was. De kwaliteit van mijn eieren zijn zo slecht. Mijn lichaam is er erger aan toe dan die van een gemiddelde 45plusser. Maar iemand als ik zou maar 1 per keer mogen?? Als de arts niet zelf ook nog keuzes mag maken zou dat een beperking van de zorg zijn.
Wil heel even off topic reageren. Wat Maartje schrijft, daar ben ik het geheel mee eens. De wijze waarop er verzekerd en vergoed word, vind ik heel erg krom. Alle vruchtbaarheidsproblemen worden namelijk over 1 kam geschoren, terwijl er altijd een percentage overblijft dat afwijkt doordat... - er een laag amh is, waardoor er per poging bijvoorbeeld maar weinig eicellen groeien... - er baarmoeder problemen zijn waar men dan pas na 2 mislukte behandelingen pas achterkomt - er in nl na misluktepogingen amper verder gekeken wordt naar bijv. Schildklierproblemen of immuunaandoeningen - vrouwen met eileiderproblemen door bijvoorbeeld het hebben van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap , die op natuurlijke wijze al geen kans meer maken, even veel pogingen vergoed krijgen.. Ik ben ook zo'n voorbeeld, heb tot op heden iedere keer maximaal 2 goede embryo's gehad, slechts 1x van de 7 puncties een cryo. Dus in verhouding maar heel weinig kansen. In mijn optiek zou het veel eerlijker zijn dat bijvoorbeeld iedere vrouw recht zou hebben op bijv 24 terugplaatsingen. Die dus vergoed worden, ongeacht het aantal puncties wat er nodig is. Immers, in het normale leeftijd is meer dan 90% vd vrouwen zwanger na 2 jaar. Maar helaas, zo werkt het niet... In ieder geval, veel liefs voor alle DD- meisjes!
maartje dank je voor de info!! bij de ivf willen we toch maar 1 embryo per tp.. we willen namelijk niet een te groot risico lopen dat het er 2 worden.. omdat we er al 1 hebben en graag maar 2 kindjes willen.. tuurlijk kan er 1 ook 2 worden(dan zijn we natuurlijk ook heel blij en komt het ook allemaal wel goed!!. begrijp me niet verkeerd dat ik een tweeling niet leuk vind!) we kunnen ook maar 1 ivf nog doen ivm dat de donor er niet meer is.. dus zelf zwanger worden buiten de ivf om gaat zeker niet lukken.. dus jij hebt al 2 ivf's gehad weer.. wat balen dat het niet gelukt is.. hopelijk ivf 3!!
Fireangel: ik heb precies hetzelfde gehad veel harde buiken, ctg en baarmoederhals meten alleen toen al bij 26 weken. Geen blaasontsteking conclusie gevoelige baarmoeder. Loontje heeft dit volgens mij ook gehad?! Gaat snel inderdaad maar voor mij niet te snel, ben blij als ze dadelijk geboren is, en we allebei goed uit de strijd komen die bevallen heet, vind het wel super spannend!
Klopt ik heb precies hetzelfde Fireangel. En ook ik vind het niet te snel gaan. Zal heel blij zijn als we onze man eindelijk in onze armen hebben.
Dames, de globale vergoedingenwijzer 2013 van Menzis staat online bij PMA (heb het zo snel nog niet kunnen vinden bij Menzis zelf ). Hier staat nog steeds onder het kopje Buitenland en dan Niet-spoedeisende zorg en geneesmiddelen: Maximaal 100% Nederlands tarief, in aanvulling op de vergoeding vanuit de Basisverzekering. Mijn interpretatie: dus maximaal 200% Nederlands tarief. Lijkt ongewijzigd dus. Ik zat nog even te neuzen in wat er nu verandert in 2013, lees ik deze zin: 'Als u jonger bent dan 38 jaar heeft u recht op 3 pogingen IVF. U heeft alleen recht op de 1e en 2e poging IVF als er 1 embryo wordt teruggeplaatst.' Dus ik, 39 jaar oud, heb geen recht op 3 pogingen??? Of heb ik, 39 jaar oud, juist recht op meer dan 1 embryo ook in de 1e en 2e poging?? Schiet mij maar lek!
Stiertje jij mag juist vanaf de eerste poging 2 embryo's laten terugplaatsen. Onder die leeftijd maar 1 embryo in eerste en tweede poging. Benieuwd hoe ze dat controleren...
Is onder de 38 jaar en dan 1 embryo per keer laten tp-en vanuit de basisverzekering ? Ik zie het namelijk nergens staan bij Zilverenkruis.