Majo, wanneer gaat je behandeling in Nederland beginnen? Kan ik jou ff volgen op dit forum . Tis hier verder zo rustig!
Idd rustig hier zeg! Veel zijn ook nog wachtende op DD natuurlijk... Eesrtvolgende ongi begin ik als het goed is met de pil (helaas lange traject in ned ). Zal er even om hangen...verwacht de ongi namelijk in laatste week van januari (alhoewel je dat bij mij toch nooit zeker kunt zeggen ). Maar mag eigenlijk pas met pil starten ivm de icsi in febr. Dus dan hoop ik dat of mijn ongi iets later komt, of dat ze niet moeilijk doen en ik een paar dagen vóór febr. al mag starten. Desnoods slik ik 'm dan gewoon een paar dagen lager door.... Begin dan gelijkertijd met de metformine wat de eicelkwaliteit zou moeten verbeteren bij mij.... En jij? Wat heb je 2/2 precies? Gesprek? Uitgangsecho? Hoor je dan hoe en wat of was je nu al aan het spuiten? (sorry...weet het ff niet meer...). En hoe is het met de rest hier? Iemand nog nieuws of idd niks en allemaal wachtende?
Majo, Nee 2 febr naar DD voor een intake en een uitgangsecho. Volgens de ned. verpleegkundige die we aan de telefoon hadden mogen we daarna gelijk door. We zouden de 2e dan gelijk recepten mee krijgen. Ik zou rond 8 a 9 febr ongesteld moeten worden, dan zouden we dus mogen beginnen . Het korte protocol. IVF of ICSI is nog bekend. Arts wil liever IVF. Dat alles bij ons zo snel gaat is omdat we daar al bekend zijn van. Eind 2010 m'n man een Tese in DD. Destijds bij mij m'n AMH al bepaald. Zoals het er nu uitziet zouden we een beetje tegelijk beginnen, kunnen we elkaar een beetje steunen hier .
Hoi Allemaal, Heb "even" alle pagina's doorgelezen omdat wij erover twijfelen om naar dusseldorf te gaan. Inmiddels 2icsi pogingen bij het geertgen gehad. Eerste poging 27 follikels ,14 eicellen maar 1 bevruchting en overstimulatie (hormonen decapeptyl, gonal-f en voor punctie pregnyl, daarna utrogestan). 2e poging stimulatie met fostimon en cetrotide en decapetpyl net voor de punctie: 16 eicellen, 5 bevruchtingen, 2 teruggeplaatst, 1 verloren, 2 cryo's. Dag 2 na terugplaatsing al bruinverlies wat aan is gebleven tot menstruatie. Cryo poging, 1 van de twee cryo's maar goed ontdooid. Dag na tp al bruinverlies (wat aanblijft tot menstruatie). Bij de 2e poging zouden ze PICSI gaan doen, na de punctie kwam de embryoloog ons vertellend dat dit niet kon vanwege te weinig/te slecht zaad, terwijl ik dacht dat PICSI een stap verder was dan ICSI. Echte uitleg hebben we nooit verder gekregen. Andere artsen konden het niet echt uitleggen. Afgelopen week 2x een gesprek gehad. 1e gesprek ben ik zelf aangekomen verschillende vragen (wat er nu nog verder mogelijk is), zelf gekomen met IMSI en AH. Arts wist het niet zo goed en wilde overleg met het team. Vrijdag weer gesprek gehad blijkt er dus niet zoveel in het team besproken te zijn. We mogen verder en zelfde hormonen als 2e keer maar dan pregnyl ipv decapeptyl voor punctie. Over IMSI en AH hebben ze het niet gehad..net alsof ze niet verder willen denken dan ICSI.. Wij een beetje boos geworden omdat de andere arts dit zou navragen, deze arts zou dit nu nog overleggen met de embryoloog uit dusseldorf die nu bij dusseldorf werkt. Ik heb nog gevraagd waar het bruinverlies vandaan kwam, kon ze niet zo goed verklaren maar ze stelde een hysteroscopie voor om mij gerust te stellen dat er bij mij niks mis is. Dit wil ik nu dus nog graag doen... maar nu hoorde ik van iemand anders dat deze in dusseldorf suprefact heeft gekregen ivm het bruinverlies... waarom komen ze daar bij het Geertgen niet mee? Lees hier zoveel positieve dingen over Dusseldorf dat ik echt twijfel of we de 3e poging nog wel in NL moeten doen... Aan de andere kant hoorde ik vooraf ook heel veel positiefs over het Geertgen. Nu heb ik het idee dat ze niet echt verder willen denken... Ik moet nu zelf echt dingen aandragen die ze dan gaan bekijken. Wat nu als ik hier zelf helemaal niet mee was gekomen?? Wat zouden jullie doen dames??? We wilden sowieso als het niet lukt nog een 4e poging in dusseldorf gaan proberen en dan zelf betalen.. maar dan houdt het voor ons ook echt op... Twijfel nu heel erg of we nu gaan... of hysteroscopie afwachten, dan afwachten wat onze laatste arts heeft besproken met de embryoloog en of we idd IMSI/AH/suprefact kunnen doen... en dan alsnog de keus maken.. ...maar ja, als we dan pas beslissen hoe lang moeten we dan weer wachten, moeten alle onderzoeken in Dusseldorf dan weer opnieuw?? sorry voor mijn lange verhaal!!
Fireangel, tsjee wat een verhaal zeg.... al veel meegemaakt zo te lezen. Hoe je nu over jullie zkh en beleidbepaling denkt, komt wel enigszins overeen met hoe ik het in ons zkh nu ervaar. Heb ook het idde dat ze weinig mee/verder denken en kom je zelf met vragen, worden ze niet of onduidelijk beantwoord. Voor ons dus idd wél de reden om naar DD te gaan. 20 mrt hebben we daar nu een intake gesprek staan. Maar bij ons gaat het nu om poging 2, waar ze nu in Ned. toch (wonder boven wonder) met iets anders gekomen zijn. Wij doen deze 2e poging dus nog wel in Ned maar laten de afspraak in DD zeker staan. Als het onze derde poging was geweest hadden we 'm niet meer in Ned gedaan maar hadden we sowieso DD afgewacht. Wanneer zou je in Ned weer kunnen starten dan? De wachtlijsten in DD voor intake liggen in elk geval ergens in april inmiddels denk ik. Maar ná de intake kun je wel direct starten daar. Voor de behandeling zelf is er geen wachtlijst. Ze willen dat je al je oude gegevens opvraagt en meeneemt bij de intake. Ik neem dan aan dat ze met die gegevens sowieso niet alle onderzoeken over hoeven te doen. Mogelijk wel aanvullend onderzoek? Het is een keuze die jullie alleen zelf kunnen maken, maar denk dat je uit mijn stukje wel e.e.a. kunt halen hoe ik het zou aanpakken . Heel veel succes met beslissen!! Zonnestraal, oh ja...dat is ook zo...jullie waren er al bekend. Scheelt nu weer! En je ongi dus gauw erachteraan. Fijn! (hoe blij kun je daar toch mee zijn soms, hahaha). Jij gaat dan alleen wel veel sneller dan mij hoor. Ned doen ze helaas het lange protocol. Dus bij jou dan ergens eind febr punctie/TP enzo denk ik? Bij mij w.s. pas ergens half maart. Ben bang (er vanuitgaande dat we een TP krijgen...) dat we tijdens de afspraak in DD nog precies in de wachtweken van deze icsi zitten.... Heb er al over gedacht de afspraak eventueel te verzetten, maar dan wordt het weer zo laat. Dus toch maar laten staan en dan zien we wel. Mocht het lukken bellen we gewoon af, mocht het niet lukken hebben we in elk geval de intake al gehad. (weet alleen nog niet of we in DD dan melden dat we nog in wachtweken van een icsi zitten...).
Fire, bij twijfel.....overstappen!! Ja ik denk er echt zo makkelijk over. Ik had twijfels over het beleid van het MCK waar ik onder behandeling was. (alles volgens protocol, en hier vooral niet van afwijken). Ik had 7 IUI-d's achter de rug met pregnyl en puregon. Niet gelukt....dan lukt het gewoon niet. Punt uit. Nee, moest 9 iui's ondergaan....dat moest. En het feit dat mijn AMH erg hoog is: in het MCK zouden ze voor IVF standaard een protocol afgaan qua medicijnen/hormonen. Ik kreeg gisteren zojuist een brief van DD (voor de verzekering). Daarin stond dat mijn AMH zodanig hoog is dat de kans op overstimulatie enorm is. Ik ben dus heel erg blij dat m'n arts in DD m'n hormonen zodanig aan gaat passen om overstimulatie te voorkomen. Iets wat ze in MCK niet zouden doen. Majo, ja das weer een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen dat we daar al bekend zijn..... Maarre, hoe gaat jouw schema er nu uitzien in Nederland?? Ik zou die intake zeker laten staan!!!! Ik zou het wel eerlijk zeggen. Dr. S. is een aardige man, die weet hoe het in Nederland eraan toe gaat. Zou toch hilarisch zijn als je op de valreep gewoon zwanger bent hihihi....
We moeten maandag voor intakegesprek voor de hysteroscopie naar Weert. Als ik daar de uitslag heb kan ik weer terug naar het Geertgen bellen en dan mag ik op dag 1 van mijn cyclus weer starten. Heb nu eigenlijk min of meer besloten wat ik wil qua spuitschema, en behandeling. Als ze dat niet willen doen gaan we naar Düsseldorf. Maar als ik nu al data hoor van april wanneer je terecht kan in DD, vraag ik mij af of ik niet al moet bellen. Op de website staat dat er geen wachttijd is.. maar dit wachten is dan op een intakegesprek of zo?? Aan de andere kant het laboratoriumgedeelte van het Geertgen gebeurt al in Düsseldorf. Is dat dan niet raar?
Ja een afspraak voor een intake duurt het langst. Zal ongeveer April worden nu, dus je kan sowieso een afspraak maken voor een intake. Daarna geen wachtlijst voor een behandeling, dus na intake kun je gelijk verder. En ja, qua laboratorium hetzelfde...maar niet qua behandeling en behandelingschema's. En qua medicatie/hormonen etc.... Zijn moeilijke beslissingen hè. Ik heb er 2 nachten van wakker gelegen en toen met m'n man erover gesproken. En toen alles in gang gezet, het regelen op zich was in 1 dag. De knoop doorhakken....das het moeilijkst!!
Fireangel: het is idd een lastige keuze soms. Voor mij was die keuze niet zo moeilijk. Dit wordt mijn 3e poging, en ik wil gewoon alles uit de kast trekken wat mogelijk is. Ik vind het hier in NL nogal beperkt allemaal namelijk. Ook die standaard schema's enzo. Maar je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. De wachttijd voor de intake is idd best lang ja. (ik zit daar ook op te wachten op het moment, en ik begin nu toch wel erg ongeduldig te worden ) Maar ik hoor echt zulke goede verhalen over Düsseldorf, dat ik het zeker wil proberen. Succes met je hysteroscopie trouwens! Ik kan je zeggen dat de gynaecologen in Weert echt fan-tastisch zijn!!!!! Er is laatst 1 nieuwe bij gekomen die ik nog niet ken, maar de andere 4 zijn echt SUPER!!!! Mag ik vragen waarom je die hysteroscopie in Weert krijgt?
Fireangel, ik heb 2x icsi in NL gedaan en werd telkens vrij snel ongesteld na tp, bij cryo zelfs na 4 dagen. 3e poging in DD gedaan en kreeg daarvoor suprefact. Toen zwanger geraakt van zoon. Nu met cryotp die we nog in de vriezer hadden van poging 3 van zoon, weer suprefact gebruikt en meteen 1e x zwanger! Toeval of niet...ik vind het een wondermiddel! Liefs
Hysteroscopie in Weert omdat ze vanuit het Geertgen daarmee samen werken/dat soort onderzoeken daar laten doen. Ga bij het geertgen vragen of suprefact bij hun ook mogelijk is. Wil voorstellen om IMSI te laten doen eventueel met AH. En dan na punctie (of wanneer gingen jullie dit gebruiken) suprefact. Als ze dit niet willen/kunnen doen, misschien toch maar beter direct naar Düsseldorf.
@All: Inderdaad aan het wachten hier.....donderdag 2 februari moeten we naar Dusseldorf voor de uitgangsecho en de prikinstructies. En dan mag ik op 7 februari beginnen met spuiten. Bij ons wordt het een verse MICRO-Tese. Dus we zijn beide op dezelde dag aan de beurt. Mijn vriend in Mulheim en ik in Dusseldorf. Gek dat je "zin" kan hebben om jezelf te gaan spuiten, maar ik ben blij dat we eindelijk kunnen beginnen, in hoeverre we daar blij mee kunnen zijn natuurlijk, een beetje krom allemaal. Verder gaat het wel, heb mindere dagen er tussenzitten, maar ja die kom ik dan ook wel weer te boven, tis nu vooral wachten op 2 februari..... @Fireangel: Ik vind Dusseldorf helemaal geweldig en zou het iedereen aanraden! Echt TOP daar! Je wordt er zowaar als mens behandelt en inderdaad wat zonnestraal zegt alles wordt op JULLIE afgestemd en er wordt niet een of ander vast protocol gevold waar ze met geen mogelijkheid van afwijken. Ook mijn AMH waarde is hoog en dr. S. past precies mijn hormoonspuiten daarop af zodat ik zo min mogelijk kans heb op overstimulatie net als wat zonnestraal zegt. In Nijmgemen Radboud had ik gewoon het lange protocol moeten volgen dus had ik zeer waarchijnlijk overstimulatie gekregen! Dus ik ben heel erg blij dat Dr. S. Daar we rekening mee houd. Toen we daar de eerste keer kwamen, en we zaten op de terugweg in de auto, was het al duidelijk hier gaan we nooit meer weg wat een super fijne behandeling daar, alle tijd, ze LUISTEREN naar je, kunt altijd bellen, mailen noem maar op. Ook de nerderlandse assistentes daar zijn heel erg lief en stellen je echy gerust. Ik kan alleen maar zeggen DOEN! maar je moet doen waar jullie je goed bij voelen. Het is inderdaad zo dat de wachttijd voor de intake nu wel ergens rond april zal liggen, maar als je eenmaal de intake gehad heb kun je meteen beginnen met alles! Succes met het maken van je keuze! Lfs.Juffie
Juffie, vandaag over precies 2 weken!! Hoe laat moeten jullie er zijn? En hoe lang is het rijden voor jullie?? Ik kan ook niet wachten!! Kom maar op met die spuiten!!
@Zonnestraal: Jaaaa vandaag over precies 2 weken. Heb alleen vandaag 2 ovulatietesten gedaan die van kruidvat zegt positief en de clearblue zegt geen smiley....? ben een beetje in de war want ik mag niet eerder dan na 2 februari mijn ongi krijgen. Ik vertrouw maar op de clearblue die heeft me nog nooit in de steek gelaten. (verhaal staat op geen enkele zaadcel van mijn ovu testen) Wij moeten er om 16;45uur zijn en jullie? Mag jij dan ook al beginnen met spuiten meteen, is wel "leuk" in hoeverre dat leuk is als we gelijk op gaan......jij had toch ook een hoog AMH? wat is jou AMH de mijne is 6.26. Wij wonen in Venlo dus voor ons is het net 40 minuten rijden dus dat stelt niks voor. Jullie dan? En inderdaad KOM MAAR OP MET DIE SPUITEN ik ben er helemaal klaar voor! Fijne avond. Lfs. Juffie
En hoe was vandaag je ovu-test Juffie?? Wij moeten al om 10.20u in DD zijn, en tis voor ons meer dan 2 uur rijden . Maar dat hebben we ervoor over. En we gaan af en toe een hotelletje pakken. En trouwens, wij hebben altijd hele goede gesprekken in de auto...dus geen probleem voor ons. Verder krijgen we dan intake, uitgangsecho en gelijk recepten mee voor de medicijnen/hormonen. Prikinstructie hoeft niet, heb ik al gedaan met de IUI's. Mijn AMH is 15,37 . Ik schrok er zelf van toen we de brief uit DD kregen waar dit in staat, met erbij geschreven 'kans op hyperstimulatie enorm'. Ben ik ff blij dat ik in DD zit en niet in MCK. Maar ben dat wachten beu......
Juffie en zonnestraal, wat toevallig dat jullie beiden op 2 febr. naar DD moeten. Jullie lopen dan vast en zeker gelijk op zeg! Nog maar een kleine 2 wkn meiden! Spannend. Fireangel, ben benieuwd maandag wat ze zeggen.... maarre imsi en AH doen ze in Geertgen dus ook wel? Want in Ned. doen ze dat verder geloof ik niet toch?! Zonnestraal, mijn schema ziet er als volgt uit (laaaaaange protocol, zoals al vaker genoemd hier....een standaard protocol): Eerstvolgende menstruatie beginnen met de pil en opbouwschema metformine. Ergens op rond dag 18-21 van pilgebruik komt de decapeptyl erbij en 3 dgn later stopt dan de pil. Dan een dag of 10 in totaal de deca en dan uitgangsecho. Als deze goed is, komt de puregon erbij voor eerst een dag of 7. dan 1e FM. Vanaf daar hangt het van de groei van de follikels af, maar als het is zoals vorige keer, ben je zo weer een week verder tot de punctie. Als er iets te TP'en valt is dit weer 5 dgn na de punctie. En dan zitten we dus hoogstwaarschijnlijk net in de wachtweken als we de afspraak in DD hebben. Daar baal ik wel een beetje van. Als deze nou een week later was....weet je in elk geval of het gelukt of mislukt is. Maar ja...als we 'm verzetten zit je al weer eregns weet ik hoeveel maanden verder...
IMSI doen ze idd ook in Geertgen. AH is een mogelijkheid maar doen ze niet bij het Geertgen zelf. Omdat ze samen werken met het laboratorium van Düsseldorf en AH in NL niet mag ivm dat het alleen nog aangeboden wordt als onderzoek moet je dan de terugplaatsing in Dusseldorf laten doen. Rest zou dan wel gewoon bij het Geertgen kunnen. Maar of dit ook echt allemaal bij ons kan horen we pas nadat we terug zijn geweest bij het geertgen als we de uitslagen hebben van de hysteroscopie. Maandag intake voor hysteroscopie, hoop dat ik snel daarna terecht kan, maar heb echt geen flauw idee hoe lang het dan nog duurt!
@Majo: Ja Zonnestraal en ik lopen gelijk op, hopen dat we ook gelijk zwanger zijn.....spannend! @Zonnestraal: pfff 2 uur rijden is lang ja, maar als wij dat zouden moeten deed ik dat ook alles voor een beebje van ons samen. En inderdaad wat je zegt wij voeren ook altijd van die goede geprekken in de auto. maar je AMH 15.37 poe meid dat is echt heel hoog, maar goed inderdaad dat je in Dusseldorf zit daar wordt je goed in de gaten gehouden! ik dacht al dat mijn AMH hoog was met 6.26 haha maar dat valt wel mee dus ik vergelijk met jou. We gaan er samen voor! En hopelijk allebei heel snel een positieve zwangerschapstest in handen want die poistieve ovu testen wil ik nu niet meer zien voorlopig hah Dat wachten ben ik ook echt zat nu! Ben "blij" als we eindelijk eens echt kunnen beginnen. Hou vol nog even...... Trouwens weet jij hoe dat met spuiten zit? Kan ik die bij mijn nederlandse apotheek halen? en hebben ze dat altijd op voorraad zoveel? @Fireangel: Heb je al wat meer duidelijkheid meid? Wanneer kun je terecht? Succes met alles. Lfs. Juffie.
Wow!! De mijne is 2 jaar terug als 0,68 gemeten!! Overstimulatie is doodeng, maar jij hebt nu wel kans op mooie eieren!!!! Welke dosering ga jij spuiten?
@ Juffie, dat weet ik helaas niet.....of je je medicijnen in Nederland op kunt halen....geen flauw idee. Weet jij hoe dat zit met het korte protocol....als je zeg 08-02 ongesteld wordt...wanneer begin je dan met spuiten?? @ Maartje, 02-02-12 hebben we de intake, pas dan wordt ons behandelplan duidelijk en pas dan weet ik hoeveel ik ga spuiten . Omdat we eind 2010 al in Dusseldorf waren voor de Tese van mijn man, zijn we al bekend daar in DD. Zo ook mijn bloedwaarden (AMH dus ook). Die zijn destijds bepaald omdat we toen het ICSI-TESE traject ingingen. Helaas heeft dat toen niet zo mogen zijn aangezien na de TESE azoospermie geconstateerd werd . Voor de IUI-d's waren namelijk in Leiderdorp vanwege de reistijden en vanwege hun strakke protocol. Nu weer terug naar DD (voor IVF of ICSI), vanwege dat ik wist van mijn hoge AMH en dat de arts van DD daarop het behandelplan aanpast. En gelukkig maar, want in Leiderdorp was ik de pisang geweest!!! Daar doen ze hormonen geven gewoon standaard volgens protocol. Pfffffffffffffffff heel verhaal!!! Ben zo blij te lezen dat bij jou de ICSI gelukt is , geeft mij hoop. Lees ik goed dat je wilt gaan voor een 2e wondertje???